Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1343 ggr
sussa08
0

Av ren nyfikenhet..

… Så undrar jag ungefär hur mycket en hona bör gå upp under dräktighet…

Vad väger nyfödda ungar på ett ungefär?

Hur fort bör honan öka i vikt?

Jag googlar och googlar men hittar inte det jag söker! Förstår att mycket är individuellt men måste finnas någon riktlinje?

Hoppas nån kan bringa lite klarhet i detta för mig :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Eine
0

Hon bör hållas i gott hull utan att för den delen bli fet.Jag väger aldrig honorna utan låter dem vara i lugn och ro.Ser ingen anledning till att vaga dem,(eller ultraljuda som några gör).Extra bra mat ska de ha under hela dräktigheten, och absolut under den andra halvan.

Jag vill inte trixa och lägga mig i alltför mycket utan ser om hon mår bra eller inte.Först om något verkar konstigt kan jag börja söka efter orsak.Mina nyfödda väger mellan 70 och 120 gram..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

sussa08
0

Jag förstår :) alla har ju sina egna rutiner när det gäller dräktigheter :)

Tack för svaret om vikten på ungarna i alla fall! :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

MonicaLagerquist
0

Mina honor har gått upp ca 250 gram per kattunge.Mina honor får mer mat från vecka fem och från vecka sju har de fri tillgång.De får samma mat under dräktigheten som de får i vanliga fall.Mjau blötmat och BARF.

Stolt ägare till tre La permer

sussa08
0

Intressant :D hur fort brukar de öka i vikt? 250g på en 120g bebis, väger moderkakan mycket eller är det hull mestadels den övriga vikten?

MonicaLagerquist
0

Om vi tar den pågående dräktigheten.Visserligen en  La Perm.

Strtvikt

2.900

dag 1 vecka 2  3050 gram

dag 1 vecka 3  3150

dag 1 vecka 4   3200

dag 1 vecka 5   3500

dag 1 vecka 6  3810

dag 1 vecka 7   4140

dag 1 vecka 8   4320

idag på dag 56 väger hon 4640

Tyvärr har hon de senaste dagarna tunnat ur i sig själv men magen växer.

3050

sussa08
0

Gu vad intressant!

Att man (jag) inte hittar sånt här på Google, egentligen… Måste ju vara fler än jag som undrar liknande XD

#5 skriv gärna hur många ungar det resulterar i :)

MonicaLagerquist
0

sussa08
0

Nä, jag har bara sökt på svenska pga min dyslexi, tar för lång tid för mig att läsa :) men jag ska försöka jobba mig igenom den sidan vid tillfälle!

MonicaLagerquist
0

Du kan ju titta på bilderna.Bildtexten är hyfsat lätt att förstå.Spännande att se hur fostren växer och hur tidigt i dräktigheten som det är riktiga katter om än väldigt små.

sussa08
0

Ja det stämmer ju! Gu vad häftigt!! :D

MonicaLagerquist
0

Skrattande

Xenomorphs
0

På Pawpeds finns också en intressant länk om hur fostren utvecklas under graviditeten. Engelsk text, men jättefina bilder och om man orkar plöja igenom texten så står det när alla organ bildas etc.

http://www.pawpeds.com/pawacademy/genetics/embryology/index.html

En del bilder varkar vara samma som den länk som Monica postade.

-- Eternity is a very long time --