Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettomplacering
Läst 7671 ggr
sussa08
0

Letar katt till pensionär

Hej på er allihopa!

Jag letar efter en katt till min sambos farmor!
Hon bor ensam i lägenhet och är pensionär, otroligt djurkär!

Anledningen till att jag söker en cornish till henne är pga att min sambo är allergiker men tål cornish, eftersom vi har ju Lola och det går finfint!

Och anledningen till att detta är viktigt, är för att vi gärna vill att hon ska kunna åka ut på landet, och det inte ska bli något problem med kattvakt för då kan vi vara det!

Vi vill gärna att katten ska vara ung, så de får många år tillsammans. Jag skriver här på omplacering för det känns mer relevant och behovet för hem till katterna är större. Hon har inte så mycket pengar till en katt men jag tänker bidra med en slant jag med.

Kön spelar ingen roll, men en avelshame är väl inte så bra då Lola är tänkt till avel, men kastrat eller en som får kastreras går jättebra! (om vi nu skulle ha ihop dom när farmodern är på landet)

Sen är det ju ett krav på en snäll katt, men det är ju inge svårt att hitta en snäll cornish!

Så, vet du någon, eller har du en katt som behöver omplaceras och inte kräver så himla mycket pengar?

Katten kommer få ett underbart hem och all kärlek som kan tänkas!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två katter som söker nya hem.En La Perm kille som är redo att flytta redan nu och en cornish kille som är redo att flytta om en månad eller två.Arcona är från min första La Permkull.Han blev kavr eftersom att rätt hem inte har dykt upp ännu.Han blir ett år i september,En kastrerad stabil grabb som gärna sitter i knät.

LillGrisen är en röd cornish grabb som slöker ett nytt hem efter det att han blivit kastrat.Hör av er om det känns något för er.

Angående allergi så fixar jag La Permen bättre än cornisharna.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
0

Jag har en akut omplacering.Svart/vit kastrerad hanne,otroligt go och snäll.Ska vara ensam katt då han är busig och gillar att brottas.Inget blod,nej nej, men lekfull är han.-PMa mig om det låter intressant.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
0

Glömde säga att katten är ung.

MyTwiggs
0

Har du kikat på blockets omplaceringsannonser? Det finns en hel del vuxna cornishar ute på blocket som söker nya hem. Jag har ingen omplacering just nu, men jag vill önska lycka till med projektet och jag tror att en cornish kan förgylla livet för en äldre människa. Jag önskade länge att min farmor skulle våga ta på sig en kisse, men för hennes del fick det bli undulat Tungan ute Djur gör underverk för äldre!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

sussa08
0

Tack #1 och 2!

Skulle ni vilja maila mig bilder på dessa missar? :)

Där kan ni även gärna skriva vad ni vill ha för katterna, och vart ni finns någonstans :)

Jag vill ju inte välja kisse åt henne, utan det vore ju bra om hon fick välja själv :)

Min mail sussa:08@hotmail.com

Eller om ni skickar PM det väljer ni :)

Tack än en gång! :)

#4 jo jag har kikat på bloket också :) Ska visa henne dom som finns där också

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

kayarina
0

5# Vart någonstans bor du? Natali söker en del omplaceringar….

sussa08
0

Tumba, söder om Stockholm. Ska upp mot umeå om två veckor och kan plocka upp på upp eller nervägen också om vi hittar nåt :)

PetrasLova
0

Hej, min syster behöver omplacera en liten Devon tjej! Hon är dryga året och behöver komma till ett lugnt hem. Maila mig gärna på pippichristensson@ hotmail.se

PetrasLova
0

Hej, min syster behöver omplacera en liten Devon tjej! Hon är dryga året och behöver komma till ett lugnt hem. Maila mig gärna på pippichristensson@ hotmail.se

Lilla Gollan bor i Haninge.

