Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 837 ggr
Idalk
0

frågor ang. päls och gnagande

hej allihop!

har länge läst i forumet men det här blir första inlägget :) jag har nyligen köpt en söt liten rexhona och undrar nu när det är dags för henne att få sin päls? hon är drygt 4 mån men fortfarande ganska kal utom på kinder och ben. har tidigare haft två honor där den ena redan hade päls när jag fick henne (men tappade den efter kastration) och den andra inte hade det men jag minns att hon fick den snabbt. vad har ni för erfaranheter? kan man avgöra hur mkt päls katten får efter hur tidigt den växer ut?

sedan en annan fråga. min lillmisse gillar att tugga på fingrar när hon myser och uppfödaren har meddelat mig att hon tagit efter mammakatt som också gör såhär. tror ni att det är ett beteende som man kan vänja bort lr kommer hon alltid att bitas såhär? vi disciplinerar henne och hon tycks förstå ett tag men så plötsligt "glömmer" hon av sig och letar febrilt efter fingrar att gnaga på igen. har inte riktigt varit med om det här tidigare.

hoppas ni har tid att svara. vänliga hälsningar, ida

Idalk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild kommer förresten här på busen. är hon inte otroligt vacker redan? :D

SaraMaaria
0

hon är jättefin din lilla tjej! gillar hennes ljusblå ögon Kyss

Jag har också en hona som gärna gnager eller biter lite i en när hon myser. Hon börjar alltid med att slicka lite så vi låter henne inte slicka oss på sådana ställen som hon biter, som näsan, hakan eller fingertopparna. Hon har efterhand blivit mindre enträgen med att slicka där och bitandet har nästan helt upphört. Jag tror att din hona nog alltid kommer tycka att det är mysigt att gnaga på fingrar eftersom hennes mamma gör det, mina har ärvt en del lustiga beteenden efter sina föräldrar, men jag tror att det nog kommer avta om ni inte låter henne gnaga.

Vad gäller pälsen så är jag nog inte rätt person att svara eftersom jag inte har så mycket erfarenhet, men hur ser hennes föräldrar ut i pälsen? det borde vara en indikation på hur hennes päls kommer bli… eller är jag helt ute och cyklar nu?..

[Silkwaves]
0

Grattis till din ursöta lilla tjej.

Visst stämmer det att hon troligen ärvt beteendet av mammakatt. Om ni vill att hon ska sluta så är det bara att fortsätta att konsekvent och ta bort fingrarna i kombination med ett fräs i från er. Det hon gör är ju att hon går tillbaka till kattungestadiet där snuttande hör ihop med mys och gos. Inget konstigt.

Vår knasige hankatt snuttar bara på kvällen när han ska sova hos min son. Han har en egen snuttetröja. Kyss När min son Felix inte är hemma och Einar istället ska sova hos mig (ja inte kan han sova ensam heller…) så snuttar han aldrig. Det hänger ihop med Felix och att han är Felix katt. De är supertajta.

Ett par ord om pälsutveckling. Det är inget konstigt att din fyramånaders kattunge har så pass lite päls som hon har. Precis som du skriver varierar pälsutvecklingen och pälskvaliteten mycket. Det är inte heller så att den lurvigaste kattungen är den som i slutändan självklart får bäst päls. Min erfarenhet är det omvända är minst lika vanligt. Precis som sas ovan så får du bäst indikation om hur pälsen kommer att bli genom att titta på din katts släktingar.

Idalk
0

tack för era svar!

ja föräldrarna har väldigt fin päls, mammakatt var inte kal nånstans utan en riktigt vacker hona på alla sätt och vis, trots nylig graviditet. får vänta med spänning och se hur min lilla misse utvecklas :)

och bitandet är ju inte så farligt. får börja fräsa lite åt henne kanske. nyper henne i nacken nu med ett lugnt men bestämt nej. det fungerar men ibland känns det som att hon bara tycker det är mysigt med nypet. knäppiskatt man har hehe.

silkwaves dig träffade jag på en utställning i västerhaninge med lillmissen du har på bilden. nu minns inte jag vad ni hette men himla trevlig va du och rackarns fin katt har du. hon va väl också väldigt tunnpälsad minns jag? hur gammal va hon då och har hon fått nån päls än? blir lite nyfiken :)

[Silkwaves]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Oj träffades vi? Skäms Usel på att sätta ihop ansikten med nick Glad

Om det var senaste utställningen för några veckor sedan så var jag så på väg att bli dunderförkyld att jag inte alls kände mig särskilt trevlig. Vilket tur att det inte märktes i så fall.

Min lillskrutta har begränsat med päls så är det men den går långsamt åt rätt håll.  Lägger in en bild så kan du se hur hon ser ut idag.

Idalk
0

ja visst gjorde vi det men det här var tidigare, i somras :)

gud så fin hon har blivit din misse! mer päls har det blivit också för hon va pytteliten när jag såg henne. tycker hon har en helt underbar teckning men sin lilla hjälm på huvudet hehe.

[Silkwaves]
0

Jaa men då stämmer det bättre. Jag börjar nog bli lite lätt senil Flört