Alla uppfödare är inte ärliga!
Det har många gånger talats om hur uppfödare ska vara osv.. Men hur många följer alla fina ord som dom lovar.
Okey nu till saken. Jag hade 2 katter hemma men eftersom min dotter är astmatiker och är "något" allergisk mot katter, detta funkade i många år. Men efter ett stambyte och allt damm osv så fungerade detta inte längre och hon blev sjuk, Panik som man fick och läkare som hela tiden tryckte på. "Hur är du som mor ocm du har katter och vet om din dotters problem."
Så vi beslutade att för katternas skull sälja dom nu, och inte senare om det skulle bli värre om hon utvekladeade sin astma mer med tiden.
Detta beslut tog vi då att medans katterna hade en god ålder och vid toppskick så fick det bli.
Sagt och gjort efter otroligt många tårar så började vi leta hem. Det hörde av sig en uppfödare som ville ha dom bägge. Jag talade om att katterna bott ihop hela livet, dom hängde ihop, dom sov/åt/lekte/puttsade/ upptäckte livet …ja alllt gjorde de tillsammans genom livet här hemma.och endast haft en dispyt i sitt liv, (Detta var då jag försöke ta hem en omplaceringskatt som löstes upp direkt den åkte hem efter prövotiden) Sedan dess har det varit friden i huset mellan dom. Detta kan även LeffeD bland annat intyga hur bra dom trivdes ihop samt hur fint dom levde som bästa kattkompisar. Så jag ville dom skulle fortsätta leva ihop. Jag talade om att den ena katten pappa hade HCM men att min ej var scannad. Vilket uppfödaren sa att det gjorde inget ,hon ville ha dom ändå. Katterna skulle få ett bra gemensamt hem.
Jag sålde katterna för 1500kr styck. Efter en mycket kort tid ringde jag och ville höra mig för hur katterna mådde och hade det i sitt nya hem. Fick till svar ett den ena var så ruskigt elak och hon var rädd för den och så slogs katterna varje dag. Så hon hade sålt dom!! Jag frågade varför ringde du inte mig? Du lovade om det var något att kontkata mig direkt! Samt det var en liten ruta i kontraktet som hon frågade om: Att skulle dom säljas eller något så skulle dom säljas åter till mig. Men hela den biten blev tomma löften. Bra för jag sålde katterna så är det inte lika med att jag slutade älska och bry mig om dom.
Men så blev det inte alls. Inget blev som denna uppfödare lovat. Katterna såldes till två olika hem, och inte hade hon deras nya adresser. självklart att jag inte skulle få veta var. Istället blev hon sur och tyckte att jag hade inget att undra över och katterna var ju redan sålda. jag har nu fått lite kontakt med den ena nya ägaren som har problem med sin katt. Som hon köpte för ca 4,000kr någon månad senare efter hon såldes från mig.
Jag tycker synd om den tjejen som köpte den ena katten och vill hjälpa henne, men det är nu inte så lätt då hon har en information från sin säljare och en annan från mig.
Bland annat så ville hon att katten skulle få några vackra bebbar vilket jag sa då: Nej inte denna katt. Är man 5 år är det inte bra alls, men den nya ägaren hade fått infon att katten fått ungar ett par ggr, vilket är helt omöljligt då hon såldes så fort efter hon lämnde mig. Hur hjälper man någon som har en köpare man vill tro gott om och den andra som ägt katten säger detta stämmer inte. Samtidigt som jag säger jag känner katten och samtidigt känner jag mig ohyggligt blåst av denna upppfödare som jag tycker "tokblåste" mig, för att tjäna ett par tusen snabbt.. Vad den andra katten är har jag ingen aning om, vilket krossar mig då man hör den hör kattens historia och huir dåligt hon mår, men visst hon har en ägare som kämpar för henne.
Så i slutändan är det två människor som har det jobbigt och framför allt en eller två katter som har det jobbigt, bara för oärligheten tog över. Även kanske lite hunger för pengar. Visst låter det girigt men varför ska man tjäna på något man värnar om?
Har bara en kommentar först:Det är bra att kastrera katterna innan man omplacerar dem.Då kan inga kattungespekulationer uppstå,och du hade i detta fallet sluppit dilemmat .Att sedan folk vill tjäna pengar på sina katter/parningar/omplaceringar,ja det har väl de flesta av oss upplevt.Det är tråkigt men så är det,inget konstigt alls.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Det jag vet i detta fall så skulle den uppfödare som köpte dem först använda den friska i aveln och de skulle få vara tillsammans. Det var inga kattungar. Priset var lågt då uppfödaren skulle kastrera den med HCM-föräldern
Men Eine. Då hade man dock ändå kunnat varit ärlig i sitt agerande. I stället för att säga en sak och göra en annan. Det var ju ärligheten som tappades på vägen i flera frågor om katterna
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#2 Ja.Det stärker min åsikt om att inte sälja fertila katter vidare.Köper man kastrater så kan man inte ens tänka på att para och få kattungar.En oroshärd mindre med andra ord
.
Mig smärtar det oerhört när jag ser honor som är både 6 och 8 år som omplaceras och förklaras ge fina ungar..
Men Eine den skulle paras och gå i aveln. Då kan ju inte den första säljaren kastera den. Men det stora det handlar om att en uppfödare har beteet sig illa ocxh väldigt oärligt. Den uppfödare har till och med sagt när hon sålde den till det mycket högre priset att den hade haft flera kullar och var bra i aveln.
Otroligt illa gjort av en uppfödare tycker jag, som följt hela denna historia med dessa två katter.
Tänk på hur mycket krav många av våra uppfödare har på kattköparna som köper katter och sedan gör de själva det köpare inte får göra.
Jag har också mycket svårt att förstå varför man inte kastrerar katter som omplaceras.Risken är så stor att "hoppsan" det blev visst en kull.
Stolt ägare till tre La permer
Monika, den omplacerades och skulle gå i avel hos uppfödraen. Självklart skulle den ju då få ungar och det utan "hoppsan"
Kan sägas också att katten inte ens var fyra år när den såldes vidare till det högre priset så det är ingen katt som är för gammal att ha kull om hon helt felaktigt haft kullar enligt uppfödaren, som sålde den vidare att det gick jättebra att avla på henne.
#5 Jo men Leffe,man ska inte sälja fertila katter vidare,och särskilt inte om man inte känner personen väl,det är kärnfrågan för mig.Det anser jag vara för TS och katterna,det tråkiga misstaget .Att man sedan tror sig komma överens om saker och ting är en annan fråga.Synd att katterna inte ens fick vara tillsammans.
Det finns bra uppfödare och det finns sådana som aldrig borde få kallas det.Himla trist när man träffar på den dåliga sorten.
Javisst är det lätt att begå misstag för en som inte varit med i branschen länge.
Nu har ni tyvärr fastnat i avelsbiten, men det handlar om mycket mer också som TS skriver. Det var två katter som omplacerades och som skulle få bo tillsammans. Uppfödaren var intresserad av den ena för aveln och skulle kastrera den andra och fick dem billigt. Inom en månad är de sålda vidare åt olika håll och minst den ena är såld för mer än dubbla priset.
Den här tråden handlar inte direkt om uppfödning utan om uppfödare som har lika dåligt agerande som de påstår att deras kattungeköpare har. Alla uppfödare är inte så, men som i alltting annat så finns det rötägg.
Så den här tråden har egentligen inget med kastrering att göra för denna uppfödare hade sålt dem åt olika håll i alla fall, eller hur
Håller med Eine.
Hade katterna kastrerats och sålts som sällskapskatter så hade problemet aldrig uppstått.
Sen tycker ju jag att en hona på fyra år ska slippa få sin första kull.
Monika, problemet är att de såldes olika håll och har inget med kastrering och avel att göra utan det är agerandet från uppfödaren som köpte dem som är så jädrans fult
Problemet är att de såldes fertila.Hade katterna kastrerats innan de såldes hade problemet aldrig uppstått.
#13 Så då hade uppfödaren sålt dem vidare tillsammans. Tror du verkligen på det själv?

Beklagar! Det är sorgligt hur uppfödare kan utnyttja människor på det här viset. Fyfan vad arg jag blir.
Tror du att en uppfödare skulle köpa två kastrerade katter?
Hade katterna sålt kastrerade så hade de hamnat hos någon som ville ha två sällskapskatter.Att ta in nya fertila katter i ett katteri är alltid svårt och själv skulle jag inte sälja mina katter så.
Nu blir ju katterna lidande i det här fallet och det gör mig ont.
#16 I detta fall tror jag faktiskt det. De var billiga och kunde säljas dyrare. Ja ekonomisk vinning
#14 Håller med dig Monica.Ingen uppfödare som jag känner,skulle köpa 2 kastrerade katter.Enda gången jag kan tänka mig är när man själv fött upp dem och vill veta vart de hamnar.
#17 då är vi tillbaka till detta med pengar.För det är inte fel att sälja katt, och det är upp till köparen vad den vill betala.Oavsett om de omplaceras pga osämja ,eller av annan anledning.
Jo visst är det så att oärligheten är stor och tillhör vårt samhälle, men det ursäktar inte agerandet. I alla fall inte i mina ögon.
Vad stod i köpekontraktet?Om nu köparen brytit mot det så stäm köparen ,anmäl till dennes klubb.
Är det någon idé alls att anmäla till en kattklubb
? De är ju inga myndigheter och är tandlösa gentemot den här typen av handlingar?Jag tror att det bara är att bita i det sura äpplet och aldrig mer göra samma misstag.
Jag vet att båda katterna var inköpta från andra uppfödare från början.Säger bara,Jisses vilken djungel om man ska nysta i alla kontrakten.För alla ska ju hållas…Bara att önska lycka till med nystandet.
