Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 4341 ggr
Leffe
0

Vilken kattsand använder du?

AnneAlva
0

Vi använder Ever Clean. Det fungerar jättebra! Faktiskt så fungerar det så bra att en av våra små primadonnor vägrar att gå på lådan om det inte ligger Ever Clean däri. I annat fall går hon i vår säng för att riktigt visa att hon är missnöjd. Lärde den läxan när vi försökte byta till ett billigare märke… De har oss i sin hand, de små pälsbollarna. Glad

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Spotless
0

Här används också Ever Clean.

Leffe
0

Jag har använt Cat Exclusive, men har gått över till Golden Grey, som knappt dammar något.

cherish
0

Vi använder oxå Everclean efter att tidigare använt Tidycats och Katty. Vi provade oxå billigare varianter men vår ena husis är så kinkig med lådan så han bajsar utanför om det inte är rent … eller luktar rent tror jag.
Nu kan han faktiskt gå på lådan TROTS att damerna varit där och gjort sitt innan .. OCH han krafsar över …. ;)

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Aje-T
0

Vi använder också Ever Clean, himla prisvärd i mitt tycke. Ingen lukt, drygt och dammar inte. Det enda negativa är att det är så attans tungt, lite krångligt eftersom vi inte har bil…

RolfH
0

Pussy Compakt. Billig och mycket bra.

//RolfH

Christine
0

Ever Clean och helt frälst Flört

EvaG
0

Cat Exclusive

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Eine
0

Mina katter och jag gillar Cat Exclusive och Pussi Compact, de fungerar bra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

jattestenen
0

Tidycats och brännpellets :-)

Funkar jättebra. Cool

// Pia

Rexann
0

KattySkrattande

Lullan1
0

Ever Clean eller Pussy Compact beroende på vart jag handlar.

trudelutten
0

TidyCats funkar bäst här. Glad

thira
0

Katty! Billig o bra, har provat en massa andra sorter, men fastnat för denna.

[Wiveka]
0

Everclean

Maria-Bremert
0

Jag använder Katty, funkar bra!

Welmuz
0

Catrine and ARM&HAMMER Super Scoop

SandraK
0

Everclean.

cornish
0

Har haft evercleen…blev för dyrt med mina 2 stoorkissande katter och min ekonomi..(men det är ju bra för deras njurar,O)att dom kissar mycket, har vatten på flera ställen -ej vid maten,tips jag fick på en kattsajt)

Har sedan haft Pussy compact länge-den är ok men dammar för mycket den med, som vissa billiga sorter..Har nu köpt nya Miss Cat kompakt på prisextra- några kronor dyrare än Pussy men har fått för mig att den dammar mindre..den är bäst hittills(utom evercleen då..)

Kan ingen lösa detta med kattsand på ett bra sätt-den blir miljonär!Försöker själv..för jag hatar kattsanden…den dras runt överallt,gör "betongklumpar"på klinkern vid fukt osv.men det bästa av flera dåliga alternativ tycker jag..(pellets,kristaller mm)

kissan78
0

Cat Exclusive blandat med Husse's kattströ, superb kombination!!! Fina klumpar, dammar lite, någorlunda billigt o helnöjda missar!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Beccan
0

Jag har provet en hel del kattsand, men inte varit nöjd..
Så nu använder jag (eller katterna iaf:) ) peewees låda och pellets

Det funkar jätte bra, det är billigt, dammar inget, är lätt att rengöra och luktar bara sågspån :)

Så varför använder man kattsand i huvudtaget?

Rana-E
0

tänker själv börja med everclean eller pussy compakt

men så har jag hört att man bör använda normal sand som inte innehåller lera till kattungar eftersom dem har en benägenhet att käka av kattsand och att det då kan bli stopp i magen om sanden innehåller lera  stämmer detta?

Leffe
0

Du ska använda icke klumpbildande kattsand till kattungarna första tiden. Se äter bl.a. sand för att få igång magen

cornish
0

#21 Peewee…låter intressant.Provade naturströ en gång för att jag var så trött på all sand som dras runt..Men tyckte inte det funkade bra-men detta med den speciella lådan till Peewee-kanske vore nåt!?
Mina katter brydde sig inte om att det var strö istället för sand-men hade då vanlig låda.
Jag tyckte däremot att det luktade av detta-för jag hade ju ingen insatslåda-det var jättesvårt att få bort det sågspånet som var använt!Jag tröttnade på det ganska direkt kan man säga..

Får väl se om jag ska köpa ny låda då..
För visst funkar det så att den använda pelletsen blir strö som åker ned under "gallret"och det oanvända pelletsen ligger kvar ovanpå??

