En fråga om kastrering
Hej!
För ett tag sen skaffade vi en cornish rex kille som heter Hjalmar. Det är första gången vi har en cornish och han är helt underbar, till och med bättre än vad vi kunde ana.
Vi har frågat vänner som har katt när man ska kastrera sin hankatt men har fått så många olika svar. Det kan väl variera lite från katt till katt men vid vilken ålder är det mest lämpligt. Han är född den 25:e oktober 2010.
Mvh Bettan

Om han inte ska gåi avel är det väl lika bra att boka rid nu så är det gjort.En del vill inte kastrera förens katten är sex månader.Men nu så här års så kan katten snabt bli könsmogen och få en massa knasiga idder för sig.Bättre att mota Olle i grinden.
Stolt ägare till tre La permer
Det går bra att kastrera nu,inga problem!!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Han blev för tidigt född också så han är mindre än en vanlig kille i hans ålder, är det något som kan påverka?

Vad väger han?Hur mycket vägde han när han föddes och på vilken dag föddes han?

Han föddes den 25:e oktober och vägde som nyfödd 59 gram. När han var 12 veckor så vägde ha 1.1 kg och just nu ligger han på kurvan för vad en honkatt gör. Han kommer troligtvis bli som en hona i storleken, kanske lite större men inte mycket i så fall.

#5 Jag menade på vilken dräktighetsdag föddes han?
Min veterinär vill helst inte kastrera katter som väger under ett kilo.Jag har bokat tid för en av mina nuvarande kattungar och hon kommer att vara runt 13-14 veckor när hon kastreras.Hon är tio veckor nu och väger straxt under kilot.
#6 samma här. Veterinären jag går till ställer endast viktkrav.

Det har ju blivit populärt de senaste åren att kastrera tidigt, dvs redan innan kattungarna säljs (runt 12 veckor) men också långt tidigare än de sex månader som varit (och fortfarande är?) den rekommenderade åldersgränsen för kastrering av katt.
Personligen tycker jag att det känns olustigt att kastrera en kattunge och väntar helst tills de är runt året om det inte blir problem innan dess. Dels för svårigheten att mäta narkosen rätt för en mindre katt och dels för att jag inte vill riskera att störa tillväxten eftersom könshormonerna ju även stimulerar tillväxten och inte bara könsdriften.
Även om tekniken gått framåt och gjort s.k. tidig kastrering möjlig anser jag inte att det är önskvärt att göra det på regelbunden basis av många olika anledningar som är irrelevanta att gå in på här. Men det är jag och jag vet många som inte håller med och som framhåller det goda med tidig kastrering. Vad jag dock tycker är viktigt i sammanhanget är att man ännu inte sett de långtgående för- eller nackdelarna med tidig kastrering.
Om jag var du TS, skulle jag vänta lite till, men det är inte farligt för Hjalmar om han kastreras om ett par månader.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Om du bara har honom och han inte ska vara fri ute tycker jag du ska vänta tills han börjar bli fertil
Jag har låtit kastrera hankattungar innan leverans. Dvs de har kastrerats när de är kring 12 veckor.
Vätten fick sin förra kull på dag 61, vilket är tidigt, och de vägde kring 60 gram (4 barn) när de fööddes, alla överlevde och ingen har haft några problem. Vi behövde aldrig hjälpa dem på något sätt.
Det är pilligt för veterinären att kastrera så unga katter men ungarna mår fint efteråt. Mina var vakna och pigga redan när jag hämtade dem och det märktes knappt att de vart sövda. Läkning gick mycket snabbt och de har inte stannat i växten eller nått sånt. Vätten är en liten hona (2,3 kilo) men killarna har blivit betydligt större. De har landat någonstans mellan 3-4 kilo och de är inte överviktiga.
Välj veterinär med omsorg, en du verkligen litar på och som kan svara vettigt på dina frågor och funderingar kring kastration, det är det allra viktigaste.
I Sverige är det ganska nytt att kastrera tidigt men det är betydligt vanligare i andra länder och där finns det också mer underlag hur katterna mår både på kort och lång sikt.
Lycka till!
-- Eternity is a very long time --
min vet rek. kastrering vid 6 mån. men det är som sagt väldigt olika,men jag har följt hans råd,det har funkat bra för oss.
Det är inga problem att kastrera en frisk och pigg kattunge som väger över 1 kilo hos en duktig veterinär som är van att kastrera smådjur. Jag kastrerar numera mina sällskapskattungar innan leverens och har bara goda erfarenheter (självklart kastreras inte katter som ska gå i avel
)
Kattungarna är sig själva efter bara några timmar. Återhämtningstiden är kortare än för vuxna katter. Några negativa effekter har jag faktiskt inte sett.

