Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 4954 ggr
MonicaLagerquist
0

OT-La Perm avel

Jag får så ont i magen.Nyss ringde det en person och ville veta mer om La Permen.Hon hade hittat en rakhårig La perm och ville veta hur det fungerade att avla och ställa ut den.När jag svarade att det varken går att göra det ena eller det andra eftersom att en rakhårig La Perm inte är någon La Perm så frågade hon så klart varför vissa uppfödare säger att det går.Är ju rädd för att bli utmobbad av andra uppfödare om jag så att säga snackar skit.Men jag kan ju inte ljuga utan måste ju berätta hur det är.Lockgenen hos La Permen är ju dominant så har katten den är den lockig och har  den inte så är katten inte lockig och kan inte ge lockiga avkommer heller.En rakhårig avkomma efter en  La Perm registreras son XLH om den är långhårig och som XLS om den är korthårig.

Stolt ägare till tre La permer

Heaven1
0

Men inte ska du bli skitsnackad för att du går ut med basic kunskap.

Folk borde tacka dig istället…

Konstigt att de som föder upp rasen inte vet detta, ellerObestämd

Spotless
0

Tänker så här… hittar man en partner med lockanlaget till den rakhåriga så kan det ju bli lockig avkomma. Partnern skulle till och med kunna ha två anlag för lockigt och alla ungar blir då lockiga. Men jag förstår hur du menar och inte ska du vara orolig för skitsnack, andra borde informera bättre!

LinusCRX
0

Var inte orolig Monica. Du är seriös och informerar bara om grundläggande info.

Rhani
0

Det är ju lätt att det blir missförstånd och förvirring i början, men för att bringa lite klarhet i hur det egentligen ligger till med släthåriga permar, så är de precis lika viktiga för aveln som de lockiga. De bidrar med typ och temperament som är viktiga rasegenskaper, dock måste man givetvis para en släthårig med en lockig för att få lockig avkomma, precis som Spotless säger. De har inom Sverak (FIFe) ems-koden xlh/lpl eller xsh/lpl, vilket egentligen betyder icke godkänd långhår/-korthår med la perm-anlag. Utanför FIFe kallas de släthåriga oftast la perm variant eller la perm nonstandard och de är godkända för avel i alla förbund över hela världen. De är alltså genetiskt sett la permer, med samma speciella egenskaper som de lockiga. Det är ju inte bara lockarna som gör rasen..

Vad gäller utställningsbiten så kan man generellt ställa ut en släthårig, men den bedöms inom FIFe som en icke godkänd och de bedöms inte enligt någon rasstandard. Man kan heller inte ställa dem som huskatter då de ju är la permer, men utan lockar.

Inom WCF (som bl.a innefattar f.d IDP) och i övriga kattförbund världen över, innehar permen "championship status" och tävlar på samma villkor som andra utställningsgodkända raser. Varianter/nonstandards bedöms utom tävlan.

Eine
0

TS: Fast jag kan hålla med om att rakhårigt utfall inte ska kallas Lapermer.För kännetecknet är att de är lockiga!Man kan kalla dem utparningar som ev kan användas i fortsatt avel om typen till äventyrs blev bra.Men rakhåriga lapermer,näe det vill jag inte kalla dem.

Jag gör ju som du vet utparning på German Rex och första generationen blir förstås rakpälsad och inte kallar jag dem German Rex.För  precis som Laperm är German Rex lockig..Jag kan inte ställa ut en utparning på Sverak,för den är inte ras-och inte huskatt.Jag har frågat.Tycker att det är att vilseleda folk som inte kan genetiken.Ska man sälja rakhårigt måste man vara övertydlig med varför ett rakhårigt utfall ev. kan användas i aveln.Att t ex öronen är perfekt placerade,eller kroppen enligt standard..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rhani
0

Var och en tycker givetvis som den vill, men de kallas fortfarande för la perm nonstandard och la perm variant utanför FIFe, oavsett vad vi tycker om den benämningen. Släthåriga ungar föds f ö inte bara i utparnings-kombinationer, utan även i kombinationer med två lockiga la permer som föräldrar. De flesta av de släthåriga permar som fötts i Sverige har två lockiga föräldrar. Av dessa är samtliga utom en sålda endast till sällskap och skall kastreras enligt kontrakt.
Vi som sålt släthåriga permar har f ö varit mycket tydliga med vad man kan och inte kan använda dem till. Det är ingen av våra köpare som Monica varit i kontakt med. Har ingen aning om vad det är för slät perm hon har hittat, men hon kan inte ha hittat den i Sverige.

Jag har sparat min släta hona för avel då det endast blev släthåriga avkommor när jag parade två lockiga föräldrar. Eftersom kombinationen inte går att göra om så fick det bli en slät tjej. Hon kunde haft något lägre öronplacering men har i övrigt bra typ, bra päls utan underull och det rätta, för rasen säregna temperamentet. Även om hon hade haft något annat mindre skönhetsfel som för små öron el dyl, så är avelsbasen fortfarande för liten här i Sverige för att man skall hoppa över linjer med nytt blod pga för små öron.. Så små detaljer kan man fokusera på senare. Förutom min tjej finns en slät hona i avel i Sverige och henne importerade jag från USA för några år sedan för att tillföra nytt blod.

Vad beträffar utställningsfrågan så dubbelkollade jag med kansliet idag och man får ställa ut släthåriga la permer som "icke godkänd". Märk väl att en släthårig la perm inte nödvändigtvis är detsamma som en utparning. Inte alla utparningar ger släthåriga ungar och inte alla lockig*lockig-parningar ger endast lockiga ungar, allt hänger på vad föräldrarna bär för anlag.

Jag vilseleder ingen, det jag skrev ovan är ren fakta och den som är intresserad av rasen kan liksom jag ta kontakt med la perm-klubbar, uppfödare och andra rasfantaster världen över för att förkovra sig i ämnet. Det är viktigt att ha andra att prata med när man avlar på raser med såpass små avelsbaser som exempelvis la permen, annars är det svårt att komma någonvart.

Moth-79
0

Jag kan väl tillägga att jag har sett uppfödare på La Perm som i samma kull har både rak och lockiga pälsar. Dessa skulle alla vara reggade osv..Mamman var väldigt lockig men det hade iaf resulterat i att vissa kattungar hade rak päls

Rhani
0

Ja, det stämmer. Man måste göra utparningar i början när det uppstår nya mutationer i naturen, annars blir det för hög inavelsgrad. Som ett exempel var det inte så länge sedan det föddes en relativt långhårig unge i en cornish rex-kull och det var många år sedan man tillät inkorsningar hos cornishen..

MonicaLagerquist
0

Angåede reg av rakhårig avkomma efter lockiga föräldrar så har SVERAK svarat mig så här.

Hejsan,

Rakhårig avkomma reggas som XLH. 

Med vänlig hälsning/

Cecilia, SVERAKs stambokförare

Moth-79
0

#9 skrev bara att de skulle säljas reggade vet dock inte vad de reggades somObestämd

Bara en fråga; Vad är det som hindrar att en rakhårig blir reggad som La Perm? Vem märker om den reggas fel om den aldrig ställs ut?

Eine
0

#10 Oj!Det märker ju köparenFlört.Och behåller man en katt själv förmodar jag att man har god moral och kallar rakhåriga katter för precis det,och inte Laperm som jag fortvarande anser är enbart de lockiga katterna.Men jag är säkert väldigt konservativ.

Salmissra
0

Bara ren nyfikenhet, om det föds en cornish hos dig utan lockar, skulle du inte kalla den för cornish då?

Jag tycker permarna är skithäftiga och ser ut som små trasselsuddar.. Kyss Kanske får bli en om sisådär 40 år när jag inte orkar med dom super-aktiva rexarna längre Skrattande

MonicaLagerquist
0

Om det skulle födas en rakhårig CRX hemma hos mig så skulle den gentestas och faderskapet skulle då fastställas och har katteungen en huskattspappa så kommer den självklart inte att reggas som en CRX.Att det skulle födas rakhåriga CRX efter två krulliga föräldrar tror jag liksom inte på.

Moth-79
0

#13 men det är väl inte mer konstigt att en cornish får rak päls fast båda föräldrar är krulliga? Det föds ju då och då långhåriga cornish fast båda föräldrarna har vanlig kort krullig  päls? Det finns ju de cornish katter som knappt har någon päls heller fast föräldrarna har vanlig cornish päls…Du tappade mig här tror jag Obestämd

MonicaLagerquist
0

Jag vet ju inte hur mycket genetik du kan men två korthåriga föräldrar som bär långhårsgenen kan få långhåriga unger.

Det finns CRX-ar som bär långhårsanlag så att det föds långhåriga CRX är inte alls konstigt.Men att det skulle föda CRX-ar med helt rak päls är antingen en ny mutation eller att det är "fel" pappa till kullen.Visst finns det CRX-ar med dålig päls men lockiga brukar de vara på de ställen de har päls.

Eine
0

#12 Det har aldrig hänt att en cornish hos mig fötts rakhårig!

Och precis som Monica skriver så bleve det gentest och allt,även om jag bara har en hanne hemma och jag själv sett parningen.Det händer bara inteSkrattande.Och om en långhårig skulle födas så vore den lika lockig! Hos Laperm är genen för lockighet dominant,men inte hor Cornish.

boris1
0

Målet för alla La-Perm uppf är vell att få fram lockiga!

Men,dom släta/rakhåriga är mycket värda i aveln.Pga av smalt avelsmaterial.Jag ser ju hellre att man annvänder en La-Perm i aveln,vilket den sen är lockig,rak,slät än att korsa in andra raser!

Importeras hela tiden nya avelsdjur,för att bredda avelsbasen,vilket är bra!Glad

Moth-79
0

#15 och #16 Nu förstår jag inte er alls.  Ni pratar nog päron och jag om äpplen…Jag har sett cornishar, med cornish päls kvalite dvs INTE den pälsen som en kort hårig huskatthar, FAST den har varit rak.

Detta har jag sett flera gånger hos cornish kullar, men de  brukar bli krulliga när de blir äldre. Min första cornish hade päls kvaliten som en cornish men hennes päls var rak när vi hämtade hem henne , upfödaren sade lite besviket att det verkade inte som hennes päls skulle bli krullig, vid 8-9 månader blev hon helt plötsligt lite lockig och vis 1 år så hade hon en enormt fin päls kvalite med lockar, dvs det ni kallar krullig.

Den cornish som jag har nu, hade ingen "päls" alls utan var mer fjunig upp till ca 15 veckor sedan fick hon päls och några vecor senare så var hon krullig.

Därför reagerar jag när ni säger att ni inte skulle tro att en cornish kan födas med okrullig päls, vissa föds ju med knappt nå'n päls alls. Jag förstår att ni reagerar om en kattunge i en cornishkull föds med en pälskvalite som en vanlig huskatt, det är en sak, men jag ser inget konstigt i att en cornish föds med rak päls men med den päls strukturen/kvaliten som en cornish har, förstår ni vad jag menar?

Eine
0

#17 Alla uppfödare vill nog ha goda representanter för rasen i sina kullar.Då menar jag alla raskattuppfödare generellt.Men är en avelsbas snäv ser jag det som ett gott föredöme att korsa in andra raser.Annars har man snart målat in sig i ett hörn och alla är släkt med varandra.Det räcker inte att importera.Man får heller inte vara rädd för att kombinera olika blodgrupper,då ett sådant förfarande snävar  in avelsmaterial.

Man får jobba på fler fronter helt enkelt.

MonicaLagerquist
0

En cornisbaby föds krullig.Sen brukar pälsen på vissa katter trilla av eller rakna under en kort tid.För att sen komma igen.Vet som sagt inte hur mycket du kan och hur nära du lever nyfödda och uppväxande CRX-kattungar.Men en CRX som är helt rakhårig som vuxen har jag aldrig träffat på under mina år inom CRX-världen.

AnneAlva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Att en släthårig avkomma skulle födas i en kull med två lockiga föräldrar är inte möjligt såvida det inte är en ny mutation. Lockigheten hos CRX är ett recessivt anlag, dvs det behövs i två upplagor för att slå igenom. Såvitt jag vet har alla CRX dubbla recessiva anlag för lockighet och därför kan det inte blir annat än lockiga avkommor. Det fungerar på samma sätt som färggenetik när det gäller t.ex. dilution (blå och lila katter). Om man parar en blå katt men en annan blå katt så kan det inte bli annat än blå avkommor (förutom om båda föräldrarna bär på chokladanlaget, då kan de också bli lila men det är en annan historia). Anledningen till det är att det krävs två blå anlag av två möjliga (ett från mamman och ett från pappan) för att färgen blå ska uppstå, alltså är en blå katt homogen bärare av ett blått anlag och kan inte föra vidare något annat till sina avkommor. Samma sak gäller för lockigheten. Båda föräldrarna är homogena för lockig päls och kommer bara att kunna föra vidare det anlaget till sina avkommor som då också får dubbla anlag och därmed lockig päls. Hoppas du hängde med, det blir lite invecklat ibland. Glad

#18 Som Monica säger så föds CRX med lockig päls men av någon anledning som jag inte vet så raknar den under större delen av kattungetiden. För en del katter kan det ta längre tid innan pälsen kommer på allvar. Man brukar säga att en cornish-päls inte är färdigutvecklad förrän efter två år och precis som barn så är en del tidiga och en del sena i utvecklingen. Det brukar oftast följa linjevis, att vissa linjer kanske är senare än andra osv. Alla CRX jag har stött på har fått sin lockiga päls någon gång mellan 9 veckor och ca 2 år. Sedan har alla inte samma pälskvalité, vissa är väldigt tunnpälsade eller rent av fjuniga  och då syns inte alltid lockarna så väl.