Beccan
0

Jag tror man "måste ha" peewee lådan till.. som sagt, annars får man inte upp ströt

Med peewee lådan så plockar du bara bort bajset och lyfter bort den översta delen av lådan och tömmer ströt i den understa i toaletten
Precis som du tänkte Cornish

Det är skönt att slippa använda plastpåsar, man bara spolar ner det.

Leffe
0

Mina katter använde ströt och peewelädan som sovplats. Så det var inget för mina katter

cornish
0

S….kulle preciis skriva till Beccan-Verkar perfekt ju!!Glad-så läser jag längre ner -Leffe;""…använde ströt och peeweelådan som sovplats.."Ledsen-Men ha,ha…kul var det!Dom gör som dom vill katterna.

Jag som tyckte det lät så bra-slippa stå och ösa dessa klumpar i plastpåsar och slippa denna sand överallt.!

Men…allvarligt-jag tror inte mina katter skulle gilla att ligga där, har ju provat flera olika lösningar-kristaller,pellets,papperspellets mm. och inte har dom lagt sig i kisslådan inte!!Dom är väldigt tåliga små herrar-går med på det mesta.Har ALDRIG kissat utanför lådan-inte ens när jag glömde tömma lådan och den var jättefull en gång..hade såå dåligt samvete-men dom kissate o bajade där ändå!Danne är ju van vid att dom gick fler på lådan i uppfödningen och det var ju Buffy med-även om han bara var en liten unge..

Ska nog prova någon gång sedan!
Sand är äckligt och dammar också-kan ju inte vara bra för deras lungor(även den bästa sanden dammar ju lite-om än mindre)

Anna77
0

cats best Öko plus organiska fiber. Köper i djuraffär

luktar inget - blir klumpar - som man får spola ner i toaletten -hurra!! Katterna älskar det och det är billigt för att det är så drygt!

efter många års letande har jag hittat något riktigt bra!!

¨¨*:..:*¨¨*:..:*¨¨*:.REKOMMENDERAS.:*¨¨*:..:*¨¨*:..:*¨¨*:.

cornish
0

#28 Anna- jag är väl lite trög men…jag fattade inte vad kattsanden hette!!
Kan du skriva om det?Fundersam
Eller hette den- cats best Öko plus Organiska fiber??Fundersam

Låter ju bra innan peeweelåda inköpts..har ej bestämt mig för den ännu.Kanske taskigt för Danne som är 11 att ta bort sand-han gillar ju att krafsa-mycket!!

Faxlin
0

Det här med sand är en hel djungel. Något som de flesta djurägare med bajslåde djur kommer underfund med.
Jag hör till dem som avgudar Ever Clean. Kostar inte mer än de billiga i längden då det är så oerhört drygt och man behöver inte tömma hela lådan för att den blir snuskig liksom.
Den tycker jag om ;-)
Men visst är man öppen för att prova annat och har så gjort ibland också. Men det blir alltid att jag går tillbaka till Ever Clean.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

stumpen30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…Min trio går på Toalätt.. Skrattande Det var bara Marre som vart van o gå på pellets men alla har nu anammat Toalätten o gör som de sig bör sina behov på Toalätt, lukten är som blött papper o hyfsat lätt att hålla lådorna rena, brukar spola ner det i holken ( bekvämt) o hyfsat ekonomiskt om jag nu skulle jämföra med Everclean (fast den e iofs outstanding annars)…men går ju inte o spola ner i holken…Flört

cornish
0

Köpte en billig sort jag ej sett tidigare¨på Vivo superstore, Lidingö -den borde väl finnans på alla V.superstores.

Är nu inne på tredje påsen-och den är helt ok, bättre än tex Pussi compact tycker jag…den dammar mindre.

Den heter Klumpe compact, klumpildande- 10 kg kostar 49,90-
och finns även som vanlig Klumpe, klumpbildande kostar då bara 39,90!Men själv föredrar jag mer fina sandkorn, tycker det funkat bäst(eller dåligt…inget är riktigt bra utan dras med ut med tassarna)

Hursomhelst om man ska köpa en billig sand så är detta den bästa jag stött på, och jag har provat många.

Evercleen- visst..suveränt bra men tycker den blir för dyr vid 2 storkissande katter.Har ej märkt att den är drygare än annan klumpildande compact-sand.
Men kanske borde jag jämföra igen..men nästan 200kr för ett paket på 10 kg är mycket tycker jag.

Faxlin
0

haha, ja men du får ju den 10:e gratis i alla fall. ;-) Eller var det den elfte? hmm, nu måste jag fundera här.

Audiatur et altera pars

cornish
0

#33 ska testa de igen nån gång-det fanns nån kupong nu också tror jag..!
Märkte i kväll efter jag skrivit detta att sanden fastnade i botte…fastän den var fylld som den skulle-jobbigt och det blir lukt..Nu måste jag tvätta den i morrn..Hmm kanske inte så bra ändå-el. så var det dags att tvätta toan ändå-det blir ju som stenbildning i botten..Kanske inte om man jämt har Evercleen!Flört

Faxlin
0

#34: haha, nepp inte om man jämt har ever clean. ;-)
och ja jag är lite små lat när det gäller lådorna till mina katter och illrar vill jag att det ska gå fort och smärtfritt att fixa sådant. Jag vill lägga min tid på mina djur inte hålla på och städa lådor i en halvtimme extra liksom. Då kan det vara värt dom där extra kronorna som det kan bli. ;-)
Haha, de skulle kunna anställa mig som språkrör för dom, så mycket som jag höjer dom till skyarna.
Ska kanske tillägga att jag inte tjänar något på att tjata om dem. hihi

Audiatur et altera pars

Anna77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

cats best Öko plus se tidigare inlägg av mig! kolla bilden!

cornish
0

#36 Vad bra Anna-då ska jag kolla efter denna..Har faktiskt aldrig sett den.Kanske den inte finns här uppe i Sthlm…?
Men tack-då vet jag vad jag ska titta efter-namnet var ju lite långt..Förvånad

Poirot
0

Här hemma använder vi ZOOGILLET. Har testat många varianter men den passar oss bäst.

AgnetaK
0

"Nyfrälst" pelletsanvändare, jag är såå nöjd. Peeweelådor är nog det ultimata, men jag har vanliga. Jag hade en lång inkörningsperiod, flera månader, egentligen tänkte jag inte ens gå över till pellets helt och hållet utan använde det ovanpå sanden som luktborttagare ungefär. Men så en dag kände jag mig redo att skippa sanden.

Det luktar… inget just, är lätt att bära hem och städa ur, och skräpet som sprids är mindre och lättare att hantera än sandkornen.

Rexann
0

Är det ingen som har provat Husses kattstö? Ser att de har fri hemleverans och 20 l kostar 169:-, köper man 2 hinkar på en gång så betalar man endast 149:- per hink! Bra pris tycker jag, men hur funkar den…skulle ju vara skönt att slippa bära hem sanden själv!

cornish
0

Har inte provat den men vet att jag läst en undersökning av kattsand någonstans..men hittar den ej nu!!
Har för mig att den inte fick så bra i det testet dock tyvärr..

Tror Leffe var delaktig i den testen -han kanske kan hänvisa här sedan!(eller så har jag drömt allting..Generad)

gideona
0

Jag använder husses kattsand och tycker att den är okej. Jättebra klumpar som är lätta att ta bort. Tycker dock att den luktar och dammar lite väl. Yrvädret luktar inget vidare efter ett dammigt toalettbesök… Har bara använt den i 4 veckor men funderar på att blanda ut med någon annan sand för att prova. Stort plus för otroligt snabb leverans och praktiska hinkar så de spar jag till nästa sand också.

cornish
0

Nu är det Evercleen här hemma igen!Det var flera år sedan och jag måste erkänna-det finns ingen bättre SAND iallafall!!!!

Köpte den för att Danne blivit lite kräsen på lådan nu när han fått sin njurpåverkan-han gillade ej sanden jag hade mot tassarna..men ska skriva annat inlägg om det!

Men -Åsa du har rätt!Nu har jag detta klippkort med var tionde gratis också!(tror det var var tionde..eller elfteGlad)

kissan78
0

#40 Som jag skrivit tidigare så använder jag Husse blandat med Cat exlusive… Så behändligt att få den hem till dörren.

#42 Jag blandar i Cat exclusive, ca 50/50, och då luktar kissarna gott igen! :) Det är väl eg enda nackdelen tycker jag med Husse att katterna luktar damm när dem vart på lådan men är ju enkelt avhjälpt och den är ju billig. Dessutom så får man som uppfödare rabatt.

#43 Min ena kissa är också jättekräsen, hon kräver Husse ströet. Testade Evercleen men stackars tösen vägrade gå på lådan så när jag efter nån dag fyllde en låda med Husse han jag knappt börja hälla i sanden förrens hon satt o kissade, hon var så nödig, hade hållt sig hela tiden. Så här kan jag inte ha någon annan sand ön Husse till henne. Bra att det är ett billigt märke hon kräver. Everclean dög nte ens om man blandade i Husse ströet…

Det är tur för alla sand-tillverkare att alla katter har olika krav!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[gromar]
0

Jag använder Golden Grey, den är jättebra för den dammar inte som Ever Clean och Cat Exklusive gör.

