Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1011 ggr
Ulricah
0

Hur hanterar man matvrak?

Vi har fått en fullständigt ohållbar situation här hemma efter kastreringen av våra båda katter för lite drygt en månad sen.

Innan kastrering var de normala sansade katter som åt blötmat tre ggr om dagen och hade torrfoder stående framme jämt och tog några bitar av då och då.

Nu är de bottenlösa brunnar. Vi kan inte längre ha torrmat stående framme, de äter gära upp två-tre dl på 10 minuter om de får. Så istället har jag försökt mata dem lite oftare, de får nu mat fem ggr om dan och jag försöker hålla mig till de mängder som står på förpackningarna, lite drygt.

Trots detta är de hungriga jämt och går omkring och klagar eller så fort man rör sig i riktning mot köket rusar till matskålen och skriker, samt att de väcker oss flera gånger per natt och vill ha mat (vilket de inte får).

Hur ska man hantera detta? Är crx såpass aktiva så de foderrekommendationer som står inte alls stämmer? Jag tror att katter mår bra av att äta ofta och lite men jag kan inte mata dem varannan timma som de tycker att de behöver.

De är 10 resp. 9 månader gamla, honkatter, och får mjau/bozita blötmat kombinerat med Olivers torrfoder (som dessutom är uppblandad med resterna av kitten-varianten).

Eine
0

Jag vet hur jag gör själv.Det är bara att gilla läget både för katterna och för dig. Gillar de kycklingvingar skulle jag slänga till dem en sådan ibland att jobba med,i st f torrfodret.Annars är det bara att slå dövörat till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
0

Hejsan!

Jag fick problem när jag kastrerade min hane han blev en garfield på 5,1!! kg.. så det blev matransonering för alla hemma..

Mina katter får mat 3 gånger per dag.. två gånger blötmat och en gång torrfoder..

De jamar och säger till 5 min efter de har ätit att de vill ha mat igen fastän de inte är hungriga.. Det är som Eine säger bara att vänja sig Tungan ute

I början var de mer på än nu.. de vet när de får mat.. på morgonen innan jag går till jobbet och sedan när jag kommer hem från jobbet.. sedan får de mat innan jag går och lägger mig.. det funkar väldigt bra och minGarfield är nu nere på 4,1 kg efter ett års ändring.. så han har gått ned bra och har några hekto till att bli av med.. min runda vuxna hona hon har gått ned i vikt åxå och är jättefin nu..

Jag ger även kyckling vingar , kyckling ben etc lite då och då för gnagandet..

Jag köper idag Porta21 blötfoder.. det är ren riven kyckling när jag serverar det häller jag alltid lite vatten på så tar det längre tid för dem att äta.. samt så ger jag olivers torrfoder för storvuxna katter.. kulorna är större så de tvingas tugga dem och inte skopa in dem..

Ska nu gå över på Porta21's torrfoder åxå.. eftersom den är spanmålsfri..

jag skulle även ta bort all kattungemat som du har kvar.. de behöver inte den.. har du mycket kvar av den så skänk den till ett katthem Skrattande

Den mängd som de får av mig dagligen är 100 gr kyckling (porta21) delat på två protioner, samt ca 20-30gr torrfoder(det är nästan 2msk torrfoder)

Katterna vet inte om de får 10 kulor eller 100 kulor.. de kommer säga att de är hungriga endå…

OM de väcker er på nätterna så skulle jag inte låta dem vara i sovrummet på natten..

Mina låter i högan sky om jag går ut i köket … men som sagt.. katterna mår bra och jag behöver inte oroa mig för att de ska bli överviktiga igen.. Jag kunde tidiagre ha mat framme.. men som sagt inte efter hans kastration…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

nakenkatt
0

jag kan aldrig heller ha mat stå framme skulle aldrig funka.har cornish och sphynx,den ena får äta och de andra alltså cornisharna får jag vara försiktig med.har en kastrerad rexhane som skulle äta upp rubbet om han fick.Så här är det utfodring på bestämda tider och var och en har sin skål och sin plats i huset att äta på,de går dit automatiskt.

Ulricah
0

Tack för era svar, så skönt att det alltid finns nån här på forumet som har erfarenhet av just mitt problem Glad

Ok, vi får vänja oss. Vi var och köpte ett par aktiveringkulor nyss, ska se om det funkar att ge torrfoder i dem.

Porta21 har jag inte hört talas om, låter intressant, får kolla det.

Kycklingvingar är tyvärr inte så populärt men det kanske går bättre nu med nyvunnet intresse för mat, tycker att det vore väldigt bra om de lärde sig äta det. Hjärtan äter de gärna men det är inte så mycket gnag i dem.

Sovrummet är tyvärr inte stängbart men jag hoppas att de lär sig med tiden. Jag går helt enkelt inte upp förrän klockan ringer men då får de istället mat direkt så jag tycker de borde lära sig att vänta på väckarklockan Tungan ute

AlexH
0

de lär sig äta all mat :)

Om de inte får nått annat just då än kyckling vinge.. så äter de: Kanske inte första, andra, tredje, fjärde gången.. men sedan så! Min kastrat åt enbart torrfoder förrut, vägrade allt annat.. nu efter detta år då jag la om alla katters kost.. så äter han ALLT menar verkligen ALLT.. vi kaninte ha nått framme, inte ens glömma att ta bort rester i slasken.. då är han där på en gång! Tungan ute alla mina är så.. så när vi lagar mat och barnen äter.. då får missarna vackert vara i tvättstugan.. har flera gånger jagat min egna kycklingfilé genom huset då nån av missarna gjort en Kung Fu liknande fly by över tallriken, voltat och greppat filén och sedan landat på golvet och sprungit - med mig efter!! Tungan uteTungan ute

Livet är underbart med dessa matvrak :) de gör mig tokig!! men jag skulle aldrig kunna leva utam dem Skrattande

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Ulricah
0

#5 Vilken underbar bild jag jag fick framför ögonen där Skrattande

AlexH
0

#6 ja man skrattar efteråt… men inte när det precis händer! Tungan ute

Alexandra H