Felbehandling leder till akut amputation!
Min cornish rex kille som är strax över året var med om en fallolycka 2010-08-18. Klokapseln opererades bort samma kväll på Strömsholm.
Sedan dess har allt gått åt skogen.
En veterinär (veterinär 1) på Eskilstuna djurklinik skickar hem mig i tron om att tån är irriterad för att en ny klo är på väg att växa ut då pulpan lämnades kvar. "Sårtvätt hemma, åter om ej bättre" säger journalen.
Jag återvänder när klon börjar vara; då ifrågasätter en annan veterinär (veterinär 2) den förstes utlåtande om utväxt av en ny klo. För det är tåbenet som är exponerat. Amputation om två veckor.
Två veckor senare med behandling hemma (Clinacin Vet och Metacam) samt omläggning av tassbandage en gång dagligen är veterinär 2 glatt överraskad. "Ingen amputation krävs, det är så fint". Hon visar grundligt hur jag ska rengöra hemma och samtidigt kontrollera att ingenting går fel.
Fyra dagar senare spricker tån!
Akut in på Strömsholm. Där talar en veterinär om att pulpan inte fått komma ut alls vilket resulterat i att infektionen troligtvis setat kvar inne i tån men att ytan läkt och sett bra ut. Amputation bokas till måndagen 2010-12-20.
Fram till igår (amputationsdag) har tassen blivit värre och spruckigt mer! Men amputation är ända vägen ut.
Kirurgen talar om för mig att P3, P2, kloleden och pulpan vuxigt samman till en stor klump av ärrvävnad och infektioner. I detta fann han även en "varig sårhåla" som journalen säger.
Veterinära ansvarsnämnden har något att bita i! Foton, journaler ifrån båda kliniker, redogörelse från försäkringsbolager och kvitton samt redogörelse på alla besök rörande tassen skickas med som bilaga till anmälan!
Följ oss i min blogg;
Fy. Hoppas att kissen mår bättre snart.
TS - Jag hoppas att du orkar driva ärendet hela vägen fram och att de som orsakat din katt onödigt lidande får sin dom.
Jag hoppas verkligen att den behandling som din katt fått nu skall hjälpa den att bli bättre.
-- Eternity is a very long time --
usch nu blir jag lite smått rädd… bor också i eskilstuna och min cornish har besökt djurklinken…
Visserligen kändes det inte som om vi vart så välmotagna, väldigt stressigt och sen var vi ute…
Vågar man gå tillbaka dit nu?
Åh fy! Stackars katt o bli amputerad också.