Hjälp!! Viktigt!!
Hej Jag har en Cornish flicka på foder och nu mailade uppfödaren och frågade om vi hade möjlighet att köpa henne. Jag sa att den möjligheten finns inte just nu och då skrev hon tillbaka att då sätter hon ut en annons på blocket.
Enligt kontraktet så står det inte att hon bara kan ta tillbaka katten för att sälja den vidare. Jag har blivit lovad att katten blir min efter 1 kull.
Vad ska jag göra? Cornish flickan har blivit en del i denna familj. Min andra cornish kommer att dö av saknad och detsamma gällande mina barn. Kan man vända sig någonstans?
Glad för snabba svar.
Tack
Katten är ju hennes på papper..du kan inte göra mycket mer än försöka tala med uppfödaren.Men varför tar hon inte en kull nu så kan ni få henne? Jag tycker riktigt synd om er,så skulle jag aldrig behandla en fodervärdfamilj.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Nu hoppas jag att mer kunniga kan också svara dig.
Men nu vet jag inte varför h*n vill ta ur honan ur avel. Kolla ev. med kattklubben hur du kan göra och om de kan hjälpa med tolkningen av avtalet eller liknande. Vet inte om man kan prata med Sverak om detta eller någon jurist eller liknande.
Och om det blir att du måste betala ut henne, kolla om du kan ta lån av någon eller om du kan lägga upp en avbetalningsplan med uppfödaren.
Det beror helt vad som står i fodervärdsavtalet. I mina avtal står det att jag bara kan ta tillbaka katten om den inte hålls i sådant skick att den kan användas för avel eller utställning eller missköts. Det skriver jag för att jag vill att det ska vara tydligt att jag INTE gör något sånt som du verkar ha råkat ut för. Däremot vill jag självklart ha möjlighet att ta tillbaka en katt om den misskötts.
Om det är som du skriver är det ju en ren känslomässig utpressning mot dig som älskar din foderkatt. Mycket fult med andra ord.
Om kattens ägare av någon anledning ändrar sig och helt plötsligt inte vill ta kull ska inte fodervärden drabbas. Den risken ska uppfödaren självklart ta.
Jag tycker kontrakt är viktiga just för att undvika sånt här. Tillit till fodervärdar hindrar inte att man skriver tydliga kontrakt. För både uppfödarens och fodervärdens skull.
Hoppas det löser sig.
Nu är det så här att hon ska lägga ner sin uppfödning helt och hållet. Därav ska hon sälja alla katterna.
Har just pratat med uppfödaren - och vi kommer nog att komma överens om en slags avbetalningsplan. Vilket känns ganska bra för då är hon ju min. Och bara min.

Hoppas verkligen det ordnar sig för dig. Jag skulle aldrig ta tillbaka en katt om den mår bra och födervärden sköter katten 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Beror helt vad som står i kontraktet!
Men vill hon inte ha sin kull,så tillfaller katten dig,är ju hennes problem om hon inte vill ta sin kull?
Har ni ett skrivet kontrakt?
Jag tycker att det låter väldigt skumt att du ska behöva betala för en foderkatt. Jag har varit i samma situatlion att jag beslutat att inte avla på en katt jag satt ut på foder, eller faktiskt två katter. De katterna har kastrerats (jag stog för kastreringen) och övergått till fodervärdarna utan kostnad. jag tycker att det är en självklarhet när det handlar om mitt beslut som inte har med fodervärden att göra. Att ta en katt från sin familj om den är älskad och har det bra ser jag som ett hån mot hela kattuppfödarverksamheten. Snälla nån! Vi föder upp katter för att berika vår omgivning med härliga husdjur (i alla fall jag, även om jag har flera mål med min avel) inte för att TA underbara husdjur från folk som älskar dem. Jag fattar inte!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Håller med Twiggie totalt i allt hon skriver!
Allvarligt….. jag blir riktigt förbannad när jag läser detta! Att kräva pengar för en foderkatt bara för att man själv väljer att inte ta en kull på den och dessutom vara så iskall att man väljer att ta katten ifrån familjen som älskar den om pengarna inte finns….
JAG FINNER INGA ORD FÖR FEL JAG TYCKER ATT DET ÄR!!!!
håller med er två detta var inte alls snyggt gjort mot en person som vårdat och älskat katten.Måste väl finnas lite medmänsklighet och moral också.man kan ju tänka sig om man själv var i den situationen,jag skulle bli mycket ledsen.
Håller med!Stå på dig,du ska inte betala för katten!!
Visst att man kanske inte kan föstå andra människors kännslor och inte bryr sig. det kan jag delvis förstå MEN som uppfödare måste man ju se till ens katters bästa och det är inte det bästa att ta katten ur en välfungerande hem där alla trivs och placera om katten till en ny familj. Ett helt onödigt miljöbyte för katten som redan hade bra…. Pengar är inte allt även om det är viktigt….
Stå på dig, och inte ska du betal för katten… Iaf inte någon större summa..!
Jag instämmer som sagt! Betala inte för katten!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Om du ska betala något,så ska det inte vara mer än självkostnadspriset.Dvs,för reg.vacc etc.resten tycker jag gott uppfödaren kan bjuda på .Om hon inte rent av bjuder på allt?Det viktiga är att katten får stanna i ett bra hem,inte att uppfödaren måste håva in priset för en katt.Det är min åsikt.Lycka till.
#2 Klubbar och förbund kan inget göra,det är ingen idé att ens försöka.De är ju inga myndigheter.

