Katt VS Hund
Vi har under sommaren haft en valp som vi ny fått säja tillbaka.
Sitter nu och kollar runt lite på omplaceringar av små knähundar och Cornish rex.
Jag sitter nu i en skiljeväg, jag vill bar ha sälskap då ajg är mycket hemma.
Vet nu inte om det ska bli katt eller hund.
Så tänkte om ni kunde hjälpa mig med för och nackdelar?
Sen undrar jagf även om det är lätt att hitta en omplacering elelr två? kvavet är att dom ka nvara ensama ibland och att dom tål andra djur och småbarn.
varför har ni lämnat tillbaka valpen?

en katt sköter sig själv (nästan) och du kan lämna den några timmar.
en hund måste du gå ut med och kan inte lämna den lika länge som en katt.
Som sällskap är det nog vilket som. Cornish är ju en väldigt social ras så du har en kompis i den.
På blocket finns det ofta omplaceringar. kika där
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Pågrund av att valpen var väldigt otrygg isig själv och skälde mycket på andra männiksor och hundra. Reste ragg och visade obehag.
Uppfödaren har mycket mer kunskap om hundars språk så vi beslutade att dom köper tillbaka valpen så att dom kan träna bort de problemet, dom bor även i villa och inte lägehet som vi samt att dom har många andra hundar så han kan få stöd av dom.
Vi vill itne riskera att han blir en problemhund som tor och att han blir ett nervöst närvrak elelr agresiv mot andra.
Det var en Vit herdehund vi hadde så nervös med mycket energi.
ah ok… Ja som ovan.. Katter klarar ju att vara längre ensamma ifall de är två än hundar.. men ansvaret är lika stort… Jag har både hundar och katter.. och tycker att det är lättare med hundarna :) eftersom de kan jag oftast ta med mig när jag skall hälsa på folk,
men jag skulle inte kunna vara utan katterna… och börjar man jobba, så är det ju lättare och ha ketterna eftersom de kräver inte att man skall komma hem på dagen och rasta dem, så på så sätt är nog katt lättare
Ja det är svårt detta.. Priset blir ju itne jättestor skillnad på.
Det negativa är att många i släckten är alergiska inklusive min sambo. men vi har inna hlsat på hos Kvassikatten och då reagerade han inte.
Jag känner att jag gärna har sälskapen av hunden när man är ute och går samt att den då kan följa med när jag spenderar tid tex hoss min mamma.
Men samtidigt så är ju katter väldigt mysiga och ajg vill ha myskamrater i soffan, om man får jobb så ka ndom som ni säger vara själva samam ska gäller om man går till släckt över dan.
Mhhh detta är värkligen svårt.. jag vill ju ha myskamrater så då kanske inte en katt är så bra för den är ju mer självstädig?

#5 jag får inte vara ifred för mina katter så myskamrater , ja
Som sagt, rexar är väldigt sociala.
Jag har läst mycket om dåm då vi planerade att ta över två cornish förut.
Man läser ju att hundar följer en i vårt och tårt och katter komemr och går.. men samtidigt känns det som att det inte helt stämmer in på denna ras. Förutom att dom itne lrä sig trix på samam sät dom hundar är det igentligen så storskillnad?

#7 min syster har hundar, jag katter och det är ingen större skillnad. man brukar bara inte ta med katten om man ska till släktingarna
Det här med trick är inte omöjligt att lära katter, man måste vara mer envis och ge godis. jag och syrran hade en liten diskution om det och till slut lärde jag våran katt vi hade då (huskatt) samma trick som hennes hundar
#8 häftigt! jag satt just och täkte på de.. vist är det ju en skillnad för det är helt olika djur med oliak behov och så..
MEn när man kolalr här på sidna så ser ma nkatter som både är ute i koppel och som simmar. leker och myser. Så helt olika kan dom ju inte vara.
Ush vad det blir svårt när man måste välja.
#9 Vill du ha ett smart sällskapsdjur,välj en CRX
Jag har haft hund som jag älskade högt,men katter är inte som hundar..
de är mer.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag har både hund och katter.
Min hund sover hela dagarna då jag är hemma, jag behöver gå ut med henne minst 4 gånger per dag, i regn snöstorm och sommarhetta. Hon behöver dagmatte då jag arbetar… Hon är ett fantastiskt sällskap och jag bävar för den dag då hon inte finns längre….. (hon är 12,5 år nu). Jag vill inte vara utan hund men anser att det är mer arbete med hund än katt.
Mina katter är otroligt sociala på gränsen till odrägliga
, de är aktiva nyfikna och keliga. De kommer springande då jag får gäster och vill sällskapa me de nya människorna (hunden gömmer sig och skäller), De klarar sig ensamma utan passning då jag arbetar de går på låda och behöver inte dagliga promenader…. Jag tycker katter är ett otroligt roligt och härligt sällskap jag har svårt att tänka mig att leva utan.
Jag tycker dock personligen att man skall ha minst två katter om de kommer att vara mycket ensamma, då man t,ex arbetar.
Både hund och katt kräver att man tar ansvar för en levande varelse som man förhoppnignsvis får ha kvar hos sig i mint 10-15 år det tycker jag är viktigt att tänka på. Det är ett stort ansvar de är helt beroende av mig.
För mig gör det att jag den dag min hund inte finns längre inte kommer att skaffa en ny hund förrän jag vet hur min arbetsituation ser ut lång tid framåt och hur jag skall lösa hundpassning då jag ärbetar, även om det kommer bli väldigt tomt utan.
Både hund och katt är trevligt sällskap och jag vill gärna fortsätta att ha båda sorterna.

