ta en kull
hej!
nu är jag ny här och har inte hunnit kolla genom riktigt om det kanske redan finns en del svar på det jag har att fråga. så ber om ursäkt för det.
jag har en cornish rex hona på två år. hon äter just nu p piller eftersom hon löper något extremt annars. men jag vill inte hålla på med piller eftersom jag är rädd att hon kommer få juvertumörer. så jag vill egentligen bara ha en kull så fort som möjligt efter henne för att sedan sterelisera henne. jag vet inte vad jag ska göra.
finns det någon kurs, vad kostar det?
hur ordnar jag stam namn, vad kostar det?
hur hittar jag en hane, vad kostar det?
vad kostar det att vaccinera ungarna per gång?
chippa dem?
vad kostar deras mat, vad ska jag föda upp ungarna på?
hur får jag dem sålda till seriösa människor?
sen har jag en fråga till, om jag tar blandisar (jag vill ju bara ha en kull efter henne, sen ska hon stereliseras) är det då någon som vill ha dem?
jag bryr mig inte om att få några pengar för dem. isåfall enbart det jag lagt ut på vaccinering och chipning.
någon som har ett tips på vad jag ska göra?
jag vill inte sterelisera utan att ha en unge efter henne… :/

Ännu en vilsen själ…
Som så många andra gånger, Ta kontakt med din katts uppfödare för råd och tips, katten du har kanske inte är meningen skall gå i avel eller liknande.
Det finns INGEN anledning att ta en kull med "blandisar" eller bara en kull för att få någonting efter sin hona.
Be uppfödaren om hjälp som du köpt katthonan av, hon borde kunna ge information till dig, samt support…
Att ta en huskattskull bara för att ta en kull rekomenderas INTE.
VArför måste du ha en kattunge från just henne om det egentligen inte är avel som intresserar då du vill ta en kull och sedan kastrera..
Är det inte bättre i sådanna fall att du kastrerar din tjejja och köper in en ny cornish kompis till henne så hon får sällskap? (garanterat mycket billigare än att föda upp en kull själv!
)
Om du sedan har intresse för avel så kan du leta efter att bli fodervärd för en katthona istället för att köpa in en , och då har du uppfödaren som mentor. Kullen kommer tillhöra uppfödaren , men oftast föds kullen och växer upp hos foder värden, och då får du vara med och lära dig allt om uppfödningen men uppfödaren tar ansvaret om kullen. Det kan vara en bra start 
Lycka till i dina val,
kostnaden för att föda upp överstiger allt som oftast pengarna som du får in på att sälja kattungarna.
mvh
Alex
Jag tycker att det är så bra att du frågar innan du parar din hona. Det tyder på att du tänker på din hona och börjar fundera på konsekvenserna av att "ta en kull" .
Jag kan bara hålla med föregående talare. Jag har absolut inget emot nya uppfödare utan hjälper mer än gärna nybörjare som vill komma igång, men det ska då vara ett genomtänkt beslut, med sikte på att uppnå något mer än att reproducera den gulliga katt man köpt till sällskap. Jag tror att alla vi rexägare (nåja de allra flesta då) älskar våra rexar och tycker att just våra rexar är speciellt underbara och trevliga. De flesta av oss känner detsamma för våra barn och vår partner (som tur är) . Det betyder inte att andra individer inte är lika underbara och fantastiska - bara att de inte är "våra". Jag är därför helt övertygad att du kommer att älska en annan rex som inte är en avkomma till din hona precis lika mycket. Den kommer att vara lika speciell.
Du har helt rätt i att en hona inte mår bra av att löpa tätt eller gå på p-piller. Det är därför det allra bästa för din hona att bli kastrerad så fort som möjligt (steriliering är ett ingrepp som vad jag vet i princip inte genomförs längre då man bara klipper av äggledarna och hela löpbeteendet blir kvar).
Att "ta en kull" innebär att du är uppfödare vare sig du själv ser dig som det eller ej. Det medför ansvar mot kattungeköparna och stort ansvar för de små liv du medvetet sätter till världen. För att ta det beslutet och seriöst ta en kull måste du testa din hona för diverse sjukdomar och dessutom kräva att hankatten är testad. Du måste undersöka att din hona inte har hjärtsjukdomen HCM och för att inte riskera att ungarna dör efter födeseln pga blodgruppskrock måste du blodgruppera din hona. Självklart bör du kräva att även hanen är testad. Att bara para utan att testa är (tycker jag då) som att spela kort med ögonbindel - Det kan gå bra men det kan också gå riktigt, riktigt dåligt.
Som skrevs i föregående inlägg: Det är sällan ens en kull med rasrena kattungar ger vinst och att en huskattkull (som en rasblandning är ) skulle göra det är knappast möjligt om man inte fuskar med vaccinationer , märkning, id märkning och allt annat som en seriös uppfödare gör + har sån tur att honan inte behöver snittas, eller att hon eller ungarna blir sjuka och behöver veterinärsvård. Om detta händer kan kostnaderna runt det hela bli mycket mycket stora och det gäller att ha en bra försäkring annars kan kostnaden lätt sluta runt 30-40 000 kronor eller ännu mer (kejsarsnitt inläggning några dagar o.s.v.). Jag vet jag har vänners vänner som råkade ut för det. Det blev ingen ny bil det året och honkatten är kastrerad…
Jag hoppas du funderar ett par varv. Vill du "bara" ha en liten rex till. Kastrera din hona och börja leta rexkompis. Vill du bli uppfödare - hör av dig till din katts uppfödare och hör om hon vill hjälpa dig och lära dig det som behövs eller kontakta någon uppfödare i närheten och be om hjälp och läs på - gå på utställningar - lär dig standraden - läs på om avel och genetik - gå pawpeds finns uppfödarkurse som man kan ställa sig i kö till. Gå med i en kattklubb. Många kattklubbar har jättebra studiecirklar om avel, utställning m.m. Kunskap är kul och katthobbyn är jätteintressant bara man inte börjar i fel ände. Dvs föder upp ännu en huskattkull som får konkurrera med de tusentals hemlösa huskatter som redan finns.
Håller med de innan.
När jag och min syster tog en kull så fick jag super support av en kompis som är uppfödare och som jag köpt katter av.
Sedan när det gäller blandraskull, så tycker jag att gör det med hjärtat och gör det riktigt genom att skippa en blandraskull och gör det riktigt med stamtavla och allt!
Tänk igenom dina val noga och allt du gör ska du vara stolt över och stå för. Det är viktigt tycker jag när man ska bli uppfödare.
Kostaderna är lite olika beroende på vars man bor, vågar inte säga ungefärligt då jag inte kikat på de kostander jag lagt ut.
Kurser är pawpeds som man ansöker och de är populära. Stamnamn kostar ca 1500kr och man kan få ta en kull utan. Att nå ut till seriösa köpare är nog bra om du har en bra hemsida eller blogg som ser seriös ut. Sedan annonsera på olika forum, rasklubbar m.m. Våga ställa krav och de som stannar är de som är seriösa.
hur ordnar jag stam namn, vad kostar det?Olika på vilket förbund du väljer.Sverak tar visst 1500,WCF betydligt mindre.
hur hittar jag en hane, vad kostar det?Leta på Nordiska Rexringen efter hanar,ring sedan till dem som du tycker verkar vara intressanta.Det kostar mellan 1500 i språng och 1500 per unge,till 20.000.
vad kostar det att vaccinera ungarna per gång? 300 kanske?
chippa dem? 250-300
vad kostar deras mat, vad ska jag föda upp ungarna på?Har jag ingen aning om ,jag räknar inte för då skulle jag sluta med uppfödning..de första 4 veckorna räcker mammas mjölk om du inte måste tilläggsmata.Sedan färskt kött och färsk kyckling kanske ngt bra torrfoder också.Beror på vilken inriktning du väljer.
hur får jag dem sålda till seriösa människor?Genom att vara med i en kattklubb,ha en bra hemsida,annonsera via klubbtidning och hemsidan,ev också i någon tidning.Och testa din hona för Felv/Fiv och HCM.
Hoppas jag kunde svara på dina frågor.Men någon huskattkull ska du inte ta tycker jag!Då vet jag inte om du kommer att betraktas som särskilt nogrann och en som värnar om rasen
Så nej det avråder jag ifrån så länge dessutom massor av huskatter far illa.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora