Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: att-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 2312 ggr
MariaochElsa
0

En till katt på Tisdag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tisdag nästa vecka kommer Elsakattens nya kamrat hit för första gången. Det är en treårig honkatt, bondkatt.

Hon är underlägsen, precis som Elsa, men ett år yngre, Elsa är drygt fyra.

Har tänkt stänga in Elsa i sovrummet medans Stella(som katten heter) nosar sig runt och får se var toa, vatten och mat finns. Ska även prata igenom med Stellas nuvarande ägare vilka vanor hon har och så vidare.

Jag söker nu tips hur jag på bästa sätt introducerar dem för varandra! Hur gör jag när ägaren åkt och bara jag och katterna är kvar. Min planlösning gör det omöjligt att ha dem i olika rum någon längre tid då dessa rum är väldigt små. Tror ni det blir lugnast för elsa att ha sin mat, sitt vatten och toan tillfälligt placerad i mitt sovrum eller blir hon stressad?

Stella får då maten, vattnet och toaletten på "rätt" plats (den vanliga, där de står nu).

Ska även sätta in en Feliway i vardagsrummet.

Tacksam för alla tips jag kan få för hur man introducerar dessa två vuxna katter för varandra.

Ps: Vi har Stella på prov i en ungefärlig månad Om de trivs är det ju bra men om de bråkar, hur lång tid ska man vänta innan man "ger upp"?

Mvh/ Maria och Elsa

kayarina
0

Mina katter vande sig vid varandra efter 4 dagar ungefär. Vinga lät ganska elak mot Amelia. Men det blev aldrig något blodspill. Sånt får man nog tåla, oljud mot varandra. :P Men i övrigt så vad jag har läst här, varierar tiden då de blir vänner. Ibland blir de aldrig det. Men det är nog mer undantag än norm skulle jag tro. Någon form av rangbråk tror jag inte att man slipper. Någon ska ju bestämma. :)

Hoppas att det går bra för dig och dina kissar! :)

Xenomorphs
0
Ulricah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi introducerade katt nr 2 i lördags kväll (dvs 3 dagar sen). Vi hade haft Pixie 16 v i en månad och nu kom Chili 12 v.

Det har varit mycket morr och fräs när de kommer i närheten av varandra men inget slagsmål. Pixie lär Chili utforska lägenheten ostört i början, hon satt högt upp och följde varje rörelse medan Chili verkade ganska oberörd.

I går kväll jagade de varandra runt hela lägenheten men de verkade ha ganska kul och liksom lekte kull, när den som jagade kom ifatt morrade de lite och sen bytte så den andra jagade Glad

Jag läste att det är bra om man kan få dem att äta ihop (åtminstone i samma rum) så att de förknippar varandras sällskap med något trevligt och det har funkat bra här. Jag har flyttat skålarna närmare varandra för varje gång och nu äter de (ur var sin skål) sida vid sida

Och de har kommit så långt att de faktiskt kan dela på favoritsovplatsen om än med lite avstånd emellan.

Men detta är ju som sagt två kattungar och det brukar ju vara lättare. Hoppas det går bra för dig.

HjalmarMaria
0

Hej!

Vi fick också hem katt nr 2 i Lördags, en 13 veckors kattunge och har redan en 2-årig hona.

Hos oss var det också fräs och magmorr, plus en och annan sving. Vår gamla katt var inte alls förtjust och drog sig undan från oss också lite.

Vi lät de lukta på varandra först, så den lille visste att det fanns en annan katt. Sen gick min sambo in i sovrummet med vår gamle och lät den lille kolla runt lite.

Sen har vi hela tiden kelat med den gamle katten och sett till att hon fått "egen tid" och inte känner sig bortglömd.

Igår började de också jaga varandra fram och tillbaka. Ronja, vår gamla katt närmade sig också Tuss, kattungen, och slickade mer på henne.
Idag har de sovit ihop och tvättat varandra =)
Dock är ju Ronja ranghög och ser till att sätta Tuss på plats ibland med att hålla henne runt nacken och "säga ifrån" när hon blir jobbig. De där får de lösa själva!