Kattsanden ska köras till tippen!!
Jag hittade en artikel i Dala-Demokraten om att efter 23 april i år måste kattsanden deponeras på soptippen. Den får inte längre slängas på annat sätt. All kattsand måste köras till tippen efter den 23 april i år!! Till länk
Jag skuttade direkt till vår kommuns websajt för att se om det stod nåt men nää, där står det fortfarande att kattsand och kattströ ska komposteras men INTE i hemkompost!! Har skickat iväg ett mail och frågat om det gäller vår kommun oxå.
Hur är det med er övriga, gäller det i alla kommuner eller bara i Falun??
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

På Linköping kommuns hemsida står det att kattsand sorteras som hushållssopor… Men det kanske är gammalt..?
Min kommun säger också att kattsand går som hushållssopor/brännbart.
Om man inte har pellets som kan komposteras förstås.

Jaha och vad händer om man inte gör det undrar jag lite försynt. Eller vem kollar om jag spolar ner PeeWee träpellets i toaletten som är brukligt för den.( Cherish absolut inte fråga till dig eller påhopp
) Det var det dummaste jag hört på länge, prioritera istället att folk tar reda på alla äckliga giftiga cig.fimpar och alla plastpåsar, engångsgrillar och allt annat skit som slängs överallt.
Jag har ingen aning om vad som gäller, ska ta och ta reda på det och återkomma! Intressant tråd!

Jag har också börjat med PeeWee, vilket är väldigt praktiskt! Bara spola ner skiten i toan!! Kattsanden har jag alltid hört att man ska slänga i brännbart…
spolar ner min kattsand i toan, den är jättebra! öko plus

Men inte spolar ni ner vanliga kattsanden i toan va? Det kan sätta jätte stopp. Kanske inte i början men det kan komma med tiden. Och då blir det dyrt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hos oss har de ändrat flera gånger sen i skaffade hus. Från början var det kompost, sen brännbart och nu tydligen kompost .. vet inte hur många gånger de ändrat däremellan. Ska åka på återvinningen till veckan och hämta fler kompostpåsar (vi får dem gratis, får ni det??) för nu kommer det gå åt fler! Musens spån går redan som kompost. :)
A-M.H: Jag är böjd att hålla med, nog borde de kunna ha den här "servicen" fortsättningsvis!! Läste oxå att de som bor i våningshus kunde tydlgen begära att få ett deponikärl att kasta kattlorten i men att de ändå måste betala för tömningen! Snacka oxå om att skapa problem - vi alla vet ju hur kattkiss/bajs luktar!!!! *blähk* Tänkte de vänta tills kärlet är fullt då? Jag skulle inte vilja kasta mina sopor där? Näää, bättre nu när det iaf blandas upp med övriga sopor.
I stugan har vi träpellets för att kunna kasta bajset i skogen innan vi åker hem men katterna hatar det! *suck* Nästan så de vägrar sätta rumpan i det …. trodde det hade med invänjning att göra så vi hade träpellets hemma ett tag men det slutade med att Baileys alltid gjorde utanför ….
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Cherish: Letade på våran kommuns hemsida, stod inte ett ord.
Åsa: Vi har PeeWee och den är gjord för att spola ner i toaletten. Vanlig kattsand stoppar som du säger och den gör det ganska raskt. Min "gamla" mamma försökte sig på det, ja milde jesus, men hon försökte sig på att spola ner kaffesump också. Näe fy det där vill jag inte tänka på mer…
Varför krångla till för djurägare, kanske gamla människor också med begränsad förmåga att ta sig till sopstationer samt begränsad ekonomi, för det verkade bli en ganska kostsam förbränning på vissa ställen. FYYY…

Jag har ingen bil och orkar inte bära all sand till nån speciell uppsamlingsplats. Om det blir så kommer det säkert att starta firmor som tar betalt för att komma och hämta det på plats. Hoppas jag ialla fall. Nya arbetstillfällen, är det inte det borgarna vill ha. Mina kattsopor paketerar jag alltid ordentligt innan de åker i sopnedkastet. Förstår inte vad de vill statuera genom att lägga tid på förbrukad sand. Kanske bygga sandslott.
Nu har jag kikat på min kommuns hemsida och det står inte ett dyft om någon sortering av kattsand…? Konstigt att det kan vara så olika?
Aldrig hört på maken!
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
min kattsand får man spola ner i toan, det är sån miljövänlig som djuraffären säljer (vid intresse se inlägget "vilken kattsand använder du " där är bild på min!)