Torrfoder
Får snart hem min omplacerings rex, har itne fått reda på vilken mat hon äter mer än att hon heter ett dyrare foder (tar förgivet att det är en av dom bättre märkena då) så nu undrar jag hur ni utfodrar era små monster! :D
Vilket torrfoder är det bästa för en cornish rex?

Törs jag skriva inget.
Bäst är BARF och näst bäst är blötmat.Om jag skulle fodra med torrfoder så skulle det bli något av Olivers.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har alltid hört att bra torrfoder ska vara ett av det bästa alternativen till katt!
Man lär sig något nytt varje dag!
För mig är det lättare att söga vad jag INTE skulle ge, tex: Royal Canin, Friskies, Whiskas, KiteKat, Pussi samt alla dom här "egna" märkena från ICA, COOP, Willys osv osv.
Jag vill ha mkt kött i mina foder och så lite (helst inget) spannmål som möjligt. Här är ett exempel på en innehållsförteckning från Royal Canin Exigent 35/30:
Majs, köttmjöl (fågel), ris, vegetabiliskt proteinisolat, animaliskt fett, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, cellulosafiber, mineral, betmassa, jäst, sojaolja, natriumfosfat, äggpulver, frukto-oligosackarider, paprikaextrakt, boragoolja.
ALLA innehållsförteckningar visar det innehåll det finns mest av först, vilket i detta fall innebär att just det här fodret innehåller till störst del majs. Sen köttmjöl från fågel - vilket fågel? Varför köttmjöl? Varför inte riktigt kött? Ris - varför skulle en katt må bra av att äta ris, vart i naturen kan dom hitta det?
Katter är köttätare och mår bäst av att äta kött, köp gärna som Monica säger färskmat/BARF som du hittar i frysdisken hos dom flesta djurbutiker
Om du inte orkar ge bara det kan du ge det som komplement till torrfoder. Men om du står i en vanlig hederlig butik och dom inte har så stort sortiment så är Eukanuba någorlunda bra
Annars finns det något som heter foderbilen, dom kör hem mat till din dörr *tips* www.foderbilen.se
www.kickemcattery.se
Jag kör med Royal Canin. Just nu Digestive men har prövat lite olika. Tycker att det fungerar bra för mina kissar. Eukanuba skulle jag personligen inte välja. Det är samma tillverkare till Iams och med tanke på vad de de utsatte sina försöksdjur för tidigare så går det bort hos mig. Okej, innan någon annan säger det, det förekommer djurförsök hos alla djurmatstillverkare mer eller mindre, men Iams är dokumenterat på nätet.
Visst BARF i all ära. Det är nog bra och rätt och riktgt, men alla har inte kunskapen och tiden att utfodra sina katter med BARF på RÄTT sätt, att få med allt en katt behöver etc. En annan, som har ett jobb med oregelbundna arbetstider, skulle inte kunna köra ENBART med BARF eller blötmat.
Men i slutändan Noir. Det viktigaste är att du hittar ett foder som DU tycker verkar bra. Vare sig du väljer Royal Canin, Eukanuba, Hills, BARFar eller något annat, se efter hur DIN katt mår av fodret och utgå från det. Det du bör försöka med åtminsone i början är att ta reda på vad katten brukar få idagsläget. Köp av det fodret till en början och ska du övergå till något annat, så gör det stegvis. Det är mitt tips.
Jag BARFAR inte mina katter men jag ger dom färskmat som komplement. Jag har inte heller tid/ork att köra BARF "hela vägen" men jag ser heller ingen anledning till att det skulle vara jobbigare att ge lite färskmat iaf en gång per dag än att ge torrfoder 
www.kickemcattery.se
Jo visst, är ju inte säkert på vad kattfröken äter idag, men om det är nått som jag inte gillar att hon äter så byter jag, sjävklart stegvis.
tanke på att första tiden kommer min pojkvänn få ta största ansvaret och jobbar lite oregelbunda tider så är torrfoder bäst för oss. Barf får bli ett senare försök.
Vill gärna ha era tips på hur ni håller era rexar hälsosamma :D
#1 Blötmat dvs konserver är lika sterilt som torrfoder och innehåller dessutom konserveringsmedel som kan ge allvarliga biverkningar. Många blötfoder är ju också riktigt usla när man ser till råvarorna. Väljer man torrfoder så slipper man konserveringsmedlen och det går att hitta foder som inte heller innehåller kemiska antioxidanter. Fördelen med blötfoder är väl att det mest är vatten så man behöver inte vara rädd för att katten dricker för lite. Jag anser att färsk mat är överlägset bäst - men jag väljer ett bra torrfoder framför konserver.
#4 Alla större märken som tillverkas av internationella koncerner är nog på ett eller annat sätt inblandade i djurförsök - Hills, Royal Canin, Purina, Kitekat, Sheba, Whiskas, James Wellbeloved …….de flesta ägs av koncerner som även tillverkar kemtekniska prylar. Hills ägs av Colgate Palmolive, IAMS av Proctor & Gamble som mest är kända för blöjor, tvättmedel, shampoo etc, Royal Canin, Whiskas och Pedigree ägs av MARS som har diverse godis, tuggummi och Uncle Bens ris. Purina/Pro Plan ägs av Nestlé som ju många bojkottar även av andra anledningar. Att Eukanuba valsat runt på nätet i 10 år säger väl just inget om just det fabrikatet - vem vet - de andra kanske är ännu värre. Att IAMS är "dokumenterat på nätet" ger ju ingen som helst information om de övriga - dessutom är den dokumentationen minst 10 år gammal. Att undvika Eukanuba pga djurförsök men köpa RC förefaller inte vara särskilt konsekvent. Det är naturligtvis hedervärt att selektera sina inköp med avseende på djurförsök - men varför då inte köpa ett foder som garanterar att inga djurförsök är inblandade i utvecklingen/tillverkningen som t ex Olivers. Då kan man ju åtminstone hoppas att det är sant!

