Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: färger-och-färggenetik
Läst 3425 ggr
ElinThunberg
0

CRX ns 33 brunsilvermaskerad, sealsilverpoint

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stämmer det?

MyTwiggs
0

Nej Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

MyTwiggs
0

Tillägg: Hon ser svart ut (CRX n) möjligen silver(Smoke som det heter på icke mönstrade katter, CRX ns)

En maskad katt är ljus på kroppen och mörk på nosen, öronen, svansen och extremiteterna, som en siames.

Vet du om någon av hennes föräldrar är smoke eller silver? Om ingen av dem har den genen så kan hon inte vara smoke.

www.mytwiggs.com

ElinThunberg
0

Här kommer lite färgkoder antar jag :) Jag kan inte tyda dem!

Mamma: CRX as 03

Pappa: CRX n 03 24

Farfar: CRX b 02

CRX d 09

CRX f 01 21

Cra n 01

CRX e []

CRX e 09

CRX f 09 23

Farmor: CRX n 24

CRX n

CRX h 09 23

CRX c 09 32

CRX f 09 23

CRX e 09

CRX f 09 23

Morfar: CRX as 03

CRX as 09

CRX b 09

CRX ds 09

CRX n 09 24

CRX c 09 33

CRX f 09

Mormor: CRX h 24

CRX b

CRX f 09 24

CRX b

CRX f 24

CRX e 09 24

CRX f 09

MonicaLagerquist
0

Titta på hennes stamtavla.Där står vilken färg hon har.

Stolt ägare till tre La permer

ElinThunberg
0

Japps, det var det jag skrev in här först :)

CRX ns 33 brunsilvermaskerad, sealsilverpoint

Spotless
0

Tycker hon ser svart ut! CRX n. Det finns inte en möjlighet i världen att hon är reggad som ns 33! Är hon det är det fel. Brunsilvermaskad är hon definitivt inte. Möjligtvis ns då i och med mammans smoke, men jag tror svart.

ElinThunberg
0

Reggad som det är hon.. men om det stämmer eller ej är ju en annan femma. Hon var kolsvart som liten och nu är det mer som svart/silver/grått..

ElinThunberg
0

Bild

MonicaLagerquist
0

Men eftersom att du säger att hon har en vit fläck så ska hon vara reggad som CRX n 09.

[Silkwaves]
0

Det stämmer inte. Den söta katten du har på bilderna är svart.Kyss

En maskad katt föds vit eller i varje fall väldigt ljus och mörknar sedan med tiden. Ögonen är blå eller turkosa i någon nyans - inte gula.

[Silkwaves]
0

och om hon har vit fläck är det som Monica säger reggas som crx n09 annars helsvart crx n

LinusCRX
0

Maskad är hon inte, men n eller ns.

Sista bilden på huvudet var väldigt suddig när jag fick upp den. Har du någon bättre bild (närbild) på huvud? Silver är i o f s svårt att se på bilder, som lätt kan luras…

Rexjen
0

Hon är svart (n), möjligen svartsmoke (ns). Finns inte en chans i världen att hon är maskadGladFörvånad

AlexH
0

tror inte på silver… se på bilden i tråden om utställning… jag tror som Monika

CRX n 09

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

miano
0

På bilderna ser din katt faktiskt svart ut som de andra redan har sagt.En svart färg på en katt kan få en grå tendens i pälsen också,som inte är silver i färgen.

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

ElinThunberg
0

Den lilla fläcken är max 1 x 1 cm :) Ska se om jag kan få upp några fler bilder på trollet..

ElinThunberg
0

Bild

ElinThunberg
0

Bild

AlexH
0

spelar ingen roll hur liten den vita fläcken är… finns det vita strån på katten om endast bara några få.. så ska den reggas som 09..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

ElinThunberg
0

Bild

[Wiveka]
0

Tror som de andra att hon är svart.

LinusCRX
0

Nu när ajg ser dessa bilder och den i utställningstråden så ser hon svart ut… men, men bilder kan luras…

[Silkwaves]
0

Jag måste vara blind för jag ser inte den vita fläcken?? Är hon inte bara lite extra grå på maggen (vanligt att svarta rexar är lite gråaktiga när man delar på pälsen).

ElinThunberg
0

Nästa fråga är ju hur jag reggar om henne.. så färgen stämmer dvs. till CRX n 09.

Jag erkänner att jag har noll koll på allt vad som har med detta att göra.. Jag har ägt katt hela mitt liv men inte beblandat mig med sånt här förut :)

ElinThunberg
0

Ska hämta katten och kameran :) Återkommer!

