Program för färgutfall, klart!
Har äntligen skrivit klart programet för att räkna ut färgutfall på kattungar utifrån EMS koder. Hoppades att det fanns några frivilliga försökspersoner här som vill testa programmet och se ifall jag gjort något fel (finns säkert något).
Saker jag skulle uppskatta hjälp med:
*Felsökning (skriv gärna in era kullar och se ifall jag gjort rätt). *Förslag på förbättringar (design och funktioner).
Hämta programet HÄR!
Programet kommer som en .jar fil vilket är som en .exe fil men för java-program. Dubbelklicka och kör som vanligt
.

Super kul, måste testa detta.
Testade min förra kull och jag får fram att färgutfallet ska bli
Färger hanar:
n, Svart(Brun, Vilt)
a, Blå
Färger honor:
n, Svart(Brun, Vilt)
a, Blå
Mönster:
01, Van
02, Harlekin
03, Bicolour
09, Vitt(Obestämd mängd)
s, Silver
21, Agouti (Mönster okänd)
Medans färgutfallet på kullen blev:
2 st b 02 21
1 st c 01
1 st a 03
ooh, hmm är det så att dilution och choklad ligger längre tillbaka än mamma och pappa + mor och farföräldrar så har jag valt att inte ha med det eftersom det är för osäkert om det ärvts ner. Kanske lägger till det som extra val senare.
Om det inte är så får du gärna skicka EMS koderna du använde i ett PM till mig så kollar jag upp det.
Nyttig grej - men hur får man det att funka?
Våra system vill bara packa upp .jar-filen och får två bibliotek med dels MANIFEST.MF och ett annat med en rad med .class-filer. Jag kan få "applet failed" från en .class-fil. Ska det inte vara nåt huvudprogram liksom?
Tackar på förhand
Det är ju kanon, Krycke!
Jag har i nuläget inte så svårberäknade färger, men i alla fall 
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Du är duktig du! Jisses så bra. Det gör inget om du tar med choklad ,colour point etc för fler generationer. Jag vet av erfarenhet att vissa egenskaper kan nedärvas från 6:e led.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
mamma IC S*Pontemonte´s Anthea a 09
pappa IC S*Spotless Qat a 23
Provat båda versionerna och får detta svar
färger hanar
n (brun, vilt)
a
färger honor
n (brun, vilt)
a
mönster
03 bicolour
09 obestämd mängd vitfläck
solid
23 tigré
Min kull bestod av 2 hanar a 24, 2 honor a 24 och en hona c 24
#7 skicka gärna EMS koderna du använde i ett PM eller fyll i dina katter på pawped och skicka länken till mig är du snäll så skall jag undersöka saken.

far: w 62 farfar: W 62 farmor: as 09
mor: f 09 23 morfar: n 09 23 mormor: d 32
Den räknar ut:
Färger hanar:
OBS!, Färg baserad på vit förälders föräldrar!
n, Svart(Brun, Vilt)
w, Vit(helvit)
d, Röd
Färger honor:
OBS!, Färg baserad på vit förälders föräldrar!
n, Svart(Brun, Vilt)
w, Vit(helvit)
Mönster:
03, Bicolour
09, Vitt(Obestämd mängd)
Solid(Utan vitfläck)
23, Tigré
Vi fick:
Killar: d0924 och d
Tjejer: f0922, f0923, f23 och w61
Den glömde paddorna när pappan är vit. Annars bra 
Vore bra med sannolikheterna för varje färg/mönster.
#8 la till länken i inlägget. Superjobb du gör, dock

