Kisseri problem..
Det här ämnet är inget nytt, men jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det.
Har två cornish rex honor, en är 3 år kastrerad och den andra är 2 år och fertil.
Äldsta honan kissade i min säng och på kläder när hon var fertil, hon kastrerades och problemet försvann (nästan helt) Nu har den yngre fertila honan kommit hem igen efter ha varit hos ägaren och haft en kull.
Sen hon kom hem har kisseriet ökat igen, nu har det hänt ca 6 gånger på några få veckor. Den yngre honan har även problem med kisseriet, men hon äter medicin mot inkontinens, hon kissar inte stora pölar, utan hon läker en droppe eller två oftast där hon ligger och sover (med det problemet verkar vara löst med medicinen mestinon)
Men Någon av katterna (jag gissar på den äldre) kissar i min säng, på täcket, tror att hon gör det när jag sover. Problemet är så klart Väääldigt jobbigt och det är nåt jag tänker på Hela tiden och det gör mig stressad och jag vet inte hur jag ska lösa det hela… :/
Jag har två kattlådor, jag har testat med att ställa matskålar på sängen, lagt ut plast över hela sängen (då blir det inget kiss där, men eftersom hon kissar på täcket, när jag sover där så funkar inte det heller)
Funderar på omplacering, men tror att ingen skulle vilja ta min hona eftersom hon kissar, jag själv skulle aldrig våga chansa och ta över en katt som kissar på fel ställen… Avlivning har jag också funderat på, men det känns verkligen som sista utvägen… för det är en helt underbar katt, kelig till tusen och är ett charmtroll…
Jag har även funderat på om det har med den andra katten att göra, att hon inte gillar att hon är tillbaka.. men dom verkar trivas ihop, de sover tillsammans, äter brevid varandra och tvättar varann…
Nån som har nåt tips på vad jag kan testa för att få detta stoora problem att upphöra? Jag bor i en etta, så jag kan inte bara stänga en dörr till sovrummet heller, vilket gör problemet värre…
Tips och råd mottages Tacksamt!
/Johanna
Hm, jag är inte någon expert utan hoppas att någon kunnigare kan svara.
Men du tror inte att det kan vara någon typ dominans när den andra är fertil? Nu vet jag inte om den yngre ska hållas fertil längre, men kastrering kanske skulle vara ett lösning till problemet?!??
För i mina öron låter det som att de passar bra ihop, men det kanske handlar om rangordningen och den äldre känner sig kanske låg när den yngre är fertil och därför kissar.