Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 459 ggr
La_Joz
0

Tratt eller strumpa!!

Hjälp mig!

Mistie har kastrerats idag, och ligger just nu i vår säng ifred från busungen Isa. 

Vi har fått instruktioner att ha tratt på henne när vi inte ser henne. Hon ligger ju då i vår säng och sover, och visar inget tecken på att vilja tvätta sig. Men eftersom vi inte har uppsikt över henne, så satte jag på henne tratten, och det tyckte hon inte alls om. Hon är ju en väldigt orolig katt redan som det är, och jag tycker så hemskt synd om henne när hon har tratten…

Kan man inte ta och klippa sönder en strumpa med hål för bak- och framben? Eller är det dumt? Jag tror ju att hon skulle tycka bättre om att ha en strumpa på sig än en tratt… 

Ni som har större erfarenheter av kastreringar, vad tycker ni att jag ska göra??

Lullan1
0

Jag kanske inte är rätt person att svara, men vi hade ingenting på Doris, varken tratt eller nåt annat. Hon tvättade bara lite försiktigt och drog lite i stygnen den första och andra dagen, den brydde hon sig inte om det.

Jag tror inte att man ska påtvinga någon tratt för det kan nog bara göra henne mer stressad och nervös. Då undrar hon VERKLIGEN vad som hänt med hennes mage?

Men det finns säker de som behöver tratt, och som inte alls kan låta bli såret, men då kan man ju ha tratten på när man inte är hemma och sen ta av den när man har henne under uppsikt.

Gick kastreringen bra, hur mår hon nu?

La_Joz
0

Kastreringen gick bra! Hon pratade hela vägen på bussen både dit och hem. De hade sagt till Ulrik att hon var en väldigt pratig katt…

Hon ligger och sover under vårt täcke just nu. Lite groggy är hon givetvis.

Det verkar som att hon inte bryr sig om stygnen, men hon är visserligen fortfarande lite trött. Jag hade inget på mina tidigare katter heller, och det gick hur bra som helst!

Vi får väl kolla till henne med några minuters mellanrum och se om hon tvättar sig eller inte. Vill inte ta på henne tratten!

Lullan1
0

Skönt att det gick bra, hoppas nu att hon sköter sig så ni slipper tratten!

Eine
0

Stygnen börjar inte klia direkt, det kan ta ett par dagar. Sätt strumpa på henne när ni är hemma och kan kolla upp henne. Efter en vecka är ju allt läkt, så det handlar inte om lång tid.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

La_Joz
0

#4 Ska vi ha tratten på när vi inte är hemma då? Det känns inte så kul… Hoppas det läker fort!

rexmamma
0

Vi började med strumpa, men vår Theia kunde inte röra sig ur fläcken med den på! Jätteläskigt tyckte hon. Tratten var lite bättre, hon försökte backa ur den, men så småningom vande hon sig. Vi tog av henne tratten när vi kunde övervaka henne.

Skönt ändå att det läker så snabbt!

Lullan1
0

Ja, det är väl värst de första dagarna? Vi märkte nog på Doris att hon var mer besvärad av stygnen de sista 2-3 dagarna, när allt var läkt. Tror att det spände och kliade ordentligt, hon var så glad när hon blev av med dem tillslut!

Anna77
0

min hona blev kastrerad för en månad sen och hon slet i stygnen så hon fick ha tratt i tio dagar,men hon brydde sig inte om tratten alls, hon sov, åt och lekte med den på. Hon tom hoppade upp i fönstret fast hon hade den på sig, så det är väldigt olika hur de reagerar på tratten.

A-M.H
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har aldrig använt tratt det har gått bra utan  men senast när Alma kastrerades fick hon ha strumpa då de var två som ville dra i stygnen. I början var det lite "korta" ben men sen gick det bra. Klipp bara hål för frambenen. Se bild på Alf i julstrumpa. Hmmmm…den "lille" julgrisen. Hoppas det funkar bra.

La_Joz
0

Så söt han är! Jag har Mistie instängd i sovrummet med mig just nu, och hon backar runt i sängen med tratten runt halsen. Det är inte så lätt! Den är ju så stor, så när hon försöker gå fastnar den överallt! Stackarn!

Min sambo ska jobba inatt, så jag och Mistie får sova själva i sängen, och stackars Isa får vara ensam i resten av lägenheten. Har en känsla av att hon kommer jama utanför dörren…

Gittan
0

Mina två katter skötte sig perfekt och behövde inget skydd.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

La_Joz
0

Det gick inte så bra att ha Isa utstängd från sovrummet… Efter 10 minuter satt hon och skrek utanför!

Jag tog faktiskt av Mistie tratten inatt. Hon har sovit brevid mig hela natten, och tvättat sig lite, men inget speciellt på magen. Jag får väl se hur det går. Börjar hon tvätta frenetiskt och om jag märker atat hon börjar klia, så får jag ta på tratten igen!

Jag testade med strumpa också! Men det går inte få den tillräckligt långt bak, så halva såret syns ändå! Eller kan man kanske göra en variant som även har hål för bakbenen…

Lullan1
0

#12 Vad skönt för henne om hon slipper tratten, vi får verkligen hoppas att hon sköter sig och att Isa inte blir för nyfiken och drar i stygnen.

Hur mår hon annars idag? Är hon piggare?

A-M.H
0

Dress ..självklart kan du göra hål för bakbenen, krångligare bara, tank på att fixa den baktill så att toabesök inte bli ogörliga. Men med lite tålamod och tanke hur bakbenens hål ska sitta för att få det att fungera så går det. Enklast är det ju om hon inte slickar och drar i stygnen all för mycket, lite måste hon ju få kolla.Räcka ut tungan

La_Joz
0

#13 Jo, hon verkar må bra och är rätt så pigg! Hon har legat i transportburen hela morgonen, så har jag flyttat den efter solen! Där får hon vara ifred från mini-terroristen!

Jag tror inte det är nån risk att Isa drar i stygnen, för så fort hon är inom en meter från Mistie så säger Mistie ifrån. Kommer hon närmare så får hon sig några ordentliga slag på huvudet. Det låter som om hon trummar på lilla Isa!

#14 Jag låter henne vara utan strumpa, men märker jag att hon börjar slita så får jag testa med en variant med hål för bakbenen!

flis
0

Jag kastrerade mina 2 äldsta samtidigt och det gick jättebra.Dom blev sydda med stygn som går bort av sig självt. Hade tratt 4-5 dagar och det accepterades ganska bra. I början gick dom baklänges. Men nu när jag snart ska kastrera den minsta tänker jag försöka med strumpa.

EvaG
0

Här var det tratt

Medarbetare på Vilda västern iFokus