Nu är det ju så att all blötmat inte innehållerkonserveringsmedel så det argumentet går bort.
Vet inte hur du tittar på innehållsförteckningarna när du läser men vad är det för fel att utfodra en katt med kött och köttbiprodukter?
Och vad tror du torrfodret innehåller ?mald oxfile?

Jag skulle kolla vad din nya katt äter idag, fråga ägaren. Fodret hon äter idag kanske fungerar jättebra för den här katten. 
Jag ger mina katter både kulor (olika varianter av RC), blötmat (mjau, oxkött, kyckling eller kalkon) och färskmat oftast kycklingskrov, men även kycklinghjärtan, kycklinglår eller kycklingvingar. Beror lite på vad som finns hemma. Jag undviker alltid mat med fisk i, då fisk är en mkt vanlig källa till allergi hos katt. Rå fisk innehåller dessutom tiamidas, ett ämne som bryter ner tiamin som är ett livsviktigt B-vitamin för katten.
Håller med #1 och #9 Jag utfodrar med BARF och Olivers torrfoder, samt kompletterar med blötmat när jag inte hunnit köpa BARf. BARf är inte krångligt.. man köper dem i 350 gr korvar - frysta och en sådan kosta 14 kr, 12 kr styck om man köper 20 rullar samtidigt.
Jag har alltid en upptinad i kylskåpet och en sådan rulle räcker lite mer än en dag för mina tre katter. ibland drar jag ner på BARF och kompletterar med Olivers foder..
Jag köper olivers large breed, eftersom kulorna är väldigt stora och katten måste då tugga sönder kulorna och skopar inte i sig maten.
Ständigt denna fråga, men jag tänker inte lägga min synpunkter här om det…
Däremot vill jag bara uppmärksamma er som använder Olivers Large Breed att den innehåller höga halter glukosamin då fodret är avsett för stora katter som har stor påfrestan på leder. Onödig påfrestan på levern om inte katten behöver det… I övrigt tycker jag Olivers är ett bra foder och synd att de inte har stora bitar av normalfodret…
#7 Vilka konserver innehåller inte konserveringsmedel?
Merparten av de konserver som jag tittat på redovisar "Kött och köttbiprodukter varav 4 % kött". Inget fel i visst inslag av biprodukter men med tanke på att proteinerna från biprodukter är svårsmälta och mer allergena än mer fullvärdiga proteiner så skulle jag vilja se det motsatta förhållandet dvs 4% biprodukter. Det finns en del fabrikat som innehåller mer kött men jag tror de har en mycket liten del av marknaden.

