Kan katter få salmonella av kyckling?
Våra katter får råa (tidigare frysta) kycklingvingar som fredagsmys men nyligen så varnade en bekant oss för att ge katterna rå kyckling, en väns katt hade fått salmonella och blivit så sjuk så den dog.
Jag har inga ytterligare detaljer om händelsen men jag blev lite förvånad.
Jag har fått rådet, och jag har läst här på forumet, om att man ska ge katterna tex råa kycklingvingar för att det är gott, nyttigt och bra för tänderna.
Vet någon av er mer erfarna kattmänniskor något om detta, jag vill ju inte riskera att katterna blir sjuka?

Visst kan katter få salmonella men ger man svensk kyckling så minimerar man risken.Katter har en mycket kort tarm så maten är i magen en kort tid så de är inte lika känsliga som oss tvåbeningar.
Stolt ägare till tre La permer

Katter är gjorda för att äta rått kött.
Mina katter äter kött och ben dagligen det är en del av deras mat.
Våra hundar fick också det fast då större ben än katterna.Det är en bra motion för tänderna och katten har att göra en stund med att få i sig maten.
Stolt ägare till tre La permer
Här käkar katterna rå kyckling med ben,vi har inga problem alls med det.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Håller med Monica och Eine! Mina bengaler skulle definitivt flytta om de inte fick sin råa mat 
och Zoé behöver sin icke-diva tid… då hon äter kycklingvingar på ett absolut icke civiliserat sätt 
#2 Både hundar och katter äter rått kött ute i naturen och mår alltså bra av att sådant även om dom är innekatter/hundar. Tänk på vad en utekatt äter när den jagar och även en vildhund. Det dom absolut inte ska få är tillagade kycklingben då dom blir jättevassa och kan skada tarmpaketet eller halsen. En hund kan man däremot ge kokt märgben som dom får gnaga på - men nu har vi ju katter och då är råa kycklingvingar mer än lämpligt som extra utfodring! (eller färskmat med mkt senor och gott gott som dom får tugga på ordentligt) Katter och hundar är köttätare inte torrfoderätare 
www.kickemcattery.se
Måste rätta mig själv, märgben ska inte alls kokas - skrev fel
Så går det när man stressar.
www.kickemcattery.se
Mina äter färsk mat (rått kött mm) två ggr dagligen o däremellan knaprar dom något slags torrfoder - dock endast torrfoder vars proteininnehåll bygger på identifierbart animaliskt protein istället för vegetabiliska eller "artificiella" proteiner dvs diverse ospecificerade proteiner eller hydrolysat/isolat - och inga kemiska (cancerogena etc etc o miljöfarliga) antioxidanter/konserveringsmedel.
Den färska maten är densamma som hundarna får - en variation av olika sorter från Vom og Hundemat bl a malda kycklingskrov men också Bavo Vilt (älg & hjort) eller Nordic Special (nöt). Exklusivt för katterna så blir det då och då malda oxhjärtan eller musslor för taurinets skull.

Ok, det är alltså bara att mata på med rått kött. Tidigare har jag kokat kycklinghjärtan mm men det ska man alltså inte behöva om man köper svenskt? Ska det ha varait fryst då så att det inte innehåller otrevligheter eller kan man ge det helt rått å dant?
köper du färska varor behöver dom inte frysas innan, men det är ju billigare om du köper från frysdisken 
www.kickemcattery.se

Ska ta mig en tripp ner till Hötorgshallen efter jobbet och se vad de kan ha för ngt gott rått till en liten svart katt att få ha fredagsmys med.
jag brukar köpa BARF kyckling till mina katter, samt kycklingvingar och kyckling klubbor.. även kyckling hjärtan.. i början klippte jag kyckling hjärtana i små bitar för att min ena hona skulle äta dem, men efter ett tag så lärde hon sig att själv fördela hjärtana, så nu lägger jag ned 2-3 st per katt så får de kämpa lite med dem..
kyckling klubborna lägger jag också ned hela, ser till att avgränsa ex. köket där golvet är lätttorkat och så får de äta där så får man skura av lite snabbt när de är klara… min har en tendens till att vilja gå runt med klubban, och då gäller det att hålla dem inom ett område så man vet vart man skall torka upp efterråt…
#12 Var köper du BARF kyckling?
Jag har funderat på BARF men det verkar så krångligt.
Än så länge äter mina kattungemat RC (blöt + torr) plus lite rå kyckling och köttfärs men jag vill byta märke sen när vi går över på vuxenmat. Blötmaten RC kitten har de ledsnat på och vill hellre ha Mjau och Bozita.
#13 Jag köper BARF Kyckling "korvar" frysta på Enskede Hund och katt .. de finns efter 73an mot Nynäshamn, man svänger av avfart bagarmossen (tror jag) och åker under 73an och direkt höger igen upp på en paralell väg till motorvägen.
De kostar 14 kr st och 12 kr st om man köper 5 kg eller mer åt gången.
tror en korv väger ca 370 gr. och jag har tre katter så om jag bara ger BARF en dag så får de ca 100 gr per dag och då räcker en korv till 1 dag plus lite som blir över till nästa dag..
Om jag mixar BARf med olivers kulor så räcker en korv i 2 dagar för mina tre crx..
Tycker dessa är suveräna och inte alls krångliga.. jag lägger en korv i en bunke med vatten i kylskåpet över natten så har den tinat til morgonen.. skär ett litet hår och portinerar upp direkt ur förpackningen.. (har lärt mig hur mycket ca 50 gr är)
Jag skarvar med MJAU Kalkon eller Kyckling i konservburk. Jag tycker inte om tetrorna för de innehåler så mycket gele och sås.. konserverna är mer "matiga"
Detta funkar toppen för mig och min ena hona har tappat all övervikt hon hade och gammel Sture är på god väg att tappa sin.. lill tjejen Meda hon är tipptopp i kroppen och jag känner äntligenatt jag fått kontroll på missarna och hoppas jag slipper råka utt för den viktuppgång som syre fick när vi hade kattungarna :)
någonsin igen :)
Oj! Detta blev långt!
#14 Tack!
Enskede ligger lite långt bort, men detta ska jag kolla upp. Det låter utmärkt, kanske kan hitta motsvarande i Göteborg.
#15 Det borde finnas på någon djurbutik i din närhet också, spana efter en frysdisk och dyk ner och leta 
www.kickemcattery.se
# 16 Det ska jag absolut 
Tycker BARF låter bra men har dragit mig för att göra själv, så färdiga korvar skulle passa mig utmärkt.