Funderar på Cornish Rex. Men har allergi!
Hej alla :D
Jag har börjat fundera på att köpa katt men eftersom jag har både pälsdjursallergi, pollenallergi och astma så fick jag leta lite och upptäkte då Cornish Rex och blev kär omgående i denna lilla krabat. Jag hittade även sen detta forum och tänkte att där ser det ut som man kan få råd och tips med vad man bör tänka på när man undersöker om man kan leva med en Rex eller inte.
Vad finns det som jag kan göra för att få reda på om jag tål Cornish eller inte samt vad finns det som kan hjälpa mig att klara av det?
Tar inga tabbletter utan bara Pulmicort 1 puff morgon och kväll och har gjort det under mina 27år men tycker denna sommaren gick ganska bra då jag inte behövde ta någon kortisonspruta för att överleva.
Ursäktar om jag skriver otydligt men har lite problem med dyslexi ^^
Tack för er tid :D
Jag är allergisk och har en cornish dam hemma.
Jag känner av henne ibland, oftast när jag är sjuk.
Jag städar ca 2 gånger i veckan grundligt för att hålla damm och allergener borta.
Sen har jag tvättat av henne med en blöt handuk ca 1 gång om dagen, vilket har hjälpt lite, men håller nu på att testa ett medel om heter petal cleanse som ska minska allergener fårn pälsdjur till ca 80%. (du kan ju googla på det, mest info finns på engelska)
Men hur du ska gå tillväga:
Kontakta en uppfödare i din närhet som är villig att låta dig komma på besök och träffa några kissar och se om det finns allergi. (viktigt då att den bara har cornish och inte en massa andra katter)
Ta gärna med ett örngott som katterna får gosa med nån vecka. Sen sover du med det och ser så du inte får allergi.
Sen om allt går bra, kan du fråga om du får låna hem en katt 2-4 veckor för att se hur du reagerar på katten under längre tid.
Sen om allt går vägen kan jag rekomendera att du tar en oplacerings katt, då man oftast är allergisk mot kattungar.
Om du kommer så långt att du ska få låna hem en katt så är det ju extra bra om det är den katt du kanske ska köpa då du lättare kan se om du klara av katten. Alla katter är olika så bara för att du klarar av en cornish betyder det inte att du klarar av en annan.
Sen får du nog räkna med att du kanske känner av allergi när du väl köpt en även fast du klarar alla test så du måste överväga ordentligt.
Jag har levt med katter jag verkligen inte tål när jag bodde hemma och det var jobbigt. Men jag älska kissarna så det var värt det för mig. Nu när jag har en cornish så känner jag att de få gånger jag känner av henne så är det värt det.
Äter allergi medicin, tar bricanyl och pulmecort mot astma dagligen för att få upp ett försvar. Tar kortison nässpray när jag känner av katten vid t.ex förkylning eller under pollen sesäsong.
Men jag tar inget extra pga katten, mer en under förkylng eller sjukdom. resten skulle jag iaf äta pga min damm och pollen allergi.
En intressant grejj med min cornish är att varken jag, min smabos systrar eller syster barn med kraftig katt allergi och astma känner av kissen men en som inte ens visste att han hade kattallergi, kände av henne inom en halvtimme och blev rätt dålig. Då har han träffat många olika katter förut. Så man vet aldrig hur det kommer gå.
Därför avråder jag att du skaffar en kisse om du har allergiska barn i hemmet. En vuxen människa vet vad det innebär med allergi och vet när man verkligen är sjuk. Ett barn bör inte utsättas för de i onödan.
känner att det blev långt och kanske svammligt, har du mer frågor eller inte förstår något så får du fråga !
Lycka till!

Oj det gick snabbt.
och ett långt inlägg ^^
Ringde vårdcentralen och skall ta ett pricktest och se hur dett ligger till med min allergi idag.
Läste igenom det du skrev och var mycket intressant. Skall definitivt ta och leta uppfödare av cornish och se hur det går.
Hur går det för esten med att ha bara en cornish?
Både jag och min fru jobbar så den kommer vara ensam på morgonen varje vecka utom var tredje vecka då jag jobbar eftermiddag. bör man ha två så dom inte blir ensamma och börjar kissa på kudden i protset?
Vill inte att katten skall må dåligt utan vill att den har det så bra den kan få det.
Tack för snabbt svar :D
hoppas detta går vägen

Vart bor du någonstans?
Du har fått ett bra svar av Noir tidigare.
Angående att ha en eller två kan man väll överlag säga att en cornish vill ha sällaskap men det beror som sagt på hur mycket ni är hemma / borta.
Precis som Salmissra säger så beror det på hur mycket tid den får vara ensam. Våran kisse är ensam mycket ibland och nästan inte alls vissa dagar. Det går bra då hon är van att vara ensam katt senaste tiden. Men vi ska leta efter en kompis till henne. Känner att ekonomin inte tillåter just nu då jag ska vet. besikta och vacinera.
Men de flesta cornishar vill ha en kompis.
Om inte cornish skulle funka för er pga allergi så kan ni även testa den sibiriska katten, många allergiker sägs tåla den, har dock ingen efrfarenhet själv, men antar att det skiljer även där från individ till individ.
Påminner inte alls om en cornish men kan vara en plan b

Jag bor i Karlshamn Blekinge så hittar inga uppfödare närmare än i Malmö Skåne så det får bli att åka och hälsa på där någon helg när tid infinner sig för en sådan resa.
Ang hur ensam den hade blivit så är det väl runt 7-8 timmar om dagen 5 dagar i veckan i två veckorsperioder och var tredje vecka så blir det kanske 4 timmar då jag är hemma på morgonen i väntan av att åka till jobbet.
Blir det för mycket eller borde den ha en kompis att välta ner krukor med? ^^
Tack för tipset skall kolla upp sibiriska också.
Första tiden bör man ju vara hemma extra mycket då den ska lära känna sin miljö och er för att bli trygg.
Men sen kan man ju testa om det funkar. Men annars blir det till att skaffa sig en till.
Min back up plan är att ta mina undansparade vet budget (ifa olyckan är framme) och köpa en till kisse. Känns lite risky men det gör jag bara om det inte funkar för henne att vara ensam tills jag har pengarna till en katt kompis :)
Har också funderat att ta kull på henne men då måste man ta lite tester och hitta en matchande parter och det är inte säkert det funkar så det är mycket att tänka på

Ok, hemma mycket i början då alltså sen testa och se.
Man kanske borde när man skaffat första (om man inte reagerar på den) börja spara undan lite för en kompis till den.
Skall bli riktigt intressant och se om man klarar av en cornish.
En fråga till.
Hur brukar det gå till när man vill låna en katt av en uppfödare och kanske inte klarar av just den, får man då låna en annan som kan kanske tål då eller?
Mycket stort tack för visat intresse :D mycket uppskattat.
Ja spara till nästa får man börja med direkt, det kostar ju ändå en del om man inte hittar en omplacering som kan vara lite billigare.
Det är ju upp till uppfödaren.
Katter gillar ju inte alltid miljö ombyte så det krävs ju att uppfödaren har en katt som tål just den typen av miljö ombyten.
Jag hitta en seriös annons på blocket om en katt som inte trivdes i sin hem miljö längre då det fanns ett litet barn + en till påväg. Det fanns inte tillräckligt med ummärksamhet och katten klaga hej villt. så vi fick en månads provtid med prov kontrakt som båda skrev på, jag betala även halva katten. Om jag inte skulle klara av kissen så skulle jag få tillbaka mina pengar.
Men nu har vi bestämt oss för att ta henne och hon ska veterinärbesiktas på fredag. Så efter helgen blir hon offeciellt min kisse! :D
Kan varmt rekomendera att ta en omplacering, dvs (oftast) en vuxen katt. Lättare att få ett hum om personlighet, allergivänlighet o.s.v
Kolla runt bland lite uppfödare, vissa har ju katter som varit en avelskatt och sedan blivit kastrerad. Vissa väljer att omplacera vissa av dom katterna.

