Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 3061 ggr
SandraK
0

Hjälp! Simba slickar bort pälsen.

Hej!

Har inte varit aktiv på forumet på länge. Jag behöver hjälp/tips om någon kan. För ett par veckor sedan upptäckte jag att Simba hade slickat bort pälsen på nästan hela magen, huden var lätt rodnad med några "prickar". Detta var på en helg så jag valde att avvakta och rodnaden är i stort sett borta men han har nu tappat päls fläckvis runt svansroten också.Han är pigg så han verkar inte sjuk. Är kastrat sedan 5 år.

Sedan ca 6 månader äter mina tre katter bara Mjau blötmat (bitar i sås anka) då Charmy hade fått diabetes. De får bara torrfoder som godis, de får dela på en liten näve nästan varje dag. Kan det ha något med Mjau maten att göra? Att Simba fått någon brist på någon vitamin eller nåt? Obestämd Det ska ju vara helfoder men.. De andra två har fin päls. Tänkte att jag frågar er innan jag går till veterinären.

flis
0

Han är kanske allergisk. Det svaret fick jag angående Leias plitor i pälsen. Hon har tunn päls på sidorna och halsen och ingen päls på magen. Jag har trott att hon bara är tunnhårig då jag inte märkt att hon slickat sig speciellt mkt. Veterinären sa att hon ser ut som en typisk allergikatt och att det troligen är pga fodret. Nu ska hon äta Hill`s z/d i åtta veckor för att se om hon blir bättre och sen jobba vidare utifrån det.

AmazingNature
0

#1 visst kan det vara allergi men jag skulle vara försiktig med vissa veterinärs uttalande, speciellt om de inte är så bekanta med rex-raserna… ännu mer om Leia är en fertilhona med hormonkrig i kroppen ;-)

#0 som sagt . det kan vara allergi (det finns inte bara foder som kan ge allergi. Det kan också vara en reaktion ill annat i hemmet.

Det kan också vara en typ av stress.

men man ska inte glömma heller att orsaken kan vara helt annat problem som t.ex kvalster. eller underliggande hälsoproblem.

flis
0

#2 Leia är 6 år o kastrerad. Förra vet sa att jag skulle skrapa bort plitorna men inget om allergi men den här veterinären ska kunna hud och säger att det troligtvis är allergi, vem ska man tro på.Obestämd Men det kan väl inte skada att testa det här fodret, eller?

Fraggelfia
0

SandraK: Jag skulle byta bort Mjau och ge katten det den åt innan för att på så vis kunna utesluta att det är kattmaten Simba reagerar på. Är det enbart Mjau-kattmaten som inte funkar så är det ju ett väldigt lätt problem att åtgärda.

AmazingNature
0

#3 förstod inte ordet plitorna Skäms.

det jag menade är att var tunpälsad på vissa ställen behöver inte vara nåt problem eller nåt oroväckande på en Cornish.

men finns det hudirritation/-rödnad eller skorpor eller om katten tvätta sig överdrivet då skulle jag kontrollera detta med allergireaktion eller ohyra

flis
0

#5 Plitor= små knottror eller små upphöjningar i huden. Skrattande Jag har som sagt inte märkt att hon har klåda men….veterinären heter Hedvig Armerén, nån som vet om hon är bra?

[Silkwaves]
0

Vet inget om veterinären, men tänkte på att du skrev att du både gav Mjau och ett torrfoder som godis. För att ge allergi räcker det med en väldigt liten mängd så det kan lika gärna vara torrfodret som är "boven i dramat".

Cornishar kan ju vara dåligt pälsade utan att de är det minsta allergiska, men plitorna tyder ju på något annat. Jag skulle allt fortsätta med det rekommenderade fodret och se om det hjälper. Bättre att fortsätta på inkörd väg än att byta förhållningssätt. Blir det ingen förbättring så….

Hoppas det löser sig för lilla Leia.

LinusCRX
0

Åh nej stackars pappa Simba :-(

Jag tror också att han kan vara överkänslig för något av fodren. Knepigt när du fann att Mjau kyckling funkade på Charmy så bra…

Jag körde Maju kyckling här , men slutade efter att en av katterna spydde så fort han hade ätit det och att jag tyckte alla blev dåliga i pälsen. Dock ingen som putsade sig mer än vanligt.

Jag köra bara torrfoder (James Wellbeloved) nu och nu mår alla bra och pälsarna är kalasfina.

Vet att det är praktiskt att ha samma mat till alla… men det skull e nog vara värt att prova lite olika foder till Simba för att se om det är det som är problemet.

Här ger jag gossarna mat flera gånger om dagen och de får i egna skålar. Då har jag koll på att de äter det foder och mängd de ska ha.

Hoppas du hittar vad som gör att fina pappa Simba tappar päls. Kram från mig o Linus!

SandraK
0

Tack för svaren!

Torrfodret som jag ger som godis är samma sort som de åt innan jag bytte till Mjau.

Mjau blötmat har gjort så att Charmy har blivit frisk från sin diabetes, jag behöver inte ge henne insulin och hon är numera jättepigg och har fått bättre päls. Det är kolhydrater som är boven och det finns inget torrfoder utan kolhydrater. Simba och Charmy har nästan blivit av med sin övervikt tack vare blötmaten (Rasmus har aldrig haft någon övervikt). Simba hade mjäll förut när de bara fick torrfoder men det är borta nu.

Så jag hoppas verkligen inte att det är Mjau Simba har reagerat på. Jag har nu börjat ge dem VitaBe-tabletter och har tänkt köpa Viacutan olja för att se om det kan hjälpa, det ska ju vara bra för hud och päls.

SandraK
0

Idag slog det mig att vi hade räkkalas för ca 2 v sedan, han kanske reagerade allergiskt på det Obestämd. Han åt mycket, speciellt räkskal & huvuden (de är knapriga och goda, själva räkan är för seg tycker mina pojkar).

Efter att ha läst denna artikel blev jag mer övertygad om att det är räkor som är boven.  http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=1628052

AmazingNature
0

#6 tack så mycket för förklaringen Glad

LinusCRX
0

Åh hopps det är det som är orsaken!!! Verkar troligt.

EmyJ
0

Isället för Mjau skulle jag ge färskmat då Mjau saknar många delar i en kost som iaf jag anser vara tillfredställande, vilket kan leda till bristsjukdomar. Färskmat brukar gå hem hos katterna och det finns på dom flesta butikerna Glad

Men hoppas att det var räkorna som var boven i dramat iaf och att det inte är en foderallergi.

www.kickemcattery.se