skönhetsfel?
hejsan!
tänkte höra med er som vet bättre hur det egentligen ligger till med skönhetsfel på utställningar och i avel. kan man ställa ut/avla på en katt som har t ex en extra bröstvårta eller ihopväxta tår (två tår bildar en)?
om inte så hur mkt borde priset på en sådan katt reduceras?
ska uppfödaren informera om sånt här eller är det något man ska upptäcka själv?

En katt med ihopväxta tår får man inte ställa ut.Man får inte avla på den heller.
Bröstvårtor spelar det ingen roll om katten har nio eller sju eller åtta som är det normala.
Självklart ska uppfödaren informera om katten har för många tår för få tår eller ihopväxta tår.En sån katt skulle jag sälja med reducerat pris och troligen skulle den även säljas katrerad.
Stolt ägare till tre La permer
Perfekta tår måste den ha,men extra bröstvårtor spelar ingen roll.Jag har haft en hona som hade 11 stycken och hade mjölk i alla!Hon blev EC !
Extra tår ska upptäckas vid veterinärbesiktningen!!Och som uppfödare hanterar man(iaf jag) kattungar så mycket att man borde se felaktigheter på ett tidigt stadium.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Här kommer en liten text som jag har hämtat från http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/index_uppfodning.htm där det står "Det är enligt svensk lag förbjudet att avla på djur med ärftliga defekter." Ihopväxta tår kallas split foot och är en ärftlig defekt som ärvs dominant från förälder till barn.
-- Eternity is a very long time --
#3 Då måste en förälder ha det med andra ord.Men vem avlar på sådant?Någon måste ju ha gjort det?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
tack för era svar! då har jag mer lite klarhet.
det är vår lilla tös maika som har nio bröstvårtor vilket vi bara tycker är charmigt :) roligt med hela elva eine hihi. tänk att de får plats!
sedan var vi och kikade på kattungar tidigare där en hade hopväxta tår som ingen nämnde men som jag såg när jag myste lite och därav min undran.
vi har inga som helst planer på avel utan ska t o m kastrera vår tös snart men en utställning skulle va kul att gå på någon dag. men jag vet iofs inte hur det fungerar om katten inte utvecklar någon päls. som jag förstått det ger pälsen en del poäng och då kanske det inte är någon mening. vad säger ni?
Vet ej om detta stämmer. Men av vad jag har hört, så tyder sammanväxta tår bla på inavel. Mycket vanligt på tex huskatter. Katter med sammanväxta tår kallas även för "skeppskatter".

#6 Skeppskatter är katter med för många tår och beror på inavel.
#3 Sammanväxta tår kan inte vara ett dominant anlag för jag vet flera kullar med föräldrar med normala tår och där det finns kattungar med sammanväxta tår. Det behöver inte heller innebära splitfoot, där är det ofta bara två tår precis som om tassen är kluven. De sammanväxta tår jag har sett har varit tår där huden helt enkelt går runt två tår på en tass.
#7 Det kankse finns flera varianter av sammanväxta tår. Allt kankse inte är "äkta" syndactyli. Det kan kanske t.o.m vara så att det skett en mekanisk skada mellan tårna som gjort att de växt ihop vid läkningsprocessen.
TS - jag tycker att uppfödaren skall informera dig om detta och fråga gärna vad som hänt. Jag var kankse lite för snabb när jag skrev om ärftliga defekter, det kan ju ha helt andra orsaker.
-- Eternity is a very long time --

#8 I de här fallen jag känner till så finns en misstanke om ärftlighet, men det är inte alls dominant. Det är inte en mekanisk skada i alla fall.
Ville bara förtydliga att det inte behöver vara dominant arvsgång och inte heller endast splitfoot,
#7 Just ja…så var det:-). Tack för påminnelsen:-).