Han är duktig han, min karl!
Har saknat ett program som beräknar färger på det här viset, där man också räknar med föräldrarnas färger och inte bara bärande eller icke bärande av dilution och choklad. Detta program har väl som alla andra nya program lite "barnsjukdomar" men det lär väl kommas till rätta med (hoppas jag!) nu när det är så många frivilliga testkörare. 
#9 Haha, föreslå inga fler pryttlar han ska ha med, en period kunde jag knappt få kontakt med honom och när vi pratade, pratade vi bara ems-koder! 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Jag lät en vänninna prova (förstår mig inte alls på färger själv):
Hon fick:
Färger hanar:
n, Svart(Brun, Vilt)
Färger honor: ingenting - är paddornas själsliv för komplicerat?
!
Mönster:
Solid(Utan vitfläck)
32, Tonkanes
Hon hade själv tänkt att möjliga färger är:
Hanar: svart, blå
honor svart- och blåpadda
med eller utan mask.
Hon misstänkte att två generationer inte är tillräckligt - man borde ha tre…
Hoppas att du Krycke inte tar illa upp (att jag visade den åt en devonmänniska!) Men jag tycker att du har gjort så fint jobb, att det är värt att testas.
så har förhoppningsvis åtgärdat följande problem:
*sköldpaddor även fast pappan är vit
*Menyn som gömde sig bakom titeln
*val för maskanlag (dock generellt)
*maskningen räknas på samtliga.
*vitfläck hamnar under vitfläcksgrad istället för under mönster.
ni som fått fel får gärna dubbelkolla om det blev rätt nu =)
Frågor som dykt upp:
*Vill bara få det klart för mig, maskanlag är inte ressesiva eller hur?
*Kan bara tonkanes-maskanlag ge tonkanes-maskade kattungar? (frågan gäller även burma och siames maskning)
#12 Jag tar inte alls illa upp =), det är tänkt så att om jag bara får tag i någon som kan förklara en/alla kattrasers specifika arvsanlag så skall det gå att beräkna på alla raser (såvida inte några krockar), så alla är välkomna att använda programet, jag lånar bara er på forumet till att beta testa programet =).
Jag vill gärna ha en pawped länk till katterna hon testade på eller att du skriver EMS koderna till mig, jag trodde nämligen att jag fixat alla "det-föds-inga-honor/hanar" efter att jag fixat och trixat med sköldpaddsanlaget och vita föräldrar i all oändlighet.
#9 Om du hjälper mig att förstå hur man räknar ut det så kan jag absolut ge mig på att implementera det i programet =)
Sen får jag tacka för engagemanget från alla testare =) och alla uppskattande kommentar
= det är roligare för mig att göra det här
.
Just ja…
Nån som vill ge sig på att förklara agouti, tigré, tabby,spotted för mig eftersom vad det verkar så förväntar sig folk spotted från programet men får tigré? Jag räknade nämligen bara på föräldrarnas mönster.
Det förekommer ju felreggade så att i de fallen kan ju tigré mönstrade katter ge spotted mönstrade kattungar. (men det kan jag omöjligt ta på mig att räkna ut
)
Räcker det med att någon i släkten (och att det ärvs ned såklart) bär på det för att det skall bli agouti, tigré, tabby eller spotted?

Jag tycker du är super duktig och viss som din fru skriver har dom flesta om inte alla program barnsjukdomar i början.
Har inget negativt att säga alls bara en massa beröm =0)
Fram med mer roliga saker bara som vi kattägare kan ha nytta av, ett program som man lägger in sina katter och och kullar och historia om kullar som sjukdomar, viktkurva, man kan skriva ut stamtavlor etc etc är något jag skulle vilja ha och har inte hitta något bra alls. Suttit lite själv och pillat i Filemaker men märker att jag inte är tillrckligt duktig för att få ihop det 

Har testat programet nu och ajg tycker det är bra. väldigt tydligt information och lätt att jobba med.
Frågade själv en domare (Elisabeth Raab Alvarson) när vi var på utställning om just detta med tigré och spotted.
Hon sade att de flesta rexar är just spotted men ändå reggade som tigré - om katten ska reggas som tigré SKALL ALLA ränder gå runt, en enda som är bruten så är katten spotted.
Och tigré katter kan få spottade kattungar och tvärt om….

