Elvira vs. rasstandard? Utställning?
Elvira är nu en stor tjej (ca 2.8 kg) som föddes i slutet av januari i år.. Vi har börjat fundera på att ta henne till en utställning för att se vad experterna säger om henne och kanske för att vi i framtiden kan tänka oss en kull kattungar.
Problemet är att vi inte har koll på detta med utställningar :) och vi har egentligen ingen aning om Elvira ser ut som Cornish Rex skall göra.. Jo, krullig päls, rak näsa, långa ben och den där råttsvansen..
Såg att det var någon utställning i December månad.. får alla vara med på den eller hur går det hela till. Någon som har tid att hjälpa mig att bena ut detta så att vi kommer iväg?

Klart att ni ska testa att ställa ut henne.Är du med i en kattklubb?
Om inte så börja med att gå med i en.
Mer info finna på SVERAKs hemsida om du vill bli SVERAKare eller på WCF om du vill vara med där.Är du med i SVERAK kan du ställa ut både på SVERAK och WCF. Är du med i WCF kan du bara ställa ut inom WCF.
Ett annat bra tips är att ta kontakt med din katts uppfödare och be henn/honom om hjälp och vägledning.
Stolt ägare till tre La permer

Är med i Perserklubben och vill minnas att de samkör med SVERAK, men egentligen finns inget hinder för att byta kattklubb om så behövs.
Kontakt med uppfödaren har jag tagit men hon hänvisade mig till denna sida eftersom hon just nu är ute och far :) När man fått för sig något så vill man ju veta allt nu eller egentligen igår.
Men Birka Kattklubb har en utställning här i stockholm i början av december men funderar på vad 2 cert innebär?

Eftersom att du redan är med i en klubb så är det bara att fixa en anmälningsblankett och se till att den kommer din klubb tillhanda minst en vecka innan anmälningstiden börjar. Samtidigt så ser du till att betala utställningavgiften men den är viktig att den inte kommer in för tidigt.Det står på inbjudan vilken dag man tidigast får betala.
Behöver du hjälp med att fylla i anmälan så fråga på.

#2 2 cert betyder att katten kan få ett certifikat per dag (lördag+söndag).Du kan välja om du vill åka en dag eller båda.
Vissa klubbar kör 2 dagar men man får bara 1cert (väldigt ovanligt).Då måste du vara med båda dagarna.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag tycker absolut att du ska testa att ställa ut din kisse! Det är kul och du kommer om inte annat att lära dig mer om rasstandarden på utställningen. Smaken är som baken och cornishar skiljer sig mycket i typ. Både vi uppfödare, utställare och corishägare samt domarna har sin egen smak även om domarna ska bedöma efter det aktuella förbundets fastställda rasstandard.
Lycka till!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Känns som vi vill mjukstarta och bara vara med en dag.. vet ju inte alls hur Elvira reagerar och kanske rentav vantrivs där eller trivs som fisken i vattnet..
Vilka klasser skall man anmäla henne till?
Jag tycker du tänker rätt! Anmäl henne en dag till att börja med! Kan vara skönast både för dig och henne.
Hon är i alla fall i färggrupp 1 om hon inte har vita tecken, och hon ska gå i öppen klass om hon ska ställas i December och är född i januari (så länge hon är okastrerad)
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

tycker också du ska testa
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Hon har en vit fläck på bröstet eller ja mellan frambenen.. och är grå i nacken

Har hon en vit fläck så ska hon gå i grupp två.Eftersom att hon kommer att vara över tio månader och okastrerad så är det klass nio.

:) tur att det finns dem som kan detta!
Ska försöka få svar på hennes färg vs. reggade färgen stämmer överens.. verkar inte riktigt så..
Vad händer om hon har fel reggad färg? Bör man byta färg på henne innan eller gör man det då dem sagt sitt på utställningen?

