Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1119 ggr
flis
0

Animalplanet

Såg precis ett program där de visade upp cornishar, jättefina. Men i programmet sa dom att man måste bada rexarna annars kan de få hudproblem pga talgutsöndring som inte sugs upp av pälsen. Kan det stämma? Mina blir visserligen feta i pälsen ibland men jag har aldrig badat dom. Måste jag kanske börja med det? Nån som vet?

Trollhassel
0

Mnja, det vill jag inte påstå. De kan ju lätt få akne på svansen och hakan men det blir nog inte så mycket bättre av att man badar dem. Hmm…Obestämd

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

flis
0

En av mina får många små plitor på kroppen men det kan väl inte bero på att jag inte badar henne. Veterinären sa att jag skulle skrapa bort dom med nageln, inget om bad.

Eine
0

De sa också att CRXhar hjärtproblem och sköldkörtelproblem..Konstigt att man inte ultraljudar hjärtat..Obestämd

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MyTwiggs
0

Det verkar som en konstig film….

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Heaven1
0

Hur märker man sköldkörtelproblem.?. Vad kan det vara för symptom?

Skulle vara intressant att veta om det nu är så vanligt…

Trollhassel
0

Obestämd…fast hjärtproblem är väl ganska vanligt, eller är jag helt ute och cyklar?

Med Vänliga hälsningar

Eine
0

#6 ja så fattade jag att de menade.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Trollhassel
0

#7 Ok.

Var det ett amerikanskt program? Där är man väl inte så jättenoga med att ultraljuda? De känns lite slöa på den fronten. Sköldkörtelproblem brukar medföra en rejäl övervikt tror jag…men vad är hönan och ägget? Kan man inte förebygga med ett bra foder?

Med Vänliga hälsningar

flis
0

Sköldkörteln kan väl ha över- eller underproduktion. Giftstruma är en av kattens vanligaste hormonrubbning.

Strawberrygirl
0

Giftstruma är vanligt på äldre katter. Man kan märka det på att de går ner i vikt och att de helt plötsligt blir överaktiva och de kan också börja jama väldigt mycket.  De kan också visa andra symptom, bla njursvikt och onormal hjärtrytm och blåsljud och ibland misstas dessa katter för att ha HCM.

Det finns olika behandlingar för giftstruma, bla tabletter (som kan vara svårt att få rätt dos) och operation men det som verkar ge bäst och livslångt resultat är jodbehandling. Denna är dock rätt så jobbig då katten måste finnas hos vet för behandling under ungefär en vecka och därefter får man isolera katten i hemmet under en period och inte ha för mycket kontakt med den då den till följd av behandlingen kan avge radioaktiv strålning.