cornish
0

#45 stod och funderade på Golden Grey…men så vet jag av tidigare erfarenhet att jag gillade Evercleen..
Men tyckte sen den blev dyr med 2 katter..(kan bara tänka mig om man har ännu fler..)Men den är faktiskt drygare än de billiga jag haft-så jag har nog lurat mig själv..som Pussy compact tex.Den dammar också mycket!
Faktiskt var den jag skrev om och hade sist - den kanonbilliga Klumpe compact ganska dammfri men har grövre och tydligen vassa korn för de gamla tassarna..
Nu gillar han läget igen Danne!
Konstigt att några tycker Evercleen dammar????
-det tycker jag den absolut inte gör..Inte den finaste iallafall..

Och jag har astmabesvär och lite jobbigt med damm!

Denna kommentar har tagits bort.
Leffe
0

#46Det finns flera olika Ever Clean och företaget själv måste ha tyckt att sanden dammade då man lanserat ett "dammfritt" alternativ. Det är kanske den du använt. Tror inte det finns någon kattsand som är helt dammfri. Då får man nog använda pellets och liknande.

Men nu börjar jag gå utanför ämnet som handlade om vilken kattsand man använder. Kanske en ny tråd om skillnader på kattsand, eller…

Gittan
0

Mina katter använder Golden Grey och Cat Exlusive.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

cornish
0

#48 Nej det var den vanliga HD…finkorniga..som ger små hårda klumpar!(går åt mindre sand märker jag..som ÅsaF skrivit)

Men nu när du skrev detta minns jag att dom kommit med en ny….Som ska vara 99% dammfri enligt beskrivningen på min förp.Den är dock grövre..
Tror dock Danne föredrar denna mjukare finkorniga nu..

Rexann
0

Nu har jag testat Husses kattsand, blev väldigt nöjd faktiskt!! Först få det hem till dörren i en praktisk hink till ett bra pris, dessutom så tycker jag att den klumpar sig bra. Blir nästan som betongklumpar som håller att lyfta bort utan att vittra sönder. Inte sista gången jag beställer detta!!

Fritz
0

Pussi kattsand tycker jag och mina katter bäst om…

Rusans
0

Tidycat blå och Toalätt, kissar mina katter på. /Sandra

solskensbarn
0

Jag använde toa-lätt till Sesam från början, men jag tyckte det var lite svårt att hålla fräscht i lådan. Och eftersom jag inte har haft katt tidigare så måste man ju få prova sig fram innan man vet vad som funkar bäst. Så jag tog och köpte hem Miss Cat sand. Sesam blev överlycklig när jag bytte och han fick sand. Han stod och krafsade i säkert femton minuter, och återkom ofta till lådan de första dagarna bara för att få gräva lite, inte bara göra sina behov. Sen har jag inte haft hjärta att byta tillbaka. Tror inte att jag vill heller, för det är lätt att städa och hålla fräscht med denna sand tycker jag.

A-M.H
0

Pee-Wee samt tre pee-weelådor har vi. Fungerar utmärkt, bästa någonsin och jag tror jag provat allt. Lägger man dessutom lite pee-wee strö i "underlådan" så sugs kisset upp, sen är det bara att hålla i toan, spola rent underlådan i badkaret. Har gjort en blandning i sprayflaska med vatten och grönsåpa. Rent och väldoftande dygent runt. Sen en gång i veckan skurar jag alla lådorna minutiöst och ny pee-wee strö lägg i igen.

Inget dammande inge "gråa" kattassar över hela lägenheten. Ingen lukt och två kastrater och en fertil hane.Kanon tycker jag.

flis
0

Har prövat alla möjliga sorter och kommit fram till att Golden Grey är bäst och lite billigare.Dammar väldigt lite.

prinsessorna
0

http://www.catsbest.de/reload.html?cb/startp.htm 

Detta är nog bra Öko Plus

helt nerbrytbart och biologiskt, jag vet andra som använder det och hittar en kisse hem hit till oss så ska vi nog testa det!

Anna77
0

#57 jepp det är HELT UNDERBART bra faktiskt! se tidigare inlägg av mig #28 och #36

mina katter och jag gillar det massor!

Linda
0

Vanliga miss cat tycker jag faktist är bäst ur lukt synpunkt konstigt nog oxå den billigaste.

-Men jag har en regel från min karl att det inte får lukta katt om jag nu ska ha katt:/så jag klorerar lådan var 5e dag och byter kattsant och tar bort så fort han har gjort nr 2

Ever clean köpte jag förut men blev så less på allt små grus som fanns över allt i hela badrummet, kommer det en droppe vatten på så blev det kladd etc.

Hug/Linda

Denna kommentar har tagits bort.