Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 3083 ggr
noir
0

Låta katten träffa nya katter

Jag har två bondkatter hemma hos mamma och pappa och en Cornish rex som bor mig och min pojkvänn i en annan stad.

Bondkatterna är väldigt fientligt lagda om det kommer främade katter på tomten. Rätt logist.
men en hankatt som är den äldre kattens "fästman" och den yngrekattens pappa (tjuvparning trotts p-piller) får vistas på tomten. Det ser ut som om dom bara leker eftersom dom jagar varandra fram och tillbaka.
Så jag tror att med lite tid så kan dom absolut acceptera andra katter.

Min cornish rex har levt med sin bror i sitt tidigare hem men sen flytta brodern och hon vart ensam katt (vet ej varför) sen oplacerades hon till oss.

Alla katterna är vuxna och jag undrar hur jag ska göra. Vid jul vill jag itne lämnna henne ensam hela dagen + att det inte är bestämt men vi kanske sover över.
Så jag vill helst ta med mig Cornishen hem över jul.

**Hur ska jag gå tillväga för att det ska få bästa resultat?
**Min plan är att ta nått som doftar med mig från katterna till varandra. Men vad harjag inte kommit fram till, jag årker mycket emellan mitt borndomshem och lägenhten så jag har möjlighet att ofta träffa alla katterna pch på så vis kunna byta dofter.

Har ni nån annan ide eller tips vill jag gärna ta emot dom och sen vill jag ha tips på saker som man kan byta doft med. Tänkt på filt men alla katterna ligger inte på bestämda platser så det kan bli lite svårt för vissa katter.

Xenomorphs
0

Jag hade aldrig tagit med mina cornishar till andra katter som dessutom vaktar sitt revir på ett aggressivt sätt.

Jag vet inte hur tama de där bondkatterna är men jag antar att eftersom de går ute så har de inte klippta klor. De riskerar också att ha någon smitta som din cornish inte har utsatts för.

Att få tag på en veterinär under jul kan vara svårt och att det blir fajt är tämligen självklart.

Låt din cornish vara hemma i lugn och ro och be en granne eller kompis att titta till katten morgon och kväll under de dagarna du är borta. De kanske kan sitta hos dig och titta på TV en stund tillsammans med katten, eller ta med sig morgonkaffet och tidningen och hålla katten sällskap under tiden de läser. Katter mår oftast bäst när de får vara i sin vanliga miljö och din katt har ju bytt miljö tillräckligt den sista tiden.

Valet är naturligtvis ditt, men så resonerar iallafall jag.

Lycka till!

-- Eternity is a very long time --

zoolatri
0

Av risk för smittor skulle jag nog inte heller låta mina katter träffa andra katter som går ute. Om du har svårt att hitta någon som kan se till din katt hemma i er lägenhet kanske du kan ta med katten och låta den hållas på någon yta, ett stort rum eller så, där dina föräldrars katter inte brukar vara, och då skulle ma kunna hålla de rummen kattfria och välstädade ett tag innan ni kommer dit:)

EmyJ
0

Tänker också på risken för eventuell smitta/parasiter. Håller med om att det kan vara en idé att ha cornishen i ett rum hos dina föräldrar, annars finns det ju alltid katt/hund pensionat. Men som #1 säger så mår katter bäst av att vara i sin egen hemmiljö!

www.kickemcattery.se

noir
0

Jo jag vet allt ni säger, och det kan vara bra för andra som läser tråden att ta del av.

Min tanke är att avmaska innan. Sen mitt gammla sovrumm är näst intill kattfritt så jag tänkte att hon kunde få vara där.

Jag tycker så fruktansvärt synd om kissen då hon är så social, stänger man in henne kommer hon  nog stå där inne och skrika när hon hör oss…

Skulle vara praktiskt om katterna träffas då mina föräldrar inte har nån annan en mig som kan passa katterna när dom väl åker bort och jag litar inte på dom som jag känner som skulle kunna passa våran katt under julen.

Trollhassel
0

Mask är det minsta problemet. Det finns en rad olika smittor som utekatter kan bära på. Om din kisse uttsätts för dem kan hon bli jättesjuk. Det vill du väl inte?

Då är det kanske bättre att låta henne stå och skrika eller rent av stanna hemma, alla tre.

