vikt på kastrat honor?
ok känns lite konstigt att skriva kastrat hona, men jag tror ni förstår vad jag menar 
Jag undrar vad era kastrat honor ligger på för vikt, vad anses som en ok vikt? Vet om att det kan variera, men nyfiken ändå..
Jag har ett litet matvrak här hemma som stjäl mat och och är extremt uppfinnings rik när hon stjäl. Hon stjäl tom gnagarnas mat här hemma och smaskar i sig
, Sedan hon kastrerades så verkar hon inte ha en botten…

Vad äter din kastrat hoona för mat?
Stella kastrerad drygt 4 årig honkatt väger 2.4 kilo
Ögonaböj drygt 5 årig kastrerad honkatt väger 3 kilo.Båda flickorna har den vikt som de bör ha.Ögonaböj skulle möjligemn kunna tappa 50 gram men inte mer hon är en stor hona.
Stolt ägare till tre La permer
Hon äter James well beloved för den tål hon (av andra märken får hon problem med exem). Min katt ligger på 3 kg men det är för mycket då hon eg inte är en stor hona.
Hon får den mängden mat hon ska ha av kattmaten, problemet är att hon snor mat, för några dagar sedan fick hon tag i banan som var jättegott. Innan kastreringen så var hon tom kräsen när det gällde mat…men nu är det som om precis allt går ner. Kan inte ens ha frukt i fruktfatet längre.
Mellan 2,4- 4,5 kilo… Dvs jättevariation beroende på storlek och kroppsbyggnad.
Men precis som du skriver ökar matlusten inte alltför sällan enormt efter kastreringen samtidigt som ämnesomsättningen minskar och det bäddar för en överviktig katt. Jag har egentligen inga goda råd förutom mjukmatsspåret som är det som funkat bäst för mig. Om man vill ha en mätt och nöjd liten kisse. Jag har en kastrat hona som lagt på sig alldeles för mycket och har 1 kilo övervikt väger 4,3 kg och har maxat 4,75 kg- Jag skäms, men får inte ner henne i vikt med enkla medel och hon får fortsätta att vara min älskade rulta (10 år). Tror tricket är att aldrig någonsin låta det gå så långt.
En kastrathona bör inte väga mer än hon gjorde som fertil,det gäller att hålla igen
.Kanske det kan bli en skillnad på 2-300 gram? Jag vet inte,har inte haft många kastrerade honor,men skulle inte låta en sådan feta till sig.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Vår kastrerade hona äter Royal Canin Sterilised 37. Hon är en stor hona. Jag vet inte exakt vad hon väger, men skulle tippa på bortåt 4 kilo. Hon är 5 år och hon kastrerades när hon blev fertil så hon har varit kastrat länge. Hon går inte ner i vikt, vilket vi hade önskat, men hon går inte upp mer i vikt heller. För övrigt mår hon bra så jag vill inte bråka med henne och sätta henne på svältkur eller något sådant.
-- Eternity is a very long time --

Min kastrathona väger lite under 3kg, hon är kanske lite rund men inte mycket, ca 150-200g för mycket. Båda mina katter är kastrater och de har båda ett stort matintresse. Jag ger mjukmat till frukost och middag, inte jättemycket utan bara så de kan äta upp det direkt å sen får de torrfodret. De blir mätta av mjukmaten och sprider sedan ut ätandet av torrfodret över hela dagen. Utan mjukmaten så äter de snabbt upp hela dagens torrfodrer och blir självklart snabbt hungriga igen. Mjukmaten är även mindre näringsrik så de kan äta mer av den utan att lägga på sig. Å så tycker de att den är sååååå mumsig 
jag kör mjukmat och BARF två gånger om dagen och så får de torrfoder en gång om dagen, Jag har aldrig mat stående framme.. det funkar för mig och min hane som är kastrat och som gick upp från 3,6 kg till hemska 5,1!!! när jag hade kattungarna.. har nu tappat vikt till 4,6-4,7 kg och fortsätter neråt.. så det funkar bra.. mina två honor väger nu 3,1 samt 2.5 kg och mår jättebra av detta.. Kyra som väger 3,1 skulle jag vilja få ner 100-150 gr mer.. lilltjejen är bra i vikten..
Min gamla kastrat (8 år) väger nu drygt 4 kg. Jämfört med matchvikten i ungdomen som var 2,7 har hon gått upp massor och visst skulle hon må bättre av att minska i vikt. Men jag kan inte övertyga henne om att äta något annat än torrisar (förutom några slickningar på blötmat) och det är inte som att jag inte försökt…
Min Semla, som nu gått över regnbågsbron, höll exakt samma vikt som före sin kastrering, trots fri tillgång till mat.
Det är så himla olika!

Mina 2 tjejer väger 5,1kg och är 6år. Båda är matvrak. Nova blir väldigt grinig när jag försöker minska på maten. Då får lilltjejen hålla sig undan annars får hon en sittopp. Min vet sa att nästan alla kastrater över 1 år lägger på vikt.

#9 En katt kan inte bli tjock av sig själv.Det är ägaren till katten som är boven i dramat.Rätt mat i rätt mängd och motion.

Usch då, känner mej som en riktig skurk.
Alla är inte perfekta varken djur eller människor.
Det är numera katt förbud i köket och alla som hälsar på ska lägga in sina väskor i köket ( någon rotar i mina gästers väskor efter godis
…inga namn nämda). Köket ska låsas när jag inte är hemma. Nu så borde hon ju gå ner i vikt
.
Katten väger 3kg men jag vill få ner henne till 2,8kg. Är det någon här som kan säga vad som är en realistisk tidperiod för en sådan viktnedgång?

#12 Man brukar säga att en vikt nedgång på 1% i veckan är lagom.
#4 Fast det är väl ändå en sanning med modifikation? Det är inte helt ovanligt att fertila katter är lite "ur gängorna". Min Mimi vägde som fertil 2,2-2,4 kilo. Alldeles för smal, och gick inte heller upp i vikt trots att jag gödde henne med massa godsaker (samt att hon så gott som bara åt kattungemat). Nu, när hon är kastrerad sedan en tid tillbaka, väger hon 2,7 kilo. Det är alldeles lagom för henne, nu ser hon riktigt snygg och hälsosam ut.
jag skrev 200-300 gram plus och när jag räknar på det du angav som hennes vikt som fertil stämmer väl det rätt bra?
min realtivt nykastrerade hona väger 2,8 kg :)
#16 Allt beror på den ursprungliga vikten.Jag har haft både 2,4 kilos och 3,5 kilos flickor.
# 17, ja det är jag medveten om :) min kisse vägde 2, 5 kg innan när vetrinären vägde henne, men jag vägde ju henne dessutom på kvällen när hon inte fastat och allt sånt, men hon verkar hålla sig där :)
#13 Tackar då vet jag