ställa ut i IDP ????
Jag borde kanske förstå men….
Ibland inte så ofta är det en IDP kattklubb som anordnar utställningen. Att klubben är oberoende och inte Sverak-ansluten kan jag lista mig till.
Men om man är med i en Sverak-ansluten kattklubb, hur fungerar det då? Med cert osv. Kanske aldrig blir aktuellt men undrar…… 
Certen du tar i IDP räknas inte i SVERAK och tvärtom. Blir katten Champion i SVERAK så är den inte Champion i IDP och återigen tvärtom. Är din katt Europa Champion i SVERAK och ställer upp på en IDP-utställning så börjar den om från början. Tar en SVERAK-katt titel inom SVERAK så heter katten t ex CH namn. Tar katten samma titel i IDP så heter den ändå bara namn

På IDP-utställningarna är katterna uppdelade enligt hårlag, det vill sägan långhår, semilånghår och korthår. Huskatterna har en egen grupp.
Inom hårlagen tävlar katterna om BIV, BIG och BIR. BIV är ju bäst i färgvariant. BIG är bäst i grupp, alltså bästa solida katt, bästa vitfläck, bästa silver och så vidare. BIG-grupperna varierar något beroende på ras. Till exempel Perser/exotic har 5, NFO och MCO har fyra.
Bästa-titlarna fördelas per hårlag i bästa ungdjur 3-6 och 6-10 (hona resp. hane), bästa vuxen hona resp. hane, bästa kastrat hona resp. hane, bästa senior och bästa veteran.
I slutänden tas bästa totalt i varje hårlag ut och slutligen blir någon av katterna Best in Show.

Oh shit! Det där med utställningar är ju en hel vetenskap!! Jag som har bestämt mig för att lära mig tillräckligt för att ställa ut vår nya lilla fröken! Men, skam den som ger sig!

Vill du läsa mer om IDP:s utställningsregler, så finns de på SNRF:s hemsida www.snrf.org. Gå vidare till Filarkivet.
Och, du får ju lite hjälp och stöd på utställningen. Fråga oss bara!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag kommer fråga er som bara den! Har redan bombarderad Leffe en del med pm….
Igår var jag på Kustkattens möte som de har varannan vecka! Det var kul och intressant! Ska försöka ta mig dit om två veckor igen!
Nu är det väl bara att plocka fram symaskinen och sy lite olika fina burskynken! Skräddare som jag är så borde det inte vara några problem, och jag såg ju på utställningen i Borås i helgen hur de brukar se ut. Men visst är det väl bara måttet på burarna som skiljer sig mellan IDP och SVERAK?
På idp brukar man sätta skynket på utsidan

Jaha… Ok. det är ju bra att veta. Men ser det inte lite tråkigt ut på insidan då, med ett galler?

sätter man inte burskynket på utsidan på en sverak utställning oxå?
Sverakburarna sitter ihop två och två. Så har man en enkelbur så är väggen som delar burarna inuti. IDP-burarna är burarna solo, alltså kan man klä runt hela buren

Okej, då fattar jag! Hade blivit pinsamt att komma med ett som man ska trä över…