Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2768 ggr
Lullan1
0

Ekorrsvans?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som hört talas om s.k Ekorrsvans? Doris bär sin svans på ett väldigt speciellt sätt, hon ser ut som en spets med svansen i en kringel över ryggen. Ni har säkert sett hennes svans på fler bilder här på forumet. Har hört att det kallas för Ekorrsvans och att det beror på att 2 senor i ryggen är för korta.

Kan hon få ont av detta längre fram i livet? Går det att ställa ut henne med den svansen?

Bör tillägga att hon alltid har svansen i en kringel, så fort hon står upp.

flis
0

Jag har aldrig hört talas om ekorrsvans men jag hoppas hon inte kommer att få problem i framtiden. Har du pratat med nån vet om svansen?

Lullan1
0

Nä, jag har aldrig tagit upp det. Hon verkar inte ha några problem, men skulle det visa sig att hon får ont av det vet jag inte vad jag ska ta mig till!

Anna77
0

det är säkert ingen fara! vissa hundraser har ju så och de verkar ju funka bra..

min huskatt har en knick på svansspetsen bara en cm på slutet.

Felix98
0

Jag hoppas det går bra!Fundersam

Natali
0

Vad jag förstår så är det inte förbjudet att avla på de som har ekorrsvans. Men jag skulle inte själv avla på en sådan katt.

Jag har ingen aning om hur det går med utställningar osv. Har inte satt in mig i det.

Min fundering är ju om det inte kan leda till andra deformeringar, om man börjar och skulle avla på ekorrsvans, menar jag. Om det är för att två senor är för korta, så kan jag ju inte tänka mej att katten skulle lida av det, så tror nog att du kan vara lugn i det fallet.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Lullan1
0

Tack för era svar! Jag har inga planer på att ställa ut "fröken fräs" men jag bara undrade ändå. Hon är kastrerad och en go liten dam som gillar att lulla runt här hemma.

Ryktet säger att hennes pappa har likadan svans, och mig veterligen så har han fått några kullar efter sig. Jag har ju själv inte träffat honom så jag vet inte om det stämmer.

När Doris var liten så var hennes svans helt normal, den har liksom dragit ihop sig efter hand. Det är därför jag funderar på om hon kommer att fara illa av det längre fram. Det verkar bli spändare och spändare…

La_Joz
0

Hm… Skumt! Men väldigt gulligt! Har aldrig sett en ekorrsvans innan. Förutom på ekorrar då… Men jag tycker hon är fin med ekorrsvans! Riktigt gullig dam!

Lullan1
0

#7 Tack, hon är jättesöt och verkligen speciell med sin svans.

Finns det några fler katter som ser ut likadant som Doris? Jag skulle gärna vilja se bilder!

Leffe
0

En av mina skogisar har ekorrsvans. Han har inga problem med den. Så fort han slappnar av så lägger sig svansen i en kringla

Lullan1
0

#9 Vad skönt att höra! Är han gammal? Har du någon bild att visa?

Leffe
0
EvaG
0

Jag har faktiskt sett en katt som hade svansen parallellt med ryggen. Svansen låg som ett streck över ryggen

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Lullan1
0

#12 Hmm… vad mycket konstigheter det finns!

cherish
0

Min "lillasyster" som föder upp skogisar avstod från att köpa en hona som hade ekorrsvans. Det är en ärftlig defekt, inget som står i SVERAKs stadgar dock, men rekommendabelt är att man INTE avlar vidare på det. Det finns en tjej som forskar på just detta men jag minns inte vad hon heter osv.

Så länge man inte ska avla på katten är det inget problem alltså. :) Vet dock inte vad domarna säger .. Jag tror att en siames blev diskad i Tierp pga ekorrsvans men jag kan inte säkert säga att det var så. Jag hörde inte bedömningen men ägaren såg rejält besviken ut när hon gick därifrån. Den svansen påminde om Doris' …

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

Eine
0

Jag har fött upp en rexkille som bär sin svans böjd som en ekorrsvans. Det går att räta ut den, men han bär den den alltid böjd.Han är en kastrerad sällskapskatt, har aldrig fått kull efter sig.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

smurfan-13
0

Jag började fundera på om massage kan hjälpa en sån katt? Om det rör sig om senor som är förkorta kan man ju ofta mjuka upp o länga senor med massage.

Om jag var du så skulle jag kolla upp lite olika böcker om massage (då kankse främst hund) & lära mig massera min katt & försöka göra det åtminstonde några gånger i veckan. Det kan ju iaf inte skada henne & då det är svårt att säga hur det kommer att påverka hennes rygg när hon blir gammal finns det ju inget att förlora på det!

Lullan1
0

#14 och #15 Intressant att läsa, det verkar finnas fler små "ekorrar" här bland våra katter!

#16 Jag brukar massera henne lite lätt över ryggen med mina varma händer och hon tycker det är jätteskönt, jag brukar göra det i samband med att jag borstar av katterna.

Jag ska nog titta efter nån bok, precis som du föreslår. Man har ju inget att förlora på det. Tack för tipset!

Gittan
0

Måste se kul ut!

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min skogis med ekorrsvansen. Här är han lite uppspelt så den ligger inte i riktig cirkel

Lullan1
0

#19 Gullig! Ser precis ut som Doris, men lite mer hår bara!