Tro inte att jag tycker det är rätt att inte t ex sälja katter tillsammans i ett par,om det är sagt så.Jag bara fastnar för andra saker..
Jag har suttit och läst den här tråden. Först och främst kommer jag fram till att rubriken är felaktig. I detta fall spelar det ingen roll om det var en uppfödare eller ej egentligen. Nu råkar det vara en uppfödare. Sedan har en del uppfödare restriktioner med avelsförbud och kastreringar av kattungar för att de enligt mig inte litar på köparna. Där vet ni sedan tidigare min ståndpunkt. Jag hoppas vid gud att denna uppfödare det handlar om här inte tillhör dem som ger dessa restriktioner.
Som sagt nu spelar det ingen roll om det är en uppfödarer eller ej. Jag tycker inte personen har varit ärlig även om de bara kommit fram till hur katterna ska tas om hand om det så är muntligt eller skrivet i kontrakt.
Tror inte heller att det spelar någon roll om katterna var kastrerade eller ej. Det var lättförtjänta pengar tycker jag det verkar som.
Nu är det så att jag tror inte det går att göra något åt saken, men TS har i alla fall fått ur sig sin frustration och jag tror att jag skulle kännt på samma sätt om det varit jag som sålt katterna i god tro. Framför allt om jag varit desperat på grund av svårt allergisk och astmatiskt barn. Att sedan någon dra fördel av det tycker jag är ganska otäckt.
Nu råkade det vara en uppfödare - en av alla som finns vilket gör rubriken fel enligt mig och gör att hela tråden kommer lite snett från början.
I vilket fall som helst finns det inga ursäkter för agerandet från denna person.
Där girigheten går in, går ärlighet och rent spel ut.
Det är relevant om det är en privat person eller uppfödare.Man kan skriva helt andra avtal mellan uppfödare.
Att sälja omplaceringakatter är inga lättförtjänta pengar.
Som SVERAK uppfödare får du inte sälja obesiktigade katter.Det kostar som bekant en peng att gå till veterinärn.
Nu gick det illa för de här katterna.Förhoppningsvis kan andra lära av detta misstag och slippa göra samma misstag.
#23 Så du menar att det är bara uppfödare eller köpare som kan vara oärlig. För mig spelare det i alla fall ingen roll om det är en uppfödare eller en vanlig köpare som gjort handlingen. Det är lika fult och oärligt vilket som eller är den ena bättre än den andra.
Om du som uppfödare gjort detta så är det rätt, men om jag som vanlig köpare gjort det så är det fel. Eller tvärtom. Är det så du menar. Ingen av oss har i detta fall gjort rätt.
Det går inte att försvara vem av oss det än är och det finns inga ursäkter.
Det finns oärliga människor, så varför skulle det inte finnas oärliga uppfödare?
För ett par år sedan när min första cornish hade gått bort och det var väldigt tomt så var jag inne på att skaffa en omplacerings cornish. Jag kan bara säga att jag kom i kontakt med vissa uppfödare som rent av gjorde mig nästan rädd.. så jag kan säga att det pågår en del konstigheter därute. Jag blev helt paff. Tillslut lade jag helt planerna på hyllan visste inte vem jag kunde lita på.
Senare så fick jag möjlighet att ta ut en längre tids sparad semester samtidigt som jag därefter kunde jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan. Detta sammanföll med att den uppfödaren där jag köpte min första cornish fick en kull. Så det föll ut bra ändå. Fick en jättefin katt från en uppfödare som jag litar på och som har underbara katter ;). Jag vet iaf vart jag ska vända mig när jag ska skaffa ännu en cornish.
Nej du missförstår mig helt.Är det ett köp mellan två uppfödare så skriver man ett avtal och ser till att det finns ett vitesbelop med.Då är man lite "skyddad" Säljer du däremot till en privatperson kan du inte skiva ett sånt avtal.
Självklart så ska ingen vara oärlig.Men tyvärr finns det gott om oärliga människor och därför är det viktigt att kolla upp köparen och skriva avtal.Själv skulle jag som sagt inte sälja okastrerade vuxnakatter.
#26 Jag missförstod dig - förlåt
Det är okej.
Oavsett om man säljer en katt som vuxen, kattunge, fertil eller kastrerad till privatperson eller uppfödare så är det sjukt trist tycker jag att folk inte bara kan vara ärliga så det inte ska behöva bli som i detta fall!
Så sorgligt och jag är så ledsen för din skull. Personen som köpte dina katter har betett sig jättedåligt, men rent legalt tror jag tyvärr att h*n har sitt på det torra. Det som gör mig ledsen är när katterna blir lidande som i detta fall och det gör de ofta om någon tror sig kunna göra en hacka på dem istället för att se dem som älskade sällskapskatter. Delar de åsikter som Eine och Monica redan framfört. Finns inget att tillägga.
Kram till dig TS