Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: övrigt
Läst 740 ggr
medde
0

hjälp med läxa till åk1

Nu kanske jag ställer en dum fråga, min tös som går i åk1 fick hem en läxa, på en  uppgift stod  det "Rita två fler" under var det 2 st kepsar, ok jag fattar att hon ska rita 4 st kepsar, men tösen tittade på mig när jag läste uppgiften, sa men mamma va säger du! "rita två fler" va konstigt du pratar, med att verka lite dum, säger man så?

Rita två fler.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Eine
0

Nej absolut inte, finns ingen rim och reson.Prata med läraren ..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

majsan
0

Rita två till heter det juu

medde
0

Ja det var ju det jag sa till hennes läraren, men hon sa att detta är det korrekta talesättet i svenska språket, så jag hadde fel att påpeka detta sa hon, därav jag undrar, för att jag kan inte få in i min skalle att detta är något man säger. Rita två fler!!

EvaG
0

Rita två till eller två mer låter bättre än fler. Men grammatiskt är fler nog rätt för allt som låter fel är ju rätt enligt grammatiken.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Eine
0

Varför kunde hon inte skriva *ytterligare två* då?Trams.

flis
0

Jag skulle inte skriva så men i skolan fick man lära sig att fröken alltid har rätt.Fundersam

AnneAlva
0

Jag håller med Eine, vad tramsigt! Bättre att skriva så att barnen förstår när de är i den ålderna, grammatik kommer de att lära sig tids nog. Och det kommer från mig, som mina vänner brukar kalla "språkfascisten"… Generad "Rita två fler" låter inte bra, det må vara grammatiskt korrekt, men det fungerar inte att varken läsa eller skriva. Det vore ju bättre att skriva om det till något som låter naturligare, som lärare borde man vara lite mer känslig för nyanser kan man tycka…

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
0

Jag är också språkfascist, men väljer ibland att bita mig i tungan.Och när man riktar sig till barn bör man inte krångla till det.

Gittan
0

Rita två fler låter helt vansinnigt så det är säkert rätt.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Lullan1
0

Varför inte skriva så att barnen (och vuxna) förstår?

Elica
0

OK, jag är en finländare, och svenskan är inte mitt modersmål. Men jag mistänker ändå, att "fröken" kanske inte heller har rätt.

tittade i ordboken (nostedts stora ordbok): fler

1. som gör ett större antal än något - då skulle det heta, att flickan skulle rita två fler än de ursprungliga (med andra ord skulle hon rita fyra till - eller?) 

2 ytterligare (ett antal) - men då säger man inte hur många… (inga fler insatser t.ex.) 

Jag förstod inte vad det var fråga om, före någon förklarade situationen.

Eine
0

Jag fattade inte heller, och enligt min åsikt ser  fröken inte barnen, utan bara grammatiken.Lärare är ju till för våra barn!?

3velina
0

Jag skulle kunna tro att det är såhär:

Två fler: Det är redan 4 kepsar uppritade. När man ska måla två fler så ritar man 6 egna kepsar.

Två till: Det är redan 4 kepsar uppritade. När man ska måla två till ritar man två egna kepsar brevid de andra.

Okej, det kanske inte är någon som fattar men jag formulerade det så gott jag kundeRäcka ut tungan

chikan
0

#13 precis så tror jag också att det är!

Elica
0

#13 Just så! Det försökte jag också skriva. Bra att någon fick det på klarspråk! :-) Mitt exepel var fel då jag kom ihåg, att det fanns bara två kesp i början.

medde
0

det stämmer att det var 2 st kepsar uppritade,samt att hon skulle rita 2 st till =4st,men att använda  "rita två fler" är väll inget språk någon använder? men till saken är att det är så petigt med allt,men får inte säga si eller så,detta gäller även om hon ska räkna på fingrarna, tösen börjar med höger tumme för siffran ett.men detta är också fel!! och blir tillrätta visad!  man ska börja på vänster lill finger för siffran ett. för att svenska språket är från vänster till höger, detta tycker jag är lite för mycket,  Är det inte vikigast att det blir rätt i slut änden?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AnneAlva
0

#16 Men himmel, vad är det för mardrömslärare din stackars dotter har?? Att konstant peka på allt gör ju bara att barnen tröttnar på sakerna så mycket fortare och förlorar sin upptäckarlusta och kunskapstörst. Jag blir så irriterad på lärare som beter sig dumt, de kan ju sabba hela generationer om det vill sig illa. Korkat!

S*Godreign's Cornish Rex

La_Joz
0

Bara så ni vet så börjar jag räkna från olika fingrar varje gång. Oftast höger eller vänster tumme. Men, då gör jag alltså fel, och kommer inte klara mig lika bra som andra här i världen. Hmm…Fundersam

Vilka konstiga människor det finns! Låt henne börja på vilket finger hon vill, så länge det blir rätt!! Usch för såna lärare!!

medde
0

ja men vad ska jag göra??? är rent ut sagt ledsenGråter,   sa till den xtra matte läraren dom har, då vart hon sur??!! och sa att hon ville ha ett break från min tös ett tag, om inte hon fick tillrättavisa in tös,att man räknar enl svenska språket, vänster lillfinger nr1 . där med basta,   så det fick bli en break då, vad annat att göra,men detta är våran "bra"skola av i dag,  att bara säga , jaha då vill jag en ett break, detta gäller åk1 ,hmmm vad händer sedan då?

AnneAlva
0

#21 Det finns en ny lag mot kränkning av elever som trädde i kraft förra året. Den är väldigt skyddande för eleverna. Det som hon ägnar sig med dessa märkliga tillrättavisningar tycker jag bör falla inom denna ram. Om jag var du skulle jag försöka byta skola till min dotter, jag tycker det är synd och skam att hon ska behöva stå ut med det där.

S*Godreign's Cornish Rex

medde
0

Den är inte så skyddande som man tror. inte här i alla fall.  det sas om att det va nolltollerans, allt skulle rappoteras hem, men här räcker ett lite sorry  ibland  sedan saken glömd,