hmm det var ju lite att tänka på.
Skall höra med uppfödaren som vi åker till när det blir av. Men blir nog att vi tar en från samma uppfödare och föräldrar om det blir en liten kompis till för det borde vara större chans att man tål den då.
Eller tänker jag fel?
Grattis till din kisse :D roligt att det funkade för dig :P
Det är ju inte säkert.
Mamma och pappa har ju tagit över mina katter jag hade när jag bode hemma (utekatter som gillar att springa i skogen)
Mamma katt var jag kännslig mot men klarar av henne så länge jag själv är frisk. En dag upptäckte vi att trotts p-piller så hade hon bebis i magen. (katter kan bli dräktiga trotts p-piller nämnligen men det visste inte jag då!)
Så födde hon två små, en var dödfödd och den andra var pigg och go.
Jag blev för älskad och tvinga mamma och pappa att behålla henne.
Men jag är jätte allergisk mot dotter katt :(
Kan leva i samma miljö som henne men jag kan inte hålla på med henne utan att börja nysa som en tok!
Så jag skulle säga att det beror på individ till individ

ah :(
Då blir det en massa testade fram och tebax när man skaffar sig katt nr2 också då. Bra att veta.
Jobbigt att tycka om något som man är allergisk emot.
Åker kanske till en uppförade till helgen och se hur det går.
Tar med mig ett örngott också som en katt kan får leka och gossa med så får man hålla tummarna.
Ja det är inte smärtfritt på någevis när det gäller att testa sig fram.
Sen kan ju vissa välja, som jag då, att leva med mindre allergi från och till. Men det gäller ju att ha diciplin. Städa, tvätta alla textiler, bada/torka av katten med trasa (fast nu masserar jag i en lotion petal cleanse från bio life, som tar en stor del av katten allergener genom at kapsla in dom och sen torka av med handuk), be nån nannan göra rent i kattlådan, hålla kattfritt sovrum.
Vissa har även en luftrenare i sovrummet.
Hoppas allt går bra, vill inte ge dig för mycket hopp men det finns allergiker som inte alls känner av Cornish. Precis som vissa klarar av ragdoll, maine coon, siames o.s.v också även fast det inte är några "allergi vänligt" stämplade raser.
Du är välkommen att hälsa på hos oss. Vi finns i Billesholm en bit utanför Helsingborg. Vi har ofta allergibesökare och har allergi och astma själva i familjen så vi vet mycket om det.
Maila gärna: matte@gosehjartats.se

Detta var en mycket trevlig upplevelse mycket hjälp och många tips och nu en inbjudan att få hälsa på lite kissar.
Jag och min fru kommer höra av oss och se när vi kan komma och hälsa på och troligen fråga väldigt mycket.
Tills dess så kommer information sökas och undersökningar göras.
Ang. petal cleanse så verkar det vara riktigt bra.
Gjorde som du sa och kollade upp det innan. Beskriv gärna lite mer om hur det känns före och efter så att säga. Tex hjälper det mest emot när man kelar med katten eller även mot det som flyger runt i luften (mjällar mindre så att säga)
jag har precis börjat så jag kan inte uttala mig då det tar 3-4v innan man ser resultat.
Men min sambos syster har det på sin hund och det funkar jätte bra

ah. så det är en process med det.
Jag fick för mig att det var som med ett balsam, en hyffsat snabb verkan.
Men att det fungerar för din systers hund är ju ett gott tecken.
Tack åter för svar :P
ja det är som en lätt-rinnande lotion som man häller på en bit tyg/trasa och så masserar man in det i pälsen, med och mothårs.
Sen tar man en handuk och torkar av allt som är överblivet, dvs en massa inkappslade allergener. Det finns ju kvar medel i pälsen så när katt slickar sig ren så kappslar den in mera och en vecka senare gör man om allt och får bort mer och och mer. Så vecka 3-4 så har man uppnått fullt resultat.
Ja hon kunde inte sova med sin hund, ha för mycket hud kontakt med hunden + att när hon bada hunden fick hon astma besvär.
Vet iaf att hon kan sova med hunden utan problem och att det funkar för henne. Det var hon som tipsa mig om medlet. :D

låter ju nästan för bra för att vara sant och sen nästan för enkelt också :D
Sånt gillar man.
Gör man detta då efter varje bad/dush eller missade jag något nu.
Hoppas verkligen jag kommer så långt att jag och min fru kan hämta hem en lite hårboll som sällskap :P
jag har inte kommit fram till om man kan bada dom/torka av dom med blöt trasa än.
Men det praktiska med detta är att om man har en kisse som hatar att bli blöt så slipper man ju hela den proceduren! :D
Japp det är ruskit enkelt
Klicka här! för att läsa mer om Petal Cleanse. Finns en pdf man kan ladda ner under bilden, för just pälsdjurallergi och petal clease. Dom har massa produkter för att man ska slippa allergi mot damm, pälsdjur o.s.v
Men jag vet inte om allt funkar, har precis börjat med just petal cleanse C. Men om man kikar i engelska forum så är det väldigt många som är nöjda! :D

Ah.
Smidigt om man slipper vatten ^^
Läste pdf'en och edt verkar ju nästan som om man slipper bada dom helt när man använder detta.
Blir ju något av ett måste sen om man blir ägare till en liten Rex :D
Japp man slipper bada dom!
Fast jag badar gärna mina katter annars, men nu gillar ju inte en av katterna det, så nu är detta perfekt för henne…

Jaha då har man varit och hälsat på hos gosehjartat provgosat och sniffat.
Måste säga att det gick över förväntan helt klart. Hade bara lite reaktion i lungorna efter vi hade varit där men detta gick över fort. Lite värre var när en av katterna hoppa upp på axeln och kloade lite så det börja klia, men ytterst lite blev det så jag är glad.
Och så har första natten med örngott varit.
Helt felfritt. Inget tjockt i halsen, inget tungt att andas och inga röda ögon :D
Kliar bara väldigt lite i nacken och på händerna. Hade förväntat mycket mer än så då jag laddade upp md medicin vid sänger och hade reservplan med kudde i soffan som jag kunde flyttat till.
Tack för ett mycket trevligt besök igår hos gosehjartat
#22 Det var så roligt att ni kom på besök, tyckte både tvåbeningar och fyrbeningar 
Det var ju bra till att börja med i alla fall, får se om kliandet lägger sig snabbt och hur det går med att sova på örngottet fortstättningsvis. Sen blir det dags för nästa örngott
och flera besök.
Vi hörs av!
Gud vad roligt att höra, hoppas kliandet går över!
stressa inte egenom nått nu så hoppas jag att det leder till den fyrbent krabat med lockig päls för er :D

Så natt två avklarad med kastrerat örngott ^^
vaknade idag och kände absolut inget alls. när jag gick till badrumsspegeln för inspektion så ser jag att jag är lite röd i ögonen, mycket lite röd. kände inte att det kliade heller dock så började kliet komma någon minut senare sen men fortfarande väldigt lite.
:D jätteglad att detta funkar så bra
Hur länge bör jag sova med detta innan vi laddar om med ett fertilt örngott? ^^;
Börjar se fram emot i sommar nu mer och mer ^^;
Vill inte ge dig falska förhopningar nu!
Men röd i ögonen kan man vara när man är nyvaken, klia dom inte alls när du vakna kanske det inte är allergi?
Allergi och stress hör ihop då dom beror av samma ämmne, Vissa som lider av panikångest äter medecin som innehåller näst intill samma som allergi medicin!
Nått jag ofta råkar ut för i min allergi är att om jag verkligen inte vill bli allergisk så blir jag det. Jag går runt och tänker på det och jag letar efter tecken på allergi och stressar då upp mig och jag får blemmor och snorig näsa.
När jag stressar i vardagen så får jag ofta utslag på underarmarna.
Så när jag fick hem våran cornish för en månand sen så hade jag massa tecken på allergi men det gav med sig ju mer jag vande mig vid hennes närvaro och sluta leta allergi tecken.
som här om kvällen frösjag och kröp ner i den mysfilt som kissen adopterat och kom på mig själv efter nån timme. Tänk om jag får utslag, har inte tvättat filten på en hel månand. (hjärnsnurr och panik) sen några minuter senate klia mina ögon och ena ögat svullna upp.
Tycker det hela med stress och allergi och hur dom kan påverka varandra är extremt intressant och ajg är verkligen inte stresstålig. Kanske därför jag reagerar så starkt på min stress.
Så jag vill väll mest säga, ta det lungt och försök inte tänka på att du ligger på ett kattörngott ;D

Låter som mycket bra tips.
Man springer ju onekligen runt och "känner efter" så man stressar nog upp kroppen efter ett tag då.
I och med att inget kliade när jag vaknade utan började kanske 10-15minuter efter.
Själv är jag väldigt stresstålig även om min kropp inte alltid tyckes hålla med mig så det är inte omöjligt det du säger.
Skall försöka inte tänka på det utan bara vara som vanligt.
Tack :D
Precis det är därför det är extra bra om man utsätter sig för allergenen under längre tid så man inte tänker på det så mycket :)
Hoppas att det slutar klia och att allt funkar.

Så då var natt tre klar :P
Absolut inga reaktioner alls!
Några nätter till och sen så postar vi ett örngott som skall få gossa med fler kissar :D
Börjar nästan hoppas lite för mycket nu.
Till och med tittat på Swecat efter sele, leksaker, klöstrräd och div andra nödvändigheter ^^
Tar gärna tips på andra sidor som kan vara bra :P
Djurmaxi.se är billiga på de mesta!
Ska man köpa hela baspaket så skulle jag rekomendera dom!
Dom har även en checklista Klicka här för att se den

Tack för tipset :D
Skall kolla igenom det med min fru sen.
Jag har nog för mycket fritid på jobbet :3
Sitter nästan hela tiden och söker på saker till den (eventuella) framtida hårbollen ^^
Du är verkligen inte ensam, jag gör likadant fast jag sitter dock inte på ett jobb utan en verkasamhet. Dock ska ajg snart börja plugga så jag har egentligen inget här att göra så det gör inget, bara min närvaro som räknas för tillfället :D
Katt för hela slanten!