Mjaus tetror innehåller tex inga konserveringsmedel.Det där med att läsa att det är 4% kött är felaktigt.Det innebär att minst 4% är tex kalkon om det står att maten heter kalkon .Står det att det är anka så är minst 4% anka.Förstår du hur jag menar?Det är självklart mer än 4% kött i maten.Köttbiprodulter är inte fel att äta Äter själv en hel del.Levergryta är väl gott.En katt kan inte leva på rent muskelkött.Den behöver ben.lever och hjärta för att kosten ska bli korrekt.
#11 det beror ju på hur man utfodrar med produkten.. har man den som komplement till BARF så är ju mängderna glukosamin mindre.. Det finns många ämnen i alla torrfoder, vilket jag hellre skulle undvika för katt än detta ämne.. då vissa foder även väldigt dyra är nästan bara spannmål.. och det är inte heller ett bra foder för en katt som skall äta främst kött och proteiner..
#11 absolut beror det på hur man utfodrar. Tänker inte lägga mig i denna diskussion. Mitt inlägg ville bara uppmärksamma er på glukosamininnehållet i Oliver large Breed och inget annat eftersom jag vet att många ger det. Det var något som inte var känt för mig i början när jag provade detta foder men blev varse i somras. Jag vet att jag har bra koll på att mina katter får det de behöver via sitt foder. Så det är inte nödvändigtvis Olivers för att jag råkade nämna det här 
Jag har tidigare litat på att det som man tror är kvalitetsfoder också är det, men Testfaktas undersökning som kommenterades här på forumet har - även om den hade stora brister - i alla fall fört med sig att jag har fått upp ögonen för att det även när det gäller djurmat mest handlar om marknadsföring och företag som vill tjäna pengar. Det borde jag förstås har insett tidigare med tanke på hur det ser ut när det gäller maten som vi köper till oss själva. Tänker bl a på Mats Eric Nilsson som fick ett sådant genomslag med sina böcker Den hemlige kocken och Äkta vara. Pratade härom dagen med en djuraffärsförsäljare som faktiskt verkade mycket trovärdig och kunnig och han rekommenderade Orijen till både hund och katt. Han menade att det är ett misslyckande med den mängd olika sorter för olika behov som Royal Canin har och förstod inte riktigt hur de egentligen har lyckats med sin marknadsföring (detta trots att han sålde Royal Canin själv). Jag har gått på den
.
Det här med BARF är jag inte människa till att ge mina katter - åtminstone inte i dagsläget. Jag nämnde BARF i sammanhanget då jag talade med försäljaren men gick inte djupare in på det (det får möjligen bli en senare fråga för mig) men jag förstod på honom att han tyckte att det var missriktat att ge sina djur detta. Han menade att det inte bara var bra; att det förstås känns bra för de som gör detta men att de lite lurar sig själva eller något sådant… Jag har precis börjat nosa på det här med vilket foder som är lämpligt för våra katter som ni förstår, så om någon kan kommentera detta vore jag glad.
BARf är naturligt men måste kompletteras med annat ex. torrfoder eller vitamin pulver. Förstår inte vad man luras på i BARF? Barf är inte bara rent kött, det är allt från inankrås till ben , brosk, m.m precis som i många konserver, dock utan tillsatser och konserveringsmedel.. Och det är ju naturligt om något..
Orijen är också ett foder som gör reklam för sig att de mest innehåller protein och ingen spannmål - som BARF i torr variant.. (dock med mer tillsatser..)
Jag tror det enda man kan göra är att testa sig till vad som passar en och ens katter bäst.. det som passar mina katter kanske är helfel för dina..
Jag har precis börjat med BARF sedan i Maj/Juni, men sett väldigt mycket positivt som bättre och glansigare päls, inga problem att hålla vikterna, och pigga glada friska katter . Det tar lika lång tid att skopa upp färdig BARf till katterna som att skopa upp blötfoder ur en tetra 
Orijen innehåller fiskprodukter och jag ger inte fisk till mina katter för det finns flertalet som utvecklar allergi mot fisk och fisk är inte naturlig mat för varken katt eller hund.
Vet om flera som fått allergi reaktioner på Orijen inom mina hundkretsar och det har då också varit fisken som hundarna blivit allergiska mot.
Då finns det bättre högprotein torrfoder än Orijen.. anser jag alla fall 
Som sagt , alla har vi olika erfarenheter och ingen av oss har egentligen fel eller rätt.. bara att finna det som passar dig och din katt bäst - lycka till i ditt letande noir
#17 Var köper du färdig BARF? Det jag har sett i vissa djuraffärer är avsett för hund…, vilket innebär att man måste komplettera med lite ditt och datt för att få maten att bli en fullvärdig kattkost.
Är liiite sugen på att testa att göra egen mat till katterna. Då vet man med bestämdhet vad dom får i sig i alla fall. Undrar bara om orken och engagemanget räcker till ….
#13 Stämmer…..glömde tetrorna som ju också räknas som "konserv" o tänkte bara på burkarna
Rent generellt skulle jag vilja säga att det är viktigt att specificera och exemplifiera vad man menar med "blötmat" eller "torrfoder" då det är en avsevärd skillnad på konserv o konserv både vad gäller råvaror och förekomsten av såväl konserveringsmedel som färgämnen, socker mm precis som att man inte kan rekommendera "torrfoder" - i varje fall inte om man tycker att det spelar roll vad katten äter med tanke på råvaror och kemikalier.
#17 Tack för att du delade med dig 
Som sagt, när jag pratade med försäljaren var jag framförallt intresserad av tips på ett bra torrfoder, men efteråt har jag funderat på vad han kan ha menat med det han sa angående BARF.
Hmm, så naturligt som möjligt borde ju absolut vara bäst…och allergi vill jag inte riskera. Första steget för mig får ändå vara att byta tiil ett bättre torrfoder, så får jag se sedan…färdiga korvar med BARF kanske skulle kunna vara hanterbart att komplettera med…
Är det någon som vet något om Carnia Lynx?
ja märken på bra färdiga korvar uppskattas! Jag är intresserad av Barf men jag känner att jag behöver mer kött på benen (höhö) inte jag tar mig för att blanda ihop själv.
hur skulle man kunna utfodra sin katt om den har ett bra torrfoder och sen ger barf då och då?
För det kan väll inte vara bra att bara ge den barf om den inte är van med sån kost, tänker på magen?

