Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1648 ggr
MariaochElsa
0

vems sida ska man ta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Igår fick jag då äntligen hem en kompis till Elsa, en ungkatt född i april som är uppvuxen på kattstallet i Åkeshov sedan de hittades i juli.

Lillkatten är social, kelig och börjar spinna nästan bara av att man tittar på henne. Hon är kastrerad.

Elsakatten däremot, min nuvarande, kom inte med öppna armar (vilket iofs varväntat). Hon fräser åt den lilla och vill ha minst ett par meters avstånd. Är stel i kroppen och går och morrar. igår eftermiddag fick de nosa på varandra genom ett galler som jag satt upp mellan kök och vardagsrum. Lillkatten i köket och Elsakatten  i vardagsrummet.

Jag själv var först med den lilla, gosade, lekte och såg till att hon verkade acklimatisera sig. Sedan gick jag över till Elsakatten och kelade emd henne, för att dela dofter och för att de båda skulle få lika mycket uppmärksamhet. Elsa grinade illa åt doften jag hade på händerna.

På kvällen satt jag i vardagsrummet och lillkatten var på sin sida, hon jamade uppfordrand eoch rätt som det var hade hon klättrat över det en och en halv meter höga staketet. Elsa blev jättesur och morrade och fräste.

Sent på kvällen låg lillkatten i soffan på min högra sida, elsa satt på armsödet på min vänstra. allt var frd och fröjd så läng lillkatten låg stilla och tyst, när hon rörde sig det minsta fräste elsa.

Jag förstår att det tar dit och var beredd på det.

Min fråga, efter denna långa inledning, är egentligen vems sida jag ska ta? Eller rättare sagt såhär:

Är det fel eller rätt att jag leker med lillkatten när elsa ser, gör det lillkatten avdramatiserad eller spär det på avundet?

Om jag försöker gosa med elsa fräser och muttrar hon, är dte då rätt att gosa med henne eller spär det på hennes "rätt" att vara sur, dvs uppmuntrar jag henne att vara sur genom att trösta?

Försöker att inte låta tröstande på rösten utan som vanligt, föreslår elsa att leka osv.

Ni kattkloka där ute, har ni några tips?

Ps: har en feliway, den hjälper inte mycket så vitt jag märker.

nakenkatt
0

Jag hade exakt samma problem när jag köpte en sphynx unge i höstas.Mina rexar gillade honom ej.Honorna var värst han kunde ej närma sig förrän de fräste,en gång åkte han på ordentligt med stryk så det vart veterinär besök med dränering av bett samt pencellin.Men så illa ska det nog ej gå för dig.Berättade det här för Monica hur det var och jag var väldigt förtvivlad.Hon berättade att det fanns något som hette Feliway och var värt att testa.Finns som spray och en dosa att sätta i vägguttag. Finns i djuraffärer.verkar lugnande på katter och ska avge ngt slags hormon. Är bra om man ska introducera en ny katt,avstressande vid bilåkning utställningar.För mig funkade det bra här är lugn och ro nu hade nästan gett upp.Har nu en dosa i vardagsrummets vägguttag,den är för ca 70 kvadratmeter.Kan vara värt att testa.Säljs väldigt mkt enl.butiken.

SaraMaaria
0

Mitt tios är låt det bara ta tid! och ge båda katterna uppmärksamhet.

När vi fick hem vår andra katt så betedde sig vår första katt som du beskriver Elsas beteende. Det var svårt att engagera honom i lek och han var inte intresserad av att gosa eftersom han var fullt upptagen med att vara på sin vakt mot den nya.

När jag däremot tog tid för honom själv utan nya katten, gick in på toaletten med honom och stängde dörren, så var han hur gosig som helst och skulle bara ligga i min famn och spinna.

Jag var noga med att ge honom ensamtid varje dag och efter ett tag avtog hans svartsjuka gentemot den nya katten.

Jag vet egentligen inte om det är det bästa sättet men det fungerade bra för oss.

Lycka till!

MariaochElsa
0

Neej, några påhopp ahr det inte blivit, mer än markeringar från Elsas sida. Lilla katt är väldigt kelen och sitter gärna bredvid mig i soffan (kanske för att få trygghet) och snuttar på sig själv (det gjorde hon tydligen hos kattstallet också).

Elsa sitter på avstånd och tittar. Då blir det ju automatiskt så att jag "tar kattungens sida", eller ?

Jag har en feliway sedan tidigare då elsa var orolig som ensamkatt. Men nu verkar den verkningslös. Inte är det lugnare iaf.

MariaochElsa
0

Ensamtid för Elsa låter som något som kommer behövas, till exempel lät hon inte lillkatten sova i sängen inatt, det var dte bara hon som fick göra. Och hela natten och morgonen när det bara var jag och elsa var hon precis som vanligt. Kunde till och med tänka sig att leka lite med sitt älskade snöre som jag drar runt. Precis som du, SaraMaaria, beskriver så är Elsa när det gäller den lilla alldeles för upptagen med att vara på sin vakt.

Lilla katt verkar inte bry sig nämnvärt om att vara ensam men hon uppskattar sällskap. Haha. Hon sitter iaf inte och skriker uppgivet om hon är ensam.

Josephine
0

Låter som du inte kommer ha problem så länge till men mit tips är ändå att alltid ge de gammla kattern extra mycket uppmärksamhet när det kommer en ny katt hem och i den mån det funkar nästan noncha nytillksottet lite. Annars förknippar de gamla bara nytillksottet med mer negativt än de redan gör.

Dolleminas
0

Ett annat tips som också brukar vara rätt bra är att bada båda katterna (en åt gången) för då får de samma doft och då brukar de reagera mindre…