Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 2130 ggr
loppan007
0

aktiva?

hej!

jag har en ragdoll, som är ungefär 17 veckor, och börjar fundera på en katt till så att dom kan leka lite!

nu kanske inte ni vet så jättemycket om ragdolls, men hur aktiva är ändå rexkatterna? busar dom mycket osv som vuxna eller är dom lugna? är dom mycket busigare än en ragdoll?

Mona22
0

De är generellt väldigt aktiva. Jag har båda sorterna. En jättelugn och 2 riktiga vildar som är överallt och lite till. Det kan vara väldigt olika mellan katter. Men rexen är känd som väldigt aktiv så det är viktigt att veta om man funderar på en sådanGlad

[Silkwaves]
0

Jag vågar nog säga att de är rejält mycket busigare än en ragdoll. Min äldsta cornish är tio år och tar ganska många busrace varje dag. Jag tror nog att genosnittsragdollen tycker att cornishen är rätt jobbig och att cornishen tycker att raggisen är rätt tråkig.Men det finns individuella skillnader. Jag sålde en busig cornish till ett hem med en fyraårig perserflicka och det funkar helt otroligt bra trots att jag var tveksam och nya familjen var beredd att skaffa buskompis till rexen. Nu behövdes inte det utan persern blev mycket livligare när den fick en cornishkompis även om perserdamen fortfarande vägrar att klättra längre än till första plattformen i klätterträdet. Flört

Eine
0

De sitter inte fast på ett ställe särskilt lång stundFlörtVill du ha en lekkompis till din katt så välj en busig CRX- Alla är inte ständigt högt och lågt,men de flestaFlörtInte en död sekund..Oskyldig

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Moth-79
0

cornish är en mkt aktiv katt. Jag skulle inte skaffat en cornish som lek kamrat till din ragdoll. Varför inte satsa på en ragdoll till?

loppan007
0

tack för svaren :)

Jag blev sugen på en crx för att dom är så fina, men det verkar som att jag får nöjja mig med att titta på andras då, när dom är sådär pigga!

förstår ju att kattungar är busiga osv, men blev lite shockad av hur busig min ragdoll var så då är nog en aktivare kattras absolut inget för mig :(

jag tycker att det hade vart skojj med en katt som inte är precis likadan, ragdolls är jättefina men variation skadar aldrig :)

Anki-Egerbrandt
0

Min erfarenhet av CRX är att dom är väldigt lugna och behagliga… Visst är dom aktiva på det sättet att dom vill vara med överallt och det går inte ta hem främmande utan att dom har en varsin katt i knät. Men dom tar sig fram försiktigt och gör inte mycket väsen av sig i övrigt….ligger på sina element och sover, kommer fram och gosar när dom känner för det, ett busryck någon gång ibland så jag och min sambo får oss ett gått skratt, tittar ut genom fönstret på dagarna, har aldrig vält ner en blomkruka och dom är tysta på nätterna.

Så jag vet inte om mina är speciella men att avskräcka någon att Cornish överlag skulle vara JÄTTEAKTIVA, KLÄTTRAR PÅ VÄGGARNA, BUSRYCK HELA TIDEN tycker jag är fel… som vissa skriver, det är indeviduellt inom rasen!

HjalmarMaria
0

Min två cornish är av eller på. Mycket ligga och sova tillsammans och som nu på mig. Söker gärna kontakt och är med när man gör nått.Som #6 skriver är de väldigt trevliga mot gäster och lägger sig gärna i deras knän och sover.

Sen får de sina fnatt och då jagar de varandra runt lägenheten och flyger överallt. Men då de är smidiga så åker (för det mesta) inget i golvet. Jag märker också vädligt lätt om de vill leka, då går de och gör saker som de vet att de inte får.. som tugga på nån blomma, eller putta ut nån bok ur bokhyllan..hela tiden så tittar de på en och jamar. Då vet man att det är dags för lite lek :)

Eine
0

#6 Individuellt,jadå. Och åldersbetingat.En unge på 14 veckor är livlig i rätt sällskap.Men en kastrat på 2,5 är lugnare.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AmazingNature
0

Cornish är en livlig ras så är det bara, precis som till exempel bengalen eller Abyssinier MEN en tam katt är dock alltid en tam katt och en Cornish rex kommer att vilja sova och mysa lika mycket som din Ragdoll. det är dock när de är vakna att det skiljer sig i aktivitetsnivån. som kattungar är dem verkligen överallt men sedan blir dem oftast divor… ;-) aktiva sådana men divor dock och de gör allt med mycket värdighet även lek och busstunder :-).

Jag skulle aldrig avråda nån att inte ta en viss ras på grund av den andra rasens aktivitetsnivån… man skaffar sig väl först och främst katt till sig själv och sedan till kattkompisen… om en Cornish behöver lite extra då är det ägarens ansvar att "komplettera" detta behov.

Så drömmer du om en lite Cornish Rex jag tycker att du ska absolut titta på dem lite närmare :-).

En Cornish kommer definitivt att älska Ragdollens päls :-)!

Maila flera uppfödare och be dem att berätta lite mer hur det är att leva med en CRX.

Här hemma har vi aktiva Cornish Rexar och bengaler samt LATA huskatter. Det har aldrig varit ett problem. Katterna reglerar mycket själva.. säger ifrån och sätter gränser individer emellan! och matte ställer upp extra för de hyperaktiva individer i respektiva raserna… Livet är alltid vad man gör det till Tungan ute

loppan007
0

#9 tack för ett så fint svar!

ska nog tänka på detta lite till, och så får vi se vad det blir för ras, är fortfarande riktigt sugen på crx trots att den är aktiv!

Rexjen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan bara hålla med om det som #6 och #9 skriver. Vi hade en foderkatt, cornish rex boende hos en ragdoll. Cornishen livade upp ragdollen och det var inga problem. De blev bästa vänner. Cornishen älskade att ligga nära i den mysiga varma pälsen och de busade ihop.

Anki-Egerbrandt
0

#9 Tummen upp! :)

Mona22
0

Vi har en skogis med rexarna och han är helt tokig ibland och som #11 säger, de gillar pälsen Flört

Vi har också haft en exotic förut och hon var ganska "lat" men hon blev helt vild sen.

Är du väldigt orolig kan du ju ta en lite äldre katt som man vet hur vild den är.

AmazingNature
0

Här hemma är det förstås ganska crazy emellanåt men har man två aktiva raser ihop kan man väl inte förvänta sig annat Cool