PetrasLova
0

Det finns bilder på henne om du tittar i tråden Lilla Gollan söker ett nytt hem :P, hm jag verkar tjatig med flera inlägg mejlat ligger på landet och använder mobil Surf så det är lite svårare med liten skärm :D

sussa08
0

hittar inte tråden :(

kayarina
0

#11 Kolla om du kan klistra in detta i ett fönster:

http://cornishrex.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=66d7ff4a-1548-4337-a42a-03f15dbd255c&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Då bör du komma till sidan som PetrasLova pratar om. Verkar vara en jättefin katt. :D

sussa08
0

hm, har inte rättighet att läsa >.< Bajs :P

PetrasLova
0

skickar bilder på din hotmail adress.

PetrasLova
0

hm din hotmail sussa:08@hotmail.com fungerar inte så här kommer Gollan :)

PetrasLova
0

en till

PetrasLova
0

en till

PetrasLova
0

å en sista :D

sussa08
0

haha dyslektikern själv som skrivit adressen till mailen ju XD

sussa_08 ska det vara, inte : :)

Haha hon är såååå söt! Nakenfis XD

sussa08
0

Tack allihopa nu har jag några alternativ till dambons farmor! :D

Moth-79
0

Med risk att många kommer att bli sura på mig så vill jag iaf påpeka att en cornish är en mkt aktiv katt och kanske inte passar till en pensionär som vill ha en lugn katt.Tyst

Dock vill jag också påpeka att man inte kan ha ett bättre sällskap än en cornish Skrattande

Natali
0

Jag har ju två kattern som jag försöker hitta hem till. Den en är 3 år gammal och väldigt snäll och trevlig. Faktiskt inte så jätte aktiv när det gäller bus och stoj (jo lite men inte som mina andra rexar), och väldigt väldigt gosig och en myspropp.

Katten finns i Umeå.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Eine
0

#20 har du fått mina bilder?

#21 Du har fel tycker jag.Så  busiga och jobbiga är inte Cornish Rex,och så skröpliga är inte nutidens pensionärerSkrattandeatt vi inte klarar en Cornish rex i huset.Ska man ha sällskap så ska det inte vara soffkuddestuk på katten.Den måste ju röra sigFlört

kayarina
0

23# Skrattade åt din kommentar om pensionärer och kan bara säga att jag håller med dig! :) Ska man ha en katt så ska man ha en katt som rör sig. Att en pensionär inte skulle orka med en Rex tror jag inte. Då skulle de heller  inte orka med alla dessa hundar som de jämt är ute och går med. :)

kayarina
0

23# Men två katter äro det bästa tycker jag. :)

[Silkwaves]
0

#21 jag förstår hur du tänker, men pensionärer är olika och också olika toleranta. Mina underbara men nu gamla och väldigt skröpliga föräldrar har delade vårdnad om min brors två rexar. Innebär att katterna bor hos våra föräldrar när brorsan är bortrest, semestrar, helger och mycket jobbperioder. Det funkar super och rexarna älskar att åka rullator och rullstol - jag lovar.

Kasta möss är väldigt bra träning för min far där han sitter i rullstolen. Han kan leka i timmar med katterna. Mina föräldrar älskar katterna och kan numera inte tänka sig en annan ras än cornish Kyss Det som är jobbigast för mamma är faktiskt kattlådan och det är ju samma lika för katter av alla raser.

Eine
0

#24 fniss,ja så sant!!

Moth-79
0

#23#24#26 Den uppfödaren som jag har köpt mina cornishkatter av säljer inte ens cornish till pensionärer (om de inte har ägt en cornish innan) så helt ute och cyklar är jag inte. 

Min högst egna uppfattning är att cornish rex tyvärr har blivit lite av en omplacerings katt pga att folk när de köper dem inte förstår hur aktiva och mycket uppmärksamhet rasen faktiskt kräver , det har varit många cornish rex katter på 1-2 år som sålts på bla blocket för att ägarna helt plötsligt inte kan tillgodose kattens behov..jag tror att redan från början inte viste hur mycket en rex kräver eller hur pass aktiv den är. Många personers erfarenhet av katter är sk huskatter/bondkatter och jag tycker inte att man kan jmf en bondis med en rex på det sättet.

