Jamen vad bör han väga då?
Igår träffade jag min kompis kompis som är veterinär och vi kom in på katter - veterinären sa - ja du har ju en lite fet katt… - och ja, vad ska då en cornish hane väga egentligen? Vetten (som har varit hemma och träffat mina katter en gång, tyckte att han borde väga ca 2.5, vilket jag uppfattar är för lågt för en hane, hrm, jag har ju inte koll. Jag har vägt min Charlie för någon månad sen och han kan mycket väl väga för mycket, han väger ca 4 kg.
Vad bör han väga?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Lika konstigt att fråga vad en människa bör väga….Min slanke Silly väger 4 kilo!Jaffrey väger 3,4 kilo. 2,5 kilo är en liten honas vikt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Precis så har jag uppfattat, att 2,5 är en honas vikt. Jag upplever inte att Charlie är fet, jag tycker nog att han ser ganska slank ut, däremot tror jag inte att han ska väga mer. Han är inte den som äter mest eller ber om mat, det är kompisen Maxen (skogkatt) som säger till att maten snart är slut

Hur stor är han.Man ska se en midja på katten Känna men inte se revbenen.
Stolt ägare till tre La permer
Sture som inte är en liten hane vägde som vuxen 3,6 kg när han ställdes mycket. (han bantas nu… Nu väger han 4,2)
En medelvikt på hane som inte är stor (Sture är en äldre typ lite grov) anser jag ska vara mellan 3,0-3,5 kg och där räkna in också storleken på katten.. är det en stor/grov hane kanske han ska väga närmare 3,7-3,9,
men om han är medelstorlek och elegant borde en vikt runt 3-3,2 kg räcka.
Jag tycker 2,5 kg för en hane är alldeles för litet… då måste det vara en väldigt liten hane.. Mina töser väger 2,5 kg resp 2,85 kg..
Jag kan bara hålla med. Det är omöjligt att säga hur mycket en cornish ska väga precis som det inte går att säga vad en kvinna ska väga 
Jag har övervikitg men elegant byggd kille här hemma och han väger 3,6 nu. Han bör nog ligga runt 3 kilo skulle jag tro.
Min största hane klassades som XXXL av flera domare och vägde 3,9 kg när han var i topptrim.
2,4 kg väger min minsta och mest eleganta hona. Jag har aldrig (som tur är…) sett en fullvuxen hane som legat på en sån idealvikt. Jag troor nog att veterinären tog i lite när hon uppskattade målvikten. Troligen har hon rätt i att din kille (precis som min) är överviktig. Hur mycket för du ta med en nypa salt. Gissar att han har en härligt mjuk och gosig "kudde" mellan bakbenen - en sån där som man kan stoppa in näsan i och bara gosa med 
men som inte ska finnas på en normalviktig kisse.
Hmmm… Jag har läst det ni skriver och visst bör då Charlie minska i vikt, men inte till 2.5 kg. Hussen har förmanats om matning, det är han som ofta ger mat, vi har nämlien en skogkatt som ofta säger till att han vill ha mat. Charlie är inte alls särskilt intresserad av maten i jfr med skogisen. Däremot är han kanske inte så aktiv som cornishar i allmänhet, När det är solsken är han på hugget och leker/är med där det händer saker, annars bäddar han gärna ner sig i min säng på dagen om det är mulet.
OMG då måste min Ravi ha varit ett riktigt svullo!!
Han vägde mellan 3,8-4,2kg när han ställdes ut som fullvuxen och fick alltid bedömningen perfekt hull, inte alls tjock men heller inte mager utan helt enkelt normal som han ska vara.
Jag håller med de andra, se till hans mage och former inte vikten.
Det där kan vara så olika från katt till katt.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Skulle Silly bantas från sina 4 kilo skulle han bli utmärglad och ful.Han är precis lagom,och absolut smal och elegant.Hannar ska inte vara så små att de kan misstas för honor.Jag älskar och föredrar riktiga killar.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Oj… jag uppfattade aldrig Tamlin som stor (även om jag förstås ser skillnad på honom och en del av lite nyare modell) men det måste han ju ha varit. Han bantades ned till 4,2 kg och där var alla nöjda (ja, Tamlin också faktiskt). Han hade sett rätt sjuk ut om han varit smalare tror jag.