Jaha...
Nu verkar det som om jag får kattungar lite tidigare än tänkt. Majsan är troligvis dräktig.
Det var så att jag åkte in till veterinären i måndags för att kolla upp Majsan innan utställningen (hon har varit lite snuvig). Jag hade märkt att hon hade blivit rund om magen och gått upp ca 300 g, blev lite misstänksam. Så jag frågade veterinären och han gjorde ultaljud. Det han kunde se var äggblåsor och en förstorad livmoder.
Jaha, tänkte jag (bara det inte är pappan till Majsan som har parat henne). Ringde till uppfödaren och det är inte pappan som har parat henne för han har ett eget rum att vara i. Men hennes halvbror har varit på besök så troligtvis så är det han som har parat henne. Brodern är n 01 (svart-vit vantecknad) och testparningen visar 14.8%, är det något som kan hända med kattungarna när det är så högt? t.ex missbildning

Detta innebär att vissa anlag fördubblas, både de positiva och negativa. Det behöver inte innebära något alls men kan också innebära att vissa defekter visar sig när anlagen kommer i dubbel upplaga. Sannolikheten för oönskat utfall blir större helt enkelt!

Okej, då ska man kanske inte avla vidare på dessa avkommor då?
Jag skulle nog se till så ingen i den kullen gick vidare i avel om jag var du. Speciellt som Majsans pappa har en inavelsgrad på 12,5 % på 4 generationer. Nu vet jag ju inte om det är han som är pappa till halvbrorsan, men ändå…..

#3 Jo, han är pappa till honom oxå. Kan man sätta avelsförbud i stamtavlan med en gång då? Eller hur gör man annars för att vara säker på att dom inte används i avel? Vill helst inte kastrera/sterilisera när dom bara är 12-14 veckor.

Tyvärr så går det inte att sätta avelsförbud på dem. Men det är inte alls svårt att hitta sällskapshem till kattungar, det har jag aldrig några problem med
Sälj dem till sällskap och ring sedan och påminn när kattungarna är 6 månader att det är dags för kastrering.

Okej, då har jag lite mer koll. Man blir så förvirrad när allt kommer så snabbt inpå och när det inte är planerat.
AnnaS: Har du sålt din lilla underbara Joss än?

Näe, hon är fortfarande till salu!
Så här står det på Sveraks hemsida:
Uppfödare har rätt att belägga katt med avelsförbud vid kullregistrering, om katten uppvisar (ärftlig) defekt. Defekt, enligt SVERAKs nationella stambokföringsregler, skall vara intygad av veterinär och intyget skall bifogas registreringsanmälan. Om avelsförbud skall införas i efterhand, när registrering skett, måste den nya ägaren, om sådan finns, godkänna ansökan om avelsförbud.
Avelsförbud finns alltid inskrivet i stamtavlan. En katt som är belagd med avelsförbud får aldrig användas i avel! Var observant på andra eventuella parningsrestriktioner, både för den egna katten och för den tilltänkta partnern.
Här ser det ju inte ut som om inavel "kvalificerar" till avelsförbud. Du får kanske förlita dig på att kattungeköparna gör som du ber dom….

Hoppas kan man alltid göra!

#7 Ska ta ett snack med min sambo när han kommer hem på lördag så får vi se vad han säger. Hon är så bedårande söt.
Ojdå! Vilken överraskning, men roligt ändå! Hoppas att det går bra med småttingarna!

#11 En liten överraskning bara och visst ska det bli kul. Bilder kommer när dom är födda. Kommer att födas mellan den 7 april-29 april, tror jag.
#12 Men en liten fundering bara… Hur blir det med det juridiska? Vems är kattungarna? Du köpte ju Majsan, men ingen visste då att hon var dräktig. Tillfaller kattungarna säljaren, eller är de "dina"? Ska du betala någon avgift till pappan /levande unge? Ska du DNA-testa ungarna för att se vem som är pappa?
Många frågor, men jag var lite nyfiken bara… Är nog arbetsskadad! *fniss*

#13 Det är helt okej att fråga.
Kattungarna tillfaller mig, det har uppfödaren o jag kommit överrens om. När jag pratade med uppfödaren så nämde vi inget om några avgifter men jag tror inte att jag behöver betala något. DNA-testningen har jag inte kommit fram till hur jag ska göra men troligtvis så ska jag väl göra det.
#14 Vad bra att ni klarat ut det utan bekymmer, nu får vi bara vänta och se vad hon nedkommer med! Jag är såååå nyfiken!

