Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 4369 ggr
ebbasiglite
0

Vanvårdad av veterinär!

Hej alla på iFokus!

Jag är i behov av råd.

Det är så att min cornish rex råkade ut för en fallolycka den 18 augusti 2010, han klarade sig bra och fick operera bort en klo. Pulpan lämnades kvar.

Efter operationen så blir inte tassen helt bra och jag går på återbesök efter återbesök hos en veterinär närmre min bostad.

Vid ett återbesök talar en veterinär om att tassen är röd och känslig för att det är en ny klo pågång att växa fram; det såg veterinären klart och tydligt.

Jag får åka hem med Metacam och blir rådad att tvätta med sårtvätt hemma.

När det fortfarande inte blir bra återkommer jag igen. Då får jag en annan veterinär som blir riktigt förvånad över hur tassen ser ut! Hakan faller till golvet hos henne.

Katten tas in för att sövas och veterinären får rengöra tassen och undersöka ordentligt.

När jag återkommer för att hämta katten ifråga sätter veterinären vem som konstaterat att det är en klo som växer ut. Det kommer jag givetvis inte ihåg. Veterinären talar om för mig att det minsann inte alls är en klo som växer ut; det är tåbenet som är exponerat!

Veterinären sätter katten på stark antibiotika och Metacam i 16 dagar och bokar ett återbesök efter 14 dagar för att amputera minst tåbenet. Minst en gång om dagen ska jag rengöra och lägga om tassen orentligt. För att hindra infektionen från att sprida sig och för att förhoppningsvis dämpa infektionen.

Den första veterinärens felbedömning och inkompetens har medfört merkostnader och en ordentlig sveda och värk hos mig och inte minst katten.

Nu lyckades jag få tassen så ren och fin att den på två veckor läkt såpass att amputation inte är aktuellt än.

Jag vill ha rättvisa och upprättelse. Veterinären ska ställas inför rätta.

Hur ser ni på de här? Ska jag stämma veterinären? Veterinärskliniken? Har jag chans att vinna detta?

Vem är det jag vänder mig till? Har googlat utan resultat och ringt till advokatbyråer som inte kan hjälpa mig och inte vet vart de ska hänvisa mig till.

Snälla iFokus medlemmar; har ni tips eller råd, egna historier, snälla dela med er av de; de skulle hjälpa mig massor!

Jag bor i Eskilstuna.

MonicaLagerquist
0

Trist när det händer.

Lägger in en länk där du kan få info om och hur du ska göra för att anmäla det.

http://www.vetansvar.se/

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Oj oj!Det måste anmälas.Det är så fel behandlat.I bästa fall får vet. en skarp varning och du kan få ersättning för alla utlägg och kanske ngt mer.Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

ebbasiglite
1

Uppdatering;

Tån är nu amputerad. Akut amputation!!

Veterinär nummer 2 i ovanstående inlägg har även hon felbehandlat så in i bomben.

Hon visar mig tydligt hur jag ska rengöra tassen hemma (2010-12-14) och talar om att återkomma om det inte blir bättre. 2010-12-18 SPRICKER tån!

Hon har inte sett till att pulpan får komma ut ur hålet för den och infektionen är då alltså instängd och inte alls över. Bara de yttre ser bra ut.

Åker akut in med katten till en annan klinik då jag vägrar återvända till den första. Det ska amputeras. Men först sätts han på Clinacin Vet och Metacam. 2010-12-20 är det amputations dags.

Fram till dess har tassen spruckigt mer trotts behandling.

När kirurgen som amputerat kommer för att tala med mig säger han att P2 och P3 (de två främre benen i en katt tå), kloleden och "klon"/pulpan vuxigt samman till en klump av ärrvävnad och infektioner. I detta (P3) finner han även ett HÅL, "en varig sårhåla" som journalen säger.

Så nu ska inte en veterinär anmälas, utan två; I FRÅN SAMMA KLINIK!!

Och veterinära ansvarsnämnden kommer få sig en anmälan att sätta tänderna i med utskrivna journaler ifrån båda kliniker, bilder, kvitton och redogörelser från försäkringsbolaget som bilaga.

Följ händelsen i min blogg; ebbasiglite.blogspot.com

Eine
0

Lycka till,det här är ju förfärligt hur illa din katt blivit*behandlad*Skrikandes

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Silvestris
0

Fy vad hemskt, men jag är tyvärr inte förvånad. De händer alldeles för oftan och jag tror sällan att det leder till konsekvenser eftersom folk inte vet vart de ska vända sig för att anmäla felbehandlingar av djur.

Vad du bör veta är dock att Veterinär ansvarsnämnden endast bedömer om veterinärerna har felbehandlad, varit oaktsamma osv. De dömer inte ut några skadestånd. Därför rekommenderar jag att du 1) vänder dig till kliniken som har felbehandlat och kräver ekonomisk ersättning 2) om de inte ersätter dig, anmäl till Allmänna reklamationsnämnden. ARN kan göra en juridisk bedömning (som dock inte är juridiskt bindande, men de flesta företag brukar följa ARNs rekommendationer) om huruvida näringsidkaren är ersättningsskyldig.

kayarina
0

Hemsk skräckberättelse. Stackars kissen och dig. Hoppas att det löser sig för er båda. <3

TamlinsMatte
0

#5 Oftast får då ordningen bli att man anmäler till veterinära ansvarsnämnden, efter deras utslag om felbehandling vänder man sig till kliniken med ekonomiskt anspråk (sveda och värk är tyvärr inte så lätt när det gäller katt, men rimligt är att få återbetalt det de tagit betalt + inkomstbortfall för besök 2 + inkomstbortfall för besök hos ny veterinär + ev merkostnad för den behandling som var nödvänding på grund av veterinärklinik 1:s misstag). Om de inte möter det vänder man sig till ARN som först efter vetansvarsnämnden kan göra en bedömning av om den medicinska vården var undermålig eftersom det inte är deras kompetens.

dragonstar
0

Stackars katt. man blir ju mörkrädd tänk hur många felbehandlningar som äger rum!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

RainesX
0

Hoppas Dante blir bättre och att allt går bra idag.

Lycka till med anmälingen av kliniken, sånt borde inte få ske vare sig det är människor eller djur.