Det är en stor skillnad på en bondkatt unge och en rex unge. En rexunge  är mycket mera aktiv. Innan jag skaffade cornish så hade jag ca 18 års erfarenhet av vanliga bondkatter och när jag växte upp så hade våra bondkatter flera kullar så jag var långt ifrån katt ovan när jag skaffade rex.

[Silkwaves]
0

#28 Varje uppfödare gör som den vill. Jag tycker det smakar åldersdiskriminering tyvärr och det tycker jag är jättetråkigt.

Många omplaceringsannonser som jag sett är orsakade av att  första barnet just fötts och "katten inte tycker om barnet" alternativt "vi har inte tid för vår rex nu när barnet kommit ". Eller att ägaren blivit gravid och är orolig för sjukdomar. Så med det i bakhuvudet så borde man inte sälja katt till barnlösa i fertil ålder… för det finns ju risk att de skaffar barn och då kankse omplacerar katten…

Nej jag diskriminerar ingen på grund av ålder, kön, civilstånd eller sexuell läggning.. Däremot säljer jag bara till sådana personer som jag tror är lämpliga kattägare.

Moth-79
0

#29 tycker inte alls det är åldersdiskriminering om hon gör bedömningen att hennes katter är så pass aktiva att pensionärer (som vill bara vill ha sällskap  och tycker att cornishar är så söta) antagligen inte kommer orka med en liten cornishrex unge. Den cornishen kommer med hög sannolikhet bli en omplacerings katt ganska snart.

Sedan så  kan jag bara tala för mig själv att jag inte förstår dem som skaffar en sådan här katt som kräver så pass mycket och inte ha i beräkningen att de kanske snart kommer att skaffa barn…att de inte ens tänker tanken "kommer jag ha tid både för katt och bebis" en katt är ett djur som man ska ha i beräkningen att kunna ge ett hem  åt i 10 -15 år frammåt. Sedan kan det ske olycksfall sjukdom osv, det kan man inte hjälpa, det är en annan sak..

Min åsikt. Andra får ha sina. Kanske är det så att vissa uppfödare bara vill bli av med sina kattungar och inte bryr sig om vem de säljer åt? Okej skäll ut mig om ni vill, men jag tycker inte några djur är slit och släng varor,

Heaven1
0

Men inte tycker väl någon att det är slit och släng varor eller att man inte bryr sig om vem som köper kattungen bara för att man kan tänka sig att sälja till alla olika kriterier av folk oavsett status och förhållanden.

Men jag förstår din tanke även om jag kanske inte håller med..

Gammal, ung, barnfamilj eller väntande barnfamilj så kan ju omständigheter hända i alla fall som gör att det sker en omplacering av en katt(Crx)..

Men kanske en äldre katt eller vuxen skulle passa en pensio lite mer om man inte orkar med kattunge race..

[Silkwaves]
0

#30  Jag ställer inte upp på ditt inlägg som antyder att jag säljer till vem som helst. För det stämmer inte! Slit och släng varor - vad är det för dumheter!

Som jag skrev tidigare anser jag inte att en Cornish rex är en olämplig katt för en pensionär. Jag anser helt enkelt inte att en cornish rex är en olämplig katt för en viss kategori av människor. Jag gillar inte generaliseringar av den typen.

Jag är mycket noga när jag säljer mina katter och antalet Silkwaveskatter för omplaceringar uppgår än så länge till en (1) och det är jag själv glad och stolt över.

Däremot säljer jag inte en cornish rex till någon som vill ha en lugn prydnadskatt. Jag säljer inte en cornish rex till någon som nästan aldrig är hemma. Jag säljer inte en cornish rex till någon som bor i en pyttliten studentlägenhet , jag säljer inte till någon som tänker har katten som utekatt, jag säljer inte till någon som inte verkar ha tänkt igenom sitt kattköp, jag säljer inte till någon som inte känns bra helt enkelt….  men jag diskriminerar som sag ingen pga av dess status i samhället eller dess ålder, yrkestillhörighet eller någon annan generalisering. Det kan bli väldigt, väldigt fel då.

Däremot skulle jag t.ex rekommendera mina egna föräldrar (om de rent hypotetiskt skulle leta katt) att köpa en äldre cornish rex och inte satsa på en kattunge. Rent krasst av den orsaken att de inte kan planera in ett 20-årigt kattägande längre + att de då slipper den allra vildaste tiden av en rex liv. Vi som har lite äldre rexar vet att en tioårig rex är en rätt lugn individ, även om de fortfarande kan ta ett eller annat rexrace. Det går inte att jämföra med en 6-månaders vilde.

Moth-79
0

#31 Men man kan som uppfödare minimera risken att katten ska bli omplacerad? "Målet" är väl att en katt ska få ett varaktigt hem och inte få olika hem allteftersom? visst det finns omständigheter, men jag personligen tycker inte att cornish rex (unge) inte ska säljas till ett ungt par som kanske ska få sin första bebis, jag tror att det blir för mycket. Det paret, tycker jag, ska istället leta efter en annan lungnare icke lika tidskrävande raser. Det finns faktiskt de katter som inte behöver vara med överallt och inte behöver lika mycket aktivering som en rex.

Men om man som uppfödare ser en överhängande risk att denna katten kommer att omplaceras om jag säljer den till denna personen är det då inte bättre att åtminstonde (försöka  att) se till att katten kommer till någon annan då denna  (uppenbara) risken inte finns…..Ok nu blev det OT

Men jag har så många gånger sätt djur bli omplacerade  på så konstiga grunder, ett skräck exempel är en tjej som har haft sin katt ett par år och sedan flyttar hon i hop med en kille som inte tycker om katter. Plötsligt så ska katten omplaceras pga att HON inte orkar med att den inte hårar ner i soffan, sedan hör man hur hon sitter och beklagar sig därför katthemmen inte vill ta emot katten. Detta är ett exempel som en uppfödare inte skulle kunna förutse, men om katter då blir omplacerade på extermt konstiga grunder borde då inte uppfödarna iaf försöka hindra de ev omplaceringarna genom att sälja till lämpliga människor, som är i den fas i sitt liv att de kan ta hand om en cornish?

Moth-79
0

#32 jag menar inte dig….jag menade att jag tycker det är bättre att en uppfödare är för kritisk än för slapp (för kattens bästa). Om jag var otydlig så ber jag om ursäkt. Det jag undrar och tror är att det finns de som har köpt cornish av uppfödare som inte har upplyst köparen ordentligt, därför så finns det så många cornishar i omlopp, för tyvärr är det så. Måste gå nu min lilla håller på att riva ner mina böcker i bokhyllan…hon vill leka…så jag får vara så god att ställa upp som lek kamratFlört

[Silkwaves]
0

#34 Ok då misstolkade jag. Jag håller verkligen med om att det är viktigt att berätta och berätta om och om igen om hur intensiva, härliga men också lite tokjobbiga våra rexar kan vara.

Min släktingar, gamla som unga de vet, tro mig de vet… Tänk de jular de fått genomleva med parande rexar under granen. Galna rexungar bland julklapparna. Rexar i grytan… Rex på axeln i duschen o.s.v. ja listan kan göras lång och de här historierna brukar jag återberätta för mina kattungespekulanter och är de fortfarande intresserade efter det… ja då är de nog redo för en rex FlörtOskyldigSkrattande

Eine
0

#33 jag tror att möjligheterna att styra vem som får/kan ta en katt är starkt begränsade.För hur vi än grejar och frågar och råder folk,så finns det något som heter Livet.