#15 Jag med!

Oj då!? Grattis får man väl säga! Va kul! Och oväntat! Det gick lite snabbare än du hade tänkt dig. Hoppas att allt går bra nu!

#17 Jo, det kan man ju säga. Men kul ska det bli. Skulle du ha en till eller hur va det???

#18 Det skulle inte va helt fel! Och du har ju bra smak vad gäller katter! 

#19 Man tackar! Vi får väl se hur många du har med dig hem när du åker härifrån i juli…
Grattis till bebisarna!:D Hoppas att allt kommer gå bra med dem! Skulle sätta avelsförbud på ungarna, men tyvärr kommer det säkert finnas ngn som avlar ändå utan att använda stamtavla =/
En tanke slog mig lite ang. kattungarna.. Kommer dessa att kosta lika mkt som de gör i vanliga fall? Hoppas det blir många sötnosar, för att jag vill se bilder sen!:D Hur hög får inavelsgraden vara för att vara en godkänd parning? Vet ju att din inte var planerad, men kan inget om katter, så frågar mest av nyfikenhet!=)

Vad skojigt med bebisar. Även om jag inte direkt tycker om linjeavel själv. Men en oycka är en olycka. Och ser man till att de inte används i avel är det ju bra. Hoppas du hittar bra köpare som respekterar ditt beslut oavsett vad du beslutar dig för.
Grattis igen, längtar efter att få se småttingarna. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
La_Joz 3 st katter är precis lagom! *fniss*

#21 Jag vet inte vad jag kommer ta för pris, det beror lite på alla kostnader som stamtavla, chipmärkning, vaccination m.m. Men jag hoppas att kunna ta ut ett lägre pris på dom än vanligt. Tyvärr så kommer set att finnas såna människor men jag hoppas hitta rätt köpare. Vad jag har förstått så vill man inte ha över 9% på inavelsgraden.
#22 Tack så mycket. Bilder kommer när dom är födda.
#23 Visst ska hon ha tre katter??? 

Helst av allt vill man ju ha en inavelsprocent så nära 0 som möjligt och de riktlinjer som experter har gjort är att man ska hålla sig under 6,25 % som är lika med en kusinparning. Men med den avelsbas som finns nu så finns ingen anledning till att göra sådana parningar.
..och egentligen så finns det heller inte någon anledning till att de inte ska användas i avel. De bör inte säljas till avel, men om man själv behåller en och använder i försiktig avel så finns det inget som hindrar. Men man ska vara medveten om att risken är större att den kan bära på ett icke önskvärt anlag.

Oj..Grattis till ev.kattungar..Önska dig lycka till med småttingarna när de kommer.
//Maria
jag bor nära dig!! Kan inte jag få komma och se underverken sen? Snääälla! Jag kanske blir sugen på en till, vem vet! *he he* Jag tänkte om jag tar med sambon så blir han ju också sugen på en till! Sälj dem inte alla nu utan vänta på mig!
Lycka till med bäbisarna och Grattis! 

#27 Du (eller ni) är så välkommen. Ska inte sälja dom innan du har fått titta på dom.
Lycka till med kattungarna!
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Se till så ingen avlar på dem och hoppas det går bra för dem.
Och OM någon avlar på dem, se till att det är med HELT obesläktade individer.Jag har själv haft en hona som var far-dotterparning. Henne parade jag med min gamle Lucas som var obesläktad. De fick 9 ungar tillsammans och inte en enda hade defekt eller annat.Så visst kan man para, men med öppna ögon och under eget ansvar.Man kan inte att skuldbelägga någon annan än sig själv om något går på tok.
Jag tycker du ska ta vanligt pris för kattungarna. De blir reggade, vaccinerade, besiktade etc. Sälj dem som sällskap och tala tydligt om varför du gör det.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#31 Är det någon som köper kattungarna så kommer jag sälja dom endast som sällskap, det jag funderar på är om jag ska behålla en och se hur det utvecklas. Men det är inget som jag har bestämt än.
Hur nära födslen fyller honan på med mjölk? Med tanke på hur min hona ser ut idag så tror jag inte att det blir fler än 3 stycken. Hon har bara gått upp 300 g och börjar få "häng" tuttar.

Åh, så spännande det här ska bli! Det är så kul med detta forum, för det känns verkligen som att alla blir delaktiga på nåt sätt!
Har du ingen bild på lilla Majsan!?

#33 Ska ta lite kort idag, så lite senare får ni se min boll till katt….
#34 Boll? Är hon redan tjock så det syns?