Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 5637 ggr
noir
2010-09-30 10:34
0

Bada sin rex

Hej!

Jag undrar lite hur ofta ni badar er rex (ni som gör det) och vad ni då använder för shampo eller likandet eller om ni bara använder vatten.

Har lite allergi och har därför tänkt bada min rex, men vill inte förstöra pälsen eller torka ut hennes hud.

Tacksam för all hjälp och rådgivning

AlexH
2010-09-30 14:05
0

Jag badar mina rexar efter de vart på utställning (och före också förståss ifall de är smutsiga) Men alltid efter utställning så jag säkerställer att inget dragits med hem, samt alla burskynken , mjuk buren etc..

JAg använder K9, schamppo och balsam toopen preparat.. pälsen blir fantastisk och skulle jag akut behöva bada min cornish dagen innan utställning, så funkar det med detta shampoo/balsam, för pälsen blir inte yvig och behöver inte flera dagar på sig att lägga sig till tighta vågor igen, som jag märkt att vissa produkter kräver..

Det finns ett K9 mist, som jag alltid har med mig till utställning, jag har ju rätt så långa perioder mellan mina utställningar eftersom jag ställer inom WCF (ej SVERAK) så då räcker det ibland att mista katten och borsta in det och pälsen bli jättefin.

KAn hända att man kanske inte bara sin katt efter varje utställning om man ställer inom SVERAK eftersom de har så många utställningar och det kanske skulle torka ut huden…

Min hane jag har hemma som vilar från utställningar just detta år, får bara ca 3-4 ggr per år inte mer… det är bara när jag ställer ut som jag badar oftare

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Dragonrebell
2010-09-30 14:57
0

Jag brukar bara bada mina kissar vid behov. Använder bara vanligt vatten.

Englatassens
2010-09-30 16:55
0

Vi e ju oxå allergiska så vi badar våra katter ngra ggr per år å framförallt när d tappar extra mycket päls som tex på våren, tycker d underlättar för man får bort mycket löst hår genom att bada å borsta… vi använder Barnängens milda bebis schampoo å d fungerar alldeles utmärkt!!Glad

noir
2010-09-30 17:18
0

Låter toppen!
Hoppas bara min cornish tycker om vatten nu då :P
(ska få hem en omplacering)
visserligen så handlar det inte om så mycket bad men det underlättar med en snäll katt när det ska badas.

Min blandrasbuse som bor hemma med mamma och pappa gillar att bada så länge man inte tillsätter nått mer än vatten :)
perfetk under pollen säsong då hon är utekatt

SaraMaaria
2010-09-30 19:32
0

Jag badar mina katter ca 3-4 ggr per år, eller att säga att jag duschar dem är väl mer korrekt eftersom de tycker mindre illa om att bli blöta då de slipper stå med tassarna i vatten. Jag använder barnängens oparfymerade babyshampo till mina katter och tycker att det funkar bra. Viktigt bara att skölja ur shampot väldigt noga eftersom katterna eftertvättar sig för att bli av med allt äckligt blött ur pälsen. Lycka till med nya kissen och badandet! Glad

[Wideudde]
2010-10-01 16:54
0

Jag badar inte mina men jag duschar dom, använder babyshampoo och balsam eftersom den är snäll mot huden, men som tidigare talande inte mer än 3 -4 gr per år