Natt fyra över.
Svagt tungt att andas (mycket svagt) inget kli men väldigt röda och svullna ögon. D: Det gick ner på knappt 25min och nu märker jag inget alls.
Hoppas inte det fortsätter så här nu utan att detta var en engångshändelse ^^
Fånigt att natten innan inte reagera alls på något sätt :\
Men verkar ju finnan någon form av allergi/överkänslighet även mot cornish, men det skall nog gå att kringgå :P
Ja mest säker blir man ju när man har en livs levande kisse som man ska försöka leva med ca 1 månand. Då vet man.
Ett tips är ju att ha ett helt kattfritt sovrum om ni får hem en kisse på prov

jo det är klart 1 månad säger lite mer än några nätter med ett kattifierat örngott ^^
Det med kattfritt sovrum är tanken senare samt att vi tänkte skaffa ett överkast till sängen som vi bara rullar av när vi skall sova. så slipper man dammet också ^^
Vi har redan möblerat om en del och skaffat lite nya möbler för att göra lägenheten lite mer damm och kattvänlig.
Ser fram emot när vi kan låna kisse sen :D undrar bara hur länge ^^?
tittade lite i din blogg och läste om zaffi :P
Mycket fin katt med vackra ögon
Aww jag har inte hunnit uppdatera den, känner mig så jäkla usel! haha
men det ska komma upp mer bilder och text. men hon var ju inte min till 100% förens den här helgen så jag ville inte uppdatera för mycket ifa jag var tvungen att lämnna tillbaka henne. Så jag tänkte att ajg iaf börja med hur det gick till när hon kom till oss. Tänkte att folk kunde vara intresserade av det.
men jag ska skärpa mig och hitta tid! haha
Ja alltså hur länge det tar innan du får låna hem en katt är ju upp till uppfödaren du har kontakt med. Katter gillar ju inte att flytta runt hur som helst så det är ju förstårligt om uppfödare är försiktiga med att låna ut katt. Men Jag tog en annan väg (som du läste i bloggen) Som var ganska farligt för mig själv då jag inte hade nån aning om hur det skulle gå och jag vet att jag fäster mig snabbt vid djur, så lämnna tillbaka henne skulle vara så hårt. Men om du klarar provkatten och det inte är den du ska få ta över så rekomenderar jag att du skriver ett kontrakt på att du får lämnna tillbaka katten inom en viss tid och få dina pengar tillbaka, säg en månand och efter en månad så ska du fortfarande kunna lämnna tillbaka katten vid allergi men då kanske inte få tillbaka alla pengarna. Det är en ganska bra lösning för alla. Då slipper du press att du måste tåla kissen, man nog med stress och hjärna på högvarav med tankar som "vad händer om…", "tänk om…" o.s.v ;D
Som jag skrev´tidigare, min allergi hänger verkligen ihop med min psykiska hälsa. Är jag stressad kommer jag garanterat bli allergisk oavsett.

^^ då får jag titta tillbaks senare då, var mycket intressant och roligt att läsa.
hade varit roligt att läsa lite mer hur allt gick till och hur det går nu samt mer bilder :D
Ang hur lång tid till jag får låna katt så sa vi att jag skulle sova med örngott tre omgångar, första där det var gnidden emot tre kastrerade katter, andra skulle vara mot dom två fertila sen sista skulle örngottet ligga en vecka där katterna sover sen skulle jag få låna hem shaggy (en riktigt go och släskaplig katt men riktigt fin päls) frågan är lite hur länge man bör låna (helt enkelt vad som kan vara vanligt)
Om detta skulle gå bra så innan kattungarna blev leveransklara så skulle jag få låna hem två katter för att verkligen testa ordentligt.
Vi har även pratat om ut ifall att det inte skulle gå så kommer dom hjälpa med omplacering så allt går så bra som möjligt för alla parter (dom bryr sig verkligen om både katter och kunder :) ) och det är skönt att veta, katten måste ju kunna få ett bra hem och det har ju en uppfödare lättare att hitta i och med olika kontakter.
Ser så fram emot att få låna hem en katt och se om man någonsin kommer klara av att ha katt som medlem i famlijen.
Drömmer om en liten cornish kattunge som står innanför dörren när man kommer hem eller utanför sovrumsdörren när man vaknar ^^
Även redan börjat planera bygge samt placering av klösträd ^^ samt en elementsäng
fanns många byggtips här. http://www.pihl.nu/mona/softspot/
Ja jag måste ta tag i det där, jag skäms haha
Men jag har haft mycket privat. Bor på två ställen så jag flyger imellan två städer, dock kommer det bli lungnare nu (ÄNTLGIEN), Så min tid känns inte alltid där när jag väl kommer hem.
Men Bilder finns det massvis av! Så det kommer. Ska knåpa ihop nån text med, tycker egentlien inte om att skriva blogg texter men det är roligt att få respons på ens kisse.
Låter som om du hittat en bra uppfödare som vill allas bästa!
Jag vet inte vad som är vanligt när det gäller tid på att låna katt. Men jag uppskattade verkligen en månand då jag var förkyld + stressad i början och trodde jag var allergisk och sista 1½ veckan kände jag ingenting och nu känner jag ingenting. Allergi vid sjukdom är jag van vid från mitt barndomshem så jag vet hur jag löser det (inga katter i säng eller sängkläder, inge kel och gos utan att byta eventuella kläder (brukar ha en filt i knät om dom ska kela) och så tvätta händer/armar noga så jag inte av misstag skickar en en grupp allergener i näsan haha
Det funkar för mig, det är det man måste göra. Hitta en lösning som funkar bra för en själv.
Använder även en kortinsonnässpray när jag är sjuk och det kliar i näsan.
ja zaffie gillar elementsängen när det är dåligt väder så solen inte lyser på henne i fönstret :)
Vi kollar också träd, hon använder våra hyllor och klättra på och gömmer sig där det går, så vi vill ha ett takhögt träd med en kojja i.
Men vi har inte hittat nått billigt mer än från en tysk sida. Vet inte hur kvaliten är. Kanske är värt att prova för ca 700kr och då får det enda hem till dörren? :)
Ett tips om man ska bygga klösträd är ju att hitta nått gammalt träd eller om de röjjer skog så man kan ta en och barka av. Det kan bli jätte snyggt! såg en hemma gjord sån på blocket för ett tag sen :)

hehe jo man kan inte göra allt på samma gång, något får stiga åt sidan ^^
Ja det känns verkligen som jag och min fru har hittat en mycket bra uppfödare (#23) vi tyckte det känndes väldigt bra och fick mycket bra vibbar när vi träffade dom.
Antar att jag får vänta och se när vi pratas vid nästan gång och se hur länge vi kan låna katt ^^
i och med att det känns som om det faktiskt kan gå vägen nu så blir man ju lite "vill ha'ig" och känner att man knappt kan vänta ^^;
Men vänta är bra och är lite glad att kullen dom väntar inte blir leveransklara förrens i sommar, så vi kan inte förhasta oss XD
Jag skall på pricktest med inriktning på katt imorn (får se vad det innebär i testväg) och då skall jag passa på att fråga vad för mediciner som kan funka och säga att jag vill veta vad som finns utan att dom säger att jag skall låta bli ^^
Något råd på hur vida jag bör sova på örngottet inatt eller hoppa det inatt pga pricktestet?
tack för rådet på klösträd :P

Natt fem,
Samma som igår, röda ögon men med mindre svullnad och irittation är igår. Inget tungt att andas och väldigt lite kli.
Roligaste är att jag gick och la mig med tungt att andas och tjocka lungor men när jag vaknade så hade dom blivit bättre trots kattkudden jag ligger på ^^
Som sagt så är enda som reagerar riktigt nu är ögonen men det tog också fyra nätter.
Skall in på procktestet idag kl11 så då får vi se hur det ligger till med katt, väntar mig dock en lite större reaction än vad hade varit i och med besöket och sen kudden. Skall även passa på att fråga om mediciner och alternativ till pulmicort som tex symbicort (även be om förnyade recept på pulmicort och bricanyl.
Sen skall jag be om lite information om olika mediciner som hjälper vid allergi.

Natt sex.
Fick pga torra ögon droppa systane i ögonen igår när jag la mig i sängen. Vaknade upp med lite röda ögon och ingen svullnad inte heller kliade det eller hade jag tungt att andas. Ögonen är dock torra men detta kan ha att göra med vädret då jag brukar bli torr i ögonen sen höst och vinter.
Plockade även ut ett paket symbicort och nya bricanyl när jag var hos läkaren då mina pulmicort var slut. Hoppas dom här hjälper.
Gjorde även lite undersökningar på priser och material för ett klösträd igår som vi skall ha när och om vi kan låna hem en kisse :D
Hur gick pricktestet? Visade det nått på katt?
Ta en paus med örngottet nu i nån vecka, passa på att byta lakan samtidigt och se om det blir nån skillnad, så kan vi börja fundera på nästa örngott sen. 

Där kommer den konstiga delen in.
Tydligen så tycker inte sjukhuset om pricktester längre (enligt läkaren jag hade men han var lite konstig) så det jag fick lämna var ett blodprov? och där var tydligen en cocktail av pälsdjur -.- känns hyffsat meningslöst måste jag säga då jag vet att jag är allergisk mot pälsdjur. Men han envisades och sa att dom inte gör pricktester längre för dom är för osäkra. Tror jag skall ringa dom igen och se om detta stämmer.
Ok då bäddar vi om och städar rent sovrummet och ser om det blir skillnad ^^
Kanske kan ta och posta ett örngott till dig så länge? :)
Håller tummarna och hoppas detta går vägen ^^
EDIT: ringde 1177 och frågade om pricktest och hon sa att dom går ifrån det mer och mer och vissa gör det itne alls längre.
Så jag fick nummer till allergimottagningen där jag kunde fråga om det fanns tester som var lite mer djupgående och vad man kunde göra om man ville ha katt.
Hon sa att det var inte omöjligt alls att ha katt som allergiker och tyckte jag skulle undersöka vidare :D
Ringer dom på måndag när dom har teletid.
Nä de flesta läkarna är puckade eller har inbitna åsikter som inte kan rubbas. Hade en läkare som sa att jag MÅSTE ta bort mina katter för att jag visa allergi mot katt enligt hans test men jag känner inte av den katten mer om jag blir sjuk, dvs svagare imunförsvar.
Jag lyssna inte alls och katten är kvar + en till och så nu har jag även en cornish går prima… skulle jag tagit bort katten jag redan skaffat och inte hade några direkta symtom av, skulle mitt välmående förstöras rätt ordentligt då katterna har hjälpt mig igenom det mesta. När man är tonåring så är dom toppen att gråta, skratta och dela hemligheter med, dom skvallrar aldrig ;D
Men att varna och vilka tecken man ska leta efter tycker jag domska fortsätta med, inte försöka tvinga bort djur som om det vore pest!
Tänkte om cornish inte alls skulle funka för dig, har du kollat in den sibiriska katten? Stort antal allergiker som tål den med.
Den var min plan B. Min pojkvänn sa att cornish rex katter såg ut som gollum, gremmlins, aliens o.s.v och föredrog mer den typiska bondkatten, som har lite kraftigare och mer ""päls".
Så sen fick jag min vilja igenom när han såg bilden på zaffie, för han tyckte nte hon såg ut som en konstig katt med vågor i pälsen och stoooora öron och ögon.. haha
han hade fel men de sa jag inte. Sen när han träffa och klappa så var han såld :D

lät ju som ett bra val att inte lyssna i ditt fall även om det var att spela lite roulett ^^
hehe så fort man träffar dom små liven så är man helsåld :)
Jo jag titta lite på den Sibiriska men tror inte det är en katt för mig, lite för stor och inte samma personlighet som jag gillar så mycket hos cornish.
Men kan ju alltid leta vidare efter en Rex som funkar för en eller så kan man ta ett lån och skaffa den där allergenfria katten dom tagit fram XD kostade nätta 30,000kr >.>
Sen hur jag reagerar så är det ganska roligt.
Min frus föräldrar har 3 katter 2 bond och en fluffig sak med norsk skogskatt i sig. Dom två bondkatterna reagerar jag knappt på alls bara lite mer än en för en rex medans den lilla fluffiga madamen så kan jag knappt sitta i samma rum lika är för en helig birma som hennes bror har skaffat (skall ju också vara allergivänlig i och med sin päls) Sen går ju häst och katt hand i hand när det kommer allergenet i mjället. Cornish= ingen reaktion, Häst= astmaanfall.
Så jag känner det som om en cornish kommer fungera men måste nog vara kastrerad och tvättas regelbundet.
Just det ja, du har ju använt petal cleanse ett tag nu va? hur blir pälsen på katten? är den lika fin som den skall vara eller någon förändring? samt känner du någon skillnad själv nu efter en vecka till?
Ursäktar min nyfikenhet^^
jaa, Zaffie tycker jag är dum när jag håller på med mina konstiga blöta handdukar med petal cleanse, Menhennes päls är som den ska, mjuk och mysig, aningen glansigare tror jag hon blir så det är verkligen inget som förstör hennes päls, snarare tvärt om…
Tack för att du påminde mig! måste ha i petal cleanse idag :D

Låter ju inte fel alls ju :D
Mjuka och mysiga vill vi ju ha dom ^^
hehe så lite så :D
#42 Skumt att de inte gör pricktester längre men jag vet att de inte är tillförlitliga åt båda hållen
Skicka du ett örngott så länge :)

jo tycker jag också men tydligen tycker inte dom det är lika bra riktmärke som vi andra gör.
Då gör jag det. Hämtar er adress på hitta.se
:D fertila nästa då ^^ *håller tummarna*
Jag e jätteallergisk mot katter, kaniner, marsvin, vissa hundar, möss m.m m.m………… för ca 15 år sen hörde jag talas Devon Rex, att vissa allergiker klarar av dem…. letade runt efter uppfödare… hittade goa Sven (S* Molgas) i närheten å fick låna hem en hane…. d tog ca 5 tim sen kunde jag knappt andas…
…. väntade några år å började då kolla upp Cornish Rex…. hade sån tur att jag då träffa snälla Ingegerd (S* Kazimirez) å fick låna hem en hane ifrån henne… 2 veckor gick å vi kände inget alls… blev jättelyckliga å efter ytterligare några år av letande så hittade vi våran första crx uppe i Norrland, hon e nu 4 år å vi har oxå en 9 månaders å vi kan inte vara mer tacksamma över att vi tål dessa helt uuuuuunderbara djur som e vårat allt……….
Blev lite långt, men jag ville bara ge dig lite hopp på vägen..

Roligt att höra att det finns hopp :D Även om första försöket kanske inte går.
Jamen vad jag har förstått så e d skillnad på deras päls… Devon Rex har kvar "täckhår" medans Cornish rex bara har underull… Rätta mig gärna om jag har fel…….
… har även en kompis som föder upp Sphynx, å d tål jag absolut inte heller, trots nakenheten….
… men jag e säker på att detta e väldigt individuellt….
Önskar er lycka till!!

Jo tror du har rätt Cornish har bara det understa lagret päls.
Jag är (tror jag) allergisk emot deras saliv i och med att jag reagerar på slick och deras päls (i allmänhet då) så när dom fäller kan jag inte sitta där dom fällt. :(
En cornish fällde knappt något alls på mig även när jag lekte med den i nästan 3 timmar :D och jag kände enbart av när en av dom höll på att halka av min axel så den satte sin klor i mig och gick genom huden. då börja det småklia lite XD
Älskar dom här katterna så jag hoppas verkligen jag hittar en som går bra för mig :P som du säger, det är individuellt vilken man tål och vad man är allergisk emot. Någon sa att katter hade totalt 9 olika allergener O.O
det du nämner om klorna att det kliar efterråt, Det händer för mig och många av mina bekanta också, det har nog inte bara med allergi att göra :)
min cornish hårar ibland lite mer än vanligt, men om man torkar av dom med en handuk så får man med mycket löst så får man inte det överallt. rekomenderar att man tvättar alla textiler som katter rör vid för att minska fjunen att stanna kvar :D Mina ögon tycker inte om när det flyger in i dom :p
Tvättar mysfilten som jag och zaffie bråkar om ca varannan vecka,,, eller nu ljög jag, jag önska jag gjorde de, men nästan iaf :D

hmm det kanske är så.
Dock så nästan alla överkänsliga mot pälsdjur på en eller annan nivå enligt allergimottagningen, dom flesta märker bara inte av det alt vet inte vad det är.
:D Så jag är nog bara överkänslig och inte allergisk mot cornish :3
Bra tips med handduk där :P det borde ju kissen gilla ^^
Men fy inte ta mysfilten ifrån en kisse med mysbehov ^^
Det är jätte bra, vet att många med katt och allergi/överkännslighet tar en blöthandduk och torkar av pälsen dagligen. Hjälper en hel del.
Haha det var min filt först! hon har en egen filt som hon hade i sitt förra hem men hon ignorerar den och tar min …. Men vi delar på filten. Jag är bara lite grym och tar den och gosar ner mig, sen tar man katten och lägger på magen och som bonus kliar man och klappar… då går det jämt upp!

Skall ta det och tänka på när en kisse kommer på besök eller flyttar in :P
hehe kissen din vill inte ha eget ^^ den vill dela :3
Sov utan kissegott inatt och vart liiiite röd i ögonen i alla fall (syntes knappt) så det var nog bara att jag är torr i ögonen eller det hjälpte nog till i alla fall.
Sen så har jag gått och blivit sjuk nu också så det har nog gjort sitt också.

Så skickade igår iväg ett örngott som skall få gosssa lite med två nya katter :P
Får se hur det går sen :P
Nu när vintern börjar hälsa på så börjar mina ögon och bli torra och röda så hoppas inte det döljer eventuella reaktioner på katt :\
hoppas på att det blir samma resultat som förra gången :P

Så då var natt ett avklarad med ett örngott som har fått gosa med två fertila katter :P
Inget tungt att andas som vanligt inga röda ögon men dom kändes lite småsvullna med det gick över innan jag hann in i dushen.
Sen märkte jag att det småkliade lite smått i hårbottnen men annars så är det helt ok :D
Har ägven besök av min frus lillebror som ägen en birma och honom reagerar jag på bara av att sitta i samma soffa som XD
Angående allergi och katter. Min dotter var jätteallergisk mot katter när hon träffade sin blivande man. Han hade, kommer inte ihåg riktigt, men minst tre huskatter. bara min dotter kom innanför dörren så började näsan rinna och ögonen svälla igen. Men för kärleken provade hon clarityn (receptfri allergimedicin på apoteket). Tog några tabletter, och sedan dess har det gått bra. Känner lite ibland. Men tar då en allergitablett. De har som mest haft 5 katter och 5 hundar samtidigt och det har fungerat bra. Det är 14 år sedan dom träffades

Låter ju kanon ju.
Hon har inte behövt öka sin dos eller så under åren utan det har legat på samma nivå eller?
claritynliknande (loratadin ratiopharm) måste jag ta 2-3/4 av året ändå så XD
#61 man brukar kunna klara sina egna katter efter ett tag Det är som att kroppen lär sig att acceptera dem.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#62 Det kan jag intyga, men är man ifrån domfår man börja om!
Har två bondkatter hos mina föräldrar var av den ena jag tålde fullt ut och sen hennes dotter gick bra i små doser.
Nu när jag bor med min pojkvänn och kommer hem och sover hos mina föräldrar när jag har ärenden (bor i olika städer) så tål jag ingen av katterna. Får ingen stark reaktion på den katt jag tålde tidigare. men blir lite nysig om jag har hennes hår på kläderna. så rollar jag av kläderna så går det fint :)
Därför jag valde en cornish rex, inte lika mycket hår att rolla bort :D
#60 numer är det väldigt sälla hon behöver ta medicin. Sedan är det ju så att i regel så reagerar man mer på kattungar än en vuxen katt
Jag hade turen att få låna en cornish under en helg för att se om min allergi funkade med cornish. Det var 5 år sedan. Nu har vi 3 cornish och 1 sphynx. Jag reagerar mycker mer på häst. Då får jag ta en zyrlex eller så. Har atopiska eksem och astma som är kopplad till mina eksem, men bricanyl hjälper bra. Har inte behövt ta något starkare.
Lycka till med era allergier och jag håller tummarna att TS tål cornish. De är ena roliga typer att bo tillsammans med 
-- Eternity is a very long time --

#62-65 :D blir ju mer och mer hoppfull här :P
Låter ju nätsan för bra för att vara sant ^^
Vi har börjat köpa hem lite småsaker inför bygget av klösträdet. Vi har bara ett problem med det.. vi vet inte hur vi skall frakta stammen XD ingen dragkrok på bilen och inget takräcke…
Natt nr två med fertila örngottet.
Vaknade med röda ögon och bara ena ögat var lite svullet och som vanligt inget mer än det.
Tycker det är roligt att reaktionerna inte är kraftigare än detta trots att det är fertila katter denna gången :P
det här med svullna ögonen o.s.v är det pga örngotten eller kan du ha så ändå? jag menar innan du börja med katt-örngott?

Jag brukar reagera med röda ögon i kontakt med katt och dom senaste åren brukar dom vara röda och iritterade under vintern när det är kallt ute pga att jag är torr i ögonen, dock brukar dom inte vara svullna också.
Då det är troligen en reaktion på örngottet.
Eller i alla fall en kombination av dom båda samt kanske lite av besöket vi hade i helgen.

Natt tre klar ^^
Konstigt nog så är det ingen reaktion alls idag.
Inga röda ögon eller något annat alls.
:D
Woohoo hoppas det snart blir dags för att låna en kisse! :D
verkarde som om ni skulle ta en kattunge om allt går som det ska?
Du/ni är medveta om att du antagligen kommer vara allergisk mot kattungen? i regel så är man oftast mer kännslig för kattungar än vuxen katt. Så då kanske du får leva ett par månander med allergi.
En kommpis till mig skaffa whippet (en vinthund som en del allergiker klarar av) hon tålde sin omplacering och så fick hon sin valp, hon fick medicinera extra och var ständigt allergisk i ett halvår innan det gav med sig.
Så det är frågan om du orkar vara allergisk, dumt att ta hem en kattunge och sen efter ett par veckor inte orkar med att vara "sjuk"
kanske har sagt detta förut eller så kanske du redan vet.
Ville bara upplysa.
( Du ville se fler bilder av zaffie, jag har inte kommit igång med det en MEN i dagens tråd finns det en bild i inlägg #1 på tösen + allt bus hon hittat på denna morgon! ;) klicka här för att komma till tråden! )

Mmm snart dags för lånekisse.
Först skall vi ha en omgång örngott till som skall ligga där katterna sover i en vecka sen blir det lånedags :D
Skall försöka få ihop klösträdet tills då så Shaggy har någon stanns att klättra ^^
Jo det blir en kattunge till sommaren om allt funkar bra. Ang allergi så har jag förstått att det är jobbigare under kattungetiden till den har vuxit till sig men jag kommer gnaga calrityn eller liknande och stå ut.
Tackar för upplysningen dock :D allt info är välkommen ^^
Skall kolla in inlägget ^^
Skadar ju inte att få veta det en extra gång
Ska bli spännande när ni lånar en kisse och se hur allt blir….
då måste du berätta hur det går och vad kissen hittar på för bus

Nä det skadar inte ^^
Kommer det onekligen att bli :D
Skall försöka komma ihåg att skriva allt ^^,

Så då var natt fyra över.
Lite småkli i hårbotten och lite röda ögon, men dom var irrterade och torra redan när jag la mig igår så jag vet inte om det är örngottet eller inte :\
Hur som helst så tycker jag detta går kalasbra i och med att reaktionerna inte är värre än så här :D

Natt fem :D
Åter igen inget speciellt. Enda är väl att ögonen kändes lite sträva (nästan svullna) men inte iritterade.
Hoppas det fortsätter gå så här bra även nästa örngott :D
Okey, då börjar det kanske bli dags att preparera nästa örngott då. Ni kanske vill komma på besök igen också? Hör av er via mail eller tfn så kan vi komma överens om nån dag.

Natt sex.
Inget konstigt utöver svagt röda ögon och lite kli i det ena ögat.
#76. Tänkte fixa ihop ett örngott och posta antingen idag eller på måndag.
Hade vart roligt att besöka igen :D
Skall prata med min fru om när vi har tid. Vi hör av oss :)

Nu börjar det hända något med klösträdet jag nämnde tidigare :D
Hoppas det kommer bli uppskattat.
Det är ca 220cm högt med två hyllor och ett tak som alla går att sitta på :D
Sen köpte vi in 60m jute att linda runt. Kollade upp det och det skall vara 100% naturfibrer, sen luktar det lite trä om det ^^
Vill ha det färdigt till Shaggy kommer på besök :P

Åh vad fint ni har gjort! Jag är säker på att Shaggy kommer att gilla det och jag hoppas innerligt att det kommer att gå bra med allergin så att en annan liten kisse kan få glädje av klöset och att alla era ansträngningar men framför allt förhoppningar inte är förgäves.

tack :D hoppas på det.
Vi klädde in och stoppade en hylla igår :P satte även kanter på den så en eventuell sovande katt kan känna sig lite ombonad utan att rulla ner ^^
Hoppas att allt går vägen nu men kisse :D

Första hyllan klädd och klar igår.
Vi gick in på Panduro och frågade efter ett tyg som skulle passa.
Hon nämnde detta då det var väldigt tätt och inte skulle fälla etc. Samt hon sa att många som kommer in och skall göra kattträd tar det tyget.
Så vi kände att då kan vi också :P
Låt er inte luras, det är svart ^^; ljuset fick det att se blått ut på bild.

hur mycket har ni lagt ut i pengar på att bygga trädet? 

