Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 536 ggr
dragonstar
2010-11-03 01:54
0

Länktipps?

Jag undar om ni kan tippsa mig till bra läsnign om kattavel, enkel genetik. Har letat lite här på forumet men inte hittat så jättemycket.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

EvaG
2010-11-03 08:49
0

Har du kollat på Länksidan för där finns lite allt möjligt

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Xenomorphs
2010-11-03 10:24
0

Är det kattavel i största allmänhet så finns det lite på www.pawpeds.com. Där står det ganska mycket om de olika hälsoprogrammen som finns och rasspecifika problem som kan uppstå. Där kan man också läsa om hur ett foster utvecklas under de olika dräktighetsveckorna. 

Om du vill läsa lite om de olika anlagen och hur de ärvs samt att få lite koll på alla "konstiga" ord som finns (locus, dilution, recessiv, fenotyp etc) och vad de innebär så finns det ett katteri som föder upp sibiriska katter som har en jättebra site. Här finns även en länk där man få en fingervisning om olika färgutfall. 
http://www.hedren.nu/infosidor/Kattgenetik.php

Om du får blodad tand så rekommenderar jag boken "Genetic for cat breeders" av Roy Robinson. Här finns mycket intressant.

Hoppas du hittar något matnyttigt - lycka till.

-- Eternity is a very long time --

dragonstar
2010-11-06 22:52
0

Tack sitter och fröker förstå den andra länken. Det är intresant men jag får inte helt ihopp det. Har alldrig läst genetik i skolan.

Någon smo har mer tipps?

Hur funkar det?
Vad bör tu tänka på när din katt är dräcktig?

allt sånt

Eine
2010-11-06 22:56
0

Jag tycker att Avel med sällskapsdjur är en bra bok.Bättre än att sitta framför datorn..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

dragonstar
2010-11-06 22:58
0

Ska kolla upp =) Sitter och läser och får liksom inte ihopp allt Fattar att olika bokstäver betyder olika färgsättnignar och att dom påvärkar varnadra men får liksom inte ihopp det.

dragonstar
2010-11-06 23:00
0

Villka andra bövker finsn det som ka nrekominderas? hällst på svenksa.