Jag skulle aldrig släppa ihop utegående, vuxna katter med en totalt okänd innekatt, i utekatternas revir. De kommer säkert drabba samman vilket är mer stressigt för din katt än att få stå och jama i ett eget rum. Hon kan ju bli skadad av dem, och det är ju ingen julefrid precis.

Lycka till!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

noir
0

Vad är det för sjukdomamr ni tänker på? Kan inte jätte mycket om det. Men alla katter är iaf vacinerade… trodde det var mer eller mindre lungt då?

Alltså min katt har varit "utekatt" i sitt förra hem. Fast bara på sin tomt. Lustigt nog fick hon gå in och ut som hon ville, men hon gick aldrig ut från tomten :')
lite intresnat, det förra ägarna kallade henne "dum" men det är hon verkligen inte :D

kissan78
0

Vill du absolut att dina katter ska lära känna varandra så ta med henne innan jul, när det är vanlig vardag så blir det billigare vid ett ev veterinärbesök. Sätt gärna upp ett galler för en dörröppning så katterna kan nosa på varandra genom det först och då ser du om någon blir väldigt aggressiv. Jag har haft utekatter förut och dem hade inga större problem med att det kom in nya katter i hemmet även om dem ute slogs rejält med bla räven som fanns i skogarna och katter som kom in på deras revir.

Utekatter kan bära på div olika smittor och inte bara dem vanligaste som man vaccinerar mot. Dem flesta smittor sprids via saliv, sår och avföring även om det finns en del luftburna. Nu skulle jag inte låta mina katter träffa utekatter då jag har avelskatter och åker på utställningar. Vill inte riskera att smitta ner någon annan katt.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

noir
0

Det kan även hända att jag kommer få lov att ta hand om mina bondkatter i framtiden så antagligen kommer dom ses.

Vill gärna veta vad vanliga smittor är. för jag är inte jätte på läst i ämnnet märker jag. :s

Vad kan man göra för att förhindra oliak smittor. jag tänker även om katterna inte ses?
Hur som, tycker jag väll att katterna inte ska behöva gå runt och sprida smitta vidare till andra katter ute, om dom har nått.

EmyJ
0

Jag tänker främst på rävskabb, öronskabb, skabb. Googla på kattsjukdommar eller smitta hos katt eller liknande så hittar du ju en hel del. Finns ganska mkt allvarliga smittor som vi inte vaccinerar mot då det helt enkelt inte går.

www.kickemcattery.se

Eine
0

Alla virus som en utekatt kan komma i kontakt med,kan den ta in och smitta innekatterna.Vaccinerade katter kan smittas av vissa virus även om de ar vaccinerade.I bästa fall drabbas de inte lika hårt av sjukdom då vacc.ger ett visst skydd.Kattpest ger 100% skydd efter vad jag förstått,men FELV/FIV,kattsnuva etc kan ju drabba.Öronskabb kan man åtgärda,likaså mask och Giardia,så de åkommorna är egentligen inga stora bekymmer i sammanhanget.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
0

Nää så jag tänker också att eftersom hon har varit ute i sommras kan hon smitta också isf, inte bara bondlurkarna.

Sen kanske dom itne ens kommer träffas. Vi ska ha dom i varsitt rum och såfår dom lukta på varandras saker och under dörren, sen har vi förberett med nätdörr. Så första gången kanske dom inte ens kommer få ha kontakt bara lukta och små kika på varandra.

Sen det som har med att katter är svaga för nya miljöer. Mina bondlurkar får mindre panik av att åka bil, komma till typ veterinären. Dom är verkligen inte sig själva under den tiden.

Men min Cornish protesterar bara när hon hamnar i transportburen, första minutrarna i bilen. Sen lägger hon sig och kikar läget.
Sen hos veterinären var hon sig själv, blev tjenis med veterinären och gosa lite. Hoppa ner på golvet och kolla in datorn.
Brydde sig inte om en sjuk katt i väntrummet så grät så förskräckligt så det hördes in i undersökningsrummet. Hon var cool lugn till sinnet med spring i benen.

Då alla katter är vana med att träffa andra katter så tror inte jag att det kommer bli ett jätte problem. Speciellt inte om man tar det i små steg och övervaker så ingen gör sig illa.

Vet att alla vill väl och säket har åsikter om det här. Men man kan ju inte hålla alla bakterier (kan komma in med ens skor) och allt som finns utanför deras hem. Man kan inte skydda dom mot allt. Visst det är våra små pärlor och guldkant i livet.

