Frågor om vikt och toaletträning
Först har jag en fråga om vikt. Vi har en cornish kattunge (Tuss) som är snart 7 månader. Hur mycket ska hon väga? Jag och min sambo tycker hon är mager, men samtidigt är det svårt att avgöra då hon just är cornish och vår äldre cornish (Ronja) är överviktig. Hon äter Royal Canin Kitten 36. Enligt paketet ska hon dock äta ca 60 g om dagen, det gör hon inte.
Vi kan inte ha maten framme hela tiden, för Ronja är superglad i den och äter gärna upp den..snabbt! Och vi vaktar Tuss när hon äter, men hon är som ett barn. Dvs. hon äter en stund men sen tappar hon koncentrationen och gör nått annat. Men så ofta vi kan tar vi fram maten och testar om hon vill äta igen osv.
Saken är att hon absolut inte kommer upp i 60g när vi kollat. Vi har nu funderat på om vi ska kombinera med samma foder fast som blötmat, eller om det bara är att kasta pengar i sjön. Så tips mottages gärna.
Vi undrar också hur mycket Ronja ska väga. Hon fyller snart 3 år och är kastrerad. Hon äter också Royal Canin sterilised. I butiken sa de att det var bättre än att hon äter light foder. Hon är nämligen lite rund om magen sen Tuss kom, då hon som sagt lyckas norpa åt sig kattungematen som ju är väldigt fet.
Tacksam för hjälp där!
Sen tänkte jag höra om någon har en katt som går på den vanliga toan istället för på låda. Eller om någon testat litter kvitter eller liknande "lära-gå-på-toa"-hjälpmedel? Såg det på nätet och beställde, mest på skoj för att se om det går att lära dem. Och om det går är det ju både billigt och miljövänligare.
Vet att tråden kan bli lite rörig, eftersom det är två olika frågor.. men det gör mig inget :)
/Maria

Hur mycket en katt ska väga går inte att säga bara så där rakt av.Q skulle se smällfet ut om hon vägde 3.2 kilo Ögonaböj är lagom vid den vikten.
Rekomendationerna på foderpåsen är just rekomendationer.Katter är som vi tvåbeningar vissa kan äta hur mycket och vad som helst utan att gå upp i vikt och andra kan inte sen på en påse godis utan att gå upp flera kilo.Man får helt enkelt se och känna på katten.Revbenen så inte synas men de ska kännas.Katten ska ha midja men inte vara knotig.
Väg katterna regelbundet så har du lite koll så att de inte går upp eller tappar i vikt.
Angående toalett-träning så tycker jag att det är lite tokigt att lära katten att gå på tvåbenstoa.Katten vill gräva ner sin avföring låt dem göra det.Visst är det jobigt och dyrt med sand men det är smällar man får ta som kattägare.Det finns andra lösningar på det problemet.
Sätt toalådan inne i ett skåp såga ett litet hål så att katten kan gå in och ut i hålet.
Stolt ägare till tre La permer
Het beror på hur stor katten är,man ska nog inte fixera sig vid enbart vikt.Har haft en hanne som vägde 4.5 kilo som fertil och han hade bara muskler.En riktigt stor och fin kille med andra ord.
Titta på kroppsformen i stället för vikten och se om det putar ut på fel ställen.Lättast att se uppifrån.
Blötmat mättar annars bra,och många feta katter håller formen bra med det.Eller BARFA! Har aldrig sett en katt bli fet av BARF.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tack för svaren, ner i vikt går hon inte.. så där är inga problem. Det enda är att jag kan tycka att hon är lite smal över ländpartiet, men det kanske är muskler som ska sättas där..och de kommer ju.
Ronja, den vuxna katten, hon har mer lite häng under magen och lite för bred. Men det gissar jag fixar till sig när Tuss slutar med kattungematen.
Monica, ang. toaletträningen vet jag att många är emot det. Pengar har vi, så det är absolut inte det problemet. i lägger 199kr i kattsand varje månad och det ingår i budgeten. Utan det är ju mest en kul grej och se om det går att lära dem. Tydligen så mår de ju inte dåligt av det då de fortfarande kan kraffsa och vattnet tar ju genast bort doften av avföringen =katten tror doften är borta.
Jag skulle göra en kattungerestaurang, dvs ta en transportbur och sätt in en kartongdörr med ett utskuret hål som bara minstingen kommer igenom, alternativt kan man göra en sån av kartong. På så sätt får minstingen äta när hon vill utan att den vuxna katten får i sig kattungematen. Och sedan väga katterna regelbundet. Jag har köpt en digitalfiskevåg, "häller i" katten i en tygkasse och hänger upp kassen på vågen, snabbt och enkelt.
Vad väger katterna nu? Om man har vad jag säger ett "cornishöga" dvs är man van vid att se en cornish som ju ska vara slankare än en huskatt så är det ju lättare att se om katten blir för smal. Är man van vid att se huskatter eller katter av raser som har en annan kroppsbyggnad än cornish så är det ju lätt att man göder sin cornish mer och tycker att den är mager. Att en katt har häng under magen säger inte egentligen att den är tjock. Det är naturligt för katter att ha häng även om vi människor inte tycker att det är snyggt. Sen kan ju hänget vara mer eller mindre löst ;)
Vad gäller toabestyren så tycker jag att peewee är det mest miljövänliga. Det går att kompostera och är billigt om man använder bränslepellets. En del katter tycker att det är hårt att gå på och vi tvåbeningar här hemma tycker att det känns som att gå på en snällare variant av lego, inte så kul men det går lätt att plocka upp det som far ur lådan när katterna hoppar ur.
Funderar lite på om man vänjer katten vid att gå på toaletten och sedan locket far ner undrar var de går då? Iofs samma fråga om toalettdörren går igen om man har toalådan där. En kastrerad hankatt vi har går gärna och kissar i avloppet i duschkabinen (han är ganska duktig på att pricka rätt faktiskt). Det känns väl okey, går ju att spola ur lätt. Det finns en variant till det som vi har funderat på och det är en i rostfritt stål som man kan koppla till avloppet under handfatet.
Toabestyr är visserligen "skitsaker" men väldigt viktiga för både katterna och oss tvåbeningar 

#4 Tack för utförligt svar! Jättesmart med "kattungerestaurangen", ska fundera ut en lösning på det.
Och ett inköp av fiskevåg också. Har bara vägt på digital köksvåg och det var inte så lätt. Hon väger i alla fall 1-1,5 kg.
Angående Litte Kwitter tror jag man får fästa toalocket, så de inte riskerar att få det på sig! Smart av hanen att gå i duschen :) Hade en bekant vars Leguan släpade sig till duschen och gjorde sina bestyr.
Aja, ska bli intressant och se om det går eller ej. Kan man lära dem sitta och apportera borde de väl klarara detta med. Sen blir det att öva på att spola och tvätta tassarna ;)
Hehe jo det är nog den lätta biten att lära in. Fattar de hur man spolar så kommer de inte att göra annat sen och bor man i hus med egen vattenräkning blir det både dyrt och miljöovänligt 
Tack och lov att vår ena hane inte har fattat den biten trots idogt studerande av toaknappen och försök att trycka på den