LinusCRX
0

Be uppfödaren att regga om henne

Eine
0

Kisse är vacker och svart som augustinatt..Har kullens stamtavlor blivit förväxlade? Du kan ha fått en systers stamtavla.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

ElinThunberg
0

Nu finns några bilder inne i mitt fotoalbum.. På dessa bilder ser hon jätte ljus ut.. ingen blixt har använts! Katten ville inte bli fotograferad utan ville bara pussas :) Men det är Elvira i ett nötskal!

Måste smita iväg en stund nu återkommer!

Nej, känns konstigt om de skulle förväxlats eftersom hon var den enda svarta katten.

citrina
0

Eftersom hon verkligen INTE är det hon är reggad som är det väl troligt att stamtavlan blivit förväxlad, antingen det eller så har uppfödaren fått solsting. Jag fattar inte att man ens kan tänka tanken att hon skulle vara maskad och jag betvivlar att det finns andra uppfödare som skulle anse det…..

Kontakta uppfödaren och be denne få fram rätt stamtavla, eller att denne reggar om katten om det nu mot förmodan lyckats bli så totalt fel. Hade det varit tveksamt vilken färg katten hade när den reggades så kanske man inte kan lasta upfödaren för det, det är inte alltid helt lätt att se när de är små, men i det här fallet….

citrina
0

Här är ex på en brunmaskad honkatt dessutom ser du hur mkt ljusare de brunmaskade ungarna är när de är små, ljusa på kroppen och mörka i huvudet. Dessutom har de blåa ögon.

ex på brunmaskade katter

Rexjen
0

Om stamtavlorna har blivit förväxlade så har katten ett annat namn och då stämmer kanske inte chippnummret heller med det som står på stamtavlan. En tanke om katten ska åka på utställning.Glad

Mona22
0

Det måste vara någon förväxling för det är så stor skillnad på maskad och ej.Tyst

AmazingNature
0

Jag måste säga att jag tänker på samma sätt som Eine och Citrina och hoppas också för en förväxling av stamtavlor.. för det finns inte en chans även efter sol och vin att man kan regga din fina svarta prinsessa som n33

Här kommer en bild på Batly som är CRX n 33

MonicaLagerquist
0

Om du tittar på din katts stamtavla vad har syskonen för färger?

ElinThunberg
0

Hon ser absolut inte ut som någon CRX n 33… :) Så fel är det allt.

Elviras syskon har färgerna:

CRX as 03

CRX b 23

CRX n 03 23

CRX n 01 21

Enligt stamtavlan

AmazingNature
0

oj oj oj… detta hjälper inte mycket … Elviras är definitivt inte en av dessa heller ;-)

Ok nu måste du be din uppfödare att omregistrera henne till rätt färg och som sagt kontrollera om möjligt med Chipet att du har "rätt katt"

MyTwiggs
0

Ja.. Det låter som en mycket märklig felregistrering! Förvånad

www.mytwiggs.com

Eine
0

#23 Fel kan alla göra,men be uppfödare registrera om henne så det blir rätt nu.Tror det är en halv stamtavleavgift som hon ska betala in,samt skicka kvitto och ett litet följebrec om färgen/ändringen.

[Silkwaves]
0

#38 jag tror du riktade dig till # 32? Flört

TS: Nu vet inte jag om du följt din kattunge sedan den föddes och på så sätt är säker på att det är rätt katt. Är du det så är det ju bara att färgändra. Ingen katastrof. Uppfödaren har gjort ett misstag som går  att rätta till.

Om du själv inte är helt säker på att det är rätt katt bör du absolut kolla om chipnumret i stamtavlan stämmer med kattens chipnummer. Speciellt om du ska avla är det ju jätteviktigt att det är rätt katt så att du vet vad som ligger bakom henne.

Stämmer inte chipnummret - ja då är det ju inte så bra… då har du fått fel katt…

Din katt är förövrigt en riktigt fin liten kisse och jag håller tummarna för att det ordnar sig för dig.

ElinThunberg
0

Jag litar fullt ut på min uppfödare och det finns ingen anledning till att spekulera mer kring en eventuell förväxling. Elvira var en av två honor i den kullen och hon utmärkte sig tydligt med att vara kolsvart, vilket ingen av de andra var :) Så jag konstaterar att det vart lite fel vid färgbestämningen.

Då jag såg Elvira första gången vid 9-10 veckors ålder var hon svart, ansiktet och svansen var kolsvart.. någon vecka senare var hon mörkgrå i nacken för att sedan succesivt bli ljusare grå.

Har pratat med uppfödaren och Elvira kommer registreras om vad gällande färg och det är nu pågång.

En helt underbar katt har jag fått :) Älskad av både stora och små..  Elvira vil alltid vara med även vid en tre-fyra årings lekar och allt vad det nu innebär. Nåde oss om vi stänger dörren till sonens rum när det är sovtajm.

AmazingNature
0

Vi kan prata om att du har fått fel katt utan att behöva spekulera med onda tankar Det är mycket som kan gå fel när man registrera sina kullar. Utöver att vi uppfödare kan bestämma oss för felfärg/teckning , kan det också bli en förväxling av kattungar när man chipmärkar dem och man kan också råka ge fel stamtavla.

Jag tror inte att någon här menade att du blev lurad av din uppfödare, utan att något uppenbart fel har begåtts när det gäller registreringen av din Elvira och det måste rättas till så fort som möjligt speciellt med tanke på avel och/eller utställning.

Eine
0

#41 Så var även min tanke.Mycket kan gå fel,men i detta fallet är det så uppenbart med fel färg,att man kan börja fundera vad som gått snett.Jag har gjort samma själv,skickat med fel stamtavla och fick myror i brallan när jag upptäckte mitt misstag.En annan gång registrerade jag 2 kullar samtidigt,och skrev samma mamma på kullarna som föddes med 6 veckors mellanrum.Är inte det rekord på misstag så vet inte jagObestämd.Men allt går att lösa.

[Silkwaves]
0

#40 Det var bara råd i all välmening jag känner inte alls till din uppfödare eller bakgrunden till det hela. Visste t.ex. inte ens om du köpt katten direkt av uppfödaren (kanske står men jag läser lite fort ibland…)

Som jag skrev en felregistrering är lätt att fixa till och inget stort problem. En förväxling av katt hade däremot kunnat vara ett stort problem och det är ju jättejätteskönt att det kan uteslutas.Glad

Lycka till.

ElinThunberg
0

Jo, något gick galet men iom. att vi måste registrera om Elviras färg kommer vi i samband med det även sända in id: nummer och sånt så allt borde bli rätt i slutändan och det var bra att vi identifierade detta problem innan utställningen, hade varit ruskigt tråkigt att stå med skägget i brevlådan och bara fått en bedömning.

Men jag funderar och funderar på detta med om det skall vara ngt s eller inte i färgkoden.. CRX n 09 är givet.. Men hur tydligt skall det vara om det ska vara med ett s eller inte?

Elvira är svart i ansiktet, tassarna och svanstippen - om det där med s inte finns med och borde finnas med vad händer då vid en utställning.

ElinThunberg
0

¤ 42 :) Är skönt att höra.. Men vi alla är ju bara människor!

Det viktigaste för mig är att jag har den katt jag vill/ville ha :) Restern går att ordna i efterhand!

[Silkwaves]
0

#44 utan s. De allra allra flesta cornishar är lite gråaktiga här och var i pälsen. Vi färgavlar ju inte och det gör att färgerna inte är riktigt lika skarpa som i raser som färgavlas. Din katt ser ut precis som de allra flesta svarta cornishar gör. Och med fläcken som jag såg i fotogalleriet så är ju 09 också självklart.

Så n09 bör det vara och anmäla till grupp 2 vid utställningen. Smoke är jättejättesvårt att se och det finns massor med (fel)registrerade smoke katter om du frågar mig. Det är absolut inte "finare" att vara smoke och inte något man ska regga bara för att den kanske är det. Jag gjorde själv det felet i min första kull d.v.s. reggade en svart/vit kisse som ns09 istf n09 vilket var jättejätte dumt så här i efterhand.

ElinThunberg
0

Oki, men då blir de n 09..

MonicaLagerquist
0

Jag råkade gör om könet på en av mina kattungar när jag lämnade in registeringspappren och fick ut en stamtavla som inte stämde.Men som tur var så såg jag det innan jag skulle leverera och kunde rätta till det.Jag har färdiga registeringsanmälningar ligger i datan och ändrar bara namn , färg och kön och missade att ändra könet på en rad.Så plötsligt hade jag en blåsköldspadds maskad hane Skäms i kullen.Oturligt nog såg inte SVERAK det utan reggade som jag skrivit.

Eine
0

#48..och det finns ju hannar som är paddorFörvånad,även om det är ovanligt..Flört