God Morgon 5 oktober!
Nu hann jag först! Godmorgon allihop!
Läste gårdagens morgontråd och tänkte kommentera där, men så insåg jag att det ju är en ny dag.
Så här kommer det: Jag har numera helt slutat att lyssna på rykten och skitsnack. Jag tror på det jag själv ser och upplever och inget annat. Rycker mest på axlarna åt dumheterna. Hur det kan gå i viskleken vet vi väl alla?
Så njut av era underbara katter och ta dagen med ett leende!

God morgon
Snorar och hostar idag med.Hade hoppats på att det skulle vara bättre idag men icke.
Idag blir det ett besök i Uppsala ska träffa min ögonläkare och sen på hemvägen ska vi väl fylla på förråden.
Anki-Du har så rätt så.
Stolt ägare till tre La permer

Godmorgon,
Jag håller med.. Det är ledsamt att se sina vänner vara ledsna.
Jag ska sätta mig med massa jobbpapper och sedan åka till huvudkontoret och lämna dem. I eftermiddag ska jag vara stallvärdinna och sen få vi se om orken räcker till ett dressyrpass ikväll, jag är också förkyld och jävlig.
Ha en bra dag! 

God morgon, det är sällan jag skriver här ..men läser när jag kommer åt…och läste gårdagens tråd om skitsnack…och jag skriver inte FÖR att jag tar åt mig..vill jag bara klargöra..mina funderingar..
Jag personligen undrar vad är skit snack…för mig är det om man hittar på osanning om andra..sen är tycke o smak om katter ..bilar ..båtar ..utseenden.. ..hundar..en personlig smak och ibland kanske den även överensstämmer med standard som finns..
Jag är medveten om att andra männsikor har åsikter om t.ex mig…mina katter..en del kanske tycker jag är för smal…för tjock..för ful..för långhårig..är det skitsnack..att jag är t.ex barnsligt stolt över mina katter ..gullar med dem som barn på utställling och hemma..en del har åsikter om hur mina katter ser ut..inte bra look..för mkt päls..för lite päls..för stora ögon..och det är ju en smaksak..precis som min ..jag har ju min smak..har nån av mina katter för lite päls..ja då vet jag ju det..och det ser ju alla andra också..detta bara som ett exempel..
Ibland när jag ser ett i mitt tycke för tjock katt..kan jag kommentera det..FÖR ÄGAREN…det mottas inte alltid positivt..ibland ber kattägaren om råd..el ja i alla fall frågar hur jag håller mna fullvuxna kastrerade katter så slimma..och jag delar mer än gärna med mig av mina "matrutiner"..och det för att hjälpa..inte för att stjälpa….och jag har verkligen inte sagt det på ett otrevligt sätt..och kommenterar jag någon annas katt..kläder ..eller vad det månnne vara försöker jag alltid också..säga att det är ju min smak..och den är då inte allena saliggörande..
Kanske menade du nåt specifikt Ankie som hänt..det vet jag inte..och kanske är jag naiv..på nåt sätt..men en smak är en åsikt..det mitt öga ser och jag kommenterar..det är ju min smak..det är inte skitsnack..nu skriver jag ..min och jag..inte man..och det för att jag står för mig och inte för andra..inte för att jag är självupptagen och vill stå i centrum..utan för att jag döljer inte mina tankar bakom" man"..
Sen finns det säkert folk som illvilligt snackar skit..d.vs hittar på osanningar om människor..inte bara i kattvärlden utan i den värld vi lever i..men olika smak och åsikter anser inte jag som skitsnack..fast det kanske inte var det som åsyftades..smaken alltså..
Och gillar inte nån annan kattägare el uppfödare mina katters standad ..så är det ju deras smak….inget jag blir förbannad över…men däremot skulle nån säga..att de är pälslösa..biter folk..etc…då är det ju osanning och det skulle ju irritera det medger jag..i ärlighetens namn..
Detta är INTE menat som påhopp på någon ..utan bara tankar som föddes hos mig när jag läste inlägget..så jag hoppas det inte blir upplopp och hard feelings av mitt inlägg
/Anne-Marie
följde också gårdagens tråd om ämnnet skitsnack och jag har funderat som dig att allt kanske inte är skitsncak utan bara åsikter och det kommer alltid finnas. Delar man åsikter om något med nån annan en den det gäller är det inte skitsnack även om det kan kännas otrevligt för den som det handlar om.
Hur som vet vi ju inte hur det ligger till och jag vill inte att nån ska känna sig påhoppad heller.
Men jag kan hålla med om att andras åsikter som saker och ting men själv inte tycker att det har att göra med kan kännas väldigt otrevligt.
Jag hoppas att dom som känner att dom vill ventilera sin åsikter med andra kan försöka sätta sig in i hur det sjäkva skulle känna om det fick dessa åsikter pratandes "bakom ryggen" på.
Hur som ska man vara försiktig vem man ventilerar med om man känner att man måste ventilera
Solen skiner och jag sitter och jobbar med lite hemsidor..
Blir en tur i svampskogen idag igen
Angående skitsnack så tror jag det alltid kommer att vara så inom alla världar.. Håller med Ann-Marie. Tänker samma sak. Vad vi tycker om för typ av katter är ju en smaksak och att diskutera hur vi vill ha en katt är ju oundvikligt att inte diskutera när vi håller på med t.e.x avel och show.
MEN i många fall så tror jag att det snackas mer om uppfödaren som person än katterna.. Personliga saker och massa spekulationer. Då är det skitsnack.. Man väljer själv om man vill lyssna eller inte, men skulle man lyssna på allt som sägs så skulle man bli galen.. Jag tillhör nog en bra grupp av folk för jag hör ingenting, däremot pratar vi mycket standard och tolkning samt planer och framtid.. Det är kul..
Sen, är det någon jag inte gillar så har jag inga problem att säga det direkt till personen, och jag gillar inte folk som sårar andra bara för att vara jävlig och självisk och hävda sig själv..och det gäller inte bara inom kattvärlden..
Jisses jag måste nog skriva lite här.God morgon allra först.
Det sämsta jag kan komma på när det gäller skitsnack och smutskastning är det som en mycket nära vän till mig råkat ut för. När jag och hon får höra att *vissa har sagt*(fy så jag avskyr det uttrycket när det gäller allvarliga saker).Att inte kunna/vilja uppge källan till ryktet eller vad jag ska kalla det för,är så lågt i mina ögon och det drabbar även den som för fram det.Någon/några anklagar t ex A för att ha sjuka katter,och säger det till B som inte får veta källa.Varför får ingen veta vem som är upphovet ? Är det för att det rent av kan vara osanning,det som sägs? Min vän har drabbats 3 gånger av att dessa fega *vissa* har sagt.Och min tanke är att de som för fram dylika oftast osanna påståenden gräver rätt djupt med fingrarna i skiten och spåren blir kvar under naglarna
.Jag skulle inte låna ut hanne/sälja kattunge till en sådan person,även om jag inte personligen drabbats.För hur det än är kommer alltid sanningen fram .
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#5 precis! Hoppas alla kan förstå att ord kan såra mer än saker man gör. Så man ska vara försiktig och tydlig med den man yttrar sig om :)
#3 Nej nej A-M jag har inget specifikt att peka på och en sak är säker dig menade jag inte. Du är ju föredömligt rak i vad du säger och raka motsatsen till Skitpratare.
Det jag avsåg och tror avsågs i andra tråden är det Eine i #6 nämner dvs rykten som säger att någon har hört av någon annan att den eller den har gjort eller sagt något galet eller att den har sjuka katter eller håller på med diverse konstiga saker. Sådan rykten som det aldrig går att hitta den ursprungliga källan av någon konstig anledning…

..mina klåfingriga fingrar vill skriva igen..nu lite kortare..kanske
.Ankie jag trodde inte för en sekund att du menade mig..inte att nån anna gjorde det heller..ville bara yppa mina tankar om vad människor anser som skit snack…och menade då som ni säker t kan läsa ut att ha olika åsikter är inte skitsnack..att LJUGA och HITTA på saker är skitsnack..men det finns en del människor som tar det som skitsnck om man säger nåt som inte "passar"..tar ett litet om än fånigt ex..jag gillar solida katter..ffa svarta…är inte alls förtjust i vitfläck..och det är ju inte skitsnack…men en del blir alldels galna av sånt..säg till mig jag gillar inte svarta crx..det är det fulaste jag vet..jag bryr mig inte och anser inte det som skitsnack….men om nån säger att min katt är aggressiv och biter folk..och det inte är sant ..då är de tskitsnack..men om den nu är aggressiv o biter folk..på riktigt…då är det ju sant..och inte skitsnack..jag vet inte hur fånigt tydlig jag ska vara..
Eine ..jag tror mig ana vilken historia du åsyftar..då jag hört av personen som råkat ut..och får man det slängt i ansiktet att "nån" har sagt..så bör personen som påstår tala om..speciellt vid anmodan..ABSOLUT..
Ingen av oss är Guds bästa barn..själklart inte jag heller…men min förra chef sa till mig..när hon tyckte min mun "pratade" utan hennes TILLÅTELSE…ha ha ha…kan du inte ljuga lite nån gång..så det blir enklare för oss…har den benägenhetn att jag drar upp obehagliga saker till ytan..och för chefer kan det vara besvärande..
…lögner är skitsnack..åsikter får vi alla ha i det fria land vi lever i..samt så länge vi har olika åsikter o tankar..så har vi ju nåt att diskutera..lära oss nåt av varandra..få aha-upplevleser..och ibland t.o.m ändra åsikt..men lögner..det lär vi oss inget av..det för aldrig något gott med sig.nu har jag skrivit så långrandigt..så det ska dröja år innan jag klottrar här igen
./Anne-Marie

Precis som anki förtydligade så menar jag inte åsikter… Jag anser inte att man snackar skit om man diskuterar en katt/katters utseende. Det som liksom är meningen, som Mari menar, är ju att man har ett mål med aveln hur en katt skall se ut enligt standard och då är ju sådana diskussioner nödvändiga.
Jag menar det här med att sprida osanning, spekulera och inte istället prata och ifrågasätta med personen direkt. Oftast finns en förklaring eller ingen alls eftersom ett problem kanske inte ens finns.
Jag vet inte ja.. Känner mig lite urvattnad och less, men det är kanske hösten?