Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 3182 ggr
Ulle
2010-11-10 10:55
0

Orkidéer

Hejsan, alla kunniga Cornish Rex-ägare!
Jag fick två orkidéer i present häromdagen. Förutom risken att de blir nerrivna av mina små cornish-herrar här hemma så undrar jag bara om det är riskfritt om någon av dem skulle få för sig att äta orkidé till lunch? Det är vanliga Phalaenopsis.

Fick en jättefin amaryllis också men den åkte direkt ut i förrådet, vill minnas att jag har läst någonstans att den ska vara giftig för katter.

Hoppas att ni vet mer än jag om detta!

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

noir
2010-11-10 11:23
0

här är lite länkar på giftiga växter

katter.nu

Agria

Hitta dock inget om just den orkideen du undra om :(

Men man kan ju aldrig vara extra försitkig, är dina katten sånna som kan ta sig ett bett kanske du ska ställa den där dom inte kommer åt eller så…

Jag har en sån orkidee hemma, men min kisse har aldrig rört en växt hemma.
Men min svägerskas katter tuggar i sig allt, så där får man tänka efter vad man ska ge för blomma haha

nakenkatt
2010-11-10 15:55
0

Jo mina katter är på en del blommor,kanske mest sphynxen men orkideer har aldrig någon rört faktiskt de verkar ej va så intressanta,och det är tur för jag tycker mycket om dem,just den sorten du skrev om har jag nog fem här i huset.och är glad så länge det går,visst är de vackra med alla färgerna när de blommor.

[Wideudde]
2010-11-10 20:33
0

Hehe jag älskar orkideer, men jag lyckas aldrig hålla dem vid liv, istället har jag massa tatueringar med orkideer.

Bookia
2010-11-11 11:03
0

Jag har haft haft mängder med orkidéer, mest Phalenopsis men även andra sorter. Min cornish har reagerat likadant på alla, sniffar lite på blomman, rynkar äcklat på nosen och sen ägnar han aldrig mer orkidén något intresse.

Däremot har alla andra blommor jag haft varit oerhört intressanta, det ska sniffas, det ska slickas, det ska bitas av en liten bit som sen tuggas och sväljs alt spottas ut. Blir den svald kommer den obönhörligt upp igen i form av en redig spya lite senare. Detta gäller dock tunnbladiga växter, såna där tjockbladiga saker a la aloe vera är inte alls intressanta.

AlexH
2010-11-11 11:49
0

jag har massor med orkideér hemma, mina katter bryr sig inte om mina blommor över huvud taget…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

zoolatri
2010-11-11 14:18
0

Mina blommor är inte heller intressanta, vilket gör mej och mina hoyor lyckliga:) Den ensamma omkideén får oxå vara ifred.

Ahradia
2010-11-11 14:40
0

Mina orkideér får också vara ifred, även mina pelargonior och mot alla odds, mina långa murgrönegardiner. Men fikusarna däremot… Picasso nyper av ett blad sen har han leksak i ett par timmar, men han äter inte dem Tungan ute

Witches don't get mad, they get even.

Bulle
2010-11-11 21:28
0

Orkideér med de tunna vita luftrötterna brukar putte gnaga lite på. Har ca 40 orkideér annars.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

ElinThunberg
2010-11-12 11:08
0

Mina orkideer överlevde drygt 24 timmar :) Elvira försökte klättra på den och hade ned den i golvet.. Såg inte att hon försökte äta på den vilket hon gjort på nästan alla andra blommor vi har.

Ulle
2010-11-12 12:41
0

Ok, tack för alla svar. Nu står orkidéerna i köksfönstret på prov. Jag har satt häftmassa under krukorna eftersom andra krukor har farit i golvet tidigare. Lillplutten på fyra månader var där och nosade lite men inte mer, än så länge. Jag hoppas på det bästa…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.