Du måste byta innan utställningen.Kommer du dit och hon måste byta färggrupp så får du en bedömning utom tävlan.Inget cert delas ut och hon får inte vara med och tävla.
Vad heter hon i stamtavlan?
med detta foto som jag nu ser i denna tråd.. skulle jag tro att hon är en n 09 (svart med recensiv vitfläck - lilla fläcken hon hade som du skrev)
Jag tycker inte hon ser smoke/silver ut… Svarta katter kan få en grådaskig färg i nacken fastän de är svarta..
Lycka till på din först utställning :)

S Fancy Schmancy Yasmin Lovely
Klart du ska ställa ut din kalaspingla. Hon är jättefin!
Vilken utställning hade du tänkt i december? Är det Birka? Jag kommer att ställa min lilla kille där, så jag kan guida dig på plats om du vill. PM:a mig bara…
Om din katt har en liten vit synlig fläck så blir det grp 2. Samma problem jag har med min lille svartsmoke-kille fast den sitter pussvänligt mellan bakbenen… ;o)

Visst ska du testa!
Jag kommer också till BIRKA och så länge du inte kommer med en kastrathona och en kastrathane blir jag glad 

OT sorry …. Typiskt kommer du till BIRKA??? Bara för att jag INTE kommer just till BIRKA 

Finns det några andra utställningar nu under hösten som man kan anmäla sig till här i Stockholmsområdet?
Varför vill ni inte att det skall vara kastrerade katter? Beror det på att dem tävlar i andra grupper eller något annat?
Elvira kommer nog ej kastreras före treårsåldern OM hon nu av en eller annan anledning inte mår dåligt av det. Antagligen vill vi ha en kull ungar på henne och det dröjer ju lite innan det är dax och innan dess måste JAG inhämta en massa bra information.

Det som #16 skrev var ett litet skämt.Hon vill inte ha konkurans till sina kastrater.
Jag lägger in en länk till en sida där det finns info när och var det är utställningar.

Såg att det var någon utställning vid järva 13-14/11 också.. Hma.. någon som skall dit och vill ha någon hängandes vid sin sida :)
Någon som har ett burskynke att sälja eller låna ut?
#18 Jovisst Kom till Järva kattklubbsutställning vet jag! 13-14 november i Skogås. Brukar vara både trevligt och välordnat. Du får gärna hänga brevid mig - bara kul att hjälpa till.
Tror möjligen att det var ett litet skämt från Amazing Nature
som har två vackra kastrater … som nog kommer dit.

#21 Vill du köpa eller låna burskynke så hör av dig.Jag syr och lånar även ut.

hahaha förlåt att jag var så otydlig
Du ska snart märka att jag är en konstig uppfödare som i stort sätt endast ställer ut kastrat

Så Zoé och Batly ville bara påpeka att de önskar så lite konkurrens som möjligt …

#17 visst kommer jag till BIRKA! kommer även att gå assistent där (brist på elevplatser
).
Och varför ska inte fru Anki komma och leka med oss andra ?!!!
#25 Jisses vad vi ska konkurrera med dig ;o)
Jag kommer också till Järva, men kommer nog själv behöva guidning på plats… ;o) Har mitt stora event sön-ons och sedan blir det veterinärkongressen tor-fre… så jag är nog väldigt vimsig… tar väl med fel katt eller nå't :-/
#25 + 26
fundrar på att anmäla Anthea (grupp 2), och då går hon i klass 10 då hon numera är kastrerad, och Tapini (grupp 5) som går i klass 7

#27 men vilken DÅLIG DÅLIG idé !!! Zoé säger att Anthea trivs nog bäste hemma den 5-6 december 
Zoé säger att hon vill vara den enda kastrathona på BIRKA 
Här var det en bra tråd!
Jag går i samma tankar.

Måste läsa på detta kring klasser.. =D Ni kanske lurar mig att anmäla Elvira till fel för att ni inte vill att hon skall tävla mot era små godigar =D

All information finns på sverak.se :)
Lycka till!

Är det 07.00 som gäller i morgon för att fixa vet.besiktningen?

Titta på din bekräftelse där står det vilken tid som gäller.Lycka till imorgon.

Det står 07.00-08.30.. självklart så sover jag ju så länge jag kan ;) men vill ju inte riskera att inte få va med..