#85 och 86
en liten lista på inköpen:
islagsmutter 18st (9 extra för resärv hylla) 41,40kr
9st 20mm M10, 9st 100mm M10 bult (jobbet) annars 85kr
fransk skruv 3st 8x100mm 8,25kr (för att skruva under bottenplattan fast i balken)
vinkelbeslag 3st (en extra för reservhylla) 46,50kr
Balken 4.20m lång 95x95mm 285kr (kapades sen till en 2,20m och en extra 2m)
bricka M10 22kr (för fransk skruven)
möbeltassar :3 20kr
konsol 2st 150x200mm (för att fästa trädets översta hylla i väggen) 18kr
60m Jute-rep för att linda runt balken :D 316kr
Svart pälstyg för hyllorna 1.5m 253kr
Juteväv 1m 68kr (får se om vi kan använda det till balken.
stoppning 1m 82kr
Totalt ca 1200kr med massa matterial över och ett riktigt stort lyxigt klösträd :D (bottenplatta hade vi redan men det är en tjock limfog av körsbär)
Vi använde ju tex bara halva stoplen, så vissa delar hade man ju kunnat få billigare om tex känner folk i branschen.
Vi kommer inte använda allt tyg vi köpt men bättre att köpa för mycket än för lite ^^
uppdateringar kommer efter hand som det blir klart :D

Glömde ju hyllorna XD
1200x300x18mm blev 3 hyllor på 400x300mm 169kr
samt en 800x200x20mm mdf som fick bli kanter på den ena hyllan 68kr så det blev ca 1400kr i stället för 1200kr XD
Plus lite olika verktyg som också inhandlats för bygget.
Men sen har vi inte velat snåla något utan försökt få så mycket som möjligt för pengarna bara

Jag har också varit med om konstigheter kring allergi och att tåla vs inte tåla just Rexar. Min mor tål inte pälsdjur. Men mina rexar går kanonbra. Under förra vintern så var jag, sambon och de två katterna i stugan med mamma och pappa nästan varje helg. Det är ingen stor stuga vi pratar om, det gick bra. Katterna sov ibland i deras säng också. Pussar och dyl, inget problem. Samt att vi var där nästan hela semestern, vilket också gått kanonbra.
Däremot så har jag en arbetskompis som har en hund, en lassieliknande sak. Hon hade tidigare haft katter och tålde dem si och så, men byggde upp ett "imunförsvar" mot dem, så det gick bättre och bättre. Men det var ett tag sedan och sedan dess har hon bara haft hund. Mina katter reagerade hon direkt på! Ganska mycket dessutom. :( En annan bekant regagerade också på katterna, trots att vi knappt hunnit sova i vårt nya hus med katterna och att han bara var här i kanske 20min. Väldigt olika!
Hoppas att det går bra för dig/er. Rasen är helt underbar!

Låter som ett litet lotteri efter vad folk har vart med om och känner till. Hoppas bara man för en gångs skull kan vinna ^^
Känns nästan som man redan har vunnit :D
Tack för kommentar :D skönt att få veta om folk som tål Cornish :P får mer hopp om att kunna ha en lite kisse som springer runt och välter ner blomkrukor ^^;
Övrigt:
Jobbade på ett stag till ena hyllan idag :D
Blev ett i 10mm Plexi :D (donerad av en spilllåda på jobbet ^^ )

Vilket jobb du lagt ner.Men en dum fråga,varför valde du att inte klä själva stolpen med ngt klättervänligt?

Det kommer komma mer Jute rep på trädet samt (om det blir snyggt) jutematta på övrig yta. Dock kommer repet täck upp största delen av stolpen.
Vi har rep för ca 180cm av dom 220cm som stoplen är.
Hoppas det svarade din fråga :)
Förhoppningsvis så kommer stolpen vara klättervänlig när den är klar :D
Tanken är att 20-25cm under under hyllan till hyllans kant kommer vara klätt i matta/tyg och resten kommer vara runtvirat med juterep.
Ingen dum fråga :D hoppas den fick ett bra svar :)
Ah,det låter bra.Visserligen kan katter hoppa från hylla till hylla,men att kloa och klättra brukar vara populärt

^^ jo jag har förstått det efter min korta tid här på forumet.
Dom katter jag känner från min svärmor o svärfar är så lata att dom knappt tyar upp på soffan ^^; men dom cornish jag mött gav mig en positiv shock :D

Kommer nog bli mycket lek och klös på den där :D
Jättefint!!!
Fint och vad duktiga ni är. Katten kommer att gilla det

Roligt att ni gillade det.
#104 Lycka till med bygget :) riktigt rolig att bygga faktiskt
Kommer bli ännu roligare när en katt sitter där och klöser sen :P

Angående dina ögon, tar du några ögondroppar eller dyl? Tänkte om du reagerar på att det är torrt osv så kan man ju ta sköna ögondroppar vid de tillfällena. :)

Jo jag brukar bli torr om vintern så jag har lite ögondroppar (Systane) som står vid sängen som jag tar vid jobbiga perioder.
Jätteskönt för ögonen :)

Måste berätta om helgen.
Var med om något för min mycket intressant.
Det är ju så att min frus bror har en helig birma som jag har reagerat enormt mycket på, bara jag vart i närheten av hennes bror så har jag blivit snuvig och kliande ögon etc.
Men nu så har som kastrerat birman och den har fått sin vinterpäls och jag reagerade knappt alls på den längre. Vi va där i 4timmar och jag brukar känna av den direkt men nu kunde jag till och med sitta på golvet och leka med den :D satt där i säkert 2timmar och lekte :D
Fann det mycket intressant då jag knappt kunnat tänka på den innan utan att få ett anfall XD
#108 det stärker teorin om att kastrater är bättre för folk som reagerar på katt.Och kattungar är värst!

Det gör det helt klart :P
Känns bra att veta att det finns en kännbar skillnad, nu hade den ju klart vinterpäls också men vad jag har förstått så blir inte en innekatts vinterpäls så tjock som den kunde vara som om den hade varit en utekatt.
Sen ser jag nu fram emot helgen fär då skall vi åka och hälsa på "gosehjärtat" och leka med lite kissar igen :D
Hoppas bara vädrets makter tillåter oss detta:( det är trotts allt 15mil mellan oss.
Ser fram emot besöket och håller tummarna på att det inte blir snöstorm ^^;
#110 Päls behöver inte vara det värsta.Hormoner och saliv är värre.Bara lukten av hankattkiss kan få många att reagera med röda rinnande ögon.Och även färger gör att folk reagerar olika.

Sant, själv tror jag att det är saliv jag reagerar på, Försökte syfta till att den tjocka pälsen kanske kan hålla inne allergener från huden.
Sen som du säger hormoner, dom ändras ju när man låter kastrera som jag förstått det. Då måste det ju nästan betyda att det som hormonet styr i allergiväg måste vara det jag reagerar på? eller? :D bra i så fall :D för då kan det bli lättare när det är dags för kastrering ^^
Har hört lite om det där om att färgen också kan påverka som att tex vita katter va , tror det va värre men inte säker, för allergiker.
Är det någon som vet hur färgen spelar in?
Jag har hört att vi allergiker tål ljusare djur bättre….

Så va det nog ja ^^ var lite osäker på den punkten :3
#114 kastrerade vita honor lär ska vara bäst.En vän jag har reagerar mycket på rött,men inte på svartbaserade färger.

Mycket intressant det där med färger och hur man reagerar.
Mau jag lekte med hade mycket vitt om jag inte minns fel och birman jag lekte med är… vit ^^ dom kommer väl inte med annat än vit päls och blå ögon?
#113 Hemma hos oss så är de mörka katterna som de som är känsliga och allergiker klarar bäst. Men det är nog mycket individuellt.
#115 Mau har kanske rätt färg för dig.Och Birmorna är ljusa men inte vita
Bara tassarna som ska vara vita där
.

Hmm. spännande. Det individuella spelar in mycket i alla områden då med andra ord? tråkigt att det inte finns något "så här är det" när det kommer till detta ämnet.
Är dom inte vita XD jag har uppfattat den som vita ^^
där ser man ^^; hade i alla fall rätt om att dom hade en ljus färg
håll tassarna i styr, folk på kattfourm är ofta nog med att man säger någolunda rätt när det gäller färg ^^
Så nej, en birma är inte vit, men dom har vita inslag och är ljusa ^^
vit är vit som snö… typ en röd katt, förut sa jag orange och fick smäll på fingrarna och när jag börja undersöka saken hitta jag att de inte heter grå, utan blå o.s.v
Fniss, Zaffie är en brunmaskad med vitt :) då hon är vit under hakan och har vita små tassar :D
Skulle vilja föda upp kissar nån dag så jag försöker plugga färger för glatta livet, kan säg att det inte går så bra 
#120 du behöver inte kunna alla färger för att föda upp
.Man lär sig allt eftersom tiden går .Det finns uppfödare som inte kan skilja på rött och creme,eller lila och creme..Så var inte orolig
Haha nää jag har förstått att man inte måste, men det är alltid kul att kunna själv! :D
Men uppfödning kommer nog ta ett tag, inte för att jag inte har tid, det är väll lite ekonomiskt, även om man får tillbaka en del när man säljer av dom små så är det fortfarande pengar som ska ut.
Sen besitter jag inte all kunskap och jag har inte ens en katt jag kan avla på. Min förtillfället okastrerade hona har inte tagit några testar alls,
så hon är inte en bra kandidat…än om hon någonsin blir, då hon börjar bli till åren. Hon har fått en tjuvparnings kull hos tidigare ägare och nu är hon redna 3½. Så nästa för henne kommer bli kastering.
Funderar på att söka att få vara fodervärd åt en avelshona så man lär sig och har fullt stöd i ryggen om man blir osäker, känns som en bättre plan för alla. Zaffie vill nog dra sig tillbaka i sin mysfilt (som var min mysfilt…. måste köpa ny) 

Jaha där fick man lära sig lite nytt igen :D
Så grått är inte grått utan blått? och orange är rött.
Lycka till med eventuell framtida uppfödning :D jag och min fru har redan funderat lite i dom banorna men har kommit fram till att ekonomin inte skulle tillåta hälften av det :\
Men en mycket rolig tanke att leka med :D
fast alla gråa nyaser är ju inte blåa…om du kollar på en russian blue, dom är blåa katter :)
alla "orangea" är inte heller röda, men jaa många säger "fel"
Varje dag lär man sig nått nytt! :D
Vi fortsätter: alla grå katter är blå,och det finns olika nyanser på det likaväl som på andra färger.Det finns två ursprungsfärger på katt.Det är rött och svart.På den röda sidan händer inte mycket mer än att det blir creme om katten bär på dilution(eller är creme själv).På den svarta sidan händer allt annat.Med eller utan mutationer som t ex choklad.Så blått,choklad,lila ,fawn,caramel etc etc kommer från det svarta .