#8 det jag tycker är lite lustigt är att du tar upp själv det negativa med det men sedan vill du inte få en diskussion om ämnet… att man är mot är helt ok men sedan kan man verkligen inte vara negativ och inte låta det positiva fram… not fair.
att mäta narkos för en kattunge på ca 14 veckor är inget konstigt…man mätar narkos för så många små djur när man är veterinär…
att tidigkastrering skulle vara nytt vill jag dementera också … det har gjorts länge nu… Time to think outside the Swedish box…
#11 farligt att vänta..min 4,5 månaders hanne försökta para sin ovilliga syster i går…Så att vänta till 6 månder är bara dumt om man inte ska använda honom.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#14 Har man bara en katt är det inga problem att vänta lite
Eftersom katten är solo så tycker jag ni kollar med er veterinär när han tycker den ska kastrera och sedan gör ni det ni tycker verkar bäst. Det är inget farligt att vänta och det är tydligen inte heller farligt att göra det nu som du kan läsa här.
Så tänk: Är han besvärlig nu, är han stressad, luktar urinet, markerar han. Blir det nej på dessa frågor kan ni vänta. Blir det ja så kanske det bör bli kastrering.
Det är många gånger uppfödare som kastrerar kattungarna för att de inte ska gå i aveln. mot uppfödarens vilja, men katterna verkar må bra.

#13 Vad jag tog upp var mina personliga preferenser om att kastrera tidigt och orsaken till dem, inte något angrepp på de som föredrar tidig kastrering. Jag har inga problem med att alla inte har samma åsikter som jag, men jag har lika mycket rätt till en åsikt som någon annan.
Som jag skrev har jag fler orsaker till att inte uppleva tidig kastrering som en positiv sak, men det har inte med de fysiska aspekterna att göra och heller inget att göra med TS frågeställning varför jag inte tyckte att de var relevanta att ta upp till diskussion i den här tråden. Det anser inte jag är att ta upp negativa saker och inte tillåta det positiva att komma fram. Jag har inte sagt att någon har fel eller att de inte får skriva om de positiva aspekter de upplevt av tidig kastrering.
Angående narkosen så går jag på vad en vän till mig som anestesisköterska sagt. Hon är inte veterinär men jag anser att hon inom just detta område har en närmast likvärdig kompetens.
Tidig kastrering är inte på något sätt nytt, det vet jag. Vad jag skrev var att det har blivit mer populärt de senaste åren, och då menar jag framför allt bland svenska uppfödare.

#17 lyssna på en enda person är ganska begränsat… oavsett om det är en som är mot eller för
så som djuranestesist har hon väl sövd marsvin, ormar osv och vet väl att man mäter nogra och anpassande… samma för en kattunge.. ingen skillnad
pratar från egen erfarenhet och från samtal och samarbete med många (inte bara en) vårdare från olika länder…
Att du är mot är inte det som stör mig på nåt sätt ;-) och alla har sina anledningar men jag tycker att man ska ge rätt info när man börja skriva om ett ämne… För mig räcker även magkänsla för att nån inte väljer att kastrera tidigt .. man ska aldrig göra nåt som känns fel, konstigt eller lustigt då
du skriver själv att det är typ de senaste åren det har varit populärt att kastrera tidigt --- nej det har gjorst på ett bra tag nu. men visst menar du bland svenska uppfödare .. ja du har nog rätt eftersom Sveriges veterinärförbund är ganska efter.. inget nytt.. gäller andra saker också… men du skrev inget om just svenska uppfödare så svår att läsa det som inte finns ;-)
sedan Nej det är inte svårare att mäta för en kattunge än för ett annat litet djur… Det ska bara göras av noggranna och kunniga personer. All narkos är en risk oavsett storlek och ålder.
Så på dessa två punker är det inte rätt info.
Diskussion är högst relevant för TS som undrar när kastreras
Ditt val att inte kastrera tidigt respekterar jag FULLSTÄNDIGT och det vet du men ditt sätt av framställa det hela här var en aning lustigt enligt mig …

#18 Nej, jag tror inte jag skrev ut att jag menade de svenska uppfödarna, det var en miss från min sida. Men som du antog så var det just de svenska uppfödarna och även en del av sällskapsägarna jag menade.
Jag vet att du respekterar min åsikt, vi gillar ju varandra egentligen.
Jag tycker min framställning var helt okej men jag är okej med att du inte håller med.