Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1208 ggr
Bellar
0

Katt plågare.

Det kanske inte är rätt sida men jag väljer ändå att skriva här.

Jag vet om en Cornish Rex uppfödare i Stockholm som behandlar sina katter väldigt illa. Te x har dom instängda i små burar så när en vän till mig köpte en katt av den här uppfödaren kunde inte katten hoppa upp i soffan för den var inte van med att hoppa så högt. (Katten är fyra år) och var helt böjd i ryggen i början för den kunde inte sträcka ut sig i början. På frågan till uppfödaren vad man kan göra när katten mjauar på natten blev "kasta en bok på katten för då brukar dom tystna"

Det finns mycket mer sjuka saker som just den här uppfödaren gör mot sina katter men det tar jag inte upp nu för jag vill veta var man vänder sig för att anmäla den här personer.

[Silkwaves]
0

Saxat från länsstyrelsen:

Du kan nå Länsstyrelsens djurskyddshandläggare måndag till fredag kl.09.00-12.00 och 13.00-15.00 på telefon 076-771 80 40. Akuta djurskyddsärenden före och efter telefontid kontakta i första hand Länsstyrelsens växel 035-13 20 00, i andra hand hänvisas till polismyndigheten telefon 114 14.

Frågor och anmälningar kan också lämnas via e-post: djurskydd.halland@lansstyrelsen.seDen 1 januari 2009 flyttades djurskyddskontrollen till Länsstyrelsen från kommunerna. Även kontroll av foder och livsmedel i primärproduktionen flyttades till Länsstyrelsen.

Du kan nå Länsstyrelsens djurskyddshandläggare måndag till fredag kl.09.00-12.00 och 13.00-15.00 på telefon 076-771 80 40. Akuta djurskyddsärenden före och efter telefontid kontakta i första hand Länsstyrelsens växel 035-13 20 00, i andra hand hänvisas till polismyndigheten telefon 114 14.

Frågor och anmälningar kan också lämnas via e-post: djurskydd.halland@lansstyrelsen.se

Jag hoppas bara att du har kött på benen när du anmäler. För självklart ska alla former av djurplågeri anmälas.  Någon form av buruppfödning av cornish i Sverige känner inte jag till men jag är förstås inte allvetande. Vet du att det förekommer här i Sverige så är det ett brott mot djurskyddslagen om burarna underskrider angivna mått som jag inte kan i huvudet eftersom jag aldrig skulle ha katter i bur.

Uppfödarens råd att kasta en bok på en jamande katt är urbota korkat självklart men om det räknas som djurplågeri att säga korkade saker tror jag knappast.

MyTwiggs
0

Jag tror jag känner till alla "riktiga" uppfödare i stockholmsområdet och kan inte föreställa mig att NÅGON av dem föder upp katter i bur, men om det nu är så så hoppas jag att det blir slut på det oavkortat och ögonblickligen och önskar dig lycka till. Såg att Anki gav dig lite bra info!

Lycka till!

Ps. När du skriver att katten var böjd i ryggen och inte kunde sträcka ut sig undrar jag hur du menar. Det låter inte som något symtom på att katten suttit i bur. Kan det vara så att din katt var spänd i början och inte slappnade av på grund av omställningen vid flytten? Mina cornishar bär sina kroppar välvda, de ska inte ha raka långa ryggar utan korta och välvdra kroppar. kanske är det detta du menar? Jag hoppas verkligen att du har misstagit dig. Jag har inte hört talas om någon buruppfödning av cornishar i sverige.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Silkwaves]
0

Upptäckte precis att min information rörde Hallands län. Stockholms län verkar mer relevant i detta fall och kontaktinfon är

Länsveterinärens servicetelefon för djurskydd har telefonnummer 0767-902090. Telefontid vardagar 9.00 - 12.00 och 13.00 - 16.00 .

MonicaLagerquist
0

Som de andra två som svarat i tråden  anmäl det!Sen så tycker jag att du har ett visst ansvar om du vet med dig om att katterna far illa.Så anmäl det till länsstyrelsen.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Är du säker på att det är sant?Så du har sett det själv?I så fall skulle jag be att man gör ett hembesök där för att se hur allt ligger till.Låter väldigt illa tycker jag.Om du bara *har hört* så kan det vara smutskastning från din bekants sida.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Spotless
0

I mina öron låter det så otroligt att någon föder upp katt i bur i dag i Stockholm eller någon annan stans i Sverige att jag också ställer mig undrande till om det faktiskt är så att någon sett det med egna ögon. Skulle det vara så, så är det naturligtvis förkastligt och bör anmälas bums!

Heaven1
0

Så otroligt är det inte.. Jag har sett hur katter hålls i burSkrikandes

HjalmarMaria
0

Bara att anmäla. Och så länge köpare vänder sig till oseriösa uppfödare så kommer sånt här finnas. Ofta så säljer ju dessa "uppfödare" sina katter billigare och därför är det viktigt att man hellre köper en sund och frisk katt, avlad på bra linjer än sparar in nån tusenlapp.

Blir så arg när jag hör sånt här.

Spotless
0

#7 i Sverige? Nog är jag medveten om att det förekommer, men är väl naiv nog att tro att det inte sker i Sverige.

Absolut ska det anmälas!

[Wiveka]
0

Självklart ska du anmäla!!