Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1095 ggr
stisses
2010-12-28 17:00
0

gnagare?

En av våra gossar är otroligt glad i att bita på saker: plastsaker, som t ec x vreden till persiennerna, barnens leksaker, vred på tvättmaskinen, blyertspennor… Sist perforerade han hela sladden till bärbara datorn och min mobilladdare låg i tre delar en morgon. Som tur är verkar han bara ge sig på urdragna sladdar… Han är 2,5 år gammal, så det kan väl knappast klia i tänderna? Han äter torrfoder.

Någon som har samma beteende hos sina små älsklingar? Den andra katten biter aldrig på någonting, men båda naggar på oss när de är väldigt kelsjuka.

Eine
2010-12-30 23:35
0

Det är inte så ovanligt.Det värsta i den vägen jag varit med om var en hona som gnagde på plastpåsar ,snören,tyg,julgransglitter och svalde om man inte fick fatt i dem i tid och drog upp dem ur halsen på henneObestämd.Hon tappade många tänder med tiden(hon blev 14 år)men hade ingen värk vad jag kunde utläsa.Kanske det kliar lite?

(En annan typ av gnag ska jag lägga in en tråd eller artikel  om senare. Den typen som yttrar sig i hudutslag och det ständiga gnagandet/tuggandet från en stackars katt som har intensiv klåda.Dessvärre verkar det vara ärftligt och man tiger ihjäl problemet vad jag kan se,)

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Neko]
2010-12-31 01:12
0

Gnaga på kycklingvingar kanske kan vara något? Då kanske han får utlopp för gnagbehovet och kan låta sladdar och dylikt vara ifred

Eine - Ja skriv gärna om det! Har en hona som slickar och gnager, när det var som värst hade hon slickat bort all päls på hela magen och ner på låren. Nu har det börjat växa tillbaka lite sen vi bytt foder, hoppas det håller i sig så hon kan bli fri från klådan. Både hennes bror och mamma har det, och det har jag fått reda på långt efter att min katts klåda började.

stisses
2010-12-31 01:17
0

#3 Det låter som om hon levde farligt! Det är ju det man är rädd för, att han ska få i sig något farligt eller något med el *FASA*

Som tur är har han inga hudproblem alls, utan verkar helt frisk, förutom beteendet med bitandet… det blir ju dyrt också att köpa nya sladdar och sånt ganska ofta. Han är mycket mer aktiv än sin pappa som är ett år äldre och bor hos oss.

#4 Jag är upplärd sedan barnsben att man inte ska ge djurben till åtminstone hundar, då de kan splittras vid gnagandet och ge inre allvarliga skador, men det kanske inte gäller katter? Båda våra gossar är kinkiga med allt utom sin egen mat, nobbar räkor och köttbitar av alla de slag, men ben har jag aldrig provat!

[Neko]
2010-12-31 01:25
0

#3 det gäller bara när det är tillagat, inte när du ger det rått. Tillagat blir benet skört och kan splittras. Alla ben ska du ge RÅA. En del katter är väldigt "enspåriga", min ena vägrade smaka på kyckling. Jag tog en liten bit och petade in den i munnen, sen ville hon ha mer ;)

Heaven1
2010-12-31 18:29
0

Eine, Vi kan skriva den artikeln ihop. Jättebra att ta upp den frågan då det är vanligare än man tror.SkrattandeTyst

Eine
2010-12-31 18:36
0

#2 Ja råa kycklingvingar och kycklinghalsar är suveränt.Bra tipsFlört.

#5 ja det vill jag gärna.Har saknat att någon som drabbats eller vet om detta,inte skriver och berättar .Vissa linjer har det ju uppenbart ärftligt,och det är plågsamt för djurenGråter!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora