Hona/hane var är skilnaden?
Hej,
fast jag har pysslat hela mitt liv med hundar och hästar är jag helt en nybörjare med kattor.
Har hemma en kastrerd hane och en ny liten hona (några bilder syns i fotoalbumet).
I både häst och hundvärlden är det lite föreklat sagd så, att hanar sägs vara rakt framåt och "enklare" om man har fått dom och förstå vem är boss. Honor låtsas vara mjukare men är mera finurliga.
Och naturligtvis, om det finns både hemma, är det honan som sist och slutligen säger var man går:-)
Ni som har pysslat med rexar i år och tal, kann ni inte beskriva lite hur ni ser skillnaden i kattvärlden?
leffeD åtminstone tycks ha någon terroristhona (jo, jag har läst lite runt här:-). Är det bara hon eller är det mera typiskt för honor?
Från mina rexar måste jag säga att lillflickan tycks vara mycket tuffare än den etåriga kastraten. Killen är mjukare och en mycket fin gentleman.
en rolig helg till er alla
ö.
Marketta
Visst har jag en terroristhona. Hon är det mot de andra katterna, men älskar människor. Jag har den erfarenheten att hanarna är mer keliga än honor framför allt efter kastrering. Honorna är mer självständiga. När det sker något nytt hemma så verkar honorna tänka sig för innan de handlar. Hanarna verkar mer impulsiva, tänker sig inte för på samma sätt.

Håller med Leffe.
Jag har två kastrater och en fertil hona. Visst kan honor vara tillgivna men det ska ske på deras villkor. Mina kastrater kommer gärna och lägger sig i mitt knä framför tv:n medans honan tänker lite om hon vill eller ej. Men min sambos knä är det inget fel på tycker hon. Och visst kan hon vara en lite terrorist… :)
Dessutom en hona som är svartsköldpadda. De har HUMÖR!!!!!!!!

Vi har märkt det.. :) Men hon är go ändå!
Jag har 2 tjejer (paddor) som är väldigt speciella och egna av sig. Riktiga madammer som gör vad som faller dem in och när det passar dem. Doris är väldigt påhittig och kan pilla ner saker och göra en massa "bus" för att få uppmärksamhet. Jissa däremot är väldigt påstridig och mjauar högljutt så fort hon vill nåt. Hon vrålar värre än Janis Joplin! 
Findus vår kastrerade kille är hur lugn och go som helst, han vill bara kela och gosa med matte och husse. När tjejerna kommer och brottar ner honom så ligger han bara kvar… blir det FÖR jobbigt så reser han bara på sig och går därifrån. Han är supergo!
Så visst är det skillnad på honor och hanar helt klart!

Tack för svar!
Min lilla hona är inte än 4 månader (och den första kattdjur som jag har i den åldern), så jag viste inte om vissa saker beror på ungdom eller kön.
Som t.ex. jamandet. Killen pratar nog också, men mycket civiliserat. När tjejen vill något hörs det en mjau (eller kvääk), och om det inte hjälper blir man bara lite mera högljutt.
Och jag har redan fått nappa henne i famnet en atal gånger, när hon är på väg att kolla vad min schäfer har för frukost:-)
Kastraten tror redan rätt så lätt när man såger nej men i en viss skede trodde jag faktistkt, att Elica var döv. Men sen märkte jag, att hon nog hör både leksaker och när man öpnar kylskåp.
Hur är det när honan löper?
#6 Du kommer att märka när din tjej börjar löpa! Löpande honkatter går inte att missa! Fråga Leffe! *fniss* Om jag inte minns fel så hade han ett par tre stycken som löpte samtidigt för några veckor sen! 
Honorna är väl som oss kvinnor. Vi tar de rätta besluten medan männen agerar utan att tänka.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld