Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: kattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 819 ggr
Ulricah
0

Vilken sorts sandlåda är att föredra?

Vår lilla Pixie har förvandlats till mullvad Glad Hon har upptäckt att det är jättekul att leka och gräva i sandlådan, mycket entusiastiskt hjälpa matte att rensa den och göra ruscher i och ur så sanden ryker.

Jag skulle gärna vilja begränsa sandflytten något och eftersom vi tyvärr inte har plats för en sån där smart Hol-lösning så funderar jag på att köpa en sandlåda med huv.

Gillar katterna dem eller? Jag har sett både med och utan lucka, vilket är bäst för katten? Med lucka är ju bäst för matte Flört

RacerDonnans
0

Om de inte är van lucka  så kan de dra sig för att gå in med lucka till att börja med, men lär sig oftast att det är ok. Det funkar oftast bättre för en ensamkatt än de som är fler eftersom det kan sitta någon på lur utanför toan och blockera utgången, eller att den som är på toa blir påhoppad när denne är klar. Hos oss funkar det inte med lucka av den anledningen.
Prova med lucka, observera hur hon reagerar att gå in genom lucka.
Funkar det inte bra är det bara att ta bort den.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Eine
0

Avråder från lucka.Hade en katt som stack ut huvudet och sedan snabbt drog in det igen och fastnade!Drog bara hårdare då den upptäckte att den satt fast.Så gärna huv,men aldrig lucks för vår del.Tänk om jag inte varit hemma,gräsliga tanke.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ulricah
0

#2 Hu, vad hemskt.

Jag tror det får bli en utflykt till zoobutiken och se vad de har, det är bara så farligt att åka dit Glad

LinusCRX
0

Låter onekligen som du behöver en med huv ;o) och lucka ;o)

De med hårda luckor tyckter jag också verkar farliga, men Petmate har en modell som har en mjuk lucka mera som en flärp. I den kan de inte fastna och den slår inte igen hårt som hårda plastluckor. Vet ju inte var du bor men Bromma Zoomarknad i Stockholm har dem.

MyTwiggs
0

Här har vi 130 liters plastback med tjockt lager sand i. Det fungerar fint och kanterna är höga, så det kommer inte så mycket sand på golvet. Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

kayarina
0

Jag har en kattlåda som ska ha lucka, men den har jag plockat bort. Provade aldrig ens att ha den där, då jag tyckte att den kanske inte behövdes. Kanske bra, då Vinga står med framtassarna på kantöppningen och kissar. ;P

5# Plastback lät lustigt, men smart!  (om man har plats dvs) Säkert rolig att hoppa i också!

TamlinsMatte
0

Jag har också använt plastback med ordentligt höga kanter eftersom jag haft en katt som gärna ville bekanta sig med kinesernas katter… Det fungerade hyfsat. När jag hade en katt hade jag lucka. En huvlåda utan lucka är sämre än en öppen med höga kanter eftersom ingången är så låg och samtliga mina katter har tyckt att det var naturligast att sparka mot den öppna delen. Så resultatet blev mer sand utanför än med vanlig låda. Grattis matte liksom…

Xenomorphs
0

Vi har 3 lådor med huv men har plockat bort luckorna då våra cornishar klämde svansen i dem. När vi hade perser så var det ok med luckan för de har så mycket hår på svansen, men cornisharna gillade inte luckan. 

Jag har inte sett att någon har klämt huvudet men det var bra att du skrev att det kan hända. Hädanefter kommer jag att rekommendera mina kattungeköpare att plocka bort luckorna också om de vill köpa en kisslåda med huv på.

Men sand blir det överallt ändå.

- Full fart in i lådan…gräva, gräva, gräva, gräva…full fart ut ur lådan! Full fart ut i hallen…BLÄ…det sitter nått mellan tårna, skaka, skaka alla tassarna…:-D

-- Eternity is a very long time --

Ulricah
0

Det blev en tur till zooaffären igår och inköp av en dogman hörnlåda med huv och bortplockad lucka och den gick utmärkt att leka i den med Glad

Hon for runt där inne och grävde så vi började undra om vi råkade få med en mus från affären också.

Fast vi har åtminstone hindrat längdhoppsträningen Glad och det borde hamna mindre sand på golvet med en 20 cm öppning än 3 helt öppna sidor tycker jag.

Bulle
0

Vi har kattlåda med lucka fungerar fint. Men det lät hämskt att de kan fastna, har jag aldrig tänkt på. Vi har kattlucka in till toan också för annars käkar hundarna upp kattbajset, luktar så illa nä man ska pussa dem :S

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

LenaWi
0

Vi har IKEA´s genomskinliga plastbackar (egentligen för förvaring) tror jag till våra katter.

Höga kanter och lite sand som sprätter ut. Det svider inte heller så mycket i plånboken att byta ut dessa (kostar 49:-) när man tycker att de är lite utslitna Flört

AlexH
0

Jag har en stor hörn låda (trekantig) med huv, tog bort luckan.. den är väldigt hög och rymlig och funkar kanon till alla tre katterna jag har.. den finns i lite mindre storlek också.. Jag är jättenöjd och är glad att jag klarar mig med en låda eftersom jag inte kan ha fler stående just nu..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se