Carnia Lynx är ett foder med VÄLDIGT hög magnesiumhalt.Inget foder som jag skulle våga ge till en katt.

Man kan ju ge ett vettigt torrfoder och sen en eller ett par gånger i veckan ge katten en kycklingvige.Då får den tugga lite.
Ofta så går det bra att ge katter kött även om de inte är vana vid det.Fast torrfoderkatter brukar vara lite kinkiga att få att äta något annat.
Den människan i djuraffären borde nog plugga på lite innan h*n uttalar sog om mat till katter.
Jipotimas har fruset BARF för katter, där kan man också köpa hjärta och lever från kyckling som tillägg. Åtminstone hade de sådana för några år sedan, då jag bodde i Uppsala förra gången och utfodrade med det. Tror att det finns att få tag på i stockholmstrakterna!
Enköping BARF verkar också ha såna kattkorvar som innehåller hjärta redan, då antar jag att bara lever behöver tillsättas?
kanske är en dum fråga men…
Om man ger en kycklingvinge, är det bra för katten? tänker på benen?
ska den där kycklingvingen vara rå eller tillagad?

Kycklingvingarna MÅSTE vara råa om man ska ge dem med ben.
Det är bra för kattens tänder att tugga ben.
Ah kan vara bra att veta, ska man tänka på nått mer eller kan man köpa dom i vanlig livsmedels butik om dom är svenska?
kan kan inte katt bli sjuk av att äta rått kyckling kött?
finns det nått sett man kan förhindra det isf?

# 28
Jag köper svenska kycklingvingar i min vanliga mataffär,styckfryser dem och plockar upp så nånga som det går åt.
Katter är gjorda för att äta rått kött och är inte så känsliga för bakterier i maten eftersom att de har så kort tarm.Är man själv sjuklig och har nedsatt immunförsvar så ska man ju självklart vara försiktig och hantera kyckling på samma sätt som man gör när man tillagar den till sig själv Dvs torka av ytorna där katten ätit.Mina katter mumsar i sig en vinge på nolltid så där hinns det inte släpas tunt men ett tips kan vara att servera maten i badkaret.