*suck* - sätt ut en annons på Blocket på uppfödaren under rubriken "Bortvräkes"…jag blir så trött, ilsken, uppgiven och jag fattar verkligen inte heller någonting? Vart tog ett sunt förnuft vägen?
Stå på dig för din älskade katt!

money money money…
Det är ju nästan så att du borde begära betalt för allt du lagt ut på "uppfödarens" katt om hon nu tar sig friheten att sälja av den.
≧◔◡◔≦
#17 tänkte jag med! Hon har ju betalt en hel del för kissens livskvalite i hemmet + att se till att den håller sig i rätt skick…

#17 var ett bra argumment.
Tycker du kan lyfta fram detta och räkna upp för uppfödaren hur mycket du redan lagt ut för henne i och med att du tagit hand om katten.
Sen skall du på din höjd betala mellanskillnaden i mina ögon, helst inget alls om jag förstått principen med fodervärd.
Lycka till

Detta gör mig SÅ ledsen. Fyfan.
Det är INGET annat än pengar som styr och att hota med att ta ifrån dig katten och sälja på blocket är bara sååå….
Stå på dig och du ska inte betala ett skit!
kolla SKK (kennelklubbens) fodervärds avtal.. de är uppbyggda efter svensk lag om ägande av djur, så dessa regler torde gälla för katt också även om det inte står så i kontraktet..
Där står det att endast om uppfödaren kan påvisa att djuret har misskötts grovt kan man EFTR polisanmälan hämta hem djuret från fodervärden..
är det en Sverak uppfödare så godkänner Sverak inga fodervärdsavtal, så där är man rättslös….
TS du ska absolut inte betala för en foderkatt, vill man inte använda en katt man satt ut på foder så tillfaller katten fodervärden!!
#21 Skillnaden är ju också att inom SKK får du inte skriva in egna paragrafer i ett avtal, det får du i SVERAK så jag vet inte om ett SKK avtal går att tillämpa i den här situationen med tanke på att dom inte alls har samma policy, tyvärr.
www.kickemcattery.se
#22 och 23.. vad jag har förstått så gäller endast skrivna avtal som innehåller annat utöver ett vanligt köpeavtal mellan två uppfödare, eftersom det då räknas som avtal mellan "två företagare" så att säga, alla andra avtal är enbart godkända enligt lag om den följer konsumentköplagen.. (tror det är så här)
Om SVERAK inte ens godkänner några typer av foderavtal.. så måste det ju betyda att när uppfödaren levererat sin katt till fodervärd med stamtavla så har uppfödaren i praktiken redan gett bort katten…
Av etiska skäl så håller man naturligtvis alla avtal som man skriver på endå, foder, delägare, avel etc..
Men fortfarande så tycker jag det är konstigt att uppfödaren kan kräva betalning för en foderkatt när det är uppfödaren som beslutar avsluta kontraktet så att säga.. annat vore det om fodervärden själv vill komma ur avtalet och erbjuder sig att köpa loss katten.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta betalt av en fodervärd ifall jag inte använder en foderkatt eller inte nyttjar hela avtalet (ex. tar bara en kull istället för två) OM mina planer ändras så skulle jag naturligtvis överlåta katten till fodervärden och jag skulle stå för kastreringen också…
#24 Jag är inte heller helt 100 på hur lagarna ser ut men det vore ju guld om man kunde få hjälp i sådana här situationer. Min tanke var mest att SKK är mkt hårdare i sina avtal än SVERAK då du inom SVERAK kan skriva till lite som du själv vill, men det kanske ändå inte betyder att dom godtar fodervärdkontrakt. Självklart ska man som fodervärd inte betala för katten, det är uppfödarens val att lägga ner sin verksamhet - riktigt dålig stil!
www.kickemcattery.se
#25 Avtal gäller,(och är man riktigt noga bör ett handslag och muntliga avtal gälla lika väl som skrivna
).Sedan finns andra än Sverak,när det gäller katt,de är på intet vis allenarådande
.
I detta fallet borde dock katten gå till fodervärden utan prut,oavsett hur avtalet ser ut.
#26 Håller med, det är riktigt fult gjort att kräva pengar…oseriöst.
www.kickemcattery.se