Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettpyssel-och-upptåg
Läst 853 ggr
AbigailGabble
0

Mjölktramp och slick SAMTIDIGT! Ajj...

Vår ljuvlige Peter har börjat med en ny egenhet: Han mjölktrampar och slickar samtidigt. Ljuvligt, kan man tycka, men det är det INTE. Det gör ruskigt ont! Och han vägrar att sluta, han är som en hudsökande robot: Helst ska det vara på låren (när man sover) och när han brutalt rycks upp från täcket så duger vilken hudfläck som helst: armar, kinder, händer… Och inget annat tycks hjälpa än att slänga ut honom från sovrummet, vilket man ju ogärna gör när kissen bara vill gosa!

Är det nån som har nåt bra tips för hur man ska få honom att sluta, åtminstone med slickandet? Trampandet går ju att göra mindre smärtsamt genom kloklippning och att se till att lite täcke hamnar emellan. Och är det nån som har upplevt nåt liknande? Han är ett halvår gammal, och det här har börjat de senaste veckorna.

Hjälp matte att få sova!

flis
0

Min Nova gör likadant. Det gör superont. När hon slickar i ansiktet känns det som skinnet försvinner. Men jag tycker mjölktrampandet är värst, för hon ger sig inte. Om jag lyckas gömma mej under täcket ger hon tavlorna en omgång.När irritationen nått sin  gräns går jag till köket och lockar med mat. Då brukar hon lugna ner sig. Men det är inte bra för hennes vikt. Men vad gör man?

Lullan1
0

Jag har ingen aning, har aldrig upplevt något sådant med någon av mina katter….

Kan ni inte prova att ta en använd tröja eller t-shirt (som luktar matte) och ge som substitut? Så kan katterna trampa och gosa med den istället?

Gittan
0

Jag har bara varit med om trampandet och då drar jag täcket över mig.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

EvaG
0

Mina kan ligga och trampa över brösten, men då lägger jag mig på sidan och drar upp täcket. De slickar inte, men stryker sina kinder mot mina
Smiley emoticone msn karate.gif

Medarbetare på Vilda västern iFokus

AbigailGabble
0

Tack för svar! Skönt att höra att man inte är alldeles ensam.

flis: Ja, mat kan ju funka, men vi har precis fått honom att sluta kräva att vi går upp klockan tre, så vi reser ogärna på oss (haha, jag drar mig till och med för att gå upp på toa, ligger hellre och kniper hela natten.) :-)

Tipset om en använd tröja ska jag testa. Eftersom Peter helst ger sig på låren så sover jag just nu med pyjamas, men det är tokvarmt som det är redan, trots öppet fönster och avstängda element. Jag bävar för när sommaren kommer… Och han är verkligen enveten, sliter och drar i täcket för att komma åt lite hud om jag rullar in mig. Jäkla kisse! ;-)

Jag får väl helt enkelt hålla tummarna för att han växer ifrån det! :-)

Lullan1
0

Lycka till! Berätta gärna hur det går!

AbigailGabble
0

Uppdatering:

Jag har hittat ett botemedel: Parfymerad bodylotion. INTE populärt! Tyvärr doftar den ganska starkt, så vi får väl se om maken och jag själv kan sova i ångorna, men kanske att en mildare också fungerar? Men lite ska det nog lukta för att ha effekt.

För att förtydliga: Han har alltså inga problem med att krypa upp hos mig, men han vill inte slicka längre. Och eftersom han både slickar och mjölktrampar samtidigt så slutade han med mjölktrampandet med.

Vi får väl se hur länge det varar… ;-)

Lullan1
0

#7 Skrattande Skönt att höra att han slutat, men jag måste ju bara få berätta nåt kul om Doris! Hon blir som tokig när jag smort in mig med parfymerad lotion eller handkräm, likaså om jag har gelé i håret… Hon tvättar och tvättar, så tillslut får jag skuffa bort henne. Hon gillar inte alls när jag luktar parfym! Det ska bort, det ser hon till! Glad

Elica
0

Vilka katter ni har! Jag börjar mistänka, ett jag har två otroligt snälla och okomplicerade rexar. 

Dom kommer högst att sova på matte på morgonen, men inte har dom lyckats och väcka mig. Eller kanske sover jag bara för tungt?

AbigailGabble
0

#8: Haha, en sån duktig kisse! Som vill se till att matte är ren, ren, ren. För vem vill ha en smutsig matte, som luktar konstigt? :-) Men just nu får Peter gärna slicka mig sönder och samman om han vill, han har kommit hem från djursjukhuset idag, och vi har varit så väldigt, väldigt oroliga. (Han piggnade aldrig till efter sin kastrering, utan fick kramper och blev okontaktbar - otroligt otäckt). Men nu mår han bra! :-) Så om han vill mjölktrampa och slicka på mig så tänker jag ligga alldeles stilla och låta honom hållas.

#9: Så dina kissar ligger inte inne hos dig på nätterna? Det låter faktiskt ganska skönt - även om jag nog gärna vill ha Peter hos mig ett tag framöver, av ovanstående anledning.

rexmamma
0

#10 Så himla skönt att han repade sig, det var riktigt oroligt där ett tag. Jag tror vi måste komma och pussa honom "live" snart. Kyss

AbigailGabble
0

Det tror jag att han också tycker! :-)

Lullan1
0

#10 Usch, vad otäckt det låter! Hoppas att han kryar på sig och att allt ordnar sig för honom nu!

Elica
0

#10, Usch det måste har varit hemskt. Fint att han mår bra.

När jag bara hade en, sov han nog i sängen. Men sedan när lillflickan kom drog unga paret sig till egen ro uppe på loftet.

Och de har helt egna kalaser mitt på natten när matte och hundarna sover!

Trodde en tid att dom inte vågar komma för min lilla kleinspetz försöker morra åt Elica allt då och då. Men när jag var borta två nätter hade jag både hunden och kattorna i sängen följande nat.

Det är nog underligt att kunna vända sig i sängen utan att först kolla om någon blir under. Hadde i 15 år några pudel…

Fritz
0

Vad skönt det skulle vara att inte ha några katter i sängen. Jag har 3 som sover på mig!!! Nä, det är ganska mysigt men det blir väldigt varmt.

ChatNu
0

Alla mina katter förutom min CRX mjölktrampar på min mage, speciellt på kvällarna framför TV.
Dom står nästan i kö för att få trampa…går hyfsat om klorna är korta annars jätteont..
Mina slickar inte utan dreglar & kör nosen i cirklar på magen samtidigt..Skrattande
En gång lät jag min sphynxtjej hålla på länge fastän det sved,..har fått ärr på magen av alla små sår..kan tillägga att det är INTE snyggt.
Har inget råd att ge, jag flyttar bort dem om det blir för mycket, men när man sover som du säger är det INTE kul..

Svårt att bli arg då de verkligen njuter av gosetKyss
//Maria

PS: Min barn säger att det är för att min mage är såå svampig som de alltid håller på på mig & ingen annan i familjen.SkrattandeSkrattande
Vet inte hur jag skall tolka det…