Bilden visar Styx (Jissa) när hon är en dag gammal. Alla kattungar i våra fem kullar har sett likadana ut i pälsen som hon som nyfödingar.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

AnneAlva
0

Här är Styx (Jissa) 7 veckor och har slät päls som de flesta kattungar i den åldern.

S*Godreign's Cornish Rex

AnneAlva
0

Och här är hon 2,5 år och har fått sitt "vuxen-päls".

S*Godreign's Cornish Rex

Rhani
0

Ang. Cecilias svar till Monica..

Samtliga de släta permar jag känner till är Sverak-reggade XLH/LPL.
Vill någon se efter skickar jag gärna kopia på de stamtavlor jag har..

Har ingen aning om varför hon svarat så? Kanske har hon miss-uppfattat frågan som att det handlar om utparning eftersom det
är en utparning du gjort på din hona tidigare..

Jag tycker att det känns märkligt att min Wilda skall kallas för
något annat än la perm när hon har två lockiga permar som föräldrar.. Hon ÄR en la perm enligt samtliga förbund som godkänt rasen och enligt den ursprungliga standard jag och de flesta andra
följer. FIFe har inte godkänt rasen ännu och därför bryr sig Sverak inte om vad som korsas in. Därmed inte sagt att man som seriös uppfödare bara kan para hur som helst. Det finns klara regler för t. ex utparning som givetvis skall följas ändå, eftersom allt man gör påverkar rasen i framtiden.

Själv gör jag inte utparningar längre eftersom jag föredrar att para permar med andra permar om möjligt. Det finns gott om linjer som är obesläktade med de vi har i Sverige, så jag importerar hellre.
Det är oxå ett sätt att undvika de där släta permarna som alla inte vill kalla permar. För varje slät inkorsning ökar ju oddsen för dessa..
Min senaste kull har en slät farmor och en slät morfarsmor. Dessa har bara gett lockiga kattungar, men ändå fick jag en hel kull på fyra släta småtroll några generationer senare, - inte en enda lockig trots att oddsen säger att det borde varit flera lockiga där..

Skall man avla la perm får man snällt acceptera slätt utfall hos permen eftersom det gjorts (och fortfarande görs) inkorsningar..
Att välja bort släta permar för att man inte tycker att de är "riktiga" permar anser jag är att kasta bort viktigt avelsmaterial och fina linjer med många generationer la perm i stamtavlan helt i onödan.

Rhani
0

PS! Ang. frågan om blodgrupp vill jag tillägga att det som alltid enbart handlar om att följa en skriven standard, inget annat. B-blod är enligt standard otillåtet att använda. Vill man nu göra utparningar kan man göra det med A-blod som är kattens vanligaste blodgrupp. I England är det fortfarande tillåtet att para in samtliga Asians, men i övrigt är det typmässigt korrekta sk Domestics, dvs huskatter som numera är det enda tillåtna alternativet att använda vid inkorsning. Detta pga att permen ursprungligen härstammar från gårdskatter, alltså just Domestic cats. Detta alltså enligt samtliga förbund som godkänt rasen, dvs alla utom FIFe.

Man kan som sagt tycka som man vill, men skall man avla får man finna sig i att följa den standard som satts upp för den ras man valt, annars spoileras det arbete som de som byggt upp rasen har gjort.
Dessutom orsakar man framtida problem för dem som fortsätter avelsarbetet.

Rhani
0

Som svar till Moth69: Det är ju ingen som kan veta om den i själva verket är slät och inte lockig, men det är att både lura sig själv och andra om man reggar släta som lockiga, även om man tänkt spara dem själv och "ingen ser dem". Jag hoppas inte att någon ser det som ett alternativ, det vore för trist. :(

Rhani
0

PS, Moth69: De långhåriga cornishar som fötts är fortfarande lockiga, de har bara på tok för lång päls. DS

Eine
0

#25 Hur kan ni(iaf en del)tillåta att det står kvar i en standard att Bblod inte är tillåtet? Jag ger mig attan på att det redan finns,och att alla inte testas ens.Rätta mig gärna om jag har fel.Det är ju en oerhörd begränsning,och helt onödig.B-blod är ingen sjukdom.

Rhani
0

Absolut inte! Hälften av mina cornishar är B-blod. Det kräver bara lite mer planering och pyssel vid ev delningskullar. =)

Det finns precis som du skriver alltid uppfödare (inom alla raser) som inte blodgrupperar, vilket jag tycker är väldigt trist eftersom det i detta fall påverkar andra och än viktigare är det en billig livförsäkring hos de raser där B-blod förekommer och det är ganska många..

För min del spelar det eg ingen roll om det är tillåtet el inte eftersom det (iallafall hittills) inte påverkat min avel, så jag följer bara snällt med strömmen i det här fallet..

Eine
0

#29 Min eloge för detta!Det vore ju ytterst begränsande annars.