Om ni köper en hund, får lämna tillbaka den och sen inte ens vet om ni vill ha en ny hund? Plus allergisk sambo och släkt (Cornish är ju ingen "allergifri" katt)
Då kanske ni ska vänta med att skaffa nått alls och diskutera det hela ordentligt.
En hund är aldrig, aldrig "bara sällskap" ..alla raser mår bra av mental stimulering. Knähund innebär inte att de nöjer sig med att sitta i knäet.
Så, hund verkar ju inte vara det rätta. Och då kanske ni ska låna en cornish en längre tid för att se hur det blir med allergi.
Jag som gammal hundägare och numera cornishägare till två katter säger att det är enklare iom att man inte behöver gå ut och att de klarar sig lite bättre hemma med lådan och att de har sällskap av varandra. MEN de behöver ju närhet från oss människor och som Avots skriver så är de ju väldigt sociala, vill ha kontakt och vara med. Och katter behöver ju mer stimulans inomhus med lek och så. Hundar ska ju mest vila inomhus för att sen bli aktiverade utomhus (även om det också går att göra inne såklart)
Men ligger det allergi i familjen så testa och först innan ni börjar titta efter katt. Kan tänka mig att separationen från er valp måste ha varit jättejobbig. Och det som gäller hundar gäller katter också, att kolla upp uppfödare och linjer så man får en mentalt stabil katt.
Hoppas i alla fall att ni kommer fram till ett bra beslut. Men kom ihåg att katt är katt, hund är hund. Och det ena kan aldrig ersätta det andra.

Jag tar med mig mina katter till mamma. Både till deras hus och sommarstuga. Hon älskar dem. Pappa också!
12# vi vill ha en ny hund. Båda vi har varit inne på att träna och kanske även tävla med den hunden vi hadde men nu har vi liksom tillfälligt tappat de lite då det vart som det blev. Jag la ner all min energi på hunden och sambon allt han kunde när han inte jobbade.
Varför vi tvekar mellan katt och hund nu är för att vi hela tiden velat ha båda två.
Jag vill självkalrt testa att ha en katt hemma, om någon här har en som kan flytta till min tillfälligt så är jag intresserad. Sambon var i kontakt med 5 vuxna katter och reagerade inte då men han reagerade på ungar.
Min mamma var med till ungarna och reagerade hon med. vet inte om hon tål vuxna cornish.
Finns det någon som behöver tillfäligt hem eller fodervärd ställer jag gärna upp och får testa hur det är. Bor i rätt stor 2:a med akvarium och en guldhamster så finns platts för både klätterträd och andra roliga krypin för katterna.
Hmm jag tänkte inte ge mig in i diskussionen hund versus katt. Jag är helt säkert att jag skulle ha älskat ha hund - också, men tyvärr sätter mina arbetstider och min allergi stopp för dessa planer.
Däremot tänkte jag på det du skrev.. att katten ska tolerara andra djur.. och berättar att ni har en hamster. Jag skulle aldrig, aldrig garantera att en katt från mig inte skulle se hamstern som ett byte. Katten är ett rovdjur och hamstern det naturliga bytet… Jag vet att det finns rexuppfödare som har råttor tillsammans med katterna och det verkar gå bra. Råttorna är lite större än hamstrar iofs…
Mina katter är inte vildare än andras, men jag skulle aldrig, aldrig våga lova att de inte skulle hittas mumsande på en hamster om de fick möjlighet…
Jag skulle inte placera en foderkatt i ett hem under så osäkra förhållanden som du beskriver. Dessutom är din sambo allergisk och tål inte kattungar. Det gör ju att ni inte kan vara fodervärdar åt en hona ( i de flesta fall får honan kullen hos fodervärden) eller en fertil hane… det är väl det mest allergena som finns tror jag - egen erfarenhet.
Lycka till med att hitta en katt som behöver ett tillfälligt hem eller ställ upp som kattvakt under någons semester t.ex. Går det bra kan ni efter det gå vidare och köpa en kastrerad vuxen cornish. (Men med hamstervarning då…
)
Ja, jag räknar med a<tt hamstern blir ett byte.. men tnaken är mer att katten inte sak bete sig sämre för att den finns under samam tak. Tex kissa på buren elelr något.
Jag kan nog hålla med om detta med allergin och foderavtal. Men kanske att det finns någon som behöver tillfälligt hem under semester elelr att vi köper katt på prov och så länge det funkar så stananr den. =) får se =)
Ja, jag räknar med a<tt hamstern blir ett byte.. men tnaken är mer att katten inte sak bete sig sämre för att den finns under samam tak. Tex kissa på buren elelr något.
Jag kan nog hålla med om detta med allergin och foderavtal. Men kanske att det finns någon som behöver tillfälligt hem under semester elelr att vi köper katt på prov och så länge det funkar så stananr den. =) får se =)
#16 Att hamstern blir ett byte är inte alls säkert. När jag bodde hemma hade vi x antal huskatter som var riktigt duktiga jägare utomhus. Jag hade 4 hamstrar inne som katterna inte ens brydde sig om. Hamstrarna var en del av familjen. Men visst hade vi låtit dem varit tillsammans utan övervakning hade det säkert blivit middag av dem små. ;)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

När jag bara hade en råtta och en katt, ville katten äta råttan. :/ Nu när jag har två katter och mamma och pappa har min förra fågel, vill de äta fågeln. Väldigt olika från katt till katt osv. Men det känns som att naturen säger att de ska jaga, så den kommer förmodligen att stressa hamstern ganska bra.

Tycker det låter som du skall avvaka med både hund och katt.
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

#20 Min tanke också.
Stolt ägare till tre La permer
Jag är guldhamsteruppfödare sen flera år å har 2 crx katter å d har aldrig varit ngra problem!! Alla e familjemedlemmar!!