Iskna honkatter!!
HJÄLP…!!! Jag har 2 st honkatter av rasen Cornish Rex. Russin (5 år)och Mandel (3 år).
Är nere i småland och hälsar på familjen, flickorna är med.
Igår var min mor på balkongen och flickorna var med henne. Vid tillfället gick en av stallkatterna förbi nedanför på grusgången och dom såg denne. Då rök mina katter ihop och har sedan dess TOKBRÅKAT!!
Mandel den yngre anföll en kudde igår, som min syster suttit intill efter besök i stallet och gos med stallkatterna. Hon anföll precis Russin, som underkastade sig… Vi sa till varandra igår att vi inte skulle gå i mellan, utan att dom får lösa det där själva, men nu kunde jag inte låta bli eftersom jag såg att Russin for illa. Så jag särade på dom å "slängde" in Mandel i ett rum.
Vet nån vad jag kan ta mig till?? Är det hormoner som spökar? Revir? Mår inte Mandel bra?
Detta har aldrig (!) hänt på hemmaplan i lägenheten i Sthlm. Men det har dock hänt här nere kanske 2 ggr tidigare, fast med MYCKET MINDRE VÅLDSAMHETER!! Mest lite allmänt "gnabb" dom i mellan…
Båda katterna får p-piller.
TACKSAM FÖR RÅD Å TIPS!!!! Emma

Är det avelskatter?Om inte så kastrera katterna.Att katter slåss med varandra när de blir hotade utifrån är tyvärr allt för vanligt.
Hur länge ska ni vara kvar där nere?Är det bara en kort tid så skulle jag ha katterna separerade och när ni kommer hem bada båda katterna så att de doftar lika.Servera något extra smarrigt på två olika tallrikar hyfsat nära varanda och testa vad som händer.
Stolt ägare till tre La permer
Vi skall vara kvar till imorgon.
Dom är inte avelskatter, så kastrering har jag tänkt på i flera år men inte tagit tag i de då jag velat ta kattungar på dom nån gång. Men det har ju inte hänt ännu, så absolut… kastering får det bli om det kan hjälpa?!!
Sjukt jobbigt det här… :(
När jag badar dom skall jag använda nåt kattschampoo då?
TACK Monica för ditt snabba svar!!!

Kan det vara en stressreaktion? Min ena hona som är lättstressad kunde tidigare anfalla den andra honan när vi var på besök hos andra. Minns en liknande incident då hon såg en annan katt genom fönstret för drygt ett år sedan. Felliway har funkat bra, kanske värt att prova? När vi åker bort tar vi med en sprayflaska, här hemma har vi doftavgivare i uttaget ständigt.
Jag kan lugna dig med att det hela upphörde när de kom hem till sin trygga miljö igen. Kan rekommendera separata burar på hemvägen, om du inte redan har det.
Vet inte?!
Okej… Har aldrig hört ordet Felliway? Finns det att köpa i en vanlig ZOO-affär?
Någon doftavgivare har vi inte hemma, men kanske borde testa då.
Har som sagt inte haft några större problem innan…
TACK för ditt snabba svar Linda!!
Liknande historier som du berättar är inte ovanliga. Dvs att två katter som kommit överens blir rädda av t.ex en katt som de ser utanför ett fönster eller någon som av misstag kommit in på reviret. De två tidigare kompisarna går till atack på varandra. Du gjorde helt rätt som särade på katterna. Det är inte fråga om vanligt rangbråk eller så utan något helt annat. De måste få ner stressnivån innan de träffas igen.
Feliway är ett jättebra tips . Det är en fermonspray som finns att köpa bl.a. på apoteket. Det finns dels för att sätta i eluttag och dels för att spraya t.ex i transportburar för attt lugna ned katterna. Ett annat tips är Zylkene som finns hos vissa veterinärer bl.a.
Sedan ska du absolut kastrera dina honor. Det finns ingen anledning att ha katter okastrerade om de inte ska användas i planerad avel. Kastrerade katter mår så mycket bättre. Jag kastrerar mina avelskatter så fort jag använt dem klart i avel för deras egen skull.
Varmt lycka till med katterna, men ta det lungt med att föra ihop dem igen och jag skulle vänta med det tills de är hemma i sin lugna trygga miljö igen.
Feliway finns på apoteken. Samt i välsorterade djuraffärer. Lycka till.
Va gulliga ni e alla som svarar!!
Operation nästa… *PRONTO*
Oj det kan bli svårt.Låt dem inte se andra katter,det är den välkända och utlösande faktorn vid sådana här strider.Har du tur,kan du ha dem tillsammans igen.Men då har du tur!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Sen kan ju tilläggas att ha de inte fått kull nu vid 5år & 3år så är det nog bästa att kastrera dem, det är inte bra för en katthona att få sin första kull vid för hög ålder, vet inte vad som räknas på katter, hundar är det väl 5år typ för förstföderskor och jag kör samma på katter. :)
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Vad jag har hört så bör man ha tagit första kullen på en hona vid runt 2 års ålder och senast vid ca 3 års ålder. Är det någon som har andra erfarenheter?
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Det finns ju ingen fast gräns. Jag känner en hona som var nästan fyra när hon fick sin första kull utan problem. Det är absolut inget jag rekommenderar utan det jag lärt mig är att första kullen bör tas innan honan fyllt tre år. Jag brukar para mina honor första gången runt 1 1/2 -2 år. Ibland tidigare ibland något senare.
Jag vet en hona som parades när hon fyllt 4.Hennes första kull,inga som helst komplikationer,samt en kull på 5 friska ungar.Vi styr och tror för mycket på oss själva och tror inte på Naturen.Jag låter kanske knäpp,men det bjuder jag på.

Vet inte riktigt vad naturen ha att gör med det ;) för naturen skulle definitivt inte låta en hona gå så långt som tre år 
Jag har en gräns på 2,5-3 år för första kullen på en hona. Detta är ett eget val inget vetenskapligt bestämt…

Det finns absolut goda chanser för att dina tjejer blir vänner igen. Det som har hänt dem är som Anki säger ganska vanligt!
men det behövs lite engagemang från din sida och du måste acceptera att det kan ta tid.
jag rekommanderar alltid att man skaffa sig en nätdörr… bästa artikel ever vid osämja 
Sedan kastrering som de andra säger är verkligen att rekommandera
#13 jag menar att om en hona löper och blir parad och dräktig, så finns det förutsättningar för att honan fixar det,och det föds en kull .Jag tycker att vi sätter för många egna gränser som kanske inte alls är det bästa för våra katter.Därmed inte sagt att även jag planerar
Kan ni alla tänka Er… Mina flickor fick inte träffas förrän vi kom upp till lägenheten i Sthlm i eftermiddags, och det var frid å fröjd!!! VA??? Vad hände liksom… Vi förstår ingenting…
Tack Monica Lage, vi följde dina råd och nu ligger vi här alla 4 å myser i sängen… :)
Skall boka tider för kastrering. Vet nån av Er en bra klinik i Sthlm tro? Helst kring krokarna av Östermalm/city…

nämen titta så smidigt och fint det snittet ser ut! växer pälsen tillbaka där de har öppnat? jag ska kastrera min maika om inte allt för länge och tycker det ser så tråkigt ut om snittet sitter på magen och katten sen går upp i vikt. vad heter kliniken i uppsala eller vet du (eller någon annan) om någon veterinär i sthlm också utför flanksnitt?

Det är den här kliniken.
http://www.uppsalaveterinarmottagning.se/
Den ligger bra till om man kommer från Stockholms hållet.Tyvärr är det inte så många kliniker som gör flanksnitt.Pälsen växer hyfsat snabbt ut igen.Har för mig att jag ställde ut Stella 8 veckor efter op och då blev hon NOM i konkurans.

Vi har kasterat honor på samma klinik och jag rekommenderar dem varm!
Mina två katter är de första kastrerade honkatter jag har så jag vet inte vad som är brukligt men vår veterinär (i Göteborg) gjorde titthålsoperationer med bara ett litet stygn som följd.

#19 Även vi kastrerar våra honkatter där och jag kan verkligen rekommendera Kristina som jobbar där.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

#22 Det enda som är lite trist är att de är extremt dyra om man ska kastrera och operera bort navelbråck,2000 vill de ha för det.
#23 det betalar jag också,hos min.

#24 Den Strömsholmsanslutna kliniken i Enköping vill ha 850 plus någon hundralapp extra för navelbråcket.
tack för all info om kliniker! ska ringa runt och höra lite om tider så fort jag kollat vilken som ligger närmast. vill helst slippa åka ända till uppsala för att missen ska slippa en bilresa på väg hem igen. men det kanske inte är så farligt med högst en timmes bilresa om hon ändå är groggy. får se, ska undersöka. himla bra att man kan få reda på sånt här på forumet iaf :)
Det finns massor med bra kliniker i Stockholm med . Jag gör som jag brukar o rekommenderar Anette på Sjöstadens Veterinärspraktik. Hon har ett fantastiskt handlag och är bra på alla vis. I stan finns t.ex Roslagstullskliniken som o ckså är bra Lycka till