#125, 124
En fråga. Fawn. är inte det i grunden en röd nyans (gulbrunish som uppfattas som rött)? vill minnas att rödhåriga människor kan ha nyansen fawn.
Vill bara reda ut det innan jag lär mig något ^^;
Känner jag nog vill läsa lite om detta då det var ganska rolig kunskap att ha även om den kan tänkas onödig för en som inte skall föda upp :P
Kunskap är roligt ^^
ohh är det så det liggertill, så silver är ingen färg?
#126 gräddkola är fawn.
#127 nej silver är ingen egen färg

ok :P
mm gräddkola 
mmm varmt te… nee oj nu spårar vi ur här….
Kommer det bli nå prat om tex planera när ni ska få låna hem en lockig krabat när du ska hem till uppfödaren nästa gång?

Hehe tycker du det ? 
Jo det planeras faktiskt nu på lördag redan (hälsa på då vill säga)
Dock så är det runt 15mil dit så vi får se om vädret tillåter oss att åka. hoppas verkligen det gör det ^^.
När vi får låna hem en busig kisse får vi se dock. Jag har nämligen ett örgottstest kvar och det är det som har legat där katterna sovit i en hel vecka.
Efter det sen kommer vi planera in när jag kan låna hem Shaggy :D
Jag hoppas ju självklart på att få låna hem nu under månaden men tvivlar ju så klart på att det bli så, så ja gissar på januari.
Hur som så kommer det bli väldigt spännande och intressanta månader fram till sommaren 
men gud va kul! verkligen intressant att följa den väg som jag kanske borde ha tagit *host*
Hoppas att det funkar bra iaf!
Jag kan märka från och till på min katt att jag känner allergi, främst i näsan. Då har jag missat petal cleanse eller städning. Nu är det båda då jag varit sjuk -.-
Men jag testa en nässpray som jag tänkte ha när jag är extra känslig. t.ex. vid sjukdom och pollen säsong som är toppen!
Fast det stod att om man använde den dagligen i ett halv år skulle man uppsöka läkare för koll på näsan, så jag antar att det inte är så hälsosamt att använda som en daglig grejj. Men, som jag använder vid behov, inte så ofta alls. lär nog inte vara utsatt för nån större risk…
äsch vad jag svamlar, den heter iaf desonix

jo det är väldigt spännande att få hem ett nygossat örngott och se hur man och om man reagerar på det.
hehe jo kanske borde ha gjort detta du me men nu gick det ju kalas för dig så det är ju bara roligt :D
Så du märker av om du har missat petal cleanse en vecka. Det känns ju bra att veta att det funkar så bra då att du känner om du missat en omgång. Blir säkert ett köp för vår del hemma. Och för städningen är det ju kanon med katt för då får vi en anledning att stända ändå oftare XD
Skall undersöka nässprayet inför sommaren. Kommer ju ha en kattunge då om allt går vägen ^^ så kommer nog reagera lite känns det som :\
Krya på dig nu ^^ är jobbigt med allergi och va sjuk :(
Ja jag tycker ju att det borde funka med petal cleanse. Fast jag var extra utsatt denna gång jag blev sjuk, för vi har haft 5 galna kattungar hemma som sprungit runt och sen inte kunnat städa bort det som går av dom…. det snuvar till det ;)

hehe jo då är klart man reagerar om man har 5 galna kattungar som inte vill annat än busa och gosa ^^

Så då var natt ett avklarad med ett örngott som har fått ligga i en hel vecka där katterna har fått sova ^^
Och kan säga att jag inte har känt av det alls.
Inget svårt att andas och inget med röda ögon (tog ögondroppar för att motverka torra ögon en stund innan jag la mig) och inget nämnvärt kliande :P
Så allt ser bra ut just nu ^^
Ser fram emot v52 :D
vad händer v.52? :D

Då får vi låna hem två kissar :D
åååh vilken lycka! sen låna två också <3
Jag letar efter en kommande kompis till min fialotta, men de blir nog till våren… buuhu :(

mm :D kommer bli riktigt roligt :D
jo jag har sett en tråd där du letade efter en som kompis. Du får lycka till med det :3

Så natt 2 och inga reaktioner annat än väldigt torra ögon som vanligt ^^
Gick med tungt att andas när jag la mig för att sova men vaknade upp utan problem :D
Detta kan ju inte gå annat än bra tycker jag XD
när kissarna kommer får du det ultimata testet! :D
Vet inte om jag inbillar mig eller vad det kan tänkas vara, men jag känner att jag blir snorig av att använda filten min kisse sover i men jag känner inte av nått när jag gosar med henne och har henne i famnen o.s.v

Mm då blir det på riktigt ^^ nästan lite orolig över det, tänk om det skulle falla på sista testet :(
Inte omöjligt att du blir snorig av filten faktiskt. Det kan ju vara mer koncentrerat med kisse i den än kissen själv är.
ja precis, är ju dammallerkier också så…
tänk på vad jag skrev tidigare ;)
inte stressa och känna efter förmycket :p

oj jo då kan ju det vara en bov i dramat också ju.
Ingen fara jag tror nästan jag känner av för lite nu XD
ja jag kan inte städa, typ dammsuga och dammtorka utan att bli allergisk :/
därför jag vill städa så ofta, men inte alltid blir av

känner igen det med att det inte alltid blir av med städandet. Hoppas det blir skillnad när det kommer kissar och bor hos oss ^^
Måste bara bygga om lite till hemma. Har en liten filmsamling jag vill rädda från att trilla och lägga sig över hela golvet ^^
visst att man kanske får katt säkra när man lånar hem katt men när ni skaffar en egen tycker jag personligen (finns många åsikter om detta ämnne) att man ska ha det som man vill ha det och sätta fast omtåliga saker med häftmassa o.s.v och sen vara på katten när den är där den inte bör vara eller gör saker den inte ska, så den lär sig.
Då slipper man tänka på att man har katt och måste anpassa allt….

Låter som en bra tanke :)
Dock kommer jag vilja även inför egna katter säkra lägenheten lite både för att lättare kunna städa samt för att ingen liten familjemedlem skall råka ut för något olyckligt.
Sen har jag runt 450 filmer som jag inte har så stor lust att plocka ihop om en nyfiken katt skulle vilja titta närmare på dom XD
haha vissa saker kan man ju flytta. Men överlag tycker jag själv inte man ska anpassa mer n saker som kan vara direkt livsfarligt. Man ska ju iaf vara hemma en hel del när man tar hem en krabat så då har man tiden att lära rätt och fel. Men alla hittar ofta en egen väg som funkar bäst för sin familj :)

Kommer göra så mycket vi kan för att säkra saker både för oss och för kissen.
Det mesta vi har gjort och planerar kommer underlätta för oss vid städning också så alla får vi ut något ur det^^
Men ja håller med dig om det du säger :)

Lycka till, hoppas det går bra med provkissarna!
Vår äldsta cornish är en omplacering som vi tog då sonen i förra familjen var allergisk. De hade utekatt innan (bondkatt) som han klarade av, men funkade inte med cornishen.
Vår kompis reagerar också på henne när han är på besök. Får se hur han reagerar nu när vi har två. Han klarar sig dock med medicin när han är här och lite kliande ögon.
#152 Det är så olika det där! 
har själv astma och kattallergi och jag klarar av att ha min cornish och min mamma med samma symtom som jag, hon klarar också av min kisse.
Min sambos systerbarn är tok allergiska mot pälsdjur och har astma. Dom kan inte gå in i ett hus med katt utan att bli dåliga efter ett tag. Dom brukar vi passa här hemma utan att dom får några symtom.
Men min sambos kompis som inte är kattallergisk. Han känner många med huskatter o.s.v han blir jätte dålig av våran Cornish. Så när han kommer på besök så får han ett allergi piller som hjäper om han bara ska vara här några timmar :)