Jag vill inte helelr få ett problem där mamma säger att hon inte kan ta hand om mina bondlurkar längre för att hon ska flytta till en mindre lägenhet och så står jag med 3 katter som jag måste få att komma överens med varandra på kort tid.
Bättre att ta det långsamt + att jag aldrig behöver oroa mig för kattvakts problem och inte mina föräldrar heller, om allt går som det ska det vill säga. Kommer verkligen inte tvinga på katterna. Går det inte så får man acceptera det.

citrina
0

Jag hade tagit med katten och låtit den vistas i ett eget rum. (förutsatt att katten är fullvaccinerad).

Att katter träffats vid ett tillfälle, och accepterat varandra efter endel groll, (vilket är det minsta du ska räkna med….) är definitivt ingen garanti för att de ska acceptera varandra direkt när de träffas nästa gång.

Bara att ta en katt från flocken och vara iväg över en dag eller två kan göra katterna hemma misstänksamma mot den som kommer tillbaka, inte så att det bli bråk och slagsmål nödvändigtvis men absolut endel fräsande.

Att sammanföra katter som inte ska bo tillsammans permanent eller under längre tid är bara dumt tycker jag, riskerna överväger definitivt fördelarna.

noir
0

katten som kommer på besök har skiljts från sin kattkompis innan vi fick henne (förstår inte varför då dom sa att hon uppskattar kattkompisar och antagligen saknar sin kompis?)

Nä visst kommer man få börja om varje gång dom kommer behöva ses, det är nått jag räknat med.

Kan tyckas vara dumt. Men min bror och hans sambo har två katter som får flytta hem till hans sambos mammas två katter när dom behöver kattvakt och det går prima! Så jag tror inte nått är möjligt men självklart kan det bli så att det verkligen inte går.

Känner även en som adopterar katter som är avlinvnings hotade utan anledning (hon har max 4-5 katter åt gången dock)
Hon har aldrig haft något problem att få in nån katt i flocken. att jag inte pratar med henne är för att hon bor utomlands pga sin mans sjukdom för tillfället. Men hennes katter ha givetvis en som bor med dom och tar hand om dom när hon är borta så va inte oroliga

KatternasMatte
0

En annan sak som man bör fundera på vid smittor är att katter har ett "eget" immunförsvar som inte liknar andra djurs och det är något av det svåraste för veterinärerna att få grepp om. Enkelt uttryckt kan man säga att katter bär på virusar som de också kan bära på parasiter, dvs de kan ligga latent i kroppen på katten och triggas igång vid stress.

Det innebär att även katter som har varit "friska i hela sitt liv" ändå kan bära på en virus som bryter ut då katten är nedsatt i sitt immunförsvar och stressas.

Stress för katten är inte samma sak som stress för människor, det går inte alltid att se att katten är stressad eller att förutse att den kommer att bli stressad. Och stress kan för katten handla om vad som sker inne i dennes kropp och det går inte att se utanpå.

När jag varit på föreläsning om kattens beteende så har jag slagits av hur olik cornish är den "normala" katten, den har t ex ett socialt behov på ett annat sätt än huskatter och många andra raskatter. Men det betyder inte att alla cornishar går ihop med andra katter för det finns ju fler i parter i en ny träff och alla katter har sitt speciella sätt.

Man brukar säga att det tar en tre månader innan katter i en ny konstellation har landat och hittat sin plats i gruppen, och då ska man komma ihåg att det inte bara gäller nytillkomna katter i gruppen utan även om en katt försvinner ur gruppen.

Om jag inte har fått för mig helt fel så har du inte heller haft din katt så länge som tre månader? Om det är så har hon ju inte heller landat ordentligt i sin "nya grupp". Stress kan vara så som det fungerar med astma, det är svårt att se vad som är det utlösande ämnet, när hinken är full rinner den över oavsett om det sista man fyller den med bara är några droppar.

Några jättebra sidor när det gäller kattens hälsa är dessa:

http://www.hedren.nu/infosidor/Virussjukdomar.php

och SVA: http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/

katter.nu: http://www.katter.nu/katter/sjuk.htm

Detta var nu några tankar från mig och du väljer givetvis själv hur du vill göra men för att kunna göra det valet är det ju bra att ha olika tankar att fundera över.