Varken jag eller någon kattköpare kan förutse en kattägares dödsfall,hemlöshet,långvarig svår sjukdom/allergi eller andra allvarliga händelser.Jag har trots det inte haft så många omlaceringar av sålda katter på 20 år,så jag är ganska lugn.Att det sedan finns människor som är för impulsiva och inte tänker på konsekvenserna för sig själv och katten,ja hur förhindrar man det?Vi är bara människor.Jag tänker inte neka en sjukpensionär/pensionär att köpa katt från mig.För den enda gången som jag akut fått hämta hem två katter från Skåne,var när pensionerad ensamstående matte skadade sig och blev inlagd på ett vårdhem för resten av sitt liv.Alla andra katter har fått det så bra hos sina äldre personer att jag inte kan önska bättre för dem.Och i just denna tråden har jag erbjudit en vuxen kastrerad katt .

MonicaLagerquist
0

Ja då är det väl bäst att jag lägger ner min uppfödning för jag är ju pensionär.Iof sjukpensionär men ändå.Jag säljer till de köpare som jag tycker passar till mina katter.Har i min omgivning just bevittnat två personer som nyss fyllt 40 dö.Så 40-åringar ska man inte sälja till alltså.

Stolt ägare till tre La permer

sussa08
0

ojoj XD Jo jag har fått mail med bilder ^^ Nu har jag massor att visa för farmor! Tack allesammans, ska träffa henne på torsdag så jag meddelar efter det! :)

Moth-79
0

#37 jag antar att du som uppfödare vet hur rexar är och inte blir helt ställd och chockad av hur livlig en cornish är när du får hem en ny.Cool

Mitt resonemang handlade inte om att pensionärerna skulle lämna katten för att de dog utan pga att de inte orkar med en cornish intensitet. En person som har haft en cornish innan och sedan bestämmer sig för att skaffa en cornish till när de är pensionär vet nog vad en cornish innebär. Jag skrev ovan om olika scenarion som man som uppfödare ev med lite framförhålling kan förutse, inte sjukdommar och olyckor, du bör läsa mina inlägg ytterligare en gång innan du är ironisk/skojar om sådanna allvarliga saker. Det var inte så jag menade och tycker inte om att du vill få det låta på det viset. Jag tror att lungnare kattraser kan vara utmärkta till pensionärer som inte tidigare har erfarenhet av cornish.

kayarina
0

39# Jag förstår helt klart vad du menar. Men alla är vi olika och man kan inte mer än att berätta om rasen och beskriva hur den är. I detta fallet så har ju farmodern förmodligen träffat sussas katt hundratals gånger. Så hon vet förmodligen vad det är hon ger sig in på, om hon nu köper en katt. :)

Jag tycker att de flesta omplaceringar skett när det är yngre människor som köpt katter. Allergi, bebisar eller att de insett att de inte har den tid som krävs (eftersom de är påväg upp i sin karriär). En pensionär har gott om tid. :D

Många äldre väljer också små ettriga envisa hundar tex en Jack Russel. Det kanske inte är helt rätt heller. Men vem kan styra det? Hellre en livlig katt till en pensionär än en livlig/ettrig hund.

AnneAlva
0

#39 Jag blir lite irriterad på att du så tydligt generaliserar alla pensionärer som personer som inte riktigt orkar med en livlig ras. Det finns många olika typer av människor och de blir inte plötsligt likadana bara för att de blir pensionärer, och det är oavsett om de haft erfarenhet av cornish som ras tidigare. Vad jag däremot kan gå med på är att vissa personlighetstyper inte är lämpade för att ha en såpass livlig ras som cornish ändå är.

Information från uppfödaren är naturligtvis A och O och förhoppningen är ju att alla uppfödare är så måna om sina kattungar att de verkligen bryr sig om att försöka hitta perfekta, livslånga hem åt dem. Saker går åt fanders ibland, livet är skapt på det viset, men man kan försöka eliminera de mer uppenbara omplaceringsriskerna. Jag håller bara inte med om att alla pensionärer eller för den delen unga par som vill bilda familj, faller inom den "risk-kategorin". Alla är vi individer och bör behandlas som sådana.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Anki-Egerbrandt
0

Moth-79

Det låter på dig som att Cornish rex är små monster som bara ett fåtal människogrupper klarar av att ta hand om….allvarligt, så jobbiga är dom väl ändå inte? Jag har 3st vuxna och 5st 8veckors cornishar + en 1årig oriental här hemma i min 3:a och det enda jag skulle påstå är ansträngande är väl att göra rent lådan typ varje timme. Annars skulle jag vilja påstå att dom sköter sig själva väldigt bra och kommer upp i knät när dom vill gosa. Håller dock med #25 att minst två katter är det bästa, då har dom alltid varandra! :)

Kan tillägga att jag har en kompis som är 25år och har en vuxen bondkatt som hon ville ha sällskap till, köpte då en bondkattunge för 4veckor sedan…..DEN ska omplaseras idag för hon orkar inte med den! Nu har vi varken ålder, ras eller erfarenhet att skylla på…eller?

Sen blir jag faktiskt lite besviken att du inte bara ger dig på pensionärerna utan även min grupp. Jag antar att du menar att du alltså inte skulle sälja en kattunge till mig och min sambo? Vi är 27år utan barn, men vill skaffa barn när vi är redo…om 2-3år kanske. Är vi olämpliga som kattköpare då menar du?

AnkiObestämd

flis
0

20 omplaceringsrexar på blocket är sorgligt många. Gråter

sussa08
0

#43 jo det är det faktiskt… :(

Moth-79
0

#43 det brukar vara en hel del, men jag har ingen aning att det är 20 just nu

#42 Du behöver inte oroa dig, jag är inte uppfödare påcornish så du kan säkert få tag på flera cornish till.  Cornish är inget monster, det är du som tolkar det så, jag förstår inte varför. Jag skulle aldrig kunna leva utan cornish, jag tycker det är en underbar kattras, MEN inte en katt ras för alla. Det är en aktiv kattras! Jag tror inte att den är en bra katt till tant Agda som vill ha en lugn myskatt, då kanske en perser eller exotic skulle passa bättre. Jag har ingen aning om du är en olämplig kattköpare, men jag skulle verkligen höja på ögonbrynet om du skaffar en liten cornish (unge) i samma veva då du får ditt första barn! Du kommer vara tillräckligt nojig då än att behäva ha en cornish som då hänger i gardinen för att få uppmärksamhet samtidigt som du har fullt upp med att få ungen att sluta skrika eller storgråta.  Du kan inte säga annat än att en eller flera cornish pockar på din uppmärksam större delen av tiden och speciellt om du har nått viktigt du ska göra. Du kan höra av dig till mig när du fått ditt första barn och tala om för mig att jag har fel, snälla gör det.

Sedan måste det vara nått som går fel när det gäller försäljning (??) av cornish katter för det finns så många i omlopp som omplaceringar…

sussa08
0

Det är ju många katter över huvud taget som är på omplacering…

Att just cornish är det är väl för att allergicker chansar på att det ska funka då folk tror att de är allergivänliga, då de egentligen bara är allergivänligaRE än andra katter…

Men som sagt, är ju inte direkt som att cornish är den ras som det finns mest omplacerinagr av…

Håller på att övertala sambon om att vi ska skaffa en omplacering, då Lola behöver sällskap. Och då hjälper jag hellre på det sättet än att jag skaffar en kattunge som inte är i samma behov av "hjälp" eller vad man ska kalla det

Eine
0

#43 och en del av dem har misstänkt/möjlig HCM bakåt,nära också.Hoppas det uppges när katten säljs.

Moth-79
0

På sidan

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_om_katt.htm

visas de poppuläraste kattraserna i landet

gjorde en mkt  snabb koll på blocket. Tog med de rensasiga inte mixar/blandraser.

De står i den ordningen som det finns flest av i landet enligt sverak (för år 2009)

Ragdoll: ca 9 st

norsk skogskatt: ca 11st

helig birma:16st

maine coon: ca 16

perser: 17

brittisk korthår:7

sibirisk katt: ev 2

bengal: 7

cornish rex: 20

devon rex: 12

Då ser man att det finns flest cornish för omplacering än om man skulle ta och jmf de raserna som toppar sverks lista.

Med tanke på att det finns färre cornish rex så borde det då inte finnas färre av dem ute för omplacering (när man då tex skulle jmf med kattraser där det finns dubbelt så många än cornishar, men så är inte fallet.)?

Nu lämnar jag denna tråden.  Jag hoppas att ni läser mina tidigare inlägg.

Jag tycker att cornish rex är en underbar ras men inte till alla. Hoppas uppfödare håller koll vem de säljer till.

Sedan vill jag bara påpeka en sal som jag trodde var till allmän kännedom :  

par köper par hundvalp/kattunge i samband med att de väntar första barnet för de resonerar att mamman iaf då ska vara hemma den första tiden och då kan de passa på att köpa katt/hund (när de ändå är hemma en längre tid), detta tyker jag inte är ok. Jag har hört och sett flera gånger..

Mvh

M

sussa08
0

Renrasiga katter har det nog dock lättare att hitta hem än blandraser, men det är bara vad jag tror… Tråkigt att cornish ligger så högt i antal dock…

Men det är ju inte sällan man ser "omplacering pga ändrade familjeförhållanden" på hud och katt annonser :(

nakenkatt
0

Hejsan.Har ni hittat ngn kisse än.Jag förstår att det finns några att välja på.Men vill gärna tala om att jag har en supergo flicka här hemma som jag vill ska komma till ett lugnt hem.Hon är rödmaskad och det finns bilder på tråden här på fokus under hub cats Dio.Tänkte ha kvar henne själv men då hon har en mindre skelning är hon ju ej lämplig för avel eller utställning,utan en ren sällskapskatt.Hon är otroligt lugn och kelen,snart sex månader.Vi finns i Kumla strax utanför örebro.

sussa08
0

Kan kanske vara något!

Ska visa bilder för farmorn idag :)

Ska kika och ta med bilder på henne med :)

Eine
0

#51 En vän har mailat dig,har du fått mail?

Anki-Egerbrandt
0

Jag har förstått att du inte är uppfödare och jag är inte ute efter en kattunge heller…jag bara undrade om det var så du tänkte/menade.

LinusCRX
0

#48 Jösses…. detta är en ögonblicksbild och inte ett dugg statiskt signifikant… Tror inte cornish är överrepresenterad som omplaceringsfall… 

#0 Hoppas du hinner än liten lockig vän

Anki-Egerbrandt
0

Jag börjar nästan tro att det är något fel på mig som inte alls tycker att mina katter är så otroligt aktiva som alla påstår sina vara.  Var hos en siames/oriental uppfödare för ett par månader senad som förklarade att hennes väninnas cornishar va jätte "jobbiga", då tittade jag och min sambo på varandra och kunde inte förstå hur en siames/oriental uppfödare kunde tycka det….. för våran oriental HON är AKTIV och kräver uppmärksamhet heeeeela tiden! Cornisharna uppfattas som lugna och fridfulla här hemma. Obestämd

Har visserligen ingen erfarenhet av andra raser än dessa och sphynx så jag kanske tror att alla katter är som mina och uppfattar mina som lugna eftersom jag inte har någon "lugn" ras att jämföra med? Tungan ute

#sussa08, är övertygad om att bi kommer hitta en kanon cornish som passar din farmor perfekt! :) Annars har jag ju kattungar här hemma! Flört

kissan78
0

#55 Här är inte cornisharna dom "jobbigaste" heller… Mina sphynxar är så mkt duktigare på att kräva uppmärksamhet och hitta på hyss i jämförelse med cornisharna så även här är dem den "lugnaste" rasen ;) Då har jag räknat i vovven med ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

sussa08
0

haha! ja jag hoppas någon av de som skrivit här kan falla farmor i smaken i alla fall :)

#52 mail har jag fått :)

Anki-Egerbrandt
0

#56 haha, skönt! Då kanske jag inte är knäpp iaf då! Flört

vero78
0

Vi har haft vår cornish i ett par veckor nu. Vi har en dotter på 2 år och vi ska absolut ha ett till barn så småningom och även en till cornish eller devon.

