Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1140 ggr
kayarina
0

"Tonårsfinnar" på Rex?

Jag har upptäckt att min lillkisse (som inte är en sådan liten kisse längre, strax över året) har fått finnliknande blemmor. Detta mellan öronen och ögonen! Först trodde jag att hon slagit sig i något, då sambon sa att hon gjort det. Men jag har upptäckt fler "småsår" som på något sätt liknar vanliga finnar. Jag försökte försiktigt att klämma på en, men det var varken populärt eller givande. Sammanlagt så har jag hittat fyra stycken "finnar". En på var sida nedanför örat, ovanför ögat. Samt en på ett öra, samt en vid kanten där örat börjar. Det är ingenting som jag sett att hon kliar på eller så. Men två av dem har skorpa och lite torkat blod…

Det är inte fästingar i alla fall. Vad kan det vara? Pappa kallade dem för tonårsfinnar. ;) Hon såg väldigt lustig ut då hon hade två stycken precis på "pannan". Djävulskatt? Inte Djäknenskatt? Nä, skämt å sido. Känner någon igen symptomen? I övrigt en väldigt pigg och pratglad, samt matglad kisse!

kayarina
0

Efter att ha läst en artikel som länkats här på forumet om allergi. Börjar jag kanske misstänka att hon är allergisk mot något. Men vad? Kan det vara damm eller något liknande?

Länkar den tidigare länkade artikeln:

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=1628052

SandraK
0

Ja det låter tyvärr som allergi. "Acne" på katt brukar vara svarta stora pormaskar på hakan ("svarthaka") eller svansen.

kayarina
0

Ah. Då liknar det inte katt-acne i alla fall. Tro vilken allergi det kan tänkas vara då. Svårt med allergier, oavsett om det är djur eller människor.

Eine
0

Kan vara fisk och skaldjur som hon reagerat på-Obestämd

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

kayarina
0

4# Hon har inte fått fisk eller skaldjur. Eller jo… Amelia och Vinga brukar slicka tonfiskburkarna rena när vi äter tonfisk. Men det är inga mängder och de har fått gjort så länge. Utan reaktion. Kan katter vara allergiska mot tonfisk?

[Silkwaves]
0

#5 Det är inte allt för ovanligt att katter är allergiska mot tonfisk och det räcker att de får i sig yttepyttelite…

MonicaLagerquist
0

#5 Vad äter de för mat?

Stolt ägare till tre La permer

kayarina
0

7# Förut fick de Orijen kyckling. Samt Mjau blötmat (oftast kyckling eller kött). Nu har de börjat äta Purina Pro Plan Cat Adult Chicken & Rice. Fortfarande med samma blötmat.

MonicaLagerquist
0

Om du väljer de burkar av mjau som inte heter något med fisk/räkor så är det fiskfritt.

Orijen innehåller en massa fisk så det skulle jag inte ge till katten om du misstänker fiskallergi.

Stolt ägare till tre La permer

kayarina
0

9# Hon reagerade inte på Orijen, när hon fick det. Hon åt det i alla fall från 16 veckors ålder till nästan året. Proplan däremot har de ätit i 4 månader.

Ska nog ta det lugnt med fisk i alla fall. Kan vara smart. Jobbigt dock när hon ääälskar tonfisken. Urs så hon gnäller när vi öppnar en burk. Äter det ganska ofta här hemma. Man kan inte smyga med varken burkljudet eller doften.

noir
0

Fisk i mycket katt mat och fisk är inte så jätte bra för katt heller, tar bort ett ämnne det behöver men lite fisk hit och dit skadar ju inte.

Sen så spelar det ingen roll hur länge hon ätit något. Man kan aldrig vara allergisk mot något man inte varit i kontakt med tidigare, det är nått man utveckar efter man haft kontakt med det man är allergisk mot, så det kan fortfarande vara maten, uteslut det inte