SVERAKs årsmöte 17-18 mars
Hoppas någon rapporterar lite om SVERAKs årsmöte. Något aom rör våra rexar?

Väntar otåligt på att Eine ska komma hem. Hon åkte dit som representant för UK. Sitter här och studsar tills jag hör av henne. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Eine var tydligen där alltså, så förhoppningsvis får vi en rapport
Ja, det ska bli intressant att höra!
Tror ni det är mycket nytt?
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
I mitt tycke en intressant fråga är Hur gick det med Open Doors. Det vill säga UKs motion att independetfolk ska få ställa ut på SVERAK-utställningar?
Hej
Open doors gick igenom, vår intention var inte att utestänga IDP, men så blev resultatet, vilket jag beglagar. IDP är inget FÖRBUND, och WCC består av idel förbund och bara sådana får vara med.Men licenserna är iaf borta. Och vi ska idogt jobba vidare på den linje iaf jag vill ska fungera: Att alla kan jobba tillsammans oavsett tillhörighet. Jag har vänner i Fifeanslutna klubbar och IDPklubbar och vill inte förlora någon av dem/Er. Alla är bra människor med utmärkt katthållning, vackra katter och fina målsättningar och värderingar. Varför inte slå ihop oss alla? Det är 2007, vi borde veta bättre än att segregera till och med på hobbybasis.Det gör mig ledsen.Men jag får kämpa vidare, och hoppas att få många andra med mig.En del tänker som jag, men det gäller att hitta er också så vi kan göra ngt gemensamt.Rom byggdes inte på en dag…..
En motion om bara 1 kull utan stamnamn i st för 2, gick igenom.
UKs fråga om rexar och silverregistrering fick en förklaring av hedersordförande i Sverak,Alva Uddin. Det hade blivit en *klantig* formulering av motionen , för det gällde eg Golden, inte Silver. Så vi är relativt säkra på att silverregistrering får fortgå i framtiden Fattas bara annat.Vad jag fann märkligt och tråkigt, var att UK var den enda klubben med en fråga som rörde detta. Många rexuppfödare hade sagt att de skulle lämna in motioner/frågor via sin klubb, men icke. Ibland känner man sig ensam.Naturligtvis hände mycket mer på mötet, och ni får läsa i protokollet så småningom.
Har ni frågor om en specifik motion så hör av er, så ska jag svara.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

och WCC kan vi aldrig gå med i! Enligt WCC:s regler, måste man dels betala något (vad, har jag inte hittat), dels bli rekommenderad av 2 befintliga medlemmar! Vårt eventuella medlemskap stupar förmodligen redan där. Läser man vidare, så finns det krav som ingen enskild IDP-förening kan uppfylla.
Det enda som gäller, är med andra ord att fortsätta lobba eller vad det nu kallas. En vacker dag kanske ….
Ja, jag hörde en del svaga röster på vår sida så vem vet? Men det smärtar mig att det ska behövas sådan här segregering..Vi har alla samma intresse.
Om jag fattar det hela rätt så får alltså andra förbund ställa ut men int independet eftersom de inte tillhör npgot förbund - de är ju fristående
Det är ju synd för alla parter.
Ju fler som får upp ögonen för detta , desto bättre! För blir vi många i klubbarna runt om i Sverige som berättar om vår önskan att samarbeta över alla *gränser*, kan vi få till en ändring. Som det är nu är de flesta klubbmedlemmar helt ovetande.

Dete skulle vara intressant att uppleva och se vad som händer, om någon SVERAK-klubb idkade lite civil olydnad genom att trotsa förbudet.
Å andra sidan, hur lätt skulle det vara för en IDP-utställare att komma in på en utställning, när de numera oftast blir fulla innan man hinner blinka. . .
Tycker det verkar lite konstigt att vissa får vara med och inte andra. Varför måste man tillhöra förbund är det i klubbarna som gäller. Har klubbarna i SVERAK någon talan om det nu är så här.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Det är för att alla ska kunna vara med och träffas, som IDP-föreningarna bestämt, att inte stänga för någon. Vad är det för mening med utställningar, om man inte kan få jämföras med ALLA katter.
Det är klubbarna i Sverak som bestämmer på årsmötet vad som ska ske.Så visst har klubbarna talan, men det gäller att alla hänger med!

Citerar Eine lite här..
"Många rexuppfödare hade sagt att de skulle lämna in motioner/frågor via sin klubb, men icke. Ibland känner man sig ensam."
Varför ska flera klubbar lämna in samma motion? Det räcker väl med att en klubb gör det så kan en annan klubb lämna in någon helt annan motion. Klubbarna är ju begränsade till endast 3 motioner var så varför ska man ta upp en motion som man vet en annan klubb skickar in?
Bara för att fler klubbar skickar in samma motion gör ju inte att den med större sannolikhet går igenom… Då kan man rösta för den motionen på årsmötet, istället för att skicka in en egen motion.
Jag vet att det beslutet som togs på FIFe GA var hårt kritiserat, inte bara från Sverige utan hela europa, i alla fall från de medlemsländer som har rexar, så jag var inte orolig för att det beslutet skulle stå fast.