Den första tiden blev jag lite paff faktiskt över hur mycket uppmärksamhet Dexter (som han heter) faktiskt krävde.  Vi fick knappt någon sömn den första tiden och blev väckta av hans hoppande och pratade och att han slickade oss i ansiktet.

Visst hade jag läst på om cornishar men har endast tidigare varit ägare till andra kattraser. Dexter var mer annorlunda än vad jag hade räknat med! Ett tag kändes allt riktigt jobbigt ska jag erkänna och jag kontaktade uppfödaren för hjälp och vägledning och förklarade hur läget var för oss.

Dexter är fortfarande inte kastrerad och vi letar efter en till katt då vill vill ha sällskap till honom, kan vara anledningar till att han så gärna vill ha vår uppmärksamhet hela tiden.

Idagsläget ser det dock lite annorlunda ut. Allt har faktiskt blivit till det bättre då han har vant sig med sitt nya hem, har vant sig med oss och vi med honom och han har slutat väcka oss om nätterna och har blivit en mer tryggare Dexter på något vis. Dexter är en i familjen nu och han och vår dotter är bästisar! Så fort vår dotter springer iväg någonstans är inte han sen efter! FlörtSkrattande

Vad jag vill säga med detta? Att jag inte ser några som helst problem med att ha småbarn och cornish under samma tak. Tvärtom. Dexter har givit vår dotter så himla mycket (även oss). Visst, det var kämpigt i början och jag undrade vad 17 vi hade gett oss in på egentligen, men nu är läget HELT omvänt! Vi skulle inte kunna tänka oss att INTE ha Dexter och nu vill vi som sagt ha en till! Skrattande

Anki-Egerbrandt
0

#59 Härligt!!! Skrattande

Kan inte låta bli att lägga in en underbar bild på en sphynx kattunge! :)

pepsan
0

Helt underbar bild! Kyss

[Silkwaves]
0

#59 Så underbart att höra. Skrattande  För mig är barn och katter verkligen en perfekt kombination och jag blir alltid glad när jag får höra såna här solskenshistorier. 

Tyvärr finns det en del föräldrar som kanske inte riktigt tänkt igenom vad det innebär att ha katt och barn.  Allt från dem som vill köpa en ny leksak till barnen och som på allvar tror att 10-åringen ska ta fullt ansvar själv för djuret till dem som tror att katten kommer att ta livet av barnet.  Men nåja olämpliga kattägare finns det som sagt gott om, med och utan barn och i alla åldrar.

vero78
0

#60. Åååååhhhhh jisses vilken helt UNDERBAR bild!!! My god! Kyss

#62 Jag håller absolut med dig! Det är förståss lite jobb att försöka lära ett litet barn att respektera en katt men det går alldeles utmärkt om man vill och kan. Glad

ElinThunberg
0

Barnet tittar på tv = Katten tittar på tv

Barnet sover sött på kudden = Katten sover sött på kudden

Barnet leker med bilar = Katten sitter i korgen där bilarna låg

Barnet badar = Katten leker med skummet

Barnet borstar tänder = Katten försöker leka med tandborsten

Barnet äter = Katten sitter och väntar på sin smakbit

= Vi skulle aldrig vilja vara utan en katt och hoppas på att vi får behålla vår Elvira i MINST 20 år..

sussa08
0

ojojoj jag ber så hemskt mucket om ursäkt :O Har lyckats stänga ner den här tråden så jag inte sett att nån skrivit, och helt glömt skriva själv :O

Efter mycket diskussioner hit och dit kom farmodern fram till att hon blev för låst med en katt *suck*

Men tack så hemskt mycket för visat intresse! Och förlåt än en gång!

Däremot har jag och sambon fått en till familjemedlem som heter Lisa! Omplaceringskatt det också :)

Eine
0

#65 det var ju bra att vi fick veta det,så vi inte går och undrarFlört.

sussa08
0

är jätteledsen att ni fick vänta så länge på svar :(

Eine
0

Bättre sent än aldrig,ingen faraGlad!