Epliering
Hej, jag har en cornish som bor hos mina föräldrar. Mamma ringde mig igår och berättade att han har börjat riva loss pälsen.
Vanligtvis så brukar han, som alla katter, hacka med tänderna igenom pälsen när han slickar sig, men nu har han börjat bita i pälsen och riva loss hela tussar. Nu har han fått stora kala fläckar på ryggen.
Vet ni vad det kan bero på? I övrigt så är han som vanligt, säger mamma.

Kan det vara ngn bristsjukdom? Fåglar plockar sig ofta när dom är uttråkade eller känner sig ensamma. Kanske katter kan göra på liknande sätt med pälsen. Har han kattsällskap?
Hoppas det löser sig.

Han är ensamkatt….mina föräldrar vill inte ha fler, de har nog mycket med honom. Men jag vet att han skulle må bättre om han hade haft en kompis.
Jag hade en cornish till, en tjej som han kom jättebra överrens med. De var bästa kompisar och avgudade varandra. Men jag orkade inte med henne, hon var alltid upp i varv och helt uppspeedad. Så jag sålde henne när hon var 2år. Efter det har jag bara haft honom. Men han har varit ensam i par år nu och detta med att epilera sig själv är något som återkommer.
Pappa drog sig till minnes att han hade gjort samma sak när de precis hade fått honom. Då rev han loss tussar från ena frambenet. Benet blev helt kalt, fanns inget päls alls kvar. Men sen slutade han, pälsen växte tillbaka och så var det inget mer med det.
Men denna gång har det inte hänt något särskilt, allt är det gamla vanliga. Förra gången blev det ju stressigt iom flytten men nu har inget förändrats. Bristsjukdom känner jag mig tveksam till, han får ju svindyrt special torrfoder eftersom han får lätt urinstenar. Så han ska få i sig det han behöver.
Stackars liten, det verkar som han saknar en kompis! Varför bor han inte hos dig?

För att jag bor på 29kvm och mina föräldrar på 99kvm. Sen har han vant sig så mkt vid päronen, han älskar morsan men formligen avgudar farsan.
De har skämt bort honom totalt, förstört all uppfostran jag så mödosamt byggt upp så nu får de gott stå ut med den vilden de skapat.
Mig har han glömt, och han tycker inte om mig längre heller. Jag är bara den jobbiga typen som borstar hans päls, klipper hans klor och duschar honom.
Han är eg inte min katt längre, men han står kvar registrerad på mitt namn.
katter är flockdjur, tror han mår bättre om de skaffar en liten kattungekompis. Det är ju inte så mycket mer jobb med en eller två. Hoppas det löser sig!