Jag har en jättebra genetikbok, tyvärr nerpackad i en låda just nu, men du får gärna låna den efter flytten ;-) Det skulle vara bra med sannolikheter alltså om båda föräldrarna är maskbärare så är det ju 50% sannolikhet för maskad avkomma, men om pappa och mormor är maskbärare så minskar sannolikheten för maskad avkomma väldigt mycket. Då är det bara 25% sannolikhet att mammakatt bär på maskat och 1/2x1/4 alltså 1/8 att avkomman blir maskad 12,5%.
Ex. om mammakatt är n21 bär 33 och pappakatt är n och har mamma som bär 33, vad är sannolikheten för augotimaskat?
Sannolikheten för det blir 1/16 alltså 6,25%, sen kan du blanda in sannolikhet för tigre, tabby och spotted också ;-) Du behöver bara känna till om anlagen är recesiva eller dominanta och sen räkna sannolikheter ;-)
Skulle vara kanon om man fick svaret:
12,5% sannolikhet för rödtabby honor
50% vita hanar osv.
Vad jag har förstått så är tigre dominant över klassisk tabby. En katt kan alltså vara bärare av tabby. En tabby är alltid homozygot för tabbyanlaget medan en tigre antingen är hetero- eller homozygot för anlaget. Spotted är inget mönster utan en gen som delar upp ränder i "prickar". Man kan alltså ha tabbyspotted eller tigrespotted. Bengalernas fina spottar är tabbyspottar. Det vi ofta ser på cornish är tigre som ej är riktigt bra tigre och inte ordentlig spotted sk spiggré ;-) Om vi skulle avla mer på färg och mönster skulle vi få mindre otydliga mönster, men eftersom färg och mönster inte har betydelse på våra cornishar så avlar vi inte på det.
Lycka till! 

#18 Oj, jag var visst inloggad på fel användare, det är jag som står för inlägg #18
Glömde att du redan har gjort ett jättejobb.
Du kanske kan ha det som ex-jobb
Visst skriver du i JAVA?

Vilket jobb du måste ha lagt ner! Är ju ett kanonbra program, även om det inte blir riktigt rätt alla gånger. Bara du får ordning på anlagen så blir det toppen att slippa tänka själv 
Jag provade med min kull stamtavla där jag kunde få
hanar och honor: svart, blå, choklad, lila, med eller utan mönster, chans till maskat (sia, tonk eller burma). Ingen vitfläck.
Jag fick två svarta honor, en blåtabby hona och en lila hane.
Programmet säger:
hanar: choklad, lila
honor: svart, blå, choklad, lila
mönster: spottad, tonkanes
vitfläcksgrad: solid (utan vitfläck)
Programmet missar alltså att hanarna även kan bli svart och blå (eftersom pappa endast bär på choklad, inte är choklad själv), vilket mönster det blir samt att det även kan bli de andra maskvarianterna (beroende på vilket maskanlag föräldrarna bär på).
Maskanlaget är recessivt. Det finns två varianter cs (sia) och cb (burma). En siamaskad har cscs, en burmamaskad cbcb och en tonkmaskad har ett av varje, alltså cscb. Ungarna till en tonk bär alltså antingen cs eller cb, vilket vet man inte förrän den katten i sin tur får ungar. Mamman till min kull bär alltså på antingen cs eller cb eftersom hennes mamma är cscb (n32). Pappans morfar är c32 och har alltså gett antingen cs eller cb till pappans pappa som i sin tur med 50% sannolikhet gett det anlaget vidare till pappan i den här aktuella kullen. Alltså bär mamma på cs eller cb och pappa på cs eller cb (eller inget maskanlag alls). Om han bär på maskanlaget är chansen 25% att de får maskade ungar (eftersom det är ett recessivt anlag). Om båda bär på cs får de ungar som är sia, om båda bär på cb får de ungar som är burma, om den ena bär på cs och den andra på cb får de tonkanesungar.
Förstod du något av min förklaring?
Mönsteranlagen är jag lite mer osäker på, men mönstret i sig är i alla fall dominant så det räcker om en förälder är mönstrad. Om en förälder bär på dubbla anlag för mönstrat blir alla ungar mönstrade, om den bär på ett anlag blir 50% mönstrade.
Sen när det gäller vilket mönster det blir så är i alla fall tigré/spott dominant över tabby. Tabby är recessivt om jag förstått det rätt, vilket gjorde mig lite förvånad när jag fick en tabby i min kull trots att det är först i 6e led på mammans sida som det finns en tabby (om färgerna är rätt i pawpeds). Spotted finns som Rexjen skrev i två varianter, tabbyspotted eller tigréspotted, men genetiken bakom spotted har jag inte riktigt koll på (om det krävs eller ett två (eller rent av fler?) anlag för att bryta upp mönstret i spottar).
Jag tror att jag har rätt bra koll på genetiken (förutom mönster då) så vi kan ta det när ni kommer hit om du vill.
Jag fick ingen färg på honorna i min kombination …
??
Färger hanar:
n, Svart(Brun, Vilt)
Färger honor:
Mönster:
33, Siames(maskad/colourpoint)
Vitfläcksgrad:
03, Bicolour
09, Vitt(obestämd mängd)
Solid (utan vitfläck)
prövade med svart hona och röd hane också men fick inga hon-färger. (Paddor som är så fint
)
Äntligen klar för idag!, gav mig *** på att lösa problemet med maskningen (och några andra buggar och missar) och det tog bara 9 timmar, 10097 tecken och 233 rader kod att göra det,phew!
Men nu finns iaf version 1.2 ute (den är inte så bra på mönster dock ännu) men resten fungerar kanske korrekt nu! Släng alla gamla versioner och ta ner den nya =).
#20 Ett stort tack för förklaringen annars hade det inte gått! 
(även om jag inte var särskilt tacksam under processen att få det rätt=P)
#15 Intressant!, kanske kan vara skoj att lägga till såna funktioner i programmet när jag är klar med den här delen och en hemlig sak som kommer sen. Det är alltid kul att lära sig göra nya saker och blanda det med lite nytta =). Har du fler ideér så tveka inte =).
#18 Tack Jenny! Jag skall läsa igenom det där ordentligt imorgon och se om jag kan sätta mig in i det. Kanske telefon-terroriserar dig imorn om inte annat
. Är inte så insatt i x-jobb så jag vet inte vad jag får göra (eller hur det fungerar) annars kommer nog programmet i slutändan iaf vara tillräckligt stort för att passera som ett.
#21 Paddor är jättefina dom är bara infernaliskt svåra att få rätt =P det borde dock fungera nu!
Reflekterade över att man en gång i tiden var så naiv att man tänkte på kattfärger såhär, "där där katten är röd med ränder", nu vet jag bättre…
Provat igen. Det står version 1:2.
Jag får samma resultat som i #7
Vad duktig du är som orkar fixa med allt, jag hade gett upp

Provade också 1:2 och får precis samma som med 1
Får inte med chokladen alls.
Säger som föregående talare, du är super duktig =))

Här är länken till kattungarna stamtavla
#23, #24. tack! =), Ni får inte med chokladen för enligt programet finns det ingen choklad, den kollar bara första och andra generationen(det som ni skriver in) där era katter inte har med chokladanlaget. Ni måste använda "optional settings>chokladanlag" om ni vill räkna med choklad längre tillbaka än första och andra.
Har gjort så för jag tycker osäkerheten blir så stor när man letar för långt tillbaka i leden. När jag lägger in sannolikhetsberäkning kanske det är värt att ta med längre tillbaka.
OBS ni som får fel svar!
För att kunna se vart det går fel i programet behöver jag de EMS koder ni skrev in eftersom programet räknar varje EMS kod för sig och lägger ihop. Så jag behöver antingen en länk till pawped(se inlägg #7) eller att ni skriver det här. Resultatet och felbeskrivning uppskattas också =)

Nu fungerar det bra på min kull! (förutom då vilket mönster det blir)
Någon frågade i en annan tråd om färggenetik - därför väcker jag upp den här tråden igen :-)
-- Eternity is a very long time --

Programmet är i det närmaste helt färdigt, några små finjusteringar som behöver fixas bara. Projektet har legat på is ca. två år dock pga studier och andra åtaganden, men om jag påminner honom lite försiktigt så kanske det börjar hända saker på nytt. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#29 Det är kvinnan bakom allt..!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Häftigt!
Vilket bra program!
Testade en paring som ev. blir i framtiden och det blev alla färger, men de bär även på choklad och maskat som inte kom fram. Men detta program kommer verkligen att användas flitigt!
Mor: e 03 24, Mormor: f 09, Morfar: e 03
Far: n, Farmor, b 09 33, Farfar: n 03 23
Testets utfall blev:
Färger hanar:
d, Röd
Färger honor:
n, Svart(Brun, Vilt)
f, Svart(Brun-)sköldpadd
Mönster:
24, Spotted
Vitfläcksgrad:
03, Bicolour