Natt tre.
Inget nytt att rapportera XD
Som så skönt och gott så ^^

Natt fyra.
Sov åter igen väldigt gott ^^; hehe

Liten uppdatering :D
Dag 3 med två cornish hemma.
Känner inget i lungorna och känner inget i ögonen.
Dock känner jag att det kliar lite grann till och från men inget mycket.
Får se hur det artar sig lite senare.
Vi va lite oroliga första dagen och dagen efter då den ena av dom, (Bubblan) vägrade äta men nu så äter hon jätte duktigt :D
Hon börjar även känna sig lite mer hemma också då hon far runt som en lite tossing här lite då och då även om det är musigast att dyka ner under filten ^^
Shaggy är ju helt klart den som känner sig bäst hemma då han gör lite som han själv vill. Dock inte lika intensiv som han var hemma på egen mark utan är mest vid fönstren och spanar efter fåglar och klätrar dit där han inte får vara XD som tex upp på en hylla som är ca 2.5meter över golvet :\ där uppe har jag en stor högtalare samt böcker och måste hämta en stol för att plocka ner honom om han kommer dit där jag kan nå XD
Sen tycker han även om att plaska i vattenskålen så det ligger en stor blöt pöl jag måste torka upp ^^
Den som är mysigast men även mest intensiv är bubblan, den som vi trodde skulle vara lugnast.
Dom har även invigt och godkänt klätterträdet :P
dock är det tydligen mycket trevligare att vässa klorna på backsidan av soffan >.<
En liten bild på när dom ligger och tar det lungt :3
Gospluttarna
Det är tomt här hemma nu, trots att vi har tre kvar. Tror att Shaggy är så lugn för att han har Bubblan med sig och för att ni inte har honom i sovrummet, där är han hopplös när han tycker att natten är slut och det är dags för mat 
Men så knasiga de är, kloa på soffan när det finns ett så fint klösträd precis bredvid
Ni får sch'a på dem när de gör det och ta dem till klösträdet.
Ett tips, ställ vattenskålen på en liten bricka eller en tallrik så det han plaskar utanför håller sig på den istället för utanför.
Vad underbart! Jag kände av zaffie mest första dagarna, men jag hade precis varit förkyld och var jättte stressad inombords för inför att hämta hem henne och hitta rätt och sen när hon var hemma vart det värre (med stess) då jag var livrädd att känna av henne… Men så fort jag kände mig hemma med henne och bestämde mig för att (eftersom min sambo var så nöjd med henne) min hälsa fick ta stryk, hon skulle stanna. Nästa dag kände jag inte ett dugg!
Så nu vet jag, när jag är stressad och sjuk kan jag få lite allergi symtom, men annars så är det inget alls! Är så nöjd.
Dina låne kissar var otroligt söta, nu hoppas vi på att ni får hem nån söt misse till sommaren <3
**
Ska ni bara ha en eller ska ni ta två?**
Märker på zaffie att hon var mer lekfull, mer liv i henne när vi hade en kattunge här som hon var tvungen att fostra o.s.v :)

aww kan tänka mig att det blir lite ensamt när enns små åker bort för en vecka ^^
Vi skall testa och ta dom till trädet när dom är på soffan igen… om vi får tag på dom XD
Jo jag märkte att jag har haft något i kroppen som självklart ville komma fram på söndag kväll och sen under måndag morgon men nu är det bättre.
Känner dock av som sagt att det kliar lite här och där men nu har vi två katter och vi siktar på en kattunge vill helst bara ha en men om den behöver sällskap och allergin tillåter det så blir det kanske en till senare.
Sen är näsan lite jobbig men kan inte placera om det är kissarna eller bara som den brukar vara, men det är så lite så man hade kunnat leva med det ^^
Funderar på om jag skall testa min allergimedicin som jag har hemma under torsdagen. eller vad tror ni? kanske inte hinner verka dock :\
alltså har du andra allergier så kan det vara dom som spökar också…
jag märker när jag glömt ta medecin och fusk städat! då är det allså damm som är och spökar med min allergi och inte zaffie!
Jag tar mest mina allergi mediciner vid behov eller när jag ska någonstans där det finns djur som jag inte tål. Men snart blir det vår (svårt att tro) då är det full medicinering pga pollen.
ska du ha katt och samtidigt ta dina allergimediciner för andra allergier så kan du göra som du vill… låta bli dom och se hur du reagerar och inte vara helt säker på om det är katten eller annat som gör din kropp irriterad, eller så tar du dina mediciner och ser hur du reagerar.
sen kan det vara som jag skrev tidigare.. du kanske som jag, känner efter för mycket att du framkallar en stess som framkallar dina symtom…
vet inte om du visste de men samma verkande ämnne i allergi medecin är det i det flesta mediciner mot panikångest…. Allergi är nämnligen en stress för kroppen :)

jo men jag reagerar inte så mycket på om vi glömt att städa eller så. Bara när vi väl skall städa sen ^^
Jag har faktiskt lyckats rätt bra att slappna av och inte känna efter något även om tanken dycker upp ibland, "hmm kliar det???, ^^;
And mediciner och sommaren så kommer jag att ta dom som vanligt då kanske till och med sprutan om det blir nödvändigt (behövde dock ingen i sommras o.0
Samma ämnen i dom två? visst viste jag att det va stress för kroppen men ingen aning om att det va samma ämne som behandlig av panikångest. låter ganska roligt XD
Bifogar en bil till från igår där Bubblan sitter och spanar ut i rummet från nedersta hyllan på trädet :3
den är den mjukaste av dom och med kanter och dubbel stoppning :3

japp, när jag efter ett par år tid "jag kan själv" tänk när jag var deppig så gick jag in i väggen under gymnasitiden så jag vart sjukskriven och fick en medicin och min allergi blev bättre utan att jag tog nån allergi medicin, då fick jag det förklarat för mig att dom delvis innehåller samma verksamma ämnne :)
men de menat så går det ju inte lika bra att ta de enda pillret istället för de andra ;)
Aww vilka mysiga bilder :D
Vad roligt att se bilder på dem :) Det går ju absolut ingen nöd på dem hos er <3 undrar om de vill komma hem sen… ;)

Hej,det här var något riktigt hjärtevärmande att läsa när man efter en längre paus kommer tillbaka till forumet! Både den framtida kattköparen och uppfödaren sätter så mycket ork och värme före det slutgiltiga beslutet. Den/de kissorna är faktiskt önskade. Här på finska sidan av havet lyfts tummarna och tassarna upp för er och kommande året!
Tack Elica för berömmet! Jag tycker att det är roligt att hjälpa andra att upptäcka rasen.

Tack från mig också :D
Känns verkligen bra att gå igenom allt detta så man verkligen vet sen att kissen kan få det bra utan att behöva flytta bara efter någon månad.
Visst vill vi kunna ta med oss en kissen hem direkt men det hade ju bara varit själviskt ^^ och inget bra hade kommit ur det vare sig för oss eller den lilla kissen.
Inväntar nu nästa steg efter att ha klarat av en hel vecka med två små hemma :D
Fick bara lite kli på ena handen men det la sig under natten samt att jag då tog en allergitabllet för att se hur den fungerade. Visade sig att jag inte kände av katterna något alls under resten av tiden XD

Hur har det gått? Är jättenyfiken och undrar när du inte skrivit nått!

Det gick jättefint att ha katterna här hela veckan. Dom vart så snälla båda två, om än lite busiga. Både jag och min fru saknar dom nu när vi lämnat tillbaka dom.
Vi har ju i princip bestämt oss nu då.. vi vill ju gärna ha en katt.
Vi har pratat mycket med Gosehjärtat och dom håller utkik åt oss efter eventuella omplaceringskatter. Hurvida det blir en kattunge eller vuxen kisse återstår att se. Det viktiga är att det blir en katt som passar oss och vi litar på att Gosehjärtat vet vilken typ av katt vi är ute efter.
Vi får se vad nästa steg blir. Vi har pratat lite om att kanske låna hem en fertil katt för att se hur det går med en sådan.

Vad roligt att det gick bra! :)
Då håller jag tummarna för att ni snart hittar just Er katt!
Är också allergisk och har velat ha en cornish länge… Men nu är det hamster som gäller igen :)

Kattungar är mer allergena vad jag förstått så en vuxen är nog bättre att skaffa.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Ja testar man med en vuxen som funkar så är ju det ett mer säkert kort.
Men nått konstigt jag var med om var när jag passa kattungar åt min sambos mamma var att efter jag bada dom (då dom lukta det avföring, de älska att sova i kattlådan, samt leka ^^) så tålde jag dom alldeles utmärkt men mamma katt som också fick ta sig ett bad, hon förblev väldigt jobbig för min allergi…
Så det var nytt för mig då andra kattungar med samma mamma varit otroligt jobbigt för min allergi…
Så jag står lite i valet och kvalet för att skaffa en kattunge själv. Jag vill ju så gärna testa, för min sambos skull.
3177 Det kan vara så att man sämre tål vissa färger.