OBS jag fryser dem bara för att jag köper mycket på en gång man behöver inte frysa dem innan man ger till katten.
#29 Att servera i badkaret var ju en suverän idé i all sin enkelhet. Där löste jag problemet med att hundarna inte kan tjuva kattens BARF med. Tack! 
Witches don't get mad, they get even.
Mina knaskatter vill inte äta kycklingvingarna med ben i, jag får bena ur dem och då går ju en del av poängen med tandrensning/-träning bort. Eller är det tillräckligt att de får tugga på hela köttstycken?
Är det för att de fortfarande är små, 5 resp 4 månader? De äter knappt en halv kycklingvinge var sen är de nöjda.
Finns det nåt annat som är lite mer lättuggat som kan vara ett bra sätt att vänja in dem med?
Jag tänkte testa att ge dem kycklinghjärtan, det är ju ganska kraftigt muskelkött i alla fall.

Här kommer länken till Enskede Hund och Katt som jag Handla hos.
De har BARF rullar till Katt med Kyckling
nedan deras prislista och lite om BARF
JAg köper endast BARF rullarna för katt, samt så har jag köpt kyckling halsar av dem, det var ett jättepaket så jag delade det med en kompis til hennes katter.
jag har fetmarkerat de två sorter som finns för katt: Kyckling 12 kr st och VILT för 15 kr st.
BARF

VÅRT SORTIMENT (med reservation för ev. prisändringar)
Tillfälliga utbud av andra varor kan förekomma.
KYCKLING
Hals 25 kr/kg
Vinge 25 kr/kg
Hjärta 28 kr/kg
Lever 28kr/st
Korv 30 kr/kg
Hela skrov 32 kr/4st
Katt korv 12 kr/st
KALKON
Hals 30 kr/kg
Korv 32 kr/kg
Fot 10 kr/st
VILT
Korv 38 kr/kg
Lever 40 kr/kg
Älgblock 30 kr/st
Renblock 30 kr/st
Kattkorv 15 kr/st
NÖT
Mald 30 kr/kg
Mald m.hjärta 30 kr/kg
VOM
Mald 30 kr/kg
Mald eko 35 kr/kg
Flakad eko 35 kr/kg
LAMM
Korv 30 kr/kg I mån av tillgång
BEN
Broskben (gris) 30 kr/kg
Nötrevben 30 kr/kg
Kalvnacke 30 kr/kg
Märgben 32 kr/kg
Lamm (mix) 30 kr/kg
Lammknota 25 kr/st
Vilt (mix) 30 kr/kg
Grisfot
Fläskrevben
LAX
Mald 250 g 10 kr
Mald 500 g 15 kr
Mald 1000g 25 kr
KANINMAGE 10 kr/st 45 kr/kg
TILL GRÖTEN
Hirs 28 kr/kg
Bovete 45 kr/kg
Avorioris 34 kr/kg
Färdig blandning 15 kr/250g
FRYSTORKADE GRÖNSAKER
Difro (ekologiskt) 38 kr/kg 345 kr/10 kg
Bio-5-Korn 35 kr/kg 320 kr/10 kg
VÅR EGEN FRYSTA GRÖNSAKSMIX 20 kr/500 ( endast periodvis)
ÖVRIGT: Blod 500 ml 55kr / Rådjurskank 45kr / Hjortskank 55kr / Vildsvinsfot 65 kr / Älgskank 75 kr
VAD ÄR BARF
Biologiskt Anpassad Rå Föda = BARF
Det betyder att våra hundar och katter ska äta den föda som är naturlig för dem.
Rått kött - från nöt, älg, ren, hjort, får, kyckling, kalkon, osv. T.ex. muskelkött, hjärta, kindkött, tunga, vom
Inälvor - strupe, lunga, lever, njure
Fisk och ägg
Ben - råa köttiga ben (vilt, nöt, nackkotor, revben mm) skrov av kyckling, kalkon och kanin, vingar, halsar.
Färska, fint malda, grönsaker, helst 50% från gröna blad. Här är variation viktigt.
Färsk frukt, finmalt
Tillsätt gärna laxolja (omega fettsyror)
Den goda gröten ( för t.ex. proteinöverkänsliga hundar) består av avorio ris, hirs samt krossat bovete.
UNDVIK - alla sorters lök, choklad ,matolja