Enkät..
Får era katter vara uppe på bord och köksbänkar?
Oj, blev ju lite fel. Ignorera detta.

Mina katter får gå vart de vill i lägenheten på dagarna, utom på köksbordet när vi äter. de vet de om o har inte ens försökt efter några tillsägelser.
Sewena
Svar JA men ej på bordet när jag äter
ALDRIG köksbordet när vi äter. Annars inga restriktioner när jag lagar mat eller så.

Diskbänken är off limits här, mest för att det brukar vara så mycket disk
och katterna är hopplöst eller medvetet klumpiga… Köksbordet får de vara på, men -inte- när vi äter. Badrummet har vi också stängt för det blir så mycket rester från schampo och duschcreme under badkaret och runt avloppet som är svårt att komma åt och kattmonstren kan naturligtvis kravla sig in under badkaret och då fastnar ju allt sånt skräp i pälsen.
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

När katterna kom hos mig var borden den naturliga skydsplatsen - hundarna kommer inte dit.
Först var jag orolig för diskbänken, men åtminstone den äldre är otroligt smart. Tycker antagligen att det är en cool agility bana med burk och kräl.
Men jag läser med avundan, att ni får äta ensam! Frukosten går bra, men senare på dagen har jag för ofta två svältande cornishar som jag hela tiden får skuffa bort. Katterna tycks vara mycket envisare än hundar…
Till all lycka är dom lite blyga mot gästerna och låter dom fika i lung och ro - som oftast.
Helst inga katter i maten(min) annars får de vara var de vill. När det är dukat för gäster föser jag ner kissarna utan pardon, och det vet de så väl…
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Här är det inga katter på bänkar och bord. Jag var på en föreläsning om hygien i hemmet och efter det är det totalförbjudet med katt där mat finns hos oss.
Svea vet vad som gäller, men jag vet också att hon hoppar upp på diskbänken när vi inte är hemma. Dum är hon ju inte 
Det är mycke snusk på kattens tassar som jag inte vill ha på min macka när jag äter den…
Jag lägger mackan på en tallrik och tror att det är nyttigt med lite*snusk* här och där. Måste ju bygga upp motståndskraften, och låter därför kroppen jobba lite
Jag pussar ju katterna på näsan och den lägger de ju i blöt lite här och där.
Jo, jag gosar ju också med min katt och pussar på henne. men jag vill ändå inte ha henne på bänkarna. Vi har allergi i familjen också, så jag vill undvika att hon är i sängar och på bänkar för att inte min lillkille ska utsättas för mycket av hennes allergener.
Som tur är har han inte visat några allergisymtom alls än :)

#10 det var ett bra svar. Lite"skit" rensar magen, sägs det.
Hrrrm… *harkel* 
Mina katter har inga restriktioner, de får vara överallt. De får sitta på bordskanten (mot fönstret) när vi äter, men inte vandra omkring och absolut inte tigga för då åker de ner.
Kolla in bilden på Doris, det är valborgsmässoafton och vi har dukat vackert, väntar bara på gästerna…
Lullan, så ska det se ut..När jag är ensam händer det att en katt slickar min filtallrik från ett håll och jag äter med sked mitt emot.De brukar i alla fall spara frukbitarna till mig.

Oj oj här hemma finns inga restriktioner för katterna. Alf o Alma låg alltid (när de var små) i mitt knä när vi åt. Nu får de inte plats samtidigt. Hmmm…När sambon är hemma får de inte sitta på bordet när vi äter. Är jag själv hemma får de sitta var de vill, dessa regler är de helt medvetna om. Smarta djur. Har tagit bort fronten på badkaret, annars kryper de under, rädd att Alf fastnar. Jättelätt att hålla rent också, bara att skrubba o spola med duschslangen.
Besökande hemma hos oss får acceptera att katterna lever här och vill de inte det får de stanna hemma hos sig själva.
Här är det katter överallt, hela tiden. 
Dom får inte knycka maten från tallrikarna, men annars har vi gett upp kampen om matbordet…..
När dom två första flyttade in var vi mycket hårdare, men man vänjer sig så småningom och nu märker vi knappt att katterna kryssar mellan karotterna.
På bilden är det Peleus som smakar av mattes frukost.

#16…härligt våran hmm.. harkel.. min melodi..katter ska få vara överallt…det är ju därför man har de ljuvliga varelserna. Här finns ju "bara" tre. Väntar på V-75 vinst igen till helgen..en dag så smäller det och då packas det till stort hus o fler katter som får rumstera på matbordet.
Däremot "kissa" får de definitivt bara göra på sina "toaletter".
Mina får vara överallt utom bland maten
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#16 Vilken underbar bild!

Oj, denna tråd har jag missat! Troligen för att jag var borta i helgen…
Våra katter får vara lite vart de vill. De får gärna sitta på bordet när vi äter, men inte för nära. (Fast när jag är ensam vid frukosten så brukar jag inte putta bort Isa när hon smakar på havremjölken till flingorna, men säg inte det till nån…).
När vi hälsar på min pappa ute på Tjörn och katterna är på bordet där så säger jag bara "Nämen, va gör ni katterna! Ni är ju aldrig på bordet hemma! Det vet ni ju att ni inte får!" Och så lyfter jag ner dem och viskar i deras